Octavia Combi 1.6 TDI Greentech Elegance Businessline 2012

Bram_O2

Actief lid
Na drie jaar neem ik afscheid van mijn 2009 Octavia Combi 1.4 TSI EB. Heerlijke auto, maar ik rijd teveel kilometers. Gekocht in december 2013 met 104.500 kilometer op de teller, staat nu op de 187.000 en daarom gaat die eruit. Daarnaast is het vertrouwen aardig beschaamd, heb laatst een hoop gezeik gehad met de distributieketting, nokkenasversteller etc.

Na wat zoekwerk (wilde graag een zwarte BE met zo weinig mogelijk kilometers) afgelopen zaterdag deze gekocht:

http://www.autoterlouw.nl/occasion/12975145-skoda-octavia-1598cc-77kw

Ik laat deze afleveren met een trekhaak aangezien ik die veel nodig heb, nieuwe APK, een grote beurt volgens het boekje (ik hoop ook echt dat dit gebeurt, heb daar bij universele bedrijven niet altijd vertrouwen in), en 6 maanden Bovag garantie. Auto heeft bijna 102K gelopen, één eigenaar gehad (ex-leaseauto).

Auto stond 1 dag online, ik was al een paar weken aan het zoeken en had al wat gereden en toen kwam deze voorbij. Verschil met mijn 2009 Octavia is dat deze kleinere wielen heeft, geen extra getinte ramen aan de achterkant, een versnelling minder en veel zuiniger zal zijn. De ramen vind ik wel jammer, maar goed, niets aan te doen. De wielen ook trouwens, vind m'n huidige (wat is de naam daarvan?) veel mooier.

Ik heb een paar vragen:
  1. Ik vind mijn huidige 17" wielen erg fraai, zou ze graag overzetten. Heeft iemand enig idee hoeveel het brandstofverbruik scheelt als ik op 225/45/17 rijd, in plaats van 205/55/16?
  2. Ik vind de 105 pk en 250 Nm niet tegenvallen, maar het mag echt wel wat sneller. Ik zou naar vagtechniek kunnen gaan (niet ver hiervandaan), of JD. Vagtechniek heeft nu die BTW actie lopen, wellicht kan ik die nog pakken. Of zijn er gegronde redenen om bijna 2x zoveel geld uit te geven bij JD?
  3. Ik zie op de RDW Ovi site dat mijn auto nog naar de dealer moet vanwege de sjoemelsoftware. Stel dat ik de auto voor dat bezoek laat chippen, heeft die dealer softwareaanpassing dan gevolgen voor m'n tuning, of blijft die er gewoon op zitten?
  4. Het start-stop systeem werkte niet tijdens de proefrit, ook niet na drie kwartier rijden. Wat zou dat kunnen zijn?
  5. Verder lees ik een hoop horror over de EGR klep. Als deze ooit vervangen zou moeten worden, tot wanneer geldt er dan coulance en zijn de problemen na vervanging dan helemaal opgelost?

Ik hoop er net zoveel plezier van te hebben als de Octavia die ik inruil. Heerlijke luxe en comfortabele kilometervreter!

15252526_10155533691354616_8952900336243976551_o.jpg
15272232_10155533691359616_219046850056078790_o.jpg
15272319_10155533691349616_5375975983618912387_o.jpg
15167637_10155533691489616_5912077460035401146_o.jpg
 

CDK

Forumguru
1) gaat nagenoeg geen verschil in zitten hoor, daar ga je financieel niet op leeg lopen. 17" ziet er wel veel beter uit als 16"
2) In Nuenen kan je perfect terecht voor een schappelijke prijs.
3) Software gaat helaas overschreven worden. Je bent volgens mij niet verplicht om die antisjoemel update uit te laten voeren.
4) Kan softwarematig uitgeschakeld zijn.
5) Je kan deze bij VAG Techniek ook preventief dicht laten zetten en softwarematig weg laten schrijven.
 

Spinal

Forumguru
Nee, met die 17" wordt écht niks. Ik zou lekker de 16" eronder houden en die 17" aan mij verkopen voor een mooi prijsje ;)
En vagtechniek kun je rustig naar toe voor chiptuning, dat zijn echt vakmannen. Behoren samen met JD en TVS tot de beste keus waar je heen kunt gaan.
 

Bram_O2

Actief lid
1) gaat nagenoeg geen verschil in zitten hoor, daar ga je financieel niet op leeg lopen. 17" ziet er wel veel beter uit als 16"
2) In Nuenen kan je perfect terecht voor een schappelijke prijs.
3) Software gaat helaas overschreven worden. Je bent volgens mij niet verplicht om die antisjoemel update uit te laten voeren.
4) Kan softwarematig uitgeschakeld zijn.
5) Je kan deze bij VAG Techniek ook preventief dicht laten zetten en softwarematig weg laten schrijven.
En als ik de na de tuning toch om wat voor reden dan ook die sjoemelsoftware update op m'n auto krijg, moet ik dan bij vagtechniek opnieuw de volle mep betalen?
 

CDK

Forumguru
En als ik de na de tuning toch om wat voor reden dan ook die sjoemelsoftware update op m'n auto krijg, moet ik dan bij vagtechniek opnieuw de volle mep betalen?

Bij een normale overschrijving is het kosteloos, maar bij deze grootschalige update rekent bijvoorbeeld JD wel extra kosten (staat ergens hier op het forum vermeld door Mark die daar werkzaam is) Dus dit moet je gewoon even op voorhand bespreken én schriftelijk / per email laten vastleggen.
 

Bram_O2

Actief lid
Ok duidelijk. Voor wat betreft de nieuwe trekhaak, moet er nog iets ingeleerd of ingesteld worden?
 

Blacky

Forumguru
Hoi Bram

Heb dezelfde Octavia, toentertijd gekocht met 60k op de teller, ook ex lease 1eigenaar
Net uit de garantie ging de waterpomp kapot, distributieriem was oke en hoeft pas over de 200k vervangen te worden( zie service boekje)

Gewoon die 17" over zetten, stond voor hetzelfde dilemma. Ben blij dat ik het wel gaan heb,meer verbruik is niet opgevallen. Ramen achter kan je donkere folie op laten plakken.

Kom regelmatig in Oostenrijk en had problemen met de hellingen vooral bochten daar, moest steeds terug schakelen van 2naar1. Heb de mijne toen bij TVS laten tunen heb nu 145/296 nm. Trekkracht is veel beter geworden.

Sjoemel software is voor mij nog een open ??

Auto ging in 1 week meerdere keren in noodloop, oorzaak egr klep kapot, zit nu een nieuwe in. Coulance bij mij niet.

Als het start/stop knopje ingedrukt staat werkt het systeem niet

Trekhaak zelf onder gezet en laten inlezen.

Inmiddels 70k verder rijdt nog steeds goed, verbruik gem 5.5
 

Bram_O2

Actief lid
Dank voor je uitgebreide reactie :thumbsup: De banden op de 17" velgen zijn helemaal versleten, die op de nieuwe Octavia heel veel beter. Kortom, de wielen overzetten kost me een honderdje of zes extra, beetje zonde...Start-stop was geactiveerd maar werkte niet, daar gaan ze naar kijken.

Ik hoop dat ze meteen de trekhaak in laten lezen, zal ruim voor aflevering nog eens contact met ze opnemen.
 

Kempes

Forumguru
De 1.6 getuned rijd echt heerlijk, stuk beter als origineel (wel logisch natuurlijk) , en het bijkomende voordeel is inderdaad dat de EGR uitgezet kan worden waardoor je minder kans op storingen hebt op dit onderdeel.

Helemaal verwijderen gaat trouwens niet zomaar, regeneratie proces van het roetfilter heeft bij dit type blok EGR nodig. Het lukt softwarematig blijkbaar niet om het roetfilter te laten regenereren zonder EGR. Bij mij is het nu zo ingesteld dat de EGR alleen in werking gaat als het roetfilter dit nodig heeft.

Ik zit met een JD chip op 150 pk / 326 nm en een gemiddeld verbruik van 4,6 (30k zonder tuning en 30k met tuning , verbruik is na tuning niet veranderd...rijgedrag wel iets..)
 

klerksen

Nieuw lid
Zeer mooie wagen, ik heb zelf dezelfde uitvoering. Heb bij mij alleen wel de achterlichten bij drl aan laten zetten.

Mijn Octavia heb ik bij vagtechniek laten voorzien van 333Nm/147Pk, heb daar ook de Egr dicht laten zetten, en zoals boven reeds aangegeven draait deze alleen mee tijdens het regenereren van de dpf.

Ook heb ik daar de cruisecontrol weergave in de maxidot aan laten zetten, is meer een gimmic maar vind het nu toch wel makkelijk.

De Sunny boys kun je ook bij superskoda bestellen, tevens heb ik daar ook andere verlichting voor in de kofferbak besteld (led).

Dat is echt een wereld van verschil!
 

Spinal

Forumguru
Die led verlichting voor in de kofferbak heb je via eBay voor de helft van het geld en via AliExpress voor €8,50. Superskoda is met sommige dingen erg duur.
Ik heb ze via eBay voor €20 maar is echt een super upgrade, je hebt echt een bak licht in je kofferbak wat erg fijn is in het donker.
 

Bram_O2

Actief lid
Zeer mooie wagen, ik heb zelf dezelfde uitvoering. Heb bij mij alleen wel de achterlichten bij drl aan laten zetten.

Mijn Octavia heb ik bij vagtechniek laten voorzien van 333Nm/147Pk, heb daar ook de Egr dicht laten zetten, en zoals boven reeds aangegeven draait deze alleen mee tijdens het regenereren van de dpf.

Ook heb ik daar de cruisecontrol weergave in de maxidot aan laten zetten, is meer een gimmic maar vind het nu toch wel makkelijk.

De Sunny boys kun je ook bij superskoda bestellen, tevens heb ik daar ook andere verlichting voor in de kofferbak besteld (led).

Dat is echt een wereld van verschil!
Mooie waardes. Die zijn met maattuning behaald?
 

klerksen

Nieuw lid
Klopt, deze zijn verkregen door hem 2x fine te tunen op de rollenbank, persoonlijk vond ik het dat waard, aangezien je toch een poos gaat genieten van de tuning. de koppeling kan maximaal 350 Nm hebben en zit daar dus nog ruim onder.
 

Bram_O2

Actief lid
Kan ik (APK, milieutechnisch) problemen krijgen met het dichtzetten van de EGR? Heeft het gevolgen voor het verbruik? Wat rekent vagtechniek voor deze aanpassing?

Ik kan me zo indenken (kijk naar het komende verbod op het verwijderen van een roetfilter) dat de overheid steeds strenger wordt betreffende milieu-eisen.

Voor wat betreft de weergave van de cc in de maxidot, wat bedoel je precies? Dat zegt me even niks.
 

Kempes

Forumguru
EGR uitschakelen heeft geen gevolgen voor de APK. Die van mij is in maart getuned en in april gekeurd zonder problemen.

Normaal gesproken zit het softwarematig uitschakelen van de EGR bij de betere tuners in de prijs inbegrepen (ik reken vagtechniek tot de betere tuners). Maar ik zou vooraf even duidelijk aangeven dat je dit wil (heb ik bij JD ook gedaan en toen gaven ze aan dat ze dit uit zichzelf bij dit blok altijd doen).

Het verwijderen van het roetfilter is iets waar ik me ook liever niet aan waag gezien de milieu issues wat betreft de diesels afgelopen jaar, maar het softwarematig dichtzetten van de EGR kan vrij eenvoudig weer ongedaan gemaakt worden dus dat risico durf ik wel aan.
 

Kempes

Forumguru
Die moet @klerksen eens nader uitleggen. Ik heb vanalles laten wijzigen met vcds en vagcan, maar deze optie kende ik toen nog niet. Had er inmiddels al wel over gelezen maar weet nog niet wat het nu inhoud..
 

klerksen

Nieuw lid
Bij de eerste zie je links onderin de km stand, en bij de 2e de weergave van de km instelling van de cruisecontrol waar die op dat moment op ingesteld staat, dit kun je met de +/- knop verhogen of verlagen
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2016-11-30 at 17.35.19 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2016-11-30 at 17.35.19 (1).jpeg
    105,2 KB · Weergaven: 82
  • WhatsApp Image 2016-11-30 at 17.35.19.jpeg
    WhatsApp Image 2016-11-30 at 17.35.19.jpeg
    174,1 KB · Weergaven: 79
Bovenaan Onderaan