Octavia 2005 1.9 tdi: indirect (wazig) stuurgedrag

MMM

Lid
Hallo allemaal.

Ik heb sinds kort een nieuwe Skoda Octavia 1.9 Tdi, waarvan ik het stuurgedrag nogal wazig vind. De wagen is op een recht stuk snelweg niet goed te corrigeren. Soms wil je namelijk een fractie van koers veranderen om weer precies rechtuit te rijden, maar dat wil gewoon niet lekker.

Als je het stuur een paar milimeter naar rechts of links stuurt gebeurd er gewoon helemaal niets. Door een tikkie verder door te sturen reageert de auto ineens wel wat, maar dat is dan vaak weer net te veel. Zo blijf je eigenlijk continu bezig met corrigeren, iets wat op een lange rit echt vervelend en vermoeiend wordt, zeker als er ook nog eens een beetje zijwind is. Het bederft eigenlijk mijn rijplezier, wat ik erg jammer vind, de Octavia is verder een perfecte auto.

Ik heb inmiddels de auto 3 cm verlaagd (uiteraard overnieuw vierkant uitgelijnd) wat wèl een verbetering geeft aan het weggedrag, maar niets aan het stuurgedrag. De dealer heeft de stuurbekrachting verandert (lichter afgesteld) waardoor het actief worden van de elektromechanische stuurbekrachting nagenoeg niet meer voelbaar is. Rijdt absoluut fijner (kan het iedereen aanraden) maar verandert niets aan het wazige stuurgedrag op neutraalstand.

De dealer zegt dat ze er verder niets aan kunnen, maar dit betwijfel ik ten zeerste. Ik heb dit bij vorige auto's nog nooit meegemaakt.

Wie weet er een oplossing? Of wie heeft dit probleem zelf ook gehad en is er al een oplossing voor gevonden?

Ik hoop dat iemand me kan helpen, want ik MOET nog dik 150.000 km met deze auto, maar eigenlijk zou ik toch liever willen zeggen: ik MAG nog 150.000 km met deze auto.

Ik ben benieuwd,
 

smg

Lid
Als ik op de snelweg mijn stuur loslaat, rijdt de auto keurig rechtdoor. Ik kan het stuur tot op hoge snelheid met een hand lichtjes vasthouden om de auto te controleren. Correcties gaan zonder probleem en precies. Het stuurgedrag van jouw auto lijkt voor mij dan ook niet in orde. Vraag aan de dealer eens een andere 1.9Tdi om diens weggedrag te ervaren.
 

MMM

Lid
Voordat ik tot aanschaf (lease) overging heb ik in een 1.9 Tdi gereden en voor zover ik mij kan herinneren stuurde deze ook veel nauwkeuriger. Maar ja, dat is al even geleden, dus ik twijfelde.

De auto rijdt overigens op zich wel netjes rechtuit, maar door wind of aflopend wegdek moet je altijd wel een tikkeltje corrigeren en daar zit 'm nou net de kneep.

Ik heb gezien dat je ook een 1.9 Tdi hebt. Ik begrijp dat de "vrije slag" om het maar even zo te noemen in jouw auto niet aanwezig is en de minst geringe stuurbeweging direct response geeft?

In ieder geval wèl een goed plan om eens in een andere Tdi te rijden. Kan natuurlijk ook averechts werken, want als die het ook heeft ...
 

Olaf

Lid
Re: Octavia 2005 1.9 tdi: indirect (wazig) stuurge

Als die het ook heeft dan weet je in ieder geval dat er weinig aan te doen is en hoef je ook niet steeds met je dealer in discussie.

Echter, heeft deze het niet, dan weet jij en je dealer dus ook dat er wel degelijk iets mis is met je auto.

Ik kan ook niet zeggen dat ik het herken. Inderdaad tot op hoge snelheid met een hand te corrigeren (zonder wiebelig gedrag wegen overcorrectie).
 
Re: Octavia 2005 1.9 tdi: indirect (wazig) stuurge

Vraag anders even aan de dealer of je een andere auto mag uitproberen. Weet je het meteen zeker.

Jouw verhaal komt mij overigens onbekend voor dus misschien ligt het wel gewoon aan jouw auto.
 

Beker

Actief lid
Re: Octavia 2005 1.9 tdi: indirect (wazig) stuurge

Heb je wellicht winterbanden gemonteerd en heb je je ervaring opgedaan op een moment dat het warmer was dan 5-7 graden? Veel winterbanden gaan bij te hoge temperatuur nl. "wiebelen" omdat ze te zacht worden. Ik heb zelf nl. winterbanden en merk duidelijk dat de auto wat gaat zwabberen als het iets warmer weer is.
 

higgy

Forumguru
Re: Octavia 2005 1.9 tdi: indirect (wazig) stuurge

Welk merk banden ligt er onder je O2?
 
Re: Octavia 2005 1.9 tdi: indirect (wazig) stuurge

@MMM : ik heb precies dezelfde ervaring als jij met m'n O2 Combi 1.6 FSI met gewone banden en 16" velgen. Ik erger me ook rot aan het stuurgedrag....Inderdaad, een beetje draaien doet niks en iets meer draaien (relatief veel kracht zetten) doet weer teveel. Subtiel sturen (met één vingertje) is er dus niet bij....
Ik heb al een keer telefonisch contact gehad met de dealer en die zei dat het normaal was en dat het sowiso niet de bedoeling is om met één hand, laat staan één vingertje, te sturen...Maar goed, zelfs met twee handen stuurt ie zeer wazig. Als ik dan weer in m'n Golf IV zit, dan is dat qua sturen weer een genot.
 

higgy

Forumguru
Re: Octavia 2005 1.9 tdi: indirect (wazig) stuurge

Had ik niet elders wat gelezen dat er meer klachten zijn over het rijden op de 16"-velgen?
 
Re: Octavia 2005 1.9 tdi: indirect (wazig) stuurge

Ik kan in ieder geval uit eigen ervaring zeggen dat ik met mijn 16" velgen nergens last van heb. Had eerst Bridgestone en nu Michelin banden (voor) er onder liggen en stuurt perfect. Gewoon met 1 vinger aan het stuur.

Als er meerdere mensen hier last van hebben en vanplan zijn om op de meeting te komen wil ik ook wel van de partij zijn zodat de mensen met klachten even een rondje in mijn auto kunnen rijden om het verschil te voelen.
 
Re: Octavia 2005 1.9 tdi: indirect (wazig) stuurge

Ik rij altijd met de maximale bandenspanning, dus daar ligt het niet aan...
 

Dutch4x4

Senior Member
Re: Octavia 2005 1.9 tdi: indirect (wazig) stuurge

Maximaal als in maximaal aanbevolen of (als zoiets al bestaat) maximaal toelaatbaar?

Ik rij bijvoorbeeld al standaard 0.5 bar boven de aanbevolen spanning...
 

rickske

Actief lid
Re: Octavia 2005 1.9 tdi: indirect (wazig) stuurge

Ik heb helemaal geen last van het wazige stuurgedrag van mijn octavia,want in eerste instantie heb ik eerst met de standaart 15" velgen gereden(velgen waren verkeerd afgeleverd) met michelin banden,toen de 16" sirius alluminium velgen met bridgestone banden en nu met 15" semperit winterbanden.Altijd heb ik met de voorgeschreven bandendruk gereden en de auto heeft nooit een afwijkend weggedrag gehad.
 
Re: Octavia 2005 1.9 tdi: indirect (wazig) stuurge

Ook hier geen problemen, rijdt op winterbanden met 16" LMV's. Is gewoon erg goed te corrigeren en heb dergelijk stuurgedrag nog niet waargenomen.
 

Sirius

Nieuw lid
Re: Octavia 2005 1.9 tdi: indirect (wazig) stuurge

Geen problemen met 1.9 tdi combi i.c.m. 16" en winterbanden (michelin). Vind deze auto juist merkbaar stabieler rechtuit en beter te corrigeren dan mijn vorige auto, Golf IV variant.
 

KMA

Lid
Ik moet toegeven dat ik dat ook vond. Mijn vorige seat leon (wel sportonderstel) stuurde veel directer en ging sneller vanzelf weer rechtuit rijden als je het stuur lost liet. Bij de O2 miste ik dit gedrag. Zeker bij lange ritten op de snelweg. In het begin corrigeerde ik over zodat ik weer terug moest corrigeren. Ik had het gevoel dat ik over de weg zwalkte en de auto niet precies rechtuit kan laten rijden. Ik kreeg er een rsi gevoel van. Inmiddels (na 3000km) ben ik het gewend en kan de auto 'onbewust' recht houden. Ook het rsi gevoel is weg. Een kwestie van gewenning denk ik.
Ergens hier op het forum is een engels reclamefilmpje geplaatst en daarin hebben ze het over 'lifeless steering'. Dus er zijn meer mensen met dezelfde mening.
Ik zal de tip van de bandenspanning eens opvolgen misschien dat dat nog iets uitmaakt.
 
Heb het zelfde gehad met mijn O2 1.6 mpi werd er gestoord van. Ben er mee naar spanje gereden ik was moe van het corigeren. De auto is naar de dealer Rijnwoud in rotterdam geweest heeft er 2 dagen gestaan en het is opgelost. Ze hebben iets aan de stuurbekrachting gedaan (weet niet wat)en de auto is opnieuw uitgelijnd. dus er is wel iets aan te doen.
 

MMM

Lid
Re: Octavia 2005 1.9 tdi: indirect (wazig) stuurge

Ik ben blij te vernemen dat er toch meer berijders zijn met dezelfde ervaring. Jouw omschrijving van het stuurgedrag "een beetje draaien doet niks en iets meer draaien (relatief veel kracht zetten) doet weer teveel" is precies waar het om draait. Overigens, het lichter laten afstellen van de stuurbekrachting (invalide-stand volgens de dealer, jaja) is absoluut aan te raden. Stuurt in ieder geval veel beter.

De bandenspanning van mijn O2 met 15" heb ik al iets hoger (2.5 bar) gezet, maar dat helpt niet aangaande dit probleem.

Aangezien er toch een hoop berijders zop dit forum zijn met een direct en precies stuurgedrag ga ik de dealer (sponsor van deze site) toch nog maar eens benaderen. Ik heb er nu al de nodige km's mee gereden en ik kan er maar niet aan wennen.
 

MMM

Lid
Kun je me de link geven van het engelse filmpje? Ik ben al aan het zoeken geweest, maar kan het niet vinden.
 
Bovenaan Onderaan