Octavia III RS

Goofy@5E

Forumguru
Zou er in de nieuwe rs230 een uitlaatdruksensor zitten? Of hoe kan je dit weten? Was van plan om zelf een volledige uitlaatlijn te maken vanaf de middenpot.. dus hopelijk zit er gene in.

Versie 230 is identiek aan de 220 versie, als ik de onderdelen tekeningen zo bekijk, geven aan dat deze idem is aan de CHHB, dus laat je creativiteit maar de vrije loop,
 
Na 22.000 km gereden te hebben met de RS 230 heb ik 1 groot negatief punt gevonden en dat is de grip van de auto.
Voor de skoda heb ik een Leon 245 Pk gereden en daar had ik geen centje pijn met grip, verschil is dat er onder Leon 245 lagen en onder de O3 liggen 225. Ik ben absoluut niet tevreden over de grip, het is werkelijk glibber en glij bij sportief optrekken. Op droog wegdek is het te doen maar ook dan houdt het niet over.
Als ik dan lees over tuning, dan begrijp ik dat niet zo goed, heb ik dan verkeerde banden onder de O3?
Momenteel 22.000 KM gereden en zijn ze ook al aardig op.

Verder mis ik juist het voordeel van de sper die erop zit, je kan hem niet zover pushen in de bochten zodat je het voordeel van de sper hebt.

Ben benieuwd naar jullie ervaring hierin, moet er wel bij zeggen dat het een DSG bak is.
 

JurgenM

Forumguru
Motorisch beperkt het verschil tussen een RS230 - RS245 zich tot: andere turbo, injectoren, spruitstuk, brandstofpomp en dan inderdaad nog iets een ander uitlaatsysteem.

Of dit daadwerkelijk een verschil geeft met chippen weet ik niet. Was een RS230 ook al niet standaard te chippen tot 310pk?
 

Witte76

Forumguru
Na 22.000 km gereden te hebben met de RS 230 heb ik 1 groot negatief punt gevonden en dat is de grip van de auto.
Voor de skoda heb ik een Leon 245 Pk gereden en daar had ik geen centje pijn met grip, verschil is dat er onder Leon 245 lagen en onder de O3 liggen 225. Ik ben absoluut niet tevreden over de grip, het is werkelijk glibber en glij bij sportief optrekken. Op droog wegdek is het te doen maar ook dan houdt het niet over.
Als ik dan lees over tuning, dan begrijp ik dat niet zo goed, heb ik dan verkeerde banden onder de O3?
Momenteel 22.000 KM gereden en zijn ze ook al aardig op.

Verder mis ik juist het voordeel van de sper die erop zit, je kan hem niet zover pushen in de bochten zodat je het voordeel van de sper hebt.

Ben benieuwd naar jullie ervaring hierin, moet er wel bij zeggen dat het een DSG bak is.
Qua grip heb je gelijk. Mijn voorbanden zijn volledig weg na 30.000km. Komen in geen enkel geval nog pirelli's op. Qua sper, ik ben op de nurburgring gaan rijden en daar merk je dat er goed vond ik. Ik ga ook de eibach veren er onder steken. Liggen al klaar in de garage. Door het "lichten" dan de wagen bij weg accelereren verlies je gewicht op de vooras wat de grip niet ten goede komt. Door deze veren zou dat moeten verbeteren zonder aan confort in te boeten. In tegendeel zelfs, ik heb met een rs gereden van een kameraad met die veren eronder en vond die comfortabeler.
 

Rallye

Forumguru
@Ocatavia CW: grip is inderdaad bij elke RS een probleem, zeker op nat. Jouw sper (op de 230) zou het prbleem deels moeten verhelpen; banden met veel grip (Pilot Supersport) ook.

Wat bedoel je met "je kan hem niet zover pushen in de bochten zodat je het voordeel van de sper hebt"? Wat had je van de sper verwacht?
 

leon-cupra

Forumguru
Grip hier ook serieus probleem. Met het chippen naar 308pk is het er natuurlijk niet beter op geworden. Nemen het er gewoon bij, alhoewel het redelijk frustrerend is. Gas doseren is de boodschap. Gaat wel iets gemakkelijker met de chip dan zonder de chip.

Bij de volgende wagen zal het zowiezo 4x4 moeten worden wanneer het vermogen +180pk wordt. Kans is echter groter dat na de vRS er terug een "gewone" wagen komt (+/- 150pk) of tegen dan mss iets elektrisch. Voor de kilometers die ik tegenwoordig maar doe met de vRS, is die 308pk redelijk overkill :arghh:
 
Eigenlijk is het bizar dat we allen klagen over de grip, het is een sportief model uit de Skoda stal.... zo heeft seat dat ook met de vorige FR en cupra varianten daar geen centje pijn aangaande grip. Idem VW die heeft ook de GTI modellen ook daar is de grip een minder issue als dat bij de O3. Op zich vreemd.
Maar goed we moeten er mee dealen ik ga de tips gebruiken.
 

Rallye

Forumguru
Grip is al sinds de Octavia II een probleem bij de RS. Ligt aan de afstelling die Skoda (dus al jaren) kiest......
 

MishaM

Actief lid
Even een vraagje aan de mede RS rijders. Bij wat koeler vochtig weer (zoals nu), beslaat mijn achterruit aan de buitenzijde bij volgas accelereren. Hebben jullie daar ook last van?
Ik moet zeggen dat ik het een bijzonder iets vind.
Het zou natuurlijk ook met mijn andere uitlaat te maken kunnen hebben. Ik heb geen ervaring met dit weer met een standaard uitlaat.
 

Witte76

Forumguru
Even een vraagje aan de mede RS rijders. Bij wat koeler vochtig weer (zoals nu), beslaat mijn achterruit aan de buitenzijde bij volgas accelereren. Hebben jullie daar ook last van?
Ik moet zeggen dat ik het een bijzonder iets vind.
Het zou natuurlijk ook met mijn andere uitlaat te maken kunnen hebben. Ik heb geen ervaring met dit weer met een standaard uitlaat.
Yep, heb ik ook. Standaard uitlaat
 

Rallye

Forumguru
Klopt in zoverre dat "beslaan" bij mij een groot woord is. Er komt wel veel damp uit de uitlaten als je meer gas geeft, dat wel.
 
Bovenaan Onderaan