Noordkaap herfsttrip - Verlichting, banden en accessoires

Chateau Rouge

Senior Member
Dit jaar is de vakantiebestemming een van de noordelijkste puntjes van Europa: de Noordkaap. Een rondreis van 3 weken en ca. 7500km in de O3C 1.6. Startpunt Rotterdam. Heenreis waarschijnlijk na Goteborg linksaf Noorwegen in. Na een bezoek aan de noordelijke fjorden afbuigen naar de Noordkaap en vanaf daar door Zweden retour.

Niet in de zomer, nee dat zou te makkelijk zijn. Juist in de wisseling van de seizoenen, de dagen korter, de nachten mooier (?) en het avontuur groter! Planning zo oktober-november 2019.

Dit topic voor wat accessoire-discussie en -advies. Reiservaringen en tips voor daar zijn ook welkom. Zag een ander topic van @dhe019 (https://www.skodaforum.nl/forum/i/voorbereiden-koud-klimaat.37421/#post-796820) waar een aantal nuttige links in stond.
(Rondje Oostzee nog even overwogen maar niet lang genoeg de tijd om daar rustig dingen te bezichtigen.)

Banden
Enkele weken terug zijn er 2 nieuwe zomerbandjes 225/45R17 voor op gegaan. Dit jaar ook maar winterbanden (A-merk, even test van dit jaar afwachten) + velg in een ketting-vriendelijke (16") maat bestellen. Tips / aangeboden / afraders welkom!
Switchen naar spijkerbanden heb ik nog overwogen maar ik neig naar nee. Kost toch weer 2x een banden/wielenwissel al dan niet in Scandinavie. Daarnaast het weer verkopen van een setje banden met 3000km ervaring, de rij-eigenschappen op normaal asfalt etc. etc. Indien ervaringen met spikes: probeer me gerust te overtuigen.

Led-bar
Een beetje extra licht kan fijn zijn als de zon maar 6u per dag boven de horizon komt. Wil een led-bar monteren op het dak (magneten/dakdrager) of op een verbouwde kentekenplaathouder. Voorkeur voor:
  • EU goedgekeurd
  • Referentiegetal (lichtsterkte) van bestaand + led-bar < 100 (EU eis)
  • Spot (10 graden)+ drive (25 graden) beam. Zie plaatje en https://www.verstralershop.nl/nl/content/lichtzones.html
    lightpat3.jpg
  • Max 120W, indien via interne 12V aansluiting.
  • Los schakelbaar van groot licht
  • Eventueel geel acrylaat filter te plaatsen voor tijdens sneeuw
  • Makkelijk demontabel, er is ook genoeg te rijden waar het licht niet nodig is en beide plaatsings-locaties komt de stroomlijn niet ten goede
Opties die ik zelf gevonden heb: Angry Moose en Lazer
https://www.verstralershop.nl/nl/per-merk/angry-moose/angrymoose-truck-8-22-combi.html of
https://www.verstralershop.nl/nl/per-merk/angry-moose/angrymoose-truck-22-combi.html of zoiets https://www.verstralershop.nl/nl/per-merk/lazer/lazer-triple-r-1000-drl.html

Gevraagd: Bevestigings-ideeen, aansluit-ervaring, alternatieve merken.

Overige accessoires
Vloeistoffen i.c.m. lage temperaturen wordt in september aandacht aan besteed. Accu en airco zijn nog in orde. Accu-booster en sneeuwschep gaan mee. Mis ik nog iets? Brand los!
 

Renkie

Forumguru
Qua verlichting kun je denk ik beter ook even kijken richting landen als Zweden en Noorwegen zelf. Ik kom regelmatig in Zweden en daar rijdt ongeveer de helft met enorme verlichting op de auto. Vaak ook onder de nummerplaat (laag dus) en een stuk plexiglas er voor ivm de vele steenslag.
 
Als ik je een tip mag geven.
Ga met de beste mensen van mobiled.nu in gesprek. Ik heb zelf twee jaar geleden een LED bar gekocht en heb uitgebreid advies van ze gekregen. Daarbij groeit hun shop enorm en de aansluit middelen ook.
Zelf wil ik nog een extra bar bovenop de auto hebben met magneet
Ik zal hieronder even een link plaatsen naar hun aansluitmateriaal...

https://www.mobiled.nu/nl/aansluitmateriaal/brackets-en-beugels/

Daarbij ben ik ook benieuwd naar je verdere ontdekkingen en zal het gaan volgen.
 

Chateau Rouge

Senior Member
Kijk, dat is een enthousiast begin van 't topic. In de wereld van led-bars is het lastig om appels met appels te vergelijken.
Het aantal raw lumen (theoretisch) wil nog al eens flink afwijken door matige reflectors en lenskappen. Hierdoor kunnen 2 bars met dezelfde leds een ander resultaat geven.
De EU normering ontbreekt bij veel bars. Op AE heb ik zo snel nog geen gekeurde gevonden. Mobiled heeft wel een aardige keus (thnx @EdwinBerg) echter ontbreekt bij veel items informatie als straalhoek. Ik zal ze eens benaderen.

Hieronder het verschil tussen bumper en dakmontage (met Rapid, geen Octo). Mits er buiten de 25 graden echt geen licht valt is dakmontage leuk. Een oogverblindende motorkap zal niet bevorderlijk zijn voor het zicht. De eerste 10 meter doen de koplampen/mistlampen het werk wel.
Lichtbeeld.jpg
Pro's bumpermontage
* Kabelloop naar koplampen voor meeschakelen met groot licht (meer permanente installatie)
* Aerodynamica (geen vergroting frontaal oppervlak)
* Geen fluitgeluiden
* Geen kans op verlichte motorkap

Pro's dakmontage
* Gebruik maken bestaande dakdrager
* Kabelloop langs deurrubber naar sigarettenaansteker (demontabel)
* Verder schijnen zonder tegenliggers te verblinden

@Renkie heb ook al meer verhalen gezien waar bumperbescherming aangeraden wordt. Misschien dat ik nog een wintercover installeer (issie ook wat eerder op temperatuur misschien). LINK
o3-fgcvr.jpg

In ieder geval niet zo'n gedrocht:
o3-hdbra-sml3.jpg
LINK
 

Okki

Donateur
Ik vind dit nog wel een aardig alternatief...vrij makkelijk te monteren zonder de auto te vernaggelen...

montage-steun-met-gebogen-beugel-voor-op-de-bumper.jpg
 
@Chateau Rouge gewoon met de mensen even contact opnemen.
Misschien ook leuk dat je ze eventueel als tip mee geeft wat je net ook aangaf...

En die kenteken montage rek zit ik over te denken met een single bar voor achteruit te rijden.. vind dat de fabia van mijn vader te weinig licht heeft en wil de bumper niet slopen
 

Renkie

Forumguru
Men strooit daar met een combi van zout/grit/zand. Dus bumperkleven zorgt geheid voor steenslag, maar ook tegemoetkomend verkeer helpt daarin niet mee.

En dat plexiglas wat ik bedoelde zie je dan vaak voor zo'n rij lampen onder de nummerplaat. Ziet er best netjes uit.
 

Hakar

Donateur
Voor advies over banden / ketting / spikes kun je een poging wagen of Thord Paulsen je van advies danwel raad kan of wil voorzien.
Heeft een garagebedrijf tussen Bergen en Oslo en doet bergingswerk in datzelfde gebied.
Komt daarmee veel niet (goed) voorbereidde automobilisten tegen.
http://thordpaulsen.no/kontakt.html
 

CharlesTucker

Forumguru
Thord Paulsen, dat is een van de bergers uit "Ice Road Rescue" toch, regelmatig op National Geographic te zien. Zowiezo wel goed om eens te zien wat de gevolgen kunnen zijn als je slecht voorbereid bent, en hoe de wegen er in die gebieden (en dat is nog helemaal niet zo ver naar het noorden) er in de winter uit kunnen zien. Overigens leuk plan, die Noordkaap, staat ook bij ons op de verlanglijst, voor over een paar jaar, als beide kinderen niet meer op vakantie meewillen. Succes met de voorbereiding.
 

Canon-Eye

Forumguru
Overigens leuk plan, die Noordkaap
Absoluut een aanrader. Niet zozeer voor die Noordkaap zelf - dat is vooral een toeristencircus en feitelijk niet eens het écht allernoordelijkste puntje van het continent want dat ligt ernaast en vergt nog een paar uur wandelen - maar wel voor de reis er naartoe.

<edit> Even teruggebladerd in mijn vakantiealbum van 2013. Zie de aangegeven breedtegraad bij Nordkapp resp. Knivsjelodden. Laatstgenoemde is alleen te voet bereikbaar, 9 km vanaf de aangegeven parkeerplaats. Wij vonden het te ver.
20130614-2_Noordkaap1-0842-0880.jpg

Maar gelukkig hebben we er wel een foto van (vanaf de toeristenkaap).
20130614-2_Noordkaap1-0842.jpg
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
De reis is het doel denk ik.
Voor velen is dan de Kaap een bestemming om aan te doen.
In mei / juni 2012 ervaren dat het met de auto goed te doen is.
Reed toen voornamelijk E wegen, die 99,99% voorzien waren van goede asfalt.
Zeg maar vanaf Oslo zo goed als mogelijk recht omhoog.
Overigens toen achter Geiranger wel veel sneeuw, en rond de Kaap vrieskou.

In 2008 een trip gemaakt naar dezelfde omgeving, maar toen op motor via Finland.
Motor voorzien van modder en sneeuw banden met flinke noppen in Rovaniemi.
Op sommige lokale wegen peentjes gezweet, maar via Karasjok uiteindelijk Skaidi bereikt, en weer afgezakt naar Östersund in zweden, en weer normale banden laten monteren.
Comfortabel was het niet met die noppen, genieten van de omgeving was het wel.
Had toen wel constant een tankje van 10 liter brandstof mee voor het geval dat, en diverse zakjes met gevriesdroogd voer, en enkele flesjes water.
 
Laatst bewerkt:

CharlesTucker

Forumguru
Daarom blijf ik dit topic van @Chateau Rouge ook volgen, zijn grove plan komt wel redelijk overeen met ons plan, en toevallig ook een O3C en ook vertrek vanuit Rotterdam. En het gaat inderdaad vooral om de reis en het noorderlicht (dat laatste staat heel hoog op de verlanglijst van mevr. Tucker). Nog een jaar of drie, vier voorpret schat ik in. Het noorderlicht schijnt zo'n beetje vanaf september goed te zien te zijn, dus vroege herfst lijkt mij een mooi moment.
 

DJSmiley

Actief lid
*leest mee*

Ik ga deze zomer die kant op. Bedoeling is een rondje Oostzee, ik ga via de Baltische staten, oversteek naar Finland en dan door omhoog. Via Noord-Noorwegen en Zweden weer terug

't noorderlicht en de winter enz doe ik een andere keer, staat ook nog op de bucketlist.

Dit jaar eerst de (dan groene) natuur van die regio bekijken.

Kwa banden: Ik heb tegenwoordig All-seasons. (CrossClimates, 195/65/15) Lijken me voor zo'n trip ook ideaal, want je komt vermoedelijk toch ook wat ruiger terrein tegen en afhankelijk van het seizoen ook sneeuw enz.

Met zomer/winterbanden.. dan moet je ze eigenlijk beide meenemen als je bv in mei gaat. In NL/DLD kan het dan richting de 20 graden zijn, maar bovenin nog sneeuw.


Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe het telefoonbereik is als je afgelegen zit. Misschien een kleine porto mee voor als er iets is? 't zijn toch wat afgelegen plekken, zeker als je ook een NP in gaat
 

Canon-Eye

Forumguru
Wij gingen vooral voor het overweldigende Noorse landschap en dan is daglicht toch wel handig, dus in juni. De middernachtzon krijg je er dan bij. En inderdaad, bij het passeren van de Poolcirkel zit je hoog genoeg om ook in juni nog in de sneeuw weg te kunnen zakken.

We begonnen in Kiel op de boot naar Oslo, vandaar naar Bodø, per ferry naar de Lofoten, dan weer hogerop naar Skarsvåg (hotelletje op 12 km rijden van de Noordkaap, voor maximaal profijt van de toegangstickets die 2 dagen geldig zijn). Vandaar via Karasjok en de punt van Finland naar Kirkenes, vanwaar we met het op één na kleinste Hurtigrutenschip (op hun kleinste konden geen auto's mee) naar Bergen zijn teruggevaren. Ook wel leuk om een keertje gedaan te hebben en net lang genoeg om te ervaren dat een echte cruise niet aan ons besteed is.
Vanaf Bergen de zuidelijke kustroute genomen tot Kristiansand en vervolgens via Hirtshals in Denemarken terug op huis aan.

De afstanden in N zijn groot; als je niet wilt gaan zitten jakkeren (en waarom zou je in de vakantie) dan is zo'n 300 km al behoorlijk lang voor een dagrit. Wat ons ook opviel: als je met pakweg 70 km/u van de omgeving zit te genieten, is er geen Noor die je voorbij komt. Die blijft gewoon 150 of 200 meter achter je rijden. Moet je hier eens om komen...
 

eriktv

Forumguru
Wat ik zo nog niet genoemd zie worden: van die (opvouwbare) platen waarmee je los kunt komen als je vast zit in sneeuw of modder. Vast zelden nodig, maar als je ze een keer nodig hebt.. ben je blij met die investering van twee tientjes. Ik heb ze in uitverkoop gehaald bij ANWB, maar online zijn ze vast ook niet zo duur.

Ik heb ze gekocht toen ik een keer (in augustus) op een weiland-parkeerplaats bij een evenement door een trekker losgetrokken moest worden. Iets met kalf en put :)
 

eriktv

Forumguru
Ik heb ze tegenwoordig standaard in de auto @Canon-Eye , het overkwam mij dus zelfs in augustus.. Ik heb als postbode-chauffeur wel een keer of tien vastgezeten, dat was ook best vaak buiten de winter (vaak door overschatting van de draagkracht van groen gras :D).
 

Hakar

Donateur
@DJSmiley Telefoonbereik was op de route van Oslo recht omhoog goed, tenminste voor wat we waar konden nemen.
Gebruikten telefoon eigenlijk alleen als we weer ergens ter plaatse waren.
Onderweg nooit nodig gehad voor pech of zoiets, kan daar dus niet over oordelen.

De reis door Finland en terug door Noorwegen gedaan zonder me druk te maken over mobiele telefonie :D
 
Bovenaan Onderaan