Octavia 2005 1.9 tdi: indirect (wazig) stuurgedrag

MMM

Lid
Re: Octavia 2005 1.9 tdi: indirect (wazig) stuurge

</font><blockquote><font class="small">Citaat: japiejo5</font><hr />


Het probleem lijkt zich voor te doen gewoon met 1 hand aan het stuur,...accelerend,..en dan in eens wil ie een stukje naar rechts of links,...alsof ie eerst door een stukje vrije speling moet alvorens weer rechtdoor te gaan.

[/ QUOTE ]

Wat betreft dat acceleren, je heb 'm zo te zien 3 cm verlaagd, maar heb je ook de dempers aangepast? (geen idee waar die DBiDKB voor staat) Zo niet dan is het te verklaren dat ie af en toe wat heen en weer schommelt bij fel acceleren. De schokbrekers zijn dan eigenlijk iets te lang t.o.v. de verlagingsveren en worden te makkelijk uitgetrokken. Standaard dempers werken meestal maar een kant uit, sportdempers naar twee kanten (in en uit) en zorgen o.a. bij acceleratie voor een veel stabiel weggedrag. Maar ja, ik weet het, ik weet het ... dat kost weer meer.
 

japiejo5

Actief lid
Re: Octavia 2005 1.9 tdi: indirect (wazig) stuurge

DKiDKB staat voor "dubbele bodem in de kofferbak"
xyxthumbs.gif


Verlaging heeft er niets mee te maken: Ben naar frankrijk geweest zonder verlagingsset,..die was nog niet binnen.
Toen had ik dus last van het 'wazig' stuurgedrag.

Verlagingsset is er onder gekomen,..auto stuurt een zelfs fractie beter.


Ben bij de dealer geweest;
Dealer zegt dat het de winterbanden zijn. Daarom stuurt ie zo.
confused.gif


Ik ga deze, of volgende week, de winterbanden weer eraf laten halen,...we zullen zien of het dan opgelost is.

[NegatiefMode ON] IK gok van niet [NegatiefMode OFF]
 

MMM

Lid
Re: Octavia 2005 1.9 tdi: indirect (wazig) stuurge

</font><blockquote><font class="small">Citaat: japiejo5</font><hr />


Verlaging heeft er niets mee te maken: Ben naar frankrijk geweest zonder verlagingsset,..die was nog niet binnen.
Toen had ik dus last van het 'wazig' stuurgedrag.

Verlagingsset is er onder gekomen,..auto stuurt een zelfs fractie beter.


[/ QUOTE ]

Dat ie beter stuurt met een verlagingsset, dat klopt inderdaad. En het gaat niet eens ten koste van het comfort. Sterker nog, de auto is communicatiever en dat is ook een vorm van comfort. Mijn opmerking betrof alleen de reactie bij het snel accelereren.

Die banden zullen idd niet veel uitmaken. Althans, niet wat betreft het wazige stuurgedrag.
 

japiejo5

Actief lid
Re: Octavia 2005 1.9 tdi: indirect (wazig) stuurge

</font><blockquote><font class="small">Citaat: MMM</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: japiejo5</font><hr />


Verlaging heeft er niets mee te maken: Ben naar frankrijk geweest zonder verlagingsset,..die was nog niet binnen.
Toen had ik dus last van het 'wazig' stuurgedrag.

Verlagingsset is er onder gekomen,..auto stuurt een zelfs fractie beter.


[/ QUOTE ]

Die banden zullen idd niet veel uitmaken. Althans, niet wat betreft het wazige stuurgedrag.

[/ QUOTE ]

Ga mijn winterbanden asap laten verwijderen,...dan testen of ie het nog heeft,...zo ja,...dealer!

met acceleren heb ik geen problemen,..in de stad rijdt ie als een trein! Nu nog op de snelweg!
 

japiejo5

Actief lid
Re: Octavia 2005 1.9 tdi: indirect (wazig) stuurge

Winterbanden zijn er onderuit. Moet toegeven,..het is wat beter,..maar naar mijn gevoel nog niet helemaal weg. Blijf m onrustig vinden op de snelweg,...Tsja en nu?

Is het nu wel of niet mogelijk de stuurbekrachtiging te laten aanpassen???
 

MMM

Lid
Re: Octavia 2005 1.9 tdi: indirect (wazig) stuurge

</font><blockquote><font class="small">Citaat: japiejo5</font><hr />

Winterbanden zijn er onderuit. Moet toegeven,..het is wat beter,..maar naar mijn gevoel nog niet helemaal weg. Blijf m onrustig vinden op de snelweg,...Tsja en nu?

Is het nu wel of niet mogelijk de stuurbekrachtiging te laten aanpassen???

[/ QUOTE ]

Ja, dat is mogelijk, ze kunnen de stuurbekrachtiging zwaarder of lichter laten werken. Ik heb 'm zelf op de lichste stand (invalidestand) laten zetten. Het voordeel daarvan is dat "de druk" die je moet uitoefenen bij het maken van lichte stuurcorrectie t.o.v. de "vrije slag" nagenoeg gelijk is. Het rijdt al een heel stuk minder vermoeiend en voor je gevoel is het "wazige stuurgedrag" al weer een stuk minder.
 

Timothee

Actief lid
Re: Octavia 2005 1.9 tdi: indirect (wazig) stuurge

</font><blockquote><font class="small">Citaat: MMM</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: japiejo5</font><hr />

Winterbanden zijn er onderuit. Moet toegeven,..het is wat beter,..maar naar mijn gevoel nog niet helemaal weg. Blijf m onrustig vinden op de snelweg,...Tsja en nu?

Is het nu wel of niet mogelijk de stuurbekrachtiging te laten aanpassen???

[/ QUOTE ]

Ja, dat is mogelijk, ze kunnen de stuurbekrachtiging zwaarder of lichter laten werken. Ik heb 'm zelf op de lichste stand (invalidestand) laten zetten. Het voordeel daarvan is dat "de druk" die je moet uitoefenen bij het maken van lichte stuurcorrectie t.o.v. de "vrije slag" nagenoeg gelijk is. Het rijdt al een heel stuk minder vermoeiend en voor je gevoel is het "wazige stuurgedrag" al weer een stuk minder.

[/ QUOTE ]

Dit klinkt interessant! Ik las toevallig vanavond in een autoblad een stukje over de nieuwe Fabia en in datzelfde artikel werd aangegeven dat de dealer de mate van (stuur)bekrachtiging kon instellen. Ik vroeg mij naar aanleiding daarvan al af of dat bij de O2 ook mogelijk is.

Ik rij, net als velen hier op het forum, nogal wat kilometers per jaar en zit daarnaast heel veel aan het bureau cq. de computer. Ik merk dat ik bij lange ritten vrij snel last krijg van pijn in het midden van mijn rug, precies op het punt waar spieren vanuit mijn armen/schouders bijeen komen. Ik merk dat dit komt door het continue gecorrigeer op de snelweg. Met name wanneer ik één hand aan het stuur heb, voel ik heel snel dat de pijn terug komt. Je kunt het een soort van stuur-rsi noemen
smile.gif


Zou het aanpassen van de bekrachtiging naar de lichtste stand hiertegen kunnen helpen? Is de dealer daar lang mee bezig (want ik wil ze wel vragen het te herstellen als het niks helpt)?
Normaal hou ik juist van niet al teveel bekrachtiging, maar als het helpt tegen het continu moeten corrigeren (zijn maar kleine bewegingen maar juist door die druk krijg je last van je rug) laat ik de bekrachtiging het liefst verhogen.
 

MMM

Lid
Re: Octavia 2005 1.9 tdi: indirect (wazig) stuurge

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

Dit klinkt interessant! Ik las toevallig vanavond in een autoblad een stukje over de nieuwe Fabia en in datzelfde artikel werd aangegeven dat de dealer de mate van (stuur)bekrachtiging kon instellen. Ik vroeg mij naar aanleiding daarvan al af of dat bij de O2 ook mogelijk is.

Ik rij, net als velen hier op het forum, nogal wat kilometers per jaar en zit daarnaast heel veel aan het bureau cq. de computer. Ik merk dat ik bij lange ritten vrij snel last krijg van pijn in het midden van mijn rug, precies op het punt waar spieren vanuit mijn armen/schouders bijeen komen. Ik merk dat dit komt door het continue gecorrigeer op de snelweg. Met name wanneer ik één hand aan het stuur heb, voel ik heel snel dat de pijn terug komt. Je kunt het een soort van stuur-rsi noemen
smile.gif


Zou het aanpassen van de bekrachtiging naar de lichtste stand hiertegen kunnen helpen? Is de dealer daar lang mee bezig (want ik wil ze wel vragen het te herstellen als het niks helpt)?
Normaal hou ik juist van niet al teveel bekrachtiging, maar als het helpt tegen het continu moeten corrigeren (zijn maar kleine bewegingen maar juist door die druk krijg je last van je rug) laat ik de bekrachtiging het liefst verhogen.

[/ QUOTE ]


Wat betreft de rugklachten, dat herken ik. Ben zelf ook rugpatient (hernia operatie gehad) en een goede zithouding is voor mij dus absoluut van belang. Die juiste zithouding is in een O2 juist prima te creeeren, mits je in het bezit bent van de jumbobox hebt. Door met je elleboog op het portier te leunen ga je eigelijk al de fout in, want je schouderbladen staan niet aan beide zijden op dezelfde manier t.o.v. je ruggewervel. Probeer zo "symetrisch" mogelijk achter het stuur te zitten en dat kan nou juist zo mooi in een 02. Hoe??? Voor mij werkt het als volgt:

De basis: Middenarmsteun 3 (4) tikjes omhoog en volledig uitschuiven, want dan is de hoogte exact gelijk aan de armsteun in de deur. Stuur axciaal volledig naar je toe trekken en in de onderste stand zetten. Nu pak je het stuur vast op "4 en 8 uur" en laat je de ellebogen rusten op de armsteunen.

Vervolgens zul je met je stoel moeten gaan stoeien. Niet te veel achterover gaan hangen en de lendesteun niet vergeten goed in te stellen. Op deze manier kun je jezelf een houding aanmeten waardoor je een hoop rugproblemen kunt voorkomen.

Door de handen op 4 en 8 uur te zetten ga je ook anders sturen. Bij een bochtje naar rechts zul je de linkerhand van je af / naar boven duwen i.p.v. aan het stuur te trekken. Daardoor belast je je lichaam ook veel minder en kun je tevens sneller reageren in noodsituaties. We leren met rijles altijd om de handen op 10 over 2 te zetten. Maar waarom leert men bij menig rijvaardigheidstraining dan juist om de handen op 4 en 8 uur te leggen? (zelfs bij onze vrienden met die bekende pet die iedereen past)

Ik hoop dat je er je voordeel mee kunt doen. Vroeger was een rit van een uur me soms al teveel. Door bovenstaande zithouding is Zuid-Frankrijk nu voor mij een eitje.


M.b.t. de stuurbekrachtinging, die wordt softwarematig aangepast en is dus heel simpel weer terug te zetten in de originele stand.
 

Ad_O2

Lid
Re: Octavia 2005 1.9 tdi: indirect (wazig) stuurge

@MMM Heb je dan de standaard stoelen of de sport stoelen?
 

MMM

Lid
Re: Octavia 2005 1.9 tdi: indirect (wazig) stuurge

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Ad_O2</font><hr />

@MMM Heb je dan de standaard stoelen of de sport stoelen?

[/ QUOTE ]

Helaas de standaard stoelen. Helaas, want als ik ze wel had gehad, dan was mijn O2 ook voorzien van een sportonderstel.
winkie.gif
 
vandaag dik 300 km in de windkracht 7-8 gereden.....natuurlijk heb je daar last van....zou gek zijn als het niet zo was
crazy.gif
...MAAR ondanks dat is het stuurgedrag probleemloos....ik hoef niet constant te corrigeren omdat de wagen naar links of recht trekt of wat dan ook....
473.gif
 

japiejo5

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: BlackO2</font><hr />

vandaag dik 300 km in de windkracht 7-8 gereden.....natuurlijk heb je daar last van....zou gek zijn als het niet zo was
crazy.gif
...MAAR ondanks dat is het stuurgedrag probleemloos....ik hoef niet constant te corrigeren omdat de wagen naar links of recht trekt of wat dan ook....
473.gif


[/ QUOTE ]

Nu wij nog,...dit weekend was dramatisch voor mij!
Heb er zelfs aangedacht de auto aan de kant te zetten,....
Auto staat nu weer bij de dealer,....wordt er een beetje verdrietig van,...
407.gif
407.gif
407.gif
407.gif
407.gif
407.gif
 

japiejo5

Actief lid
dealer heeft mijn stuurbekrachtigingssoftware (mooi woord voor galgje) zwaarder geprogrammeerd (ja dat gaat softwarematig). In tegenstelling tot de eerdere berichtgeving,..stuurbekrachtiging kan dus wel degelijk zwaarder /lichter gesteld worden.

Maar waar het om gaat: Heb er nu 150km opzitten met deze "nieuwe" instelling,...vooralsnog lijkt het een verbetering,.../ik wacht nog even af!
 

MMM

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: japiejo5</font><hr />

dealer heeft mijn stuurbekrachtigingssoftware (mooi woord voor galgje) zwaarder geprogrammeerd (ja dat gaat softwarematig). In tegenstelling tot de eerdere berichtgeving,..stuurbekrachtiging kan dus wel degelijk zwaarder /lichter gesteld worden.

Maar waar het om gaat: Heb er nu 150km opzitten met deze "nieuwe" instelling,...vooralsnog lijkt het een verbetering,.../ik wacht nog even af!

[/ QUOTE ]

Zo zie je maar weer. Voor iedereen is er weer een andere oplossing. Ik vond namelijk een "lichtere" afstelling weer prettiger.
 

Roak

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: japiejo5</font><hr />

dealer heeft mijn stuurbekrachtigingssoftware (mooi woord voor galgje) zwaarder geprogrammeerd (ja dat gaat softwarematig). In tegenstelling tot de eerdere berichtgeving,..stuurbekrachtiging kan dus wel degelijk zwaarder /lichter gesteld worden.

Maar waar het om gaat: Heb er nu 150km opzitten met deze "nieuwe" instelling,...vooralsnog lijkt het een verbetering,.../ik wacht nog even af!

[/ QUOTE ]

heb je al enige verbertering (of verandering) geconstateerd ?
Ik ben zelf vorige week ook bij de dealer in Almere geweest om mijn bekrachtiging aan te laten passen, maar "het apparaat" herkende mijn auto niet (heb ik weer)
Ik ga vanmiddag weer, en als het niet opgelost is sturen ze me maar naar een dealer die het wel kan.
 

Tallguy

Forumguru
Dat het geprogrammeerd kon worden was toch al bekend? Ik heb in een topic vorig jaar bij de Fabia1 al gepost dat de Fabia van mijn vriendin ook aangepast is naar een zwaarder stuurgedrag.

Het lijkt me dat dit ook voor een Octavia zou moeten gelden.
<font color="red">*Kensei is dus een beetje verbaasd dat dit niet bekend was hier. </font>

Er zijn (dacht ik me te herinneren) 3 standen:
1. Licht
2. Middel/standaard
3. Zwaar.

Zwaar is in praktijk echter nog niet echt zwaar, want als mijn vriendin in mijn O2 een stukkie rijdt, vindt ze die duidelijk strakker en zwaarder sturen. Maar ja...da's een beetje appels met peren vergelijken. Ik een diesel, zij niet. Ik 225 banden, zij 205, ik Octavia, zij Fabia, ik sportonderstel, zij niet.
Al met al niet echt vergelijkbaar
cool.gif
 

japiejo5

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Roak</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: japiejo5</font><hr />

dealer heeft mijn stuurbekrachtigingssoftware (mooi woord voor galgje) zwaarder geprogrammeerd (ja dat gaat softwarematig). In tegenstelling tot de eerdere berichtgeving,..stuurbekrachtiging kan dus wel degelijk zwaarder /lichter gesteld worden.

Maar waar het om gaat: Heb er nu 150km opzitten met deze "nieuwe" instelling,...vooralsnog lijkt het een verbetering,.../ik wacht nog even af!

[/ QUOTE ]

heb je al enige verbertering (of verandering) geconstateerd ?
Ik ben zelf vorige week ook bij de dealer in Almere geweest om mijn bekrachtiging aan te laten passen, maar "het apparaat" herkende mijn auto niet (heb ik weer)
Ik ga vanmiddag weer, en als het niet opgelost is sturen ze me maar naar een dealer die het wel kan.

[/ QUOTE ]


Ja,.ik ben nu 1500km verder,...eigenlijk geen last eer van,...dus "zwaarder" zetten van de stuurbekractiging kan een goede oplossing zijn,...Ik ben nu iedergeval 95% tevreden,...blijf vinden dat een auto uit deze klasse hier geen last van zou moeten hebben,....ook niet van windvlagen en dat soort omstandigheden,...ach ,..hebben ze weer wat te doen bij skoda voor de octavia III
smile.gif
 

Roak

Lid
Cool !

Helaas vandaag geen tijd gehad om naar de dealer te gaan.
Ga ergens volgende week maar even en dan laat ik hem ook zwaarder zetten. bedankt.
 
Bovenaan Onderaan