octavia en roesten

Ik heb er een uit '99 gehad, in 2003 weggedaan, daarna één uit 2000 gehad die heb ik begin dit jaar weggedaan. Beiden geen last van roest, behalve voorop de motorkap waar de zinklaag door steenslag beschadigd was geraakt.
 

hekko

Lid
Toen ik een 2e hands octavia ging kopen heb ik een hoop auto gezien en inderdaad een aantal hadden roestige plekjes aan de onderrand van de achterklep...maar volgens mij was dat gewoon van onvoorzichtig de klep op uitstekende lading laten vallen waardoor de lak beschadigd werd.
 
net ingeruild O1 uit 2-2001 met 156.000 km, geen roest te bekennen!
hij staat bij de dealer in Almelo (beetje uit de buurt voor moi), als je interesse hebt
 
Ik ga je niet blij maken.

Vorige week zijn wij er helaas achtergekomen dat bij onze Octavia combi uit 2001 roestvorming is gekomen op de achterklep. Vrij lullige plaats en niet zomaar 1 plekje maar over bijna de volle breedte onder de achterruit. We balen hier gigantisch van en gaan nu maar naar de dealer om te kijken wat hier aan gedaan kan worden.

Heren, heren,

Roest aan de O1 komt alleen voor bij de combi aan de achterklep van de volledig verzinkte carrosserie, en wordt veroorzaakt doordat in sommige gevallen de achterruit te laag is geplaatst (af-fabriek) en daardoor de lak en de zinklaag doorschuurt met roest als gevolg.


U heeft 6 jaar carrosserie garantie!!!!
 

Falcon

Donateur
Post hij in het jaar 2008, terwijl de arme kerel (jenmi) aangeeft dat de auto uit 2001 komt.

Helaas die valt niet meer binnen de garantie.

Maar wel handig om te weten hoor TopSport :)
 
Post hij in het jaar 2008, terwijl de arme kerel (jenmi) aangeeft dat de auto uit 2001 komt.

Helaas die valt niet meer binnen de garantie.

Maar wel handig om te weten hoor TopSport :)

Inderdaad in dit geval geen geluk, maar er blijven er vast genoeg over die wel binnen de 6 jaar vallen.
Suc6 met claimen.
 

guitar_billy

Senior Member
ik rijdt nu mijn tweede Octavia I hatchback, bouwjaar 2003. de eerste was geheel roestvrij, de tweede heeft er iets meer moeite mee.

roest bij de achterste portieren : dunne raamstijl
en de kofferbak : beide zijkanten van de kunstof handgreep 'schuren' kennelijk langs de lak... moet nog uitvinden hoe die te demonteren.
 
ik rijdt nu mijn tweede Octavia I hatchback, bouwjaar 2003. de eerste was geheel roestvrij, de tweede heeft er iets meer moeite mee.

roest bij de achterste portieren : dunne raamstijl
en de kofferbak : beide zijkanten van de kunstof handgreep 'schuren' kennelijk langs de lak... moet nog uitvinden hoe die te demonteren.


Roest op de deurstijlen bij mij nog niet bekend, de handgreep van de achterklep, nu je het zegt inderdaad heb ik het een keer eerder gezien, de hoeken van de kunststof handgreep schuren de lak en de zinklaag door met roest als gevolg.
Ik zou niet gaan proberen dit zelf op te lossen maar bij je dealer proberen dit onder de lakgarantie te claimen, dikke kans op succes, mits de auto geen schade verleden heeft.
 

skodaboy

Forumguru
bij mijn eerste 01 die ik het langste heb gehad was er zelfs na 9 jaar en 240.000km geen roest te bespeuren..zal er een beetje vanaf hangen hoe je de wagen onderhoud enz...:tongue:
 
Deze week ontdekte ik dat mijn octavia combi uit 2002 net onder de achterruit loslatende verf heeft, met waarschijlijk wel wat roest eronder, ik weet dat er in 2003-2004 een compleet nieuwe achterklep in is gezet ook vanwege roest, de wagen is dus meer dan 6 jaar oud, maar die achterklep niet, kan ik dit ook onder garantie of coulance laten repareren???

Ik vind het trouwens wel een smet dat een moderne auto nog roest, bij minder kwalitatieve auto's hebben ze dit al 20 jaar geleden uitgebannen.
 

TurboBooster

Forumguru
De oorzaak van de roest onder de achterruit is meestal de oorzaak van een verkeerd geplaatste, 'lees', te laag geplaatste achterruit.
Deze drukt hierdoor op de lak wat vroeg of laat lakschade en roest veroorzaakt.

TB.
 

Ronnie

Forumguru
De oorzaak van de roest onder de achterruit is meestal de oorzaak van een verkeerd geplaatste, 'lees', te laag geplaatste achterruit.
Deze drukt hierdoor op de lak wat vroeg of laat lakschade en roest veroorzaakt.

TB.
Inderdaad, In het autoschadebedrijf waar ik werkte plaatsten wij na het plaatsen van de ruit in de "verse,warme" kit kleine kunstof wiggen om de ruit te stellen, in de frisse lak geeft dit snel drukplekken en beschadigingen.
 
Ik ben er inmiddels achter dat er helemaal geen nieuwe klep is geplaatst zoals gezegd door de verkoper indertijd, maar dat de schade gewoon is gerepareerd, helaas begon het na 2 jaar weer op dezelfde plek te roesten, en is er weer gespoten.
De reparateur gaf wel 4 jaar op zijn reparatie, maar dan op de eerste, en die is alsweer 2 jaar verstreken.

Maar als ik goed kijk is het een behoorlijk bekend fenomeen bij de octavia, is er geen coulanceregeling vanuit Skoda Nederland ofwel Pon??
 

rover

Nieuw lid
Roest achterklep octavia II combi

Nou roesten doet hij echt wel. Vorig jaar heb ik het al aangegeven aan PON dat hij ging roesten achter de nummerplaat. Buiten de garantie zeggen ze dan. Moet je zelf regelen..
Mijn vorige octavia I was toch echt wel beter. Gister maar een lakstift gekocht maar ik had toch beter een hele pot verf kunnen kopen.
 

Bijlagen

  • P1010359.jpg
    P1010359.jpg
    90,5 KB · Weergaven: 83
  • P1010362.jpg
    P1010362.jpg
    97,4 KB · Weergaven: 78
Roest is atlijd balen, helemaal als je er van uitgaat dat je een Tsjechische Mercedes hebt.
Ik vind het niet prettig om te lezen dat ze er bij Pon moelijk mee om gaan. Was het niet zo dat ook Octavia's een 10 jarige roestgarantie hebben? Ja, van binnenuit.... M.a.w., ook een importeur heeft te weinig vertrouwen in het product.... Roest achter de nummerplaat is een gevolg van het klepperen van de kunststof rand (met reclame in 9 van de 10 gevallen) tegen het plaatwerk, en de lak die daar tussenzit kan daar niet tegen....
Voor deze en andere roestplekjes (ook mijn O1 heeft er links en rechts wat last van) smeer ik er eerst wat Owatrol op, en als dat goed droog is, laagje verf erop. Roest nooit weer op die plek (provaat middel, de DS zit er ook vol mee).
Los eerst de roest op, daarna maar bakkelijen met garage/importeur etc...

Waar ik roest vermoed, onder de raamrubbers van de zijramen (die het regenwater tegenhouden), daar zitten een paar verdachte bobbeltjes onder, de buitenste hoeken van de kofferklep ivm net niet goed afgehangen klep of bumper, en onder het raam van de kofferklep, de bekende plek. Ook hier onder het rubberrandje wat verdachte plekejes die steeds hoger lijken te worden. Allemaal van die plekjes waar je lekker makkelijk bij kunt.....

Als ik de roest van de O1 vergelijk met die van de Felicia 2 die ik hiervoor had, dan was de Felicia op dat punt stukken beter....

Succes met de roestbestrijding...

MVG, Peter
 

rover

Nieuw lid
Hoi Peter,

Je kan er wel gelijk mee hebben dat het door de kunststof achterplaat komt maar daar had mijn vorige Octavia en VW Bora sedan en Bora station toch echt geen last van. Waar ik nog het meest van baal is dat ik in 2005 veeeel geld heb uitgegeven en nu roest moet gaan bijwerken.Kan echt niet. Moet PON tocht echt anders mee omgaan. Verder ben ik super tevreden over deze bolide.

Groet,
René
 
Bovenaan Onderaan