Bram_O2
Actief lid
Na drie jaar neem ik afscheid van mijn 2009 Octavia Combi 1.4 TSI EB. Heerlijke auto, maar ik rijd teveel kilometers. Gekocht in december 2013 met 104.500 kilometer op de teller, staat nu op de 187.000 en daarom gaat die eruit. Daarnaast is het vertrouwen aardig beschaamd, heb laatst een hoop gezeik gehad met de distributieketting, nokkenasversteller etc.
Na wat zoekwerk (wilde graag een zwarte BE met zo weinig mogelijk kilometers) afgelopen zaterdag deze gekocht:
http://www.autoterlouw.nl/occasion/12975145-skoda-octavia-1598cc-77kw
Ik laat deze afleveren met een trekhaak aangezien ik die veel nodig heb, nieuwe APK, een grote beurt volgens het boekje (ik hoop ook echt dat dit gebeurt, heb daar bij universele bedrijven niet altijd vertrouwen in), en 6 maanden Bovag garantie. Auto heeft bijna 102K gelopen, één eigenaar gehad (ex-leaseauto).
Auto stond 1 dag online, ik was al een paar weken aan het zoeken en had al wat gereden en toen kwam deze voorbij. Verschil met mijn 2009 Octavia is dat deze kleinere wielen heeft, geen extra getinte ramen aan de achterkant, een versnelling minder en veel zuiniger zal zijn. De ramen vind ik wel jammer, maar goed, niets aan te doen. De wielen ook trouwens, vind m'n huidige (wat is de naam daarvan?) veel mooier.
Ik heb een paar vragen:
Ik hoop er net zoveel plezier van te hebben als de Octavia die ik inruil. Heerlijke luxe en comfortabele kilometervreter!
Na wat zoekwerk (wilde graag een zwarte BE met zo weinig mogelijk kilometers) afgelopen zaterdag deze gekocht:
http://www.autoterlouw.nl/occasion/12975145-skoda-octavia-1598cc-77kw
Ik laat deze afleveren met een trekhaak aangezien ik die veel nodig heb, nieuwe APK, een grote beurt volgens het boekje (ik hoop ook echt dat dit gebeurt, heb daar bij universele bedrijven niet altijd vertrouwen in), en 6 maanden Bovag garantie. Auto heeft bijna 102K gelopen, één eigenaar gehad (ex-leaseauto).
Auto stond 1 dag online, ik was al een paar weken aan het zoeken en had al wat gereden en toen kwam deze voorbij. Verschil met mijn 2009 Octavia is dat deze kleinere wielen heeft, geen extra getinte ramen aan de achterkant, een versnelling minder en veel zuiniger zal zijn. De ramen vind ik wel jammer, maar goed, niets aan te doen. De wielen ook trouwens, vind m'n huidige (wat is de naam daarvan?) veel mooier.
Ik heb een paar vragen:
- Ik vind mijn huidige 17" wielen erg fraai, zou ze graag overzetten. Heeft iemand enig idee hoeveel het brandstofverbruik scheelt als ik op 225/45/17 rijd, in plaats van 205/55/16?
- Ik vind de 105 pk en 250 Nm niet tegenvallen, maar het mag echt wel wat sneller. Ik zou naar vagtechniek kunnen gaan (niet ver hiervandaan), of JD. Vagtechniek heeft nu die BTW actie lopen, wellicht kan ik die nog pakken. Of zijn er gegronde redenen om bijna 2x zoveel geld uit te geven bij JD?
- Ik zie op de RDW Ovi site dat mijn auto nog naar de dealer moet vanwege de sjoemelsoftware. Stel dat ik de auto voor dat bezoek laat chippen, heeft die dealer softwareaanpassing dan gevolgen voor m'n tuning, of blijft die er gewoon op zitten?
- Het start-stop systeem werkte niet tijdens de proefrit, ook niet na drie kwartier rijden. Wat zou dat kunnen zijn?
- Verder lees ik een hoop horror over de EGR klep. Als deze ooit vervangen zou moeten worden, tot wanneer geldt er dan coulance en zijn de problemen na vervanging dan helemaal opgelost?
Ik hoop er net zoveel plezier van te hebben als de Octavia die ik inruil. Heerlijke luxe en comfortabele kilometervreter!