Octavia II OBD / Vag Com- vragen

Antera

Donateur
Ik heb een vraag omdat ik er nog geen duidelijkheid over heb.

Het gaat hier om een Skoda Octavia 2010 facelift model

Deze heeft rainclosing in de fis staan en deze kan netjes aangevinkt worden en werkt dan ook maar,

Als je de auto van contact haalt en daarna weer op contact zet is deze weer standaard uitgevinkt in de fis. Daarin tegen blijkt bij eenzelfde auto maar dan 2011 model dit niet zo te zijn en blijft de rain closing geactiveerd staan.

Zijn er mensen die voor mij dit een willen checken bij Hun Octavia om te kijken of dit normaal is of juist niet. Vermeld dan ook even je bouwjaar en eventueel maand erbij aub.

hemi24

Forumguru
bij mijn MY2010 van KW33-2009 was het in elk geval zoals jij het omschrijft bij het 2011 model, dus eenmaal aangevinkt blijft het gewoon aan..!

lucbis

Lid
Heb ook twee mistachterlichten aan als mijn mistlampen branden bij Vas technics in zeist laten doen misschien kan je daar even de coding vragen Nomad.
Mijn dagrijverlichting brand op de mistvoorlampen en ook de achtelichten is de enige oplossing op een octavia uit 2008, ik zie het probleem niet zo als je je verlichting handmatig aanzet branden toch ook je achterlichten, nog nagevraagd bij de dealer of het apk afkeur is maar is niet het geval. s'avonds gaat de gewone verlichting werken en heb ik gelijk cornerlights terug gaat allemaal automatisch.

Canon-Eye

Forumguru
twee mistachterlichten aan
Ik ben een groot voorstander van goede zichtbaarheid onder alle omstandigheden.
Toch vind ik dat juist dit (het voeren van 2 mistachterlichten) eigenlijk gewoon verboden zou moeten zijn, vanwege de verwarring die dit kan geven met de remlichten.

Immers, de twee mistachterlichten zijn elk afzonderlijk even sterk, dus elk afzonderlijk niet van grotere afstand zichtbaar dan samen.
Eén mistachterlicht zorgt, in samenhang met twee of 3 opgloeiende remlichten, voor optimale herkenning van de situatie vóór je: de vraag "rijdt-ie nou, of remt-ie?" is meteen beantwoord.

Als echter een voorligger z'n 2 mistachterlichten inschakelt, dan betekent dat een stressmoment met als mogelijke (en onnodige) reactie dat je zelf ook gaat remmen, en dan de mensen achter je, etc. Dit kán een kettingbotsing uitlokken... waar je misschien zelf niet eens wat van merkt, want door het harmonica-effect gebeurt dat wellicht pas een aantal auto's achter je.

Noot: er rijden nog meer auto's dan je zou denken rond van vóór het verplichte derde remlicht! Zelf ben ik ook ruimschoots uit die tijd (en met mij nog vele duizenden andere mensen, schat ik zo), dus ik reageer op 2 remlichten automatisch net als op 3 stuks.

Rosinfield

† In Memoriam
Het is gewoon zwaar irritant. Vooral omdat de meeste van die idioten ook nog eens mistlicht voeren terwijl er bij lange na geen sprake is van de omstandigheden waaronder dat moet. Gevolg is een uitermate onrustig en opgefokt verkeersbeeld. De ellende is helemaal compleet wanneer deze vorm van haantjesgedrag door sommigen ook nog eens wordt aangezien voor het activeren van de remlichten.
En ja, ik weet dat het niet wettelijk verboden is. Ik koester dan ook de ijdele hoop dat het gezonde verstand zal zegevieren.

hemi24

Forumguru
Mijn dagrijverlichting brand op de mistvoorlampen en ook de achtelichten is de enige oplossing op een octavia uit 2008.

Niet juist, de genoemde optie is (een aangepaste variant) van de skandinavische versie van de dagrijverlichting. Naast deze versie is op de pre-facelift modellen van de O2 ook de noord-amerikaanse versie mogelijk, waarbij alleen de koplampen branden en verder niets (wat je desgewenst "illegaal" weer kunt omcoderen naar de mistlampen).
Deze versie is vrij snel te herkennen, want als je stilstaat en de handrem aantrekt gaan de lampen uit. (had het zelf op mijn 02 uit 2007).

V.w.b. de dubbele mistachterlichten: bij wet verbieden en wel om de redenen zoals door Canon-eye aangevoerd.

Persoonlijk gebruik ik de mistachterlichten nooit, behalve als ik op de snelweg bij helder weer, iemand die ik zojuist heb ingehaald er op wil attenderen dat hij nog z'n mistachterlicht aan heeft...

lucbis

Lid
Sorry voor de valse info hemi24, mij was verteld door de vas programmeur dat dit de enige oplossing is voor mijn auto

nomad

Senior Member
Er is een groot verschil tussen jouw 2008 pre-facelift en mijn 2011 facelift. Het is niet mogelijk want de benodigde bits zijn niet te vinden in de ECU. Jammer maar helaas.
Toch ben ik het niet eens met een aantal mensen die het zouden verbieden als ze de kans krijgen. In Nederland ontstaan er zeer zelden situaties waarin je mistlicht voert. In die zeldzame keer dat het wel nodig is en waar het zicht ruim onder 50 meter ligt, kies ik ervoor om zoveel mogelijk verlichting te voeren aan de achterzijde. Of dat nu verwarrend is of niet, autorijden vereist nu eenmaal aandacht en als je twee felle lampen ziet, dan hou je afstand, zeker als je constateert dat ze met gelijkmatige snelheid ten opzichte van jouw snelheid voortbewegen. Als ze heel snel dichtbij komen, dan ben jij zeer waarschijnlijk die ene uitzondering die we in elke mist wel voorbij zien razen: die met 100 km/h en die denkt dat hem of haar niets gebeurt. Ik kom in dat geval liever 5 minuten later aan, dan helemaal niet meer. Kortom logisch nadenken en blijven opletten !

Canon-Eye

Forumguru
In Nederland ontstaan er zeer zelden situaties waarin je mistlicht voert.
Dat zou je niet zeggen als je kijkt naar het aantal keren dat daadwerkelijk wél mistachterlichten worden gevoerd.
Op zichzelf al irritant - en met twee mistachterlichten per auto dus nog eens dubbel irritant ook.

Rallye

Forumguru
Ik ben altijd voor de invoering van een snelheidsbegrenzer geweest bij het voeren van mistlicht achter. Bij minder dan 50m zicht hoef je immers toch niet harder dan 50 km/h. Meteen een goede incentive om het mistlicht uit te zetten bij meer dan 50 meter zicht.........

hemi24

Forumguru
@Rallye: gaan we dan ook voor de volgende variant: max 50km/h voor één mistachterlicht en max 30km/h voor twee mistachterlichten?!? :xyxthumbs:

andrehj

Forumguru
Ik heb net maar eens even gekeken, maar mijn S2C heeft ook twee mistlampen achter. Bij mijn vorige auto (een 1999 Renault Laguna) had ik dat ook, maar toen kon ik simpel een lampje eruit halen en het probleem wat opgelost. Weet iemand bij de S2C een manier om die irritante rechter mistlamp weg te coderen? (Ik heb VCDS)

Rallye

Forumguru
@hemi24: nee, in verband met de hoge irritatiefactor mogen de auto's met dubbele mistlampen niet harder dan 20...

Canon-Eye

Forumguru
Ik ben dus voor een maximum van 0 (nul) km/u voor auto's die dubbele mistachterlichten voeren. Dan maakt het ook geen verschil meer met de remlichten...

nomad

Senior Member
Je hebt je punt nu wel duidelijk gemaakt lijkt me. Als je gewoon thuis blijft zitten heb je helemaal van niemand last toch ?

Canon-Eye

Forumguru
Als je gewoon thuis blijft zitten heb je helemaal van niemand last toch ?
Dit lijkt mij geen goede redenering.
Consequent dóórgevoerd: als iedereen gewoon thuis blijft zitten, gebeuren er geen verkeersongelukken meer.
Maar zo werkt het dus niet.

Je hebt je punt nu wel duidelijk gemaakt
Had ik al (let op het woordje "dus", dat staat er niet voor niks) - ik reageerde alleen nog even op de "oplossing" van Rallye. Altijd leuk als er dan toch weer iemand hapt...

andrehj

Forumguru
Ik ben dus voor een maximum van 0 (nul) km/u voor auto's die dubbele mistachterlichten voeren. Dan maakt het ook geen verschil meer met de remlichten...
In plaats van hierover te klagen kun je volgens mij beter je energie steken in proberen (mee te helpen) uitvogelen hoe we die stomme dubbele mistlampen uit kunnen zetten. Mijn S2C heeft er namelijk ook twee, en ik wil graag terug naar 1, maar weet niet hoe.

higgy

Forumguru
[moderatorbreak]Ik VOEL wat irritatietjes tussen jullie opkomen, graag normaal reageren naar elkaar en niet off-topic. Nomad stelt een vraag, als je het antwoord weet, graag antwoorden, anders graag niet[/moderatorbreak]

Bovenaan Onderaan