Octavia III (combi) 1.4tsi lampje uitlaatgascontrole

Wesly

Senior Member
't wordt nu echt een leuk fenomeen. Vanmiddag was 't waarschuwingslampje opeens uit en bleef uit, ook na een aantal stops. Maar aan het eind van de middag vond ie dat ie wel weer genoeg uitgerust was, en ging ie weer gezellig branden. Geinig lampje hoor, maar ik begin 'm nu al een stuk minder serieus te nemen....
Lijkt meer op een los contact in een stekkertje ofzo....
 

Gieliovd

Forumguru
Kan dat zomaar??
Het blok is voor een "bepaald" deel en dat schijnt vrij groot te zijn, opnieuw ontworpen. Dit keer met een riem en niet met een ketting.

Een beetje tegenstrijdig, ik zou te allen tijde een ketting prefereren... maar toch pakt dat niet goed uit.
Lijkt meer op een los contact in een stekkertje ofzo....
Zeg dat niet te snel hoor. Ik rij ook rond met willekeurig functionerende toetsen op mijn stuur.

EGR systeem is altijd een problemenkind. Dealer moet op dat vlak toch wel een redelijk duidelijke melding eruit weten te trekken.

Ik had in de Seat (ach, wat is het verschil) na 2 maanden alweer een error erin staan met "ontbrekende data bus blablabla".... lekker hoor.
 

Majefloti

Forumguru
@ etromp
De oorspronkelijke kettingen waren kwalitatief slecht. Dit is erkend door VW Wolfsburg. Vervelende alleen is dat ze er nooit een terugroepaktie van hebben gemaakt. Eind vorig jaar heeft een vriend van mij navraag gedaan bij de dealer met het verzoek om bij de beurt de speling van de ketting te checken. Dit naar aanleiding van mijn het probleem met mijn auto. Volgens de dealer was de ketting van zijn VW Tiguan perfect (auto had 50000km gelopen). 2 maanden terug bij invoegen op de snelweg knapte de ketting, gevol 7000 euri schade. Na inschakeling rechtsbijstand met veel moeite alsnog 50% coulance gekregen.
Je mag hopen dat dit niet gebeurd als je zelf zo'n auto hebt aangeschaft......
 

Spierings

Forumguru
Ze zullen inderdaad vrij weinig gecontroleerd hebben als er geen klachten over zijn (rammelen).
Speling zit er meestal niet op, meestal lost de spanner dit op. Echter als de ketting te ver op rekt, kan de spanner de klappen niet meer opvangen en kan deze een tand verspringen.
Een indicatie van oprekken is dat de timing van de nokkenas iets verdraait is en dat de motor wat meer rammelt, zeker bij koude start.
Maar het checken van die timing is niet iets wat je effe doet zonder het aan de klant te berekenen.

Nadat de ketting is vervangen door een longlife riem en het blok inwendig is schoongemaakt (oktober 2012) loopt de TSI als een zonnetje. Geen storing uitlaatgas meer gehad. Of tuning ook dit soort parameters softwarematig aanpast is mij niet bekend. Zal wellicht per tuner verschillen. Overduidelijk is wel dat de 'oude' riem de "pain in the ass" is.
Kan dat zomaar??
De ketting zal vervangen zijn door een iets verbeterde versie en niet door een tandriem.
Pas bij de nieuwere motoren, welke anders ontworpen zijn is dit veranderd.
 

Majefloti

Forumguru
Die van mij heeft nadat de turbo vervangen is ( zoals ik aangaf bij 18000km) niet meer leker gelopen. Nooit adequaat opgelost " konden niets vinden".... Met de oude kettingen moet je mazzel hebben maar zoals Spierings al aangeeft ligt het niet aan de spanner maar de ketting zelf. De spanner lost meestal de ontstane rek wel op maar de kettingen zelf rekken te veel uit.
Hoe lang ze meegaan sinds de vraag. Wat ik al zei bij een vriend van mij 50000 km, zou mijn inziens nooit mogen gebeuren. Zelfs een distributieriem gaat minimaal 100000 tot 120000km mee.
Hou het in de gaten en zodra je een brom of trillend geluid waarneemt laat het checken om verdere schade te voorkomen of te beperken.
 

going_fritz

Actief lid
Auto staat voor de 2e dag bij de dealer. Gisteren zijn alle aansluitingen van achter naar voor nagekeken, opnieuw aangesloten, enz. Lampje bleef toen uit. Monteur heeft gisteravond de auto mee naar huis genomen en vanochtend weer terug en jawel: hij brandt weer. Dus ook vandaag wordt er verder gespeurd.
En we gaan zaterdag as. op vakantie.....
 

Wesly

Senior Member
Als het component waar naar verwezen word gewoon goed is dan moet het wel een probleem in de bekabeling/aansluiting zijn.
 

going_fritz

Actief lid
Inmiddels is er een Diss melding bij Pon gedaan. Maar ook Pon komt er niet verder uit, zodat 't nu doorgestuurd is naar de fabriek.

Daarna samen met de dealer de verschillende opties besproken mede in relatie tot de vakantie die voor de deur staat. Uiteindelijk wordt er nu een vervangende auto voor me geregeld, en bij gebrek aan beschikbare eigen auto's wordt een Toyota Avensis station ingezet. Drie maal (alhoewel, 1 maal raden is ook voldoende) raden wat voor auto ik reed voordat ik overging naar Skoda Octavia Combi.....

Ondertussen hebben dealer/pon/fabriek dan 2,5 week de tijd om zich over dit wonderlijke motormanagement fenomeen te buigen.
 

Badnews

Senior Member
Toch een fijne vakantie toegewenst! Hopen dat ze een perfecte auto klaar hebben staan over 2.5 week.
 

MeneerB

Forumguru
Een slecht begin voor Skoda.... Toch heel vervelend dit.

Maar ik weet ook vanuit mijn technische achtergrond dat sommige problemen ontzettend veel tijd kunnen kosten om uit te zoeken.
De complexiteit van de hedendaagse motor management systemen is heel groot. één sensor die niet op tijd de juiste data of waarde levert en de software beslist: Storing
Zou me niets verbazen als het uiteindelijk een softwarebug blijkt te zijn. Door de vele parameters is alle combinaties testen zeer, zeer tijdrovend.

Maar toch een goede vakantie gewenst met de "vertrouwde" Toyota. :troost:
 

MaRco2

Forumguru
Ai, dat is inderdaad lullig zulke dingen. Hopelijk vinden ze het snel en blijft het weg (en krijgen we het verder geen van allen).;)

Prettige vakantie, voordeel: de Octavia krijgt pakweg 5.000 km minder op de klok. Da's ook het enige voordeel. Je wil toch het liefst met de eigen nieuwe auto weg.
 

MaRco2

Forumguru
Hoe lang gaan de snaren van de huidige motor eigenlijk mee?

Die kevlar distributieriem schijnt nooit vervangen te hoeven worden, ergens anders hoorde ik 200.000 km. Is wel handig om te weten als je van plan bent om 250.000+ kms ermee te doen.;)
 

Janco

Nieuw lid
riem van de diesel moet bij 210.000 km vervangen worden.
riem van de benzine staat geen vervangingstermijn voor.
 

Fean

Forumguru
Ze zullen inderdaad vrij weinig gecontroleerd hebben als er geen klachten over zijn (rammelen).
Speling zit er meestal niet op, meestal lost de spanner dit op. Echter als de ketting te ver op rekt, kan de spanner de klappen niet meer opvangen en kan deze een tand verspringen.
Een indicatie van oprekken is dat de timing van de nokkenas iets verdraait is en dat de motor wat meer rammelt, zeker bij koude start.
Maar het checken van die timing is niet iets wat je effe doet zonder het aan de klant te berekenen.

De ketting zal vervangen zijn door een iets verbeterde versie en niet door een tandriem.
Pas bij de nieuwere motoren, welke anders ontworpen zijn is dit veranderd.

De timing van de nokkenassen waardoor de motor meer rammelt is wat ik heb gehad in mijn huidge A3 1.8tfsi. Maanden lang ellende. Doordat ook de de nokkenassen sensor niet functioneerde was gedaan met alles. Ik heb na 83dkm (2 weken binnen de garantie) een geheel nieuw blok gekregen.. later heeft men dmv een terugroepacties heel veel nokkenas sensoren moeten vervangen.
 

Spierings

Forumguru
De timing van de nokkenassen waardoor de motor meer rammelt is wat ik heb gehad in mijn huidge A3 1.8tfsi. Maanden lang ellende. Doordat ook de de nokkenassen sensor niet functioneerde was gedaan met alles. Ik heb na 83dkm (2 weken binnen de garantie) een geheel nieuw blok gekregen.. later heeft men dmv een terugroepacties heel veel nokkenas sensoren moeten vervangen.
Het klopt niet helemaal, op de 1.8 staat niet erg bekend over oprekkende kettingen, spanners gaan wel eens kapot.

Het was ook niet de nokkenassensor welke kapot gaat maar de lagerbrug tussen de nokkenassen, hier zit een metalen terugslagklepje in waarvan het gaasje los komt en het kogeltje de kop in de kop kan schieten. Hierdoor valt de oliedruk in de kop compleet weg en wordt de druk ook een stuk lager. Door de lage druk werkt de kettingspanner ook maar matig en kan de ketting ook iets verspringen.

Heb die terugroepactie tientallen keren uitgevoert. en heb ook regelmatig hierdoor motorschade mee gemaakt.
 

Fean

Forumguru
Het klopt niet helemaal, op de 1.8 staat niet erg bekend over oprekkende kettingen, spanners gaan wel eens kapot.

Het was ook niet de nokkenassensor welke kapot gaat maar de lagerbrug tussen de nokkenassen, hier zit een metalen terugslagklepje in waarvan het gaasje los komt en het kogeltje de kop in de kop kan schieten. Hierdoor valt de oliedruk in de kop compleet weg en wordt de druk ook een stuk lager. Door de lage druk werkt de kettingspanner ook maar matig en kan de ketting ook iets verspringen.

Heb die terugroepactie tientallen keren uitgevoert. en heb ook regelmatig hierdoor motorschade mee gemaakt.

Dat is wel mooi om dit te horen. Met die ketting begon het wel.. het leek wel een TDI zo een lawaai kwam er onder kap vandaan.
Ik heb altijd wel het gevoel gehad dat men mij nooit echt precies vertelde wat er nu eigenlijk precies loos was. Men had al een aantal keer de nokkenassen en kleppen vervangen en heel vaak de luchtmassameter, ik schat 4 a 5 keer, toen de 2x een kabelboom(?) Toen ik bij de dealer kwam en de motor liep nog maar op 3 cylinders heb ik na overleg met Pon een heel nieuw blok gekregen.

De dealer vertelde mij destijds dat dit euvel een terugroepactie ging worden. Hij vertelde met name de nokkenassensensor.. waarschijnlijk zag ik eruit alsof ik dat technische toch niet begreep...:-)
 
Bovenaan Onderaan