Octavia 2005 1.9 tdi: indirect (wazig) stuurgedrag

KMA

Lid
Het gaspedaal lijkt me toch ook wel redelijk belangrijk.

Mijn ervaring in een mitsubushi (of zoiets) is daarintegen dat deze niet strak stuurde. Bij het minste of geringste ging ik van links naar rechts.
Ik denk dat het stuurgedrag per auto verschilt afhankelijk van de banden(spanning) en ophanging en dat je niet een merk of type op 1 auto kunt beoordelen.
Overigens vindt het stuurgedrag van mijn O2 volledig acceptabel en goed. Ik moest er alleen ff aan wennen.
 

Reizende

Actief lid
Ik kan me bij dit probleem wel iets voorstellen, hoewel ik het niet als negatief ervaar. Mijn auto lijkt inderdaad ook gefocust om rechtdoor te gaan. Echter kan ik wel prima corrigeren, maar het lijkt inderdaad of je wat weerstand krijgt. Ik stuur er nog maar een weekje in, maar het bevalt tot nu toe erg goed. Ook ik denk dat je er gewoon aan moet wennen.
 
Gewenning is belangrijk. Toevallig reed ik dit weekend in een nieuwe Vectra Station. Dan weet je meteen weer wat wazig sturen betekent...
 
Nogmaals, het 'probleem' is als volgt :

De auto is inderdaad gefocust om rechtdoor te gaan : vind ik prima. Echter, als ik het stuur wil draaien (op de snelweg) dan moet ik veel kracht zetten. Vervolgens gebeurt er de eerste paar milimeter niks en daarna gaat ie in een keer teveel naar links of rechts ! Dus moet ik weer de andere kant op sturen, veel kracht zetten, eerst een wazig gebied door en daarna pas (weer teveel) de andere kant op. Zo blijf ik bezig !!!! /forum/images/graemlins/frown.gif
Ja okee, sommige gebruikers zeggen dat je er gewoon niet aan moet denken tijdens het rijden, maar ik heb dit nog nooit gehad met welke auto dan ook...
Kijk, het is geen ramp, maar echt prettig is het ook niet en bovendien kan ik me ook niet herrinneren dat het tijdens de proefritten ook zo was.
 
@Henne, komt me volledig ombekend voor. Ik durf bij deze ook te zeggen dat mijn auto anders is afgesteld dan die van jouw. Mijn auto is ook gefocust om rechtdoor te gaan maar reageert direct bij het sturen, van weerstand is geen spraken.
 
Re: Octavia 2005 1.9 tdi: indirect (wazig) stuurge

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

Alleen hoop ik dat ie nog wat vlotter gaat schakelen, want dat is het enige wat ik nog wat te stroef vind verlopen. Ik hoor hierover niet veel klachten, dus allicht moet de bak nog wat ingereden worden.

Alweer een Belgische Skodarijder erbij! Marc.

[/ QUOTE ]

Ik heb met de mijne nu ongeveer 3000 km gereden en ik vond het schakelen in het begin ook wat hakerig en stroef verlopen. Kan inmiddels uit ervaring vertellen dat dat nu stukken soepeler verloopt. Blijkbaar moet ook de bak 'ingereden' worden....
 
Re: Octavia 2005 1.9 tdi: indirect (wazig) stuurge

Okee, daar zijn we weer !
Het probleem van 'stroperig sturen' is inmiddels opgelost !
De hele stuurkolom is vervangen en nu stuurt ie precies zoals het hoort.
De dealer, importeur en technici waren het er vooraf in ieder geval over eens dat er iets niet klopte in het stuurgedrag van mijn Octavia.
Het daadwerkelijke probleem vinden was nog erg lastig : na -tig keer terug te zijn geweest naar de dealer, tig inspecties, tig meedenkende monteurs, is dus uiteindelijk het probleem opgelost.
Ik ben weer blij, al heeft het me wel flink wat tijd gekost.
Wat me alleen een beetje tegenvalt, is dat de dealer (of inporteur) achteraf helemaal niet heeft gevraagd of ik tevreden ben...Na zo'n slepende en ingrijpende zaak lijkt het me toch logisch dat ze je even bellen om te vragen of alles nu naar wens is....?
 

MMM

Lid
Re: Octavia 2005 1.9 tdi: indirect (wazig) stuurge

KIJK, DAT ZIJN NOG EENS BERICHTEN!!!!!

Mijn vorige auto's, een Mits. Carisma (2 stuks gehad) stuurde snaarstrak. Sinds november 2005 heb ik een O2 en ik ben dus niet tevreden over het wazige stuurgedrag. Ik kreeg bij de dealer te horen dat het een zelflerende stuurinrichting is, dat ik niet zoveel zou moeten corrigeren, dat je er aan moet wennen omdat het een andere soort stuurbekrachtiging is, etc. etc. En ik maar denken dat ik een pietleut was. Niet dus!

Ik heb er inmiddels 18.000 km mee gereden en ik kan er maar niet aan wennen. Zeker op zo'n dag als vandaag met veel (ruk)winden blijf je aan de gang, zo ook bij een weg met spoorvorming. Die wagen doet gewoon niet wat ik wil. Erg irritant. En wat nou het vervelende is, verder is het een fantastische auto, maar als dit niet opgelost wordt is het voor mij een reden om de volgende keer een ander merk te kiezen als leasebak. Kan toch niet de bedoeling zijn van PON?

Henne, ik ben blij dat er nu iemand is die hetzelfde heeft ervaren en waarbij het pobleem is opgelost. Ik ben benieuwd bij welke dealer je auto in onderhoud is en of je veel hebt moeten praten voor deze oplossing.

Misschien zouden we eens in elkanders auto kunnen rijden om te kijken of onze ervaringen met elkaar overeen komen.

Een ding is zeker, ik ga weer in conclaaf met mijn dealer.
 
Re: Octavia 2005 1.9 tdi: indirect (wazig) stuurge

@MMM : ik weet natuurlijk niet hoe jouw Octavia stuurt, maar bij in mijn situatie was het (ook voor de dealer, Skoda Centrum Utrecht) dus duidelijk dat er ies mis was.
Nu is het weer okee : het stuurt erg prettig. Kijk, hij stuurt gewoon niet zo scherp als bijvoorbeeld een Ford Focus en niet zo licht als een Golf IV, maar goed, daar staan dan weer andere voordelen tegenover...
 
Re: Octavia 2005 1.9 tdi: indirect (wazig) stuurge

</font><blockquote><font class="small">Citaat: MMM</font><hr />

KIJK, DAT ZIJN NOG EENS BERICHTEN!!!!!
*knip*

Ik heb er inmiddels 18.000 km mee gereden en ik kan er maar niet aan wennen. Zeker op zo'n dag als vandaag met veel (ruk)winden blijf je aan de gang, zo ook bij een weg met spoorvorming. Die wagen doet gewoon niet wat ik wil. Erg irritant.

*knip*



[/ QUOTE ]

Mij is ook opgevallen dat de auto met zijwind erg oncontroleerbaar stuurt. Na 8k ben ik er meer aan gewend geraakt (lees: ik corrigeer de auto zonder erbij na te denken) maar ergens blijf ik het jammer vinden dattie niet uit zichzelf rechtdoor wil blijven gaan.

Had hiervoor een toyota Avensis, en sjeemig, die ging serieus met 180km/u als een scheermes over de autobahn. De O2 is een stuk vermoeinder doordat ik continu de wagen aan het verbeteren ben.

Ik ben dus ook bij mijn dealer geweest, en heb met een monteur gereden (hij aan het stuur natuurlijk); en ja, hij vond ook 'iets raars' aan de auto, maar hij kon niet zeggen wat het was... Al met al blijft het ruk.
 

japiejo5

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: willempie</font><hr />

Heb het zelfde gehad met mijn O2 1.6 mpi werd er gestoord van. Ben er mee naar spanje gereden ik was moe van het corigeren. De auto is naar de dealer Rijnwoud in rotterdam geweest heeft er 2 dagen gestaan en het is opgelost. Ze hebben iets aan de stuurbekrachting gedaan (weet niet wat)en de auto is opnieuw uitgelijnd. dus er is wel iets aan te doen.

[/ QUOTE ]

Kom net terug uit Frankrijk,..2400km heen en terug. En precies het gevoel ondervonden wat jij had. Werd doodmoe van het corrigeren,...hoop echt dat ze er iets aan kunnen doen! auto is uit 2007.
 

japiejo5

Actief lid
Re: Octavia 2005 1.9 tdi: indirect (wazig) stuurge

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

Ik ben dus ook bij mijn dealer geweest, en heb met een monteur gereden (hij aan het stuur natuurlijk); en ja, hij vond ook 'iets raars' aan de auto, maar hij kon niet zeggen wat het was... Al met al blijft het ruk.

[/ QUOTE ]

En daar liet je het bij?
 

Roak

Lid
Re: Octavia 2005 1.9 tdi: indirect (wazig) stuurge

Ik heb EXACT hetzelfde gedrag met mijn O2. Ik ga binnekort naar de dealer om er definitief wat aan te laten doen. Ik ben erg benieuwd wat de oplossing is, ook bij anderen.
 

Vacaro

Senior Member
Re: Octavia 2005 1.9 tdi: indirect (wazig) stuurge

Mijn O2 stuurt niet ecjht wazig of zwalpt niet, stuurt wel niet zo direct als de Fords die ik heb gehad(en de S-Max waar ik nu een week mee mag rijden)maar ondervind toch geen probleem. Bij rechtuit is ie juist stabiel, ik mis beetje directheid bij bochten werk. Bij mij werkt mss de aandrijving achter ook beetje mee.
 

Dutch4x4

Senior Member
Re: Octavia 2005 1.9 tdi: indirect (wazig) stuurge

Heb hetzelfde als Skoda4x4: Octavia stuurt minder scherp dan de Ford, maar juist wel stabiel rechtuit. Nu ik de Ford heb, merk ik pas hoe doods die stuurbekrachtiging van VAG eigenlijk voelt...
 

MMM

Lid
Re: Octavia 2005 1.9 tdi: indirect (wazig) stuurge

Recht uit stabiel sturen en ook scherp sturen kunnen prima samen gaan. Persoonlijk ervaring mee met o.a. mijn vorige auto's, twee Mits. Carisma.

Maar goed, als "opener" van deze discussie wil ik toch nog wel even een update geven van mijn ervaringen tot nu.

Ik heb geruime tijd lopen mopperen op het "wazige" stuurgedrag van mijn O2. De dealer vertelde mij dat de stuurinrichting van een O2 een zelflerende functie heeft en naar mate de auto meer kms heeft gemaakt ook beter gaat sturen. Om de auto snel te laten "leren" zou minder corrigeren helpen. En met minder bedoelde men niet alleen "minder vaak" maar ook minder in de zin van de hoeveelheid correctie. Ik heb er nu ruim 60K mee gereden en ik krijg de indruk dat de goede man enigszins gelijk heeft gehad. Alleen bij veel wind blijf ik het toch dubieus vinden.

Neemt niet weg dat men bij Skoda toch nog wat huiswerk heeft te doen. Mercedes had vroeger ook veel last van dat "wazige stuurgedrag", maar bij de laatste E-serie hebben ze dat volledig onder controle. Technisch gezien is het dus wel haalbaar.

Maar verder, niks anders dan lof over mijn O2. Binnenkort 4 nieuwe banden erop, eindelijk weer Pirelli's P6. Geen herrie meer, geen slechte waterafvoer meer en hopelijk ook een wat beter stuurgedrag.
 

Roak

Lid
Re: Octavia 2005 1.9 tdi: indirect (wazig) stuurge

Mijn vorige auto (Fabia combi TDI) had nergens last van, daarmee ben ik ook naar Spanje geweest en weer terug; geen centje pijn. En die heeft toch ook elctro-hydraulische bekrachtiging. Met de O2 betrap ik mijzelf erop dat mijn aandacht konstant naar het sturen gaat, en dat lijkt mij niet goed, er is dan toch iets mis. Tijdens het rijden zou de aandacht naar de weg moeten, niet naar de bediening van de auto.
 

japiejo5

Actief lid
Re: Octavia 2005 1.9 tdi: indirect (wazig) stuurge

De enige oplossingwn tot nu toe; die ik gelezen heb is dus:

1.Gehele stuurkolom vervangen.
2.Stuurbekrachtiging op invalide stand laten zetten.

Is dat het? Dat kan toch niet!?
 

japiejo5

Actief lid
Re: Octavia 2005 1.9 tdi: indirect (wazig) stuurge

nb; wellicht ook herkenbaar voor andere.

Ik dacht eerst dat de uilijning van de banden niet goed was gegaan,..dacht dat zou kunnen natuurlijk. Om dit te controleren heb ik op een rechte weg (verschillende ) mijn stuur eens los gelaten en gekeken wat ie doet. Niks,..gaat dus keurig rechtuit. Ook stevig inremmen op een lege weg, met het stuur los, kwam tot het zelfde resultaat. Keurig rechtdoor. Het zit m dus niet in de uitlijning.

Het probleem lijkt zich voor te doen gewoon met 1 hand aan het stuur,...accelerend,..en dan in eens wil ie een stukje naar rechts of links,...alsof ie eerst door een stukje vrije speling moet alvorens weer rechtdoor te gaan.
 

SkodaMan

Actief lid
Re: Octavia 2005 1.9 tdi: indirect (wazig) stuurge

</font><blockquote><font class="small">Citaat: MMM</font><hr />

De dealer vertelde mij dat de stuurinrichting van een O2 een zelflerende functie heeft en naar mate de auto meer kms heeft gemaakt ook beter gaat sturen. Om de auto snel te laten "leren" zou minder corrigeren helpen. En met minder bedoelde men niet alleen "minder vaak" maar ook minder in de zin van de hoeveelheid correctie. Ik heb er nu ruim 60K mee gereden en ik krijg de indruk dat de goede man enigszins gelijk heeft gehad. Alleen bij veel wind blijf ik het toch dubieus vinden.

[/ QUOTE ]

Je hoeft in de O2 minder "actief" te sturen. Als je wél direct reageert op bijvoorbeeld plotselinge zijwind dan gaat het fout. De stuurinrichting compenseert wel maar een fractie van een seconde later dan je zelf zou doen. Probeer het maar eens. Snelle stuurbewegingen beïnvloeden het stuurgedrag net als flink het gas intrappen of de automaat in de sportstand zetten.
 
Bovenaan Onderaan