Octavia III (combi) 1.4tsi lampje uitlaatgascontrole

going_fritz

Actief lid
hopelijk niet 't begin van allerlei 'dingetjes', maar na bijna een week brandt ineens 't eerste waarschuwingslampje op 't dashboard al. In dit geval van 't uitlaatsgascontrole systeem. Morgen maar een ritje richting dealer om uit te laten lezen. Ik twijfelde toen ie brandde een beetje aan de turbokracht, maar had niet echt een rustig stuk weg om 't even uit te proberen.

Mensen ervaring met 't snel branden van dit controlelampje? 't gaat om een OIII EBL 1.4 tsi.
 

going_fritz

Actief lid
Wat zegt je boekje als dit lampje brandt?

erkend reparateur inschakelen. Heb al gebeld met de dealer vanmiddag. Kan er nog wel mee doorrijden, als ik 'm maar laat uitlezen. Dus dat gaan we morgen maar doen. was wel benieuwd of anderen een zelfde ervaring hebben (wellicht OII of ander model met zelfde motor)
 

Greggy

Actief lid
Bedoel je dat gele motormanagement lampje? Waarvan het boekje (bij VW in ieder geval) zegt dat je meteen moet stoppen en de dealer bellen?
 

going_fritz

Actief lid
En toen stond de octavia bij de dealer en mocht ie langer blijven....
Storing komt rond de lambdasonde vandaan, maar daar lijkt niks mee aan de hand te zijn. Men gaat verder speuren, onder andere bekabeling controleren, aansluitingen, sensoren....

Alvast hopen en afkloppen dat 't de rest van z'n geplande 4 jaar hierbij blijft!
 

going_fritz

Actief lid
Beter nu als na 3 jaar defect toch?

helemaal mee eens! En zo gelijk de service van de dealer even testen, die tot op heden meer dan uitstekend is! Waarbij ik de nalevering van de dakdragerset tegen de zeer schappelijke prijs van 0,00 euro's natuurlijk ook meereken.
 

Blackokkie2

Forumguru
Bedoel je dat gele motormanagement lampje? Waarvan het boekje (bij VW in ieder geval) zegt dat je meteen moet stoppen en de dealer bellen?


Bij mijn Passat van een tijdje geleden (3BG sedan 2004) Kwam dan de melding ABGAS WERKSTATT (ik denk door een nazaat van Adolf H. geprogrameerd). Dit lag overigens aan de powerbox die ik aangesloten had.
 

going_fritz

Actief lid
lambdasonde vervangen, dat leek 't euvel te zijn. Auto opgehaald, maar na een korte stop brandde 't lampje weer na het opnieuw starten van de auto. Gelijk terug naar de dealer, woensdag gaat er verder gespeurd worden.
 

Joske

Forumguru
lambdasonde vervangen, dat leek 't euvel te zijn. Auto opgehaald, maar na een korte stop brandde 't lampje weer na het opnieuw starten van de auto. Gelijk terug naar de dealer, woensdag gaat er verder gespeurd worden.
een misschien overbodige vraag, maar misschien ook niet.. heeft u soms benzine van (vermoedelijk) slechte kwaliteit getankt?
 

Greggy

Actief lid
Help! Oude tijden herleven. Dit heb ik ook met mijn 1.4TSI 122pk Golf gehad en nu jij met de 1.4TSI 140pk (die ik ook heb...).

Even kijken; motormanagementlampje heb ik gehad bij grens Duitsland na een eindje blazen. Rustig naar mijn woonplaats gereden. De motor hield ietsjes in (niet overdreven veel verlies). Lambdasonde is bij mij ook vervangen. Verder is bij mij euvel bokken van de motor i.c.m. 'slechte kwaliteit brandstof geconstateerd' met als gevolg 30% vermogensverlies voorgekomen waardoor motormanagement is gereset, nieuwe bougies erin gekomen. Daarnaast nieuwe turbo gekregen en DSG (even versnellingen) gerepareerd. Aangezien de spulleboel in de O3 praktisch gelijk is aan de Golf krijg ik alweer de kriebels...

Sterkte en laat even weten wat de oplossing is!
 

Majefloti

Forumguru
Dit probleem heb ik regelmatig gehad met mijn golf 5 1.4 TSI 140pk. De eerste keer was na 18.000 km. Volgens VW was de oorzaak het verschil in octaangehalte in benzine in Duitsland. Prompt op terugweg is de turbo eruit gevlogen! Daarna nog diverse malen deze storing gehad ( ongeveer 10 keer in 5 jaar). Een keer was de oorzaak van het signaal een productiefout kettingen TSI motoren. gebeurd normaal nooit volgens de dealer, nou zoek maar eens op 'probleem TSI motoren'. De kettingen zijn inmiddels (als het goed is) in de huidige TSI motoren vervangen door longlife riemen en ik ga er vanuit dat dit ook voor Skoda geldt.

In mijn geval liep de motor, door de uitgerekte ketting, niet meer op tijd met als oorzaak een dieselgeluid in een benzine motor. Gevolg ketting, koppelingsplaten en versnellingsbak vervangen en het blok compleet open gemaakt en schoongemaakt. Doordat alle vervuling in het blok blijft zitten (tja hoe komen we anders aan een lage CO2 uitstoot) is het risico dat dit lampje met enige regelmaat gaat branden erg groot. De marge waarbinnen de elektronische metingen luchttoevoer en benzine gemeten worden staan zo scherp afgesteld dat minimale verandering zoals in de bergen op vakantie al zorgen voor signalering storing.
Met regelmaat is de motor uitgelezen en gereset. Meestal is er niets aan de hand maar het kan net zo goed dus een serieus probleem zijn!
 

Wesly

Senior Member
Dit probleem heb ik regelmatig gehad met mijn golf 5 1.4 TSI 140pk. De eerste keer was na 18.000 km. Volgens VW was de oorzaak het verschil in octaangehalte in benzine in Duitsland. Prompt op terugweg is de turbo eruit gevlogen! Daarna nog diverse malen deze storing gehad ( ongeveer 10 keer in 5 jaar). Een keer was de oorzaak van het signaal een productiefout kettingen TSI motoren. gebeurd normaal nooit volgens de dealer, nou zoek maar eens op 'probleem TSI motoren'. De kettingen zijn inmiddels (als het goed is) in de huidige TSI motoren vervangen door longlife riemen en ik ga er vanuit dat dit ook voor Skoda geldt.

In mijn geval liep de motor, door de uitgerekte ketting, niet meer op tijd met als oorzaak een dieselgeluid in een benzine motor. Gevolg ketting, koppelingsplaten en versnellingsbak vervangen en het blok compleet open gemaakt en schoongemaakt. Doordat alle vervuling in het blok blijft zitten (tja hoe komen we anders aan een lage CO2 uitstoot) is het risico dat dit lampje met enige regelmaat gaat branden erg groot. De marge waarbinnen de elektronische metingen luchttoevoer en benzine gemeten worden staan zo scherp afgesteld dat minimale verandering zoals in de bergen op vakantie al zorgen voor signalering storing.
Met regelmaat is de motor uitgelezen en gereset. Meestal is er niets aan de hand maar het kan net zo goed dus een serieus probleem zijn!
Hoe zit het in zo'n geval met evt (fine)tuning van de motor. Zorgt dit er dan juist niet voor dat er minder motorstoringen voorkomen doordat de motor efficiënter met alles omgaat?
 

Greggy

Actief lid
Maar die was toen waarschijnlijk niet nagelnieuw?


Helaas wel... :D Nieuw uitgezocht, ingereden en mee doorgereden. :D Maar goed; dit is een Skoda. :|

Oh jah, ketting vervangen... die was ik vergeten. Het apparaat liep na 25K op het gehoor slechter dan een Kadett C zeg maar. Dat was ook de reden van het overslaan van de motor. Ik ben de auto toen ruim 1 week kwijt geweest. In eerste instantie hadden ze weer motormgt. en bougies vervangen, maar dit hadden ze de week ervoor al gedaan. Al met al ongeveer 2 maanden rondgereden met een auto dit aan/uit 70%/100% vermogen had. En toen was ik hem ook flink zat. Maar goed, nieuwe auto, nieuwe kansen. #gelukkigeenleasebak
 

Majefloti

Forumguru
Nadat de ketting is vervangen door een longlife riem en het blok inwendig is schoongemaakt (oktober 2012) loopt de TSI als een zonnetje. Geen storing uitlaatgas meer gehad. Of tuning ook dit soort parameters softwarematig aanpast is mij niet bekend. Zal wellicht per tuner verschillen. Overduidelijk is wel dat de 'oude' riem de "pain in the ass" is.
 

going_fritz

Actief lid
't wordt nu echt een leuk fenomeen. Vanmiddag was 't waarschuwingslampje opeens uit en bleef uit, ook na een aantal stops. Maar aan het eind van de middag vond ie dat ie wel weer genoeg uitgerust was, en ging ie weer gezellig branden. Geinig lampje hoor, maar ik begin 'm nu al een stuk minder serieus te nemen....
 
Bovenaan Onderaan