Beetje late reactie, maar ik heb ook zo'n Octavia gereden met een 1.6 TDI. Dat was een greenline overigens. Ik heb de auto laten tunen bij VAG Techniek. Tevens is toen de EGR weggeschreven (en fysiek afgesloten) en het roetfilter vervangen door een RVS buis. De aanleiding voor deze operatie was een defecte EGR en de hoge kosten om die te laten vervangen. Voor vrijwel de helft kon ik het hele spul weg laten halen en meer vermogen krijgen. Ik heb nooit spijt gehad van die ingreep. Bij VAG techniek keurig geholpen en de auto reed veel fijner. De hele sjoemelaffaire deden mij besluiten de auto voortijdig in te ruilen. Er was toen nog sprake van een verplichte update en dat risico wilde ik niet lopen. Nu blijkt dat die hele update niet verplicht is. De Touran van mijn schoonmoeder moet die update ook hebben, maar is recent gewoon APK gekeurd zonder die update uit te voeren. Als ik opnieuw voor de keuze had gestaan, dan had ik mijn vorige Octavia nog een tijd gehouden. Maar ja, das kennis achteraf (en achteraf is het mooi wonen, zoals Theo Maassen zegt....)