Octavia III (combi) 1.4tsi lampje uitlaatgascontrole

going_fritz

Actief lid
We zijn weer terug van een heerlijke vakantie, waarbij de Avensis probleemloos ons overal heengebracht heeft. Ik ga zo op m'n laatste vrije dag maar weer eens bij de dealer langs, want vanaf dat front was 't de afgelopen 2,5 week stil, erg stil......
 

Flem_nl

Forumguru
We zijn weer terug van een heerlijke vakantie, waarbij de Avensis probleemloos ons overal heengebracht heeft. Ik ga zo op m'n laatste vrije dag maar weer eens bij de dealer langs, want vanaf dat front was 't de afgelopen 2,5 week stil, erg stil......
Hoop dat er bij de dealer zo een lampje gaat branden als je binnen loopt.....:laugh:
 

going_fritz

Actief lid
En wat ik al verwachtte: er is nog geen reactie/oplossing vanuit de fabriek. Logisch lijkt me , die zojn veel te druk om de produktie zowiezo een beetje op orde te krijgen dan zich om die ene combi in nederland druk te maken.... En zo lang er vanuit Nederland geen druk uitgeoefend wordt zal er denk ik weinig aan veranderen. Mijn bedrijf vind 't best, elke km minder op de octavia kost straks ook minder bij de lm; de lm vindt 't best want 't is garantiewerk dus die hebben geen extra kosten; de dealer vindt 't (voorlopig) best totdat er weer extra kosten voor vervangend vervoer gemaakt moeten worden; pon vindt 't best want die vinden 't altijd best.....

Voorlopig doorrijden met de avensis dus die was al voor 5 weken ingehuurd..... Ik verwacht op z'n vroegst dan ook over 2 weken pas dat er iets van beweging in gaat komen....
 

going_fritz

Actief lid
Het zal dan wel allemaal best zijn, maar dit is niet leuk starten in je nieuwe toet.

Dat ben ik helemaal met je eens! Ik had gewoon heel graag met die nieuwe tuut willen karren op vakantie, laat staan nu we weer terug zijn. Ik ben alleen wel bang dat 't vervolg zo gaat als ik beschreef
 

going_fritz

Actief lid
En wat ik weken geleden al verwachtte gebeurt inderdaad: de auto wordt naar Pon overgebracht en daar gaat men verder kijken. Deze week schijnt een 'motorregelunit' (zo noem ik 't maar even) vervangen te zijn bij de dealer, maar dat loste het probleem ook niet op. Dus mag ie nu naar de importeur. En wanneer gaat dat gebeuren: op 16 september (pas)..... Want ja, ook de importeur zit met het inplannen van de werkplaats. Maar ondertussen zijn we dus wel al 6 weken verder
 

ertromp

Forumguru
Onvoorstelbaar zo traag dat dit gaat :banghead:
Hopelijk is het exemplarisch en niet weer een of andere TSI bug die in de nieuwe motor nog zit
 

Wesly

Senior Member
Onvoorstelbaar zo traag dat dit gaat :banghead:
Hopelijk is het exemplarisch en niet weer een of andere TSI bug die in de nieuwe motor nog zit
Dan zou iedereen er last van hebben hoor. Monteurs kunnen tegenwoordig alleen nog maar met het computertje repareren en analytisch denken is er tegenwoordig niet meer bij. Geloof mij nou maar op m'n woord dat het gewoon een kabelbreukje is oid
 

MeneerB

Forumguru
Dan zou iedereen er last van hebben hoor. Monteurs kunnen tegenwoordig alleen nog maar met het computertje repareren en analytisch denken is er tegenwoordig niet meer bij. Geloof mij nou maar op m'n woord dat het gewoon een kabelbreukje is oid

Het probleem is niet zozeer het niet analytisch kunnen denken. Op motorvoertuigen techniek kunnen ze dat wel degelijk. Maar bij de moderne motoren die vol stuur electronica zitten moet je de problemen op een heel andere manier benaderen.
Ooit had ik een keer een golf GTI die 3 dagen bij de dealer heeft gestaan omdat tijdens de APK keuring 1 bitje verkeerd stond in de diagnose computer. (De motor liep overigens prima) Er werd van alles uitgewisseld volgens de trial and error methode. Ik had de neiging om bij de monteur te gaan staan en te gaan foutzoeken zoals ik in mijn vakgebied (electronica) gewend ben. Tien tegen een dat ik de fout in een dag gevonden heb.

Het rottige zijn die af en toe foutjes. (zoals slechte contacten , en de genoemde kabelbreukjes, of een sensortje die niet op het juiste moment de juiste info levert).
Het zal me inderdaad niets verbazen als het probleem van going_fritz zoiets banaals is.
 

MaRco2

Forumguru
Zo te lezen, staat hij er nu. Ik ben benieuwd.

Zelf (klopklop) 10.000 kms zonder lampje gered, hopelijk blijft dat zo.
 

Bart1979

Actief lid
Ik ben erg benieuwd naar het probleem uiteindelijk. De manier waarop het wordt aangepakt lijkt typerend voor de combinate VAG/Pon. De producten van VAG zijn gewoon mooie producten met een goede afwerking, materiaalgebruik, etc. De engineering is ook goed, alleen zitten er net zoals met zoveel nieuwe dingen wel eens kinderziektes in. Niets aan de hand, zolang het maar goed wordt opgelost. En juist die manier en aanpak, is waar het wel vaak schort volgens mij. Jammer. Ik blijf het met interesse volgen.
 

going_fritz

Actief lid
ik wacht 't deze week maar eerst weer even af en bel vrijdag zelf met de dealer als ik nog niets gehoord heb, of ik moet me morgen opeens niet meer kunnen bedwingen. Eens kijken of ik 't moment nog ga meemaken dat ik geïnformeerd wordt, in plaats van dat ik moet informeren...
 

Bart1979

Actief lid
Dat zou inderdaad een zeldzaam moment zijn waarbij champagne van een goede kwaliteit wel op zijn plaats is. You never know...
 

AdB

Senior Member
Pfff...wat vervelend voor je. Daar zit je niet op te wachten. Ik ben ook heel benieuwd naar het vervolg.

Vraag: tegenwoordig kunnen ze in de werkplaats toch zo een laptopje met de goede software aan de auto koppelen die dan precies met een foutenrapport kan aangeven wat er aan schort? Maar ik neem aan en concludeer uit je verhaal dat dit tot dusver weinig soelaas heeft geboden. Ik had exact hetzelfde probleem met bijbehorend controlelampje (Abgas Werkstatt) met mijn vorige auto (Golf) en toen bleek dat de sensor die de nokkenas aandreef, niet naar behoren functioneerde. Dat resulteerde ook in vermogensverlies, en ook leidde dit zelfs tot een tijdelijk afslaan van de motor (erg onplezierig als je in de file staat!). Maar ja, die auto had toen reeds meer dan tweeëneenhalve ton gelopen..bij een nieuwe auto verwacht je dat niet..
 

leo442

Forumguru
Pfff...wat vervelend voor je. Daar zit je niet op te wachten. Ik ben ook heel benieuwd naar het vervolg.

Vraag: tegenwoordig kunnen ze in de werkplaats toch zo een laptopje met de goede software aan de auto koppelen die dan precies met een foutenrapport kan aangeven wat er aan schort? Maar ik neem aan en concludeer uit je verhaal dat dit tot dusver weinig soelaas heeft geboden. Ik had exact hetzelfde probleem met bijbehorend controlelampje (Abgas Werkstatt) met mijn vorige auto (Golf) en toen bleek dat de sensor die de nokkenas aandreef, niet naar behoren functioneerde. Dat resulteerde ook in vermogensverlies, en ook leidde dit zelfs tot een tijdelijk afslaan van de motor (erg onplezierig als je in de file staat!). Maar ja, die auto had toen reeds meer dan tweeëneenhalve ton gelopen..bij een nieuwe auto verwacht je dat niet..


Even het laptopje aansluiten klopt, maar dat daar altijd meteen aan de hand van een foutcode de oplossing gegeven word is niet altijd zo! Een sensor probleem is meestal snel te herleiden, maar bv een communicatie storing tussen diverse componenten is minder eenvoudig. Aan de hand van de storingscode's en een gezond technisch denkvermogen kan de monteur/electronica specialist de storing benaderen en diagnostiseren. En in sommige gevallen komt deze persoon er ook niet meer uit waarna een gespecialiseerd bedrijf ingeschakeld kan worden, en in going-fritz zijn geval de importeur ivm garantie.
 
Bovenaan Onderaan