Octavia Combi 1.6 TDI Greentech Elegance Businessline 2012

Bram_O2

Actief lid
En m'n trekhaak wordt niet herkend door de auto. Als ik achteruit rijd, denk m'n PDC dat ik ergens dicht tegenaan zit. Hoe valt dat op te lossen?
 

eriktv

Forumguru
Ik zat met hetzelfde punt, met de caravan erachter kwam ik bij mijn ouders de straat (Hoofddorp, drempel city) niet in zonder wat lak van de trekhaak achter te laten. De rest van Europa was geen probleem, maar aangezien het hun caravan is moet ik daar wel langs kunnen. Ik ben voor een Eibach Pro Kit met Bilstein dempers gegaan bij @Antera. Ik zal de ervaringen blijven delen, het eerst ritje met de caravan duurt echter nog even :)

En verder... Ziet er veeeel strakker uit en rijdt heerlijk :thumbsup:
 

CDK

Forumguru
En m'n trekhaak wordt niet herkend door de auto. Als ik achteruit rijd, denk m'n PDC dat ik ergens dicht tegenaan zit. Hoe valt dat op te lossen?

Trekhaak moet aangemeld worden in het systeem. Dit zou je dealer moeten kunnen, maar de praktijk wijst helaas uit dat het vaak niet correct gebeurt. Er zijn hier op het forum ook een aantal leden die dat wél correct voor je kunnen doen. Bijvoorbeeld @ertromp (regio Apeldoorn) of @Antera (regio Breda) en zo zijn er nog wel meer.
 

Bram_O2

Actief lid
Ik breng de auto volgende week naar de dealer vanwege de sjoemelsoftware update, zal eens vragen of ze de haak aan kunnen melden. Dank!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Antera

Donateur
trekhaak moet idd aangemeld worden mits de trekhaak gemonteerd is met de juiste trekhaak module
 

Bram_O2

Actief lid
Aangezien ik met de dissel van de aanhanger en helaas ook al met de trekhaak het asfalt geraakt heb, ga ik over twee weken even langs bij @Antera. Moet ik daarna trouwens uitlijnen?

De auto wordt voorzien van hulpveren, een aantal maxidot dingetjes en versie 14 kaartsoftware. De week daarna ga ik langs bij DVX in België, om het vermogen op te krikken naar een pk of 145 en 310 Nm koppel. Nog steeds geen strepentrekker, maar zal allicht stukken soepeler en vlotter rijden dan nu.
 

ElScorpione

Forumguru
Beetje late reactie, maar ik heb ook zo'n Octavia gereden met een 1.6 TDI. Dat was een greenline overigens. Ik heb de auto laten tunen bij VAG Techniek. Tevens is toen de EGR weggeschreven (en fysiek afgesloten) en het roetfilter vervangen door een RVS buis. De aanleiding voor deze operatie was een defecte EGR en de hoge kosten om die te laten vervangen. Voor vrijwel de helft kon ik het hele spul weg laten halen en meer vermogen krijgen. Ik heb nooit spijt gehad van die ingreep. Bij VAG techniek keurig geholpen en de auto reed veel fijner. De hele sjoemelaffaire deden mij besluiten de auto voortijdig in te ruilen. Er was toen nog sprake van een verplichte update en dat risico wilde ik niet lopen. Nu blijkt dat die hele update niet verplicht is. De Touran van mijn schoonmoeder moet die update ook hebben, maar is recent gewoon APK gekeurd zonder die update uit te voeren. Als ik opnieuw voor de keuze had gestaan, dan had ik mijn vorige Octavia nog een tijd gehouden. Maar ja, das kennis achteraf (en achteraf is het mooi wonen, zoals Theo Maassen zegt....)
 

Bram_O2

Actief lid
Vandaag bij DVX geweest om de auto te laten mappen. Prima gegaan, loopt stukken feller en sneller door de toeren heen. Winterbandjes hebben het zwaar :tongue:
 

klerksen

Nieuw lid
Gefeliciteerd, wat heb je allemaal laten doen als vragen mag en waarop heb je hem laten mappen Nm e.d.?
 

Bram_O2

Actief lid
Gewoon de allersimpelste tuning, vermogen weet ik niet aangezien de auto niet de bank op is gegaan. Zal lijkt me hebben waarmee ze adverteren, 145 pk en 310 Nm.
 

Bram_O2

Actief lid
En er zitten nu hulpveren onder, de trekhaak is aangemeld, er is wel 1 hele VCDS aanpassing gedaan (helaas niet zoveel mogelijk) en ik heb nieuwe kaartsoftware dankzij @Antera
 

Bram_O2

Actief lid
Mag ik met mijn auto deze aanhanger trekken met rijbewijs B?

33-WH-VL, dubbelasser, leeggewicht 645 kg, maximaal gewicht 2.000 kg.

Mijn auto weegt 1.275 kg en mag 1.400 kg trekken.

Vandaag lag er denk ik een kilo of 550 achterin, moet zeggen dat die tuning in zo'n geval geen overbodige luxe is.
 

Canon-Eye

Forumguru
@Bram_O2 Van belang is nog het maximumgewicht van de auto (en daarmee dus het maximaal totaalgewicht van de combinatie).

Kijk met die informatie hier, en dan weet je of het mag.:
https://www.rijksoverheid.nl/onderw...k-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen

Ik vermoed overigens dat je boven de 3500kg maximum toegestane massa van auto+aanhanger komt en dan is rijbewijs B dus niet voldoende - ongeacht of de aanhanger leeg of (deels) beladen is.

Het feitelijke gewicht speelt alleen een rol bij de vraag of de aanhanger überhaupt achter je auto mag - in jouw geval kan er dus tot 755 kilo lading mee met een bevoegde bestuurder.
 
Laatst bewerkt:

Bram_O2

Actief lid
De Octavia mag 1.975 kg wegen, de aanhanger 2.000 kg, dus ik kom inderdaad boven de 3.500 kg uit. RBW BE lost het probleem op als ik het zo lees.
 

Bram_O2

Actief lid
En dan mag ik nog maar maximaal 1.400 kg trekken lijkt, dus de volledige potentie van de aanhanger zal ik met de Octavia ervoor in ieder geval niet benutten.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat wordt een afweging maken:
  • wat kost meer, rijbewijs E achter B halen of de aanhanger omruilen voor een lichtere;
  • hoe groot is de kans dat ik deze aanhanger in de toekomst toch nog volledig ga benutten achter een andere auto.
Keuzes, keuzes... ;)
 
Bovenaan Onderaan