Noordkaap herfsttrip - Verlichting, banden en accessoires

Stripedkrijn

Forumguru
Sterker nog.... Niet alleen vind ik dit leuk, maar HEEL leuk!!! Those were the days....

Those were the days dat je rillend van opwinding in je tentje lag terwijl je in de verte een troep wolven hoorde huilen. En een Duitser, die ook wild kampeerde een fles voortreffelijke rum bij zich had om 's nachts beter te kunnen slapen en die netjes werd geschonken aan die Holländer. Ik ben nog nooit zo lam geweest. En die vertelde dat het in zijn ogen het veel beter was om je pistool of revolver tegen de wolven met traangas te laden ipv scherp. Toen waren er nog geen middenbermen en ook geen hekken langs de snelweg. Toen zag je je veel knapen in Saabjes 96 rondjagen met een helm in de auto achter de achterruit voor als ze eens een klein wedstrijdje wilden houden. En toen reden ze ook nog eens links....
 
Laatst bewerkt:

Chateau Rouge

Senior Member
Ik denk hierbij eerder aan een plotseling uit het woud opduikende eland.
Ik bedoelde te zeggen dat hard doorremmen van 90 naar 50kmu minder grote krachten oplevert dan doorremmen van 10 naar 0kmu. Rijgedrag aanpassen aan de omstandigheden is inderdaad van toegevoegde waarde!

Mogen we weer back-on-topic: o.a. monteren van de ledbar, leuke/essentiele accessoires en must-sees op de route?

Montage van ledbar op gehuurde daktent/dakdragers gaat 'm niet worden. Stukje boven de kentekenplaat monteren gaf gisteren voldoende goed lichtbeeld. Schakelaar komt waarschijnlijk op het pennenbakje links van het stuur onder de normale lichtschakelaar. Makkelijk demonteerbaar, direct daarachter de kabeldoorvoer en indien nodig nog vervangbaar voor één zonder gaatje.
 

Chateau Rouge

Senior Member
Verder met de bumpermontage van de ledbar. Gezien ik de voorbumper niet makkelijk los kreeg (2x2 boutjes tussen spatbord en bumper zeer lastig bereikbaar) heb ik gekeken of ik van de onderkant achter de kentekenplaat kan komen.
Bij toeval vond ik uit dat de honingraat onder de kentekenplaat uitsluitend met clips vast zit. Eerst middenstukje rondom de ACC sensor weghalen en daarna met gepast geweld het middenstuk. 2 stukken honingraat rondom mistlampen heb ik laten zitten.
Screenshot_20190829_193420.jpg
Tot mijn teleurstelling kon in met m'n hand niet zomaar bij achter het plastic waar het kenteken op vast zit. Hier loopt namelijk een stalen bumper opgevuld met zwart piepschuim.
Screenshot_20190829_192834.jpg
Optie 1 is om de contraplaatjes tussen plastic en piepschuim te duwen. Het piepschuim geeft echter maar beperkt mee.
Optie 2 is langere boutjes gebruiken en die door de ovalen uitsparingen in de stalen pumper lopen met daarachter de contraplaatjes. Dit wordt lastig uitmikken en kans op samendrukken van de bumper bij het aandraaien van de boutjes.
Optie 3 is alsnog een plat frame maken met ca. 4 magneten en dat op de motorkap vastplakken. Eventuele extra borging kan dan met een haakje onder de motorkap of om de grill.
Optie 4, een van jullie nog ideeën?
 

Chateau Rouge

Senior Member
Volgens de verhuurder staan de (gehuurde) dragers al maximaal uit elkaar voor de tent zelf. De tent hangt ook over de dragers heen rondom. Extra drager wordt dus lastig. Iets vastbouten aan hun dragers zie ik ook niet zo zitten.
Voorkeur voor rondom de motorruimte gezien aansluiting dan ook een stuk makkelijker is. Zojuist de kabel al aangelegd van motorruimte naar binnen toe.

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk
 

EdK

Forumguru
Waarom niet een telescopische stok van aluminium nemen en dat je die in grond steekt en daar je lamp op ?
Was toch de bedoeling voor bij stilstand en tijdens k(r)amperen het licht te hebben en niet tijdens rijden ?

En anders beugel van de radarkop een twee strippen maken en dan door honingraat een tweetal draadeinden uit laten steken vanuit die strip op steekmaat van lamp...?
 

Chateau Rouge

Senior Member
@EdK wint de prijs voor de leukste thuis!
Het beugeltje van de radarkop is maar 2mm dun en niet geschikt om een paar kilo extra aan te hangen.
De dakrails van de auto hebben ongeveer 1.05m aan bruikbare lengte. De tent hangt dus aan weerszijden 20cm over bij een symmetrische plaatsing. Voor het openen van de kofferbak wil je de achter overhang niet vergroten, eerder een paar cm verkleinen. Tot zover de combo daktent en ledbar op het dak, helaas.
 

EdK

Forumguru
Het beugeltje van de radarkop is maar 2mm dun en niet geschikt om een paar kilo extra aan te hangen.
Tja maar zie toch echt 2 M8 bouten voor dat radar beugeltje dus daar is zat mee te doen !
Of wil je het ook meteen als opstapje gebruiken ??
Want dan is het inderdaad te licht ....
Beetje creatief denken is wel makkelijk in deze...
 

EdK

Forumguru
Maar als je die 2 M8 bouten losdraait om er iets tussen te zetten,
waarom er tussen zetten ?
Waarom er niet gewoon achter enmoet je zien hoeveel draad er doorsteekt ?
Als er daar geen moer zit dan neem je een nog langere bout zodat er weer een strip en moet op kan.
Zo moeilijk moet dat toch allemaal niet wezen ?
Zal beet je passen en meten zijn maar als die strip er zit dan rooster erop en dan pas gaten boren en tappen voor de lamp
En eventueel paar bussen over draadeind zetten zodat je boddy hebt voor de lamp beugel..
Affijn dan kun je er wel 2 lampen van 4 Kg aan hangen hoor

Dus tsja ik zie het probleem niet....

Kunt zelfs op die 2 draadeinden die uitsteken ook draadbussen opdraaien en vandaar verder uitbouwen tot je een basis hebt voor de LEDlamp.
Maar zoals al gezegd, je moet wel een beetje creatief zijn ....
 

Chateau Rouge

Senior Member
Schud zelf eens aan het radarbeugeltje en je zal wellicht begrijpen waarom ik er niet 3kg lamp aan wil hebben hangen op ca. 20cm momentarm. Creatief is het wel. Daarnaast komt de lamp dan onder je kenteken uit (nog lager dan gepland) waardoor een nog groter deel van het licht direct op de weg voor je komt in plaats van een tiental meters verder. Ook moet je de onderste grill bewerken of weglaten. Daarom:

Zojuist een tweetal magneetsteunen besteld (aan de prijs, 60 euro helaas, google op "magneetsteun voor ledbar"). Maar wel direct van het hele gepriegel af. Motorkap schoonmaken, eventueel wrap-achtige folie plakken ter bescherming, lamp erop plaatsen, stekkertje, klaar. Daarmee ook nog de vrijheid om de lamp op andere locaties te plakken en bijvoorbeeld tijdelijke dakmontage proberen of als kampeerverlichting te gebruiken (in dagrijlichtstand dan). Ook verwijderbaar zonder gereedschap.

Foto volgt zodra het pakketje binnen is.
 

Chateau Rouge

Senior Member
Volgend ideetje: setje tweedehands winterbanden + velgen kopen.
Stalen velg (gebruikt) + wieldoppen + Conti TS860 (nieuw) = 550 euro
LM velg (gebruikt) + Conti TS850 (6mm) = 400 euro

LM in combinatie met kettingen is niet alles, maar staal i.c.m. zout ook niet.

Diverse voorbeelden op marktplaats te vinden. Indien DOT-code > 5 jaar of andere band-mankementen laat ik ze sowieso staan. Wat is jullie kijk hierop?
 

Canon-Eye

Forumguru
staal i.c.m. zout ook niet.
Daar zou ik me geen zorgen over maken.
Het is nog niet zo héél lang gereden dat iedereen jaarrond op stalen wielen reed (omdat de LM velg nog niet was "doorgebroken") en er 's winters wekenlang sneeuw en ijs lag, met bijbehorende pekelstrooiacties. En die stalen wielen gingen gewoon een autoleven mee.
Zomer- en winterbanden hadden we toen in NL trouwens ook helemaal niet nodig, maar dat geheel terzijde... ;)
 
Laatst bewerkt:

Stripedkrijn

Forumguru
@Canon-Eye: Je hebt volkomen gelijk! Ik verbaas mij over dit haast Trumpiaanse fake-nieuws betreffende de combinatie stalen velgen en pekel/zout. Die combinatie gaat meer dan uitstekend. Stalen velgen zijn bovendien veeel sterker dan lm. velgen dus ze worden minder snel krom en hoeven ook minder vaak te worden gebalanceerd. Echter, er zijn echter veel automobilisten die vorm prevaleren boven functionaliteit, wat uiteraard een eigen keuze is, en die kiezen dan voor "mooie" velgen. Ik ben gelukkig al tientallen jaren superblij met stevige stalen velgen. Ook in de winter en mét sneeuwkettingen als het moet.
 

Chateau Rouge

Senior Member
Beide opties staal/LM worden opengehouden. Heb nu een setje op het oog 205/55R16" banden om 6.5Jx16 ET 46 velgen, naaf 57.1. Staat niet exact in het onderhoudsboekje maar ik verwacht niet direct problemen.
De velgbreedte is 6mm meer per kant, bandbreedte is conform Skoda en de velg staat 2mm minder naar de auto toe. Kettingschakelbreedte zou ik nog even na moeten meten.
upload_2019-9-11_8-40-15.png
 

Canon-Eye

Forumguru
In z'n algemeenheid zou je kunnen zeggen dat een minder brede band meer grip geeft - vooral onder tricky omstandigheden - simpelweg omdat de druk per cm2 groter is dan bij een bredere band. Wat natuurlijk ook weer niet betekent dat je er "fietswielen" op zou moeten zetten, maar ik zou dan eerder geneigd zijn om voor de 195/65 variant te kiezen.
 

Chateau Rouge

Senior Member
Winterbanden + velgen zijn inmiddels aangeschaft. Setje via Marktplaats zag er ook in werkelijkheid keurig uit! Nu nog even opgeslagen en vlak voor vertrek naar het Noorden monteren. Is wel de 205/55 geworden op 6.5J velgen.

Helaas heeft de auto 2 weken terug een tikkie gehad. Andere auto zag me niet bij 't uitvoegen op het laatste moment. Met zijn afsnij-actie raakte zijn achterdeur de voorbumper + spatbord van m'n Octavia. Uitsluitend cosmetische schade, kan nog gewoon doorrijden. Zojuist werd bij schadehersteller een grove schatting gedaan van 1500 euro. Gelukkig claimbaar bij de tegenpartij.

Wilde er geen los topic voor aanmaken, maar zijn er nog aan te bevelen schadeherstellers in de regio Rotterdam?
 

Chateau Rouge

Senior Member
Schade wordt komende week hersteld.
Zojuist de winterbanden gemonteerd. Hebben we nog even de tijd om de kettingen te oefenen en te voelen of de bandjes in balans zijn.
Voor:
IMG_20190928_181114.jpg
Tijdens: IMG_20190928_181135.jpg
Na: IMG_20190928_181203.jpg
Ze zijn in ieder geval schoon ;). Praktisch, vast wel. Smoelt het? Mwah, niet echt.
Vind 17 en 18 inch toch mooier staan, wellicht dat deze midden in de sneeuw nog wel stoer kunnen staan.
 
Bovenaan Onderaan