Octavia 2005 1.9 tdi: indirect (wazig) stuurgedrag

mebis

Nieuw lid
Re: Octavia 2005 1.9 tdi: indirect (wazig) stuurge

ik heb ook dit probleem . heb ook naar garage geweest, maar daar hebben ze nog nooit zo een klacht gehad ? raar .ik rij toch niet alleen met een octa2? dus ik weer of wa ..
ma allee hebben melding gemaakt aan inporteur belgie en gaan et verder uitpluizen , gaan ook vermelden dat ze et eens moeten proberen met het stuurhuis zwaarder of lichter te zetten ..
 

Roak

Lid
even een update van mij een paar weken verder:
Stuurbekrachtiging herprogrammeren heeft niets opgeleverd:
"het apparaat" deed het nog steeds niet en kon niet communiceren met de auto op dit punt. Bestaat er zoiets als een zelflerende stuurbekrachtiging ? (heb ik meen ik al eens eerder gelezen).

Afgelopen vrijdag de auto laten uitlijnen en ik moet zeggen dat dat wel heeft geholpen: vooraf stonden de voorwielen op -0,10 sporing (uitspoor ) en na de afstelling -0,05, nog steeds een beetje uitspoor dus. De auto rijdt nu minder zwabberig en het dode stuk in het midden is ook minder al is het nog niet helemaal weg.
Vanmiddag nog weer even teruggegaan naar de bandenboer voor een afspraak om de auto meer toespoor te geven maar dat vinden ze daar maar niks (daar heb je weer zo'n eigenwijze klant) want alles stond al maximaal toelaatbaar. Hij zei er nog fijntjes bij dat het mijn eigen risico was en dat de banden aan de buitenkant zouden gaan slijten.
Nou en ?
heb ik liever dan een auto die niet lekker rijdt.

Verder heb ik afgelopen weekend veel gegoogled en ik kom meerdere malen afstelwaarden tegen van de vooras van de O2 en andere auto's op hetzelfde platform, die TOEspoor moet hebben onbelast van 0,10, zie ook hier :http://www.amt.nl/web/show/file/id=...0TDI-2005.pdf/Skoda-Octavia-2.0-TDI-2005.html
Dat sterkt mij alleen maar in mijn overtuiging dat de sporing vanaf het begin te veel op uitspoor gestaan heeft. Dat verklaart wellicht ook waarom zoveel Octavia's versleten banden hebben aan de binnenzijde van de band. (zien meer mensen hier ook een complot in ?)

Na de volgende afstelling meld ik me wel weer.

Groeten, Rob
 

japiejo5

Actief lid
Ook van mijn kant even een update:

De laatste keer meldde ik dat er een verbetering was te bespeuren,..de auto bleef veel beter rechtdoorrijden en "trok" niet elke keer meer van links naar rechts,...

Nu teller staat imiddels op 14k + lijkt het probleem weer meer de kop op te duiken,... vooral bij oneffen wegdek (lees A10 en A2) lijkt de auto weer te gaan "trekken" niet zozeer op koers maar wel ,..tjsa hoe leg ik dit uit....in gevoel,...ik ben nog steeds niet tevreden gewoon.

eerdaags ga ik weer langs de dealer,...wellicht dat ie weer uit het spoor is gelopen,...ik heb geen idee.

Trouwens bij bovengemiddelde windkracht,..vanaf zeg windkracht 4/5 lijkt het erger,...ik moet dat echt constant met 2 handen aan het sturen gefocust in mijn baan blijven,....IK WORD ER GEK VAN!!!
 

Roak

Lid
Japiejo,

Ik heb PRECIES hetzelfde , auto is in de middenstand niet goed te corrigeren, en bij een beetje wind lijkt het wel alsof het winkracht 10 waait.

Vanmiddag even een combi geleend bij de dealer en wat denk je ?
Die reed WEL goed. Klein beetje sturen ging heel makkelijk en heel licht en de auto reageerde ook gelijk. En geen last van zijwind.

Er is dus echt iets mis met mijn auto en ook van anderen met dit probleem. Het hoort er niet in te zitten, en de geleende combi bij de dealer was voor mij het bewijs: Het zit niet tussen de oren.

Rob
 

ad5000

Actief lid
Ben erg benieuwd welk type band jullie (degene die er dus last van heeft) om de velg hebben liggen en wat de bandenmaat is.

Zelf rijd ik een BE HB met Bridgestone Turanza in de maat 205/55R16 die ook nog eens zijn voorzien van stikstof en ik heb nergens last van.
 

japiejo5

Actief lid
Ik heb continental,..205/55R16
Kan me nou niet voorstellen dat dat het is.

@Roak; ga ik ook doen,..ik wil gewoon eens in een "andere" rijden. En ook checken of het tussen mijn oren zit of niet.

zou wel een HB willen,...ivm luchtweerstand ofzo,...dan kan je pas echt checken in hoeverre het rijgedrag anders is.
 

Roak

Lid
Ik rij op Dunliops, Sport SP01A 205/55R16.

Ik heb diverse bandenspanningen geprobeerd, maar het stuurgedrag bleef hetzelfde.
Ik kan mij voorstellen dat een andere band wel enige invloed heeft maar mijn gevoel zegt dat dit in de stuurinrichting zit.

Rob
 

ad5000

Actief lid
Ik rij op Dunliops, Sport SP01A 205/55R16.

Ik heb diverse bandenspanningen geprobeerd, maar het stuurgedrag bleef hetzelfde.
Ik kan mij voorstellen dat een andere band wel enige invloed heeft maar mijn gevoel zegt dat dit in de stuurinrichting zit.

Rob

Laat ik er vanuit gaan dat de "parameters" stuurinrichting en wielophanging van alle auto's gelijk zijn met een eventuele afwijking voor het motortype.
De banden zijn meestal de beperkende factor voor de auto en het is bewezen dat een andere karakteristiek van een band een totaal ander weggedrag kan opleveren (motoren hebben hier nog meer mee te maken dan auto's).

als de wang van de band minder stijf is zal de auto comfortabeler aanvoelen, maar ook waziger sturen....

Heb jij overigens de Chinese versie van de Dunlop banden... Dunliops... :-)
 

japiejo5

Actief lid
Graag zou ik dit onderwerp weer even aan de orde stellen:

Voor vele van ons die met de bekende "stuur" klachten hier gereageerd hebben is het al weer eventjes geleden.
Wellicht staan er al weer vele duizende km's extra op het tellertje,..mijn vraag, hoe staat het er mee.
Persoonlijk heb ik het volgende gedaan:

Toen de klachten het ergst waren heb ik de dealer gevraagd de stuurbekrachtiging "lichter" af te stellen.
Hierna waren voor mijn 80% van de klachten zo goed als weg. Nu 15000km. verder lijk ik er eigenlijk zo
goed als geen last meer van te hebben TENZIJ het stevig waait.
Dan lijkt het weer volledig mis en ben ik dus weer stevig aan het "sturen" / "corrigeren"
Is dit nu een "windgevoeligheids" probleem of niet,…..
 
Helaas zijn deze problemen nog niet opgelost bij nieuwe Skoda's in 2008...

Ik heb mijn O2 nu ongeveer 3 weken en heb er vanaf de eerste week last van (1.9 tdi 16" Vega). Eerst dacht ik dat het gewoon heel hard waaide waarbij de O2 dan erg zijwindgevoelig zou moeten zijn. Bij het uitstappen blijkt echter keer op keer dat het helemaal niet zo hard waait. Vervolgens dacht ik aan een verkeerde uitlijning maar na wat zoeken op dit forum kom ik erachter dat er meer mensen zijn die dit probleem ervaren wat veroorzaakt lijkt te worden door overcorrecties waardoor de auto erg "wiebelig" aanvoelt. Wel heb ik het idee dat het bij hogere snelheden (150+) beter gaat.

Aan de banden ligt het in elk geval niet want zowel met de standaard Bridgestones als de Michelin winterbanden heb ik er last van. Wat ik daarnaast opvallend vind is dat het op een provinciale weg (80) veel minder lijkt voor te komen dan op de snelweg (100-120).

Nu blijkt dat ik niet de enige ben en het dus niet aan mij ligt ga ik maar eens contact zoeken met de dealer om naar een oplossing toe te werken.

Ik zal nog laten horen of er resultaten geboekt worden.
 

Roak

Lid
Dolf,
Jouw ervaringen met de snelheden heb ik ook gemerkt, het lijkt wel alsof er ineens boven de 80 'de boel' vast gaat zitten en je overmating veel kracht moet zetten om de auto van richting te laten veranderen en als dat dan gebeurt gaat dat te ver zodat je overcorrigeert, vanaf 130-140 gaat dat allemaal veel soepeler.
Inmiddels heb ik er 23000 Km opzitten met mijn O2, en het LIJKT (misschien meer wens dan werkelijkheid) iets minder te worden, maar het is nog niet goed. Heb jij ook dat het stuur naar jouw gevoel niet snel genoeg terugdraait na een bocht ?
Overigens rij ik regelmatig in een Caddy TDI (nieuwe model) van mijn werk en die heeft het ook, zij het in mindere mate. Omdat daar het sturen op zich al veel lichter gaat, heeft hij er minder last van, maar ook daar merk je dat bij een bepaalde snelheid het stuurgevoel anders wordt, onzekerder.

Rob
 

Roak

Lid
Weer even een update van mijn kant en toch wel een positieve ontwikkeling:

Een paar dagen geleden heb ik de accu ontkoppeld vanwege een electronica klusje, en na het weer aansluiten van de accu bleef na het starten van de motor het "stuur" symbooltje branden.
Nou had ik al eens ergens gelezen dat de stuurbekrachtiging na sommige klussen zoals het vervangen van het stuurhuis, zichzelf weer moet "inleren", en dat je dat doet door met de auto een klein stukje rechtuit te rijden.
Inderdaad, het lampje ging uit, maar nog belangrijker: het wazige stuurgedrag is ook weg !!!!

Ik dacht eerst nog: He ? verbeeld ik met dat nou ? maar het is echt weg.
Vanavond kwam ik terug uit Hengelo (O) naar Almere toe door de buien heen
en geen centje pijn, met 1 hand te corrigeren, en hij reageert nu ook gelijk bij een kleine stuurbeweging.

Dus als jullie er ook nog steeds last van hebben, probeer dit ook eens.

Enig minpuntje is dat je alle ruiten weer moet "inleren" omdat de auto- functie het dan niet meer doet.

Groeten,
Rob
 

Gieliovd

Forumguru
Blij om te lezen dat je probleem vooralsnog opgelost lijkt te zijn!

Fantastisch dat je hier even jouw oplossing post, dan hebben mensen er in de toekomst wellicht nog wat aan. Bedankt!

We duimen voor je dat het hierbij blijft. Enne anders, dit lijkt mij een onmiskenbare garantiezaak.
 

Roak

Lid
Garantie is het uiteraard, maar de dealer, en zelfs de importeur zeggen allemaal dat er niets aan mankeerde. Tja wat moet je dan ? Echt stuk is de auto niet, maar echt lekker ook niet.
Maar dat er iets aan de hand is stond bij mij als een paal boven water. Op een gegeven moment vroeg de dealer aan mij: "'moeten we alles dan maar slopen" ?
Nee, natuurlijk niet, maar van een dealer verwacht ik wel meer inzet om het probleem uit te zoeken, en mijn oplossing is een erg simpele en had de dealer makkelijk zelf op moeten komen als mogelijke oplossing. Zij zijn tenslotte de "experts",

...............toch ?

Rob
 

Desperado

Forumguru
Beetje domme opmerking ook van de dealer.
Zoiets moet je alleen denken, niet zeggen.
Ik zou als ik jou was zou ik de dealer van de oplossing op de hoogte stellen.
Dan hoeft hij bij de volgende met het probleem niet de suggestie van alles slopen te doen ;)
 
Bovenaan Onderaan