Noordkaap herfsttrip - Verlichting, banden en accessoires

Chateau Rouge

Senior Member
Dat weten weinig mij te vertellen. Zou best de expeditie wat langer willen maken! Temperatuur tussen -10 en +10 in november op de noordkaap waarbij die eerste ook met een prima slaapzak en thermokleding fris zal zijn. Misschien dat een warmwaterkruik voldoende is, who knows ;).
Daarnaast hebben mannen het vaak minder koud dan vrouwen ('nuff said).
Niet alle balletjes die ik hier opgooi worden ook direct aangeschaft hoor. Op een gegeven moment doe je het ook gewoon met de spullen die je hebt en maak je er wat van!
 

DJSmiley

Actief lid
100W / 7Ah... klinkt erg krap. 100W is ruim 8A. Ik weet niet wat voor accu erin zit, maar bij zeker <50% ontladen is voor veel accu's niet wenselijk.

Tot een graadje of 5 is in een tentje slapen (imho) prima te doen met een beetje slaapzak enz. Lagere temperaturen vragen iets beter materiaal, maar t is net wat je gewend bent.
Voordeel met een daktent is wel dat je niet op de grond slaapt, maar een stuk hoger. Dus 'vorst aan de grond' heb je minder last van.

Ik zou voor een dieselkacheltje gaan. Dat hoeft niet perse een dure Eberspacher of Webasto te zijn. Een simpel chinees ding schijnt ook prima te werken en koop je voor 150 euro ofzo al.

Let wel ff goed op dat je je verwarming via een eigen huishoudaccu ofzo voed, dan loop je niet de kans dat je startaccu leeggetrokken wordt, en zo'n accu kan beter tegen diepontlading.
 

EdK

Forumguru
Wel eens van waxine lichtjes gehoord ?
In dienst leerde we al dat je liggend in de pubtent en dan een waxine lichtje aan een prima verwarming was.
En mijn ervaring hiermee is dat het inderdaad werkt.
En zo'n elektrische kachel is leuk maar een wagen is ook maar enkelwandig en van metaal en tsja je stookt dus tegen de klippen op
Een goede winterslaapzak bij een winkel als de Zwerfkei ( Woerden ) is een investering maar denk dat je daarmee jezelf het warmst houd..
 

Stripedkrijn

Forumguru
Voordeel met een daktent is wel dat je niet op de grond slaapt, maar een stuk hoger. Dus 'vorst aan de grond' heb je minder last van.[

Dat lijkt te kloppen maarr... Als het waait waait het ook tussen het autodak en de daktentvloer door. Die daktentvloer zal waarschijnlijk multiplex zijn. Dat isoleert op termijn nauwelijks. Dan kan het doordat het zachtjes waait enorm afkoelen. Slaap maar eens bij koud weer buiten in je slaapzak in een hangmat. De onderkant is door je eigen gewicht platgedrukt en isoleert totaal niet. Isolatie moet je dan van je matje hebben. Geen luchtbed. Isoleert op koude ondergrond ook niet.
Kortom, een goede isolerende onderlaag is beslist aan te raden. Te denken valt aan een paar lagen noppenfolie uit de bouwmarkt en daar een extra "grondzeiltje" over. Dat laat je er gewoon in liggen. en dat ligt dan ook nog eens lekker zacht.
 

Chateau Rouge

Senior Member
Zo, de LED-bar is besteld! 22" on it's way! :cheer:
Kortom, een goede isolerende onderlaag is beslist aan te raden.
Zal de daktent-specialist eens vragen naar de ervaringen van het traagschuim matras(je) als isolatie. Eventueel de luchtstroom tussen daktent en autodak beperken door afschermen/dichtstoppen is ook nog een optie. Dan heb je een doos stilstaande lucht van een centimeter of 10.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Traagschuim ligt lekker maar zakt langzaam door zodat je weer meer contact krijgt met de "buitentemperatuur". 10 cm lucht die volkomen stil staat blijft niet stilstaan maar daar komt ook weer door temperatuurverschillen een zekere lucht circulatie in dus ook minder isolerend. Vandaar dat die kleine luchtkamertjes van noppenfolie zo goed werken. Die zijn klein en bovendien reflecteren ze de warmte én de koude. Als langjarig lichtgewicht-kampeerder spreek ik uit ervaring. Als laatste: het is ook nog lekker goedkoop!!
 
Laatst bewerkt:

Chateau Rouge

Senior Member
Zo, dit weekend weer wat stapjes gemaakt:
Daktent
In Baarn een Sheepie Yuna gehuurd voor 3 weken. Slaapoppervlak 2.50x1.40m, tijdens rijden 1.25m breed, 1.40 lang en 40cm hoog. Totaal hoogte daarmee net onder de 2m wat gunstig is voor tolpoortjes en veerboot. Redelijk kort pakket door het uitklappen naar de zijkant waardoor de achterbak nog steeds volledig open kan.
BMW-3-serie-sedan-daktent-Yuna.jpg

Voor het idee. Binnen enkele minuten van de grond slapen.

Rijplaten
Gekocht bij anwb. Niet Amerikaans dik of geschikt voor ruig off-road gebruik. Hopelijk wel voldoende ter vervanging van een automat als we grip tekort komen.

Verstraler/ledbar
Vanochtend een Angry Moose 22" uit de doos gehaald. :DBest aardig bakbeest, erg benieuwd naar de lichtopbrengst.
Montage gaat nog wel een dingetje worden. Inclusief beugels weegt ie net geen 3kg! Zojuist de kentekenplaathouder aan de voorkant verwijderd. Deze ligt een millimeter of 5 verdiept in de bumper en zit vast met 4 kleine zelftappers.
Heb nu het volgende idee: het verzonken deel van de kentekenplaat opvullen met een paar mm rubber. Daarop een 2 a 3mm staalplaat ter grootte van de kentekenplaat + een centimeter of 7 erboven. Op de extra strook kan ik dan de ledbar monteren met bijgeleverde steuntjes.
De staalplaat wil ik met 4x M6 RVS boutjes met grote ringen door en door vastzetten. Hiervoor is het wel nodig de bumper te demonteren gezien alle kanten dicht zitten.
Had een handleiding bij de buren gevonden.
https://www.briskoda.net/forums/topic/313708-octavia-3-iii-vrs-front-bumper-removal-how-to/
Heb geen ACC dus verwacht geen stekker problemen. Mss hoeven de kabels zelfs niet los om alleen maar een boutje te monteren.
Vragen:
* wat zit er direct achter de bumper ter hoogte van de kentekenplaat? Is een 7mm gaatje zo prikken kans op troubles? :pardon:ik verwacht een mm of 3 a 4 dik plastic.
* luchtstroom bij de radiateur wordt iets minder maar verwacht geen problemen met temperaturen tegen die tijd.
* onder de kentekenplaat monteren levert waarschijnlijk storing op met parkeersensoren en radar. Mocht je andere nog slimme montagetips hebben: graag! IMG_20190825_164220.jpg
Naast de steunen aan de zijkant is er nog de optie om met de 3 verstelbare beugeltjes aan de onderkant wat te doen. Alleen hiervoor is lassen of zetten van de staalplaat vereist (denk ik). Daarnaast steekt de achterkant van de bar dan tever richting de bumper.
IMG_20190825_164014.jpg
IMG_20190825_164552.jpg
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Bedenk wel dat het nuttig effect van extra lampen afneemt naarmate je die lager plaatst, simpelweg omdat dan de lichtbundel steeds meer parallel aan het wegdek straalt. Da's prima voor obstakels (maar je grootlicht zorgt daar al voor), het geeft echter veel minder zicht op kuilen en gaten. Dáárvoor moeten ze zo hoog mogelijk zitten zodat ze schuin naar beneden kunnen stralen en toch een redelijke reikwijdte halen.

Je ziet rallyerijders niet zonder reden meestal hun nachtproeven rijden met hun extra verlichting bovenaan bij de motorkop of zelfs boven de voorruit.
 

Chateau Rouge

Senior Member
Dak montage heb ik overwogen. Echter zijn de dakdragers al belast met de daktent en is de voeding daar een stuk lastiger.
Motorkap dmv magneten zou kunnen, vind ik alleen niet zo chique, vertrouwen op alleen magneten doe ik eigenlijk niet en kans op beschadigen van de lak door vuil + trillingen zou ik niet zo tof vinden.
Net gekeken naar montage in de motorkaprand maar kan daar geen sterke punten ontdekken en het is lastig de bouten in een rechthoekig patroon te plaatsen (momentstijfheid).
Blijft eigenlijk alleen kenteken over. Of... Beugeltjes maken tussen kentekenplaat en rand motorkap (gebogen stalen strip, 2 gaatjes onder bij kenteken, 1 gaatje halverwege voor lamp, 1 gaatje boven bij motorkaprand, 3x uitvoeren).
 

Canon-Eye

Forumguru
Als je er echt wat aan wilt hebben, monteer hem dan zo hoog mogelijk. Als hij te laag zit, heb je 'm alleen voor de stoere looks...

Overigens had ik zo'n jaar of 45 geleden wel eens een bijzonder transport te begeleiden. Daarvoor had ik een 12V oranje zwaailicht op 3 zuignappen dat ik gewoon op het dak van mijn witte kever van de zaak plakte (even goed schoon en nat maken met een spons met veel water). Twee zuignappen aan de voorkant waar de rijwind eraan trekt en eentje aan de achterkant, die juist wordt vastgedrukt, en het geheel bleef ook terug naar huis rijdend met de volle 120 km/u (kevermaximum) prima zitten. Kabeltje gewoon via de deur naar het aanstekergaatje en dat werkte prima.
Je zou dus een soort montageplaat kunnen maken op 4 flinke zuignappen die je op de motorkap kunt plaatsen als de omstandigheden het nodig maken en anders in de koffer leggen. 12V aansluiting onder de motorkap maken en het snoertje op een geschikte plek er tussendoor leggen.
 
Laatst bewerkt:

Okki

Donateur
Hoe zit dat met een daktent en de maximale dak(drager) belasting. Dat hele ding plus minimaal 1 persoon zal toch wel boven de 75 kg uitkomen. Of is die dakbelasting alleen van toepassing tijdens het rijden?
 

Chateau Rouge

Senior Member
Of is die dakbelasting alleen van toepassing tijdens het rijden?
Heb de statische belasting nog niet teruggezocht in de boekjes (als het er überhaupt al staat) maar de verhuurder had het over ongeveer een factor 4 keer de dynamische capaciteit.
Daktent zelf weegt 45kg, dakdragers misschien 5kg. Daarnaast steunt bij de Sheepie Yuna ongeveer 25% op de ladder (zal een plankje meenemen voor eronder).
 

Stripedkrijn

Forumguru
Betreft montage Led- bar: kan die niet met e.o.a. kleminrichting op de dektent-bak worden gezet? Als dat 40 kilo weegt dan kunnen die 3 kilo daar ook mog wel bij. Snoertje met Super ducttape op dak vastgezet en via deur naar binnen en eventueel via verdeelstuk aan de sig. aansteker aansluiten.
Betreft extra warmte: in plaats van een duur kacheltje wat uiteraard ook weer stroom vreet kun je beter investeren in wat extra warme kleding. Zoals de Zweden wel eens zeggen: Er bestaat geen slecht weer, alleen slechte kleding!
De truc met waxinelichtjes werkt prima. Is licht en goedkoop. Je moet natuurlijk wél je tent dicht doen.. Let op de brandduur van de lichtjes. Dat wil nog wel eens tegenvallen bij de goedkopere soort. Die zijn dan platter en zijn zo opgebrand.
Oktober is zo'n beetje de natste maand daar. Hou daar ook rekening mee.
Als er van alles aan die sigarettenaansteker komt te hangen dan moet je natuurlijk ook kijken of de zekering het trekt. Misschien veiliger om gewoon een directe aansluiting te maken. Maar nogmaals, ik zou zelf absoluut GEEN apart elektrisch of diesel kacheltje meenemen. Wél weer extra spelletjes of leesvoer want de avonden zijn dan écht een heel stuk langer en donkerder en dan bedoel ik écht donker dus neem ook bv een hoofdlamp mee. Die doe je op je kop en dan heb je licht én je handen vrij om wat dan ook te doen. Bedenk: er is daar geen Netflix of zo! Ook kan de foon onvoldoende bereik hebben!
Heel wat jaren terug heb ik daar gereden met een oude Eend van 1959 met 13.5 Pk.
Maar dat was toen zomer. Dan is het daar vanwege het super lange licht heel wat aangenamer. Die eend liep uiteraard op benzine en mijn kooktoestelletje liep natuurlijk ook op benzine. Een benzinebrandertje dus. Dat was toen reuze handig want daarmee kookte ik en verwarmde ik de tent als het nodig was en brandstof zat in de tank en via "slangetje van carburateur af" en hendeltje aan de mechanische benzinepomp was bijvullen in 10 seconden gebeurd en kon ik weer een een hele tijd vooruit met koken.
Probeer lichtgewicht te gaan met kleding en je brander en kijk eens rond bij een paar goeie buitensportzaken.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Die beperking tot 75 kg maximale dakbelasting bij rijdende auto is vooral gebaseerd op wat de constructie en in het bijzonder de bevestigingen aankunnen bij het nemen van bochten en nog veel nadrukkelijker bij het (krachtig) afremmen zoals bij een noodstop. En dan gaat het dus niet alleen om de verticale kracht (gewicht dus) maar ook de daarbij optredende dynamische krachten in horizontale richtingen.
Overigens kun je er veilig vanuit gaan dat je bij stilstaande auto in de daktent niet snel krachten zult opwekken;) die bovengenoemde dynamische belastingen overtreffen...
 
Laatst bewerkt:

Stripedkrijn

Forumguru
Klopt!! Eigenlijk moet je dat na volledige montage van de hele zaak zélf uitproberen door een noodstop te maken. Dat moet zo stevig en deugdelijk gemonteerd zijn dat alles blijft zitten. Als de zaak naar voren schuift en op je motorkap terecht komt zat de zaak dus niet vast genoeg. Probeer dat soirt ellende dus te voorkomen. Ook het bochten gedrag wordt door het veel hoger leggen van het zwaartepunt totáál anders en daar moet je duidelijk rekening mee gaan houden. Zeker als je op dirt roads gaat rijden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als de zaak naar voren schuift en op je motorkap terecht komt zat de zaak dus niet vast genoeg.
Óf het was te zwaar...

Zeker als je op dirt roads gaat rijden.
Dat kon nog wel eens meevallen. Zweden ken ik niet, maar ik heb (althans in de zomer) in heel Noorwegen en het noordelijkste stuk Lapland alleen maar asfaltwegen gezien. En oktober/november is nog wat te vroeg voor opdooischade, lijkt me zo.
 

Chateau Rouge

Senior Member
Dat moet zo stevig en deugdelijk gemonteerd zijn dat alles blijft zitten. ... Ook het bochten gedrag wordt door het veel hoger leggen van het zwaartepunt totáál anders en daar moet je duidelijk rekening mee gaan houden. Zeker als je op dirt roads gaat rijden.
Daktent wordt door verhuurder gemonteerd op Thule dakdragers en valt keurig binnen de toegestane belasting. Met gezond verstand meekijken kan geen kwaad. Een klein noodstopje van 10 naar 0 zorgt mogelijk zelfs voor de grootste vertraging.
De hoogte van het zwaartepunt scheelt 'slechts 32mm'. Uitgaande van 1500kg beladen auto met zwaartepunt op 0.8m en 50kg daktent op 1.8m hoogte. Je zal het best merken dat ie iets meer helt bij een scherpe bocht maar voordat ie op z'n kant gaat...
Dirtroads neem ik meestal niet zo hard dat ik in de zijkant van m'n stoel gedrukt wordt. Klaverbladen daarentegen :jaja:. Wellicht dat we wat meters dirtroad pakken omdat je 150+ meter van een doorgaande weg moet zijn om te wildkamperen.
 

EdK

Forumguru
Ben in Noorwegen best wat dirtroads tegen gekomen en zelfs met 50Km/u er nog een klapband gehad met linker voorwiel waar het skateboardje van de kleine meid toen heel erg van pas kwam.....
En de keer daarvoor dirtroadsge had die ook nog eens tollweg waren ( betalen dmv een enveloppe, geld in doen met papiertje ingevuld met kenteken etc ) en op bepaald moment 1 weg gehad dat de vriendin uit moest stappen om te kijken of ik nog wel en hoe ik dan verder vooruit kon omdat achteruit helemaal geen optie meer was...

Op dat moment enkele kleurtjes in de boxer , naderhand mooi verhaal weer op verjaardagen met een krat bier...
Maar waren al wegen waar je niet mocht komen met caravan of camper.....
 

Stripedkrijn

Forumguru
. Een klein noodstopje van 10 naar 0 zorgt mogelijk zelfs voor de grootste vertraging.

Ik denk hierbij eerder aan een plotseling uit het woud opduikende eland. Die hebben een uitstekende schutkleur en staan hoog op de poten, en zijn erg massief. Dan wil je wel remmen. Die maximum snelheid van 90 op gewone wegen is mede door het relatief hoge aantal ongelukken met wild niet voor niets al jaren daarop vast gelegd. Evenals de kerstboom verlichting voor de vrachtwagens. Juist om goed te kunnen zien en gezien te worden. Denk hierbij aan het grote aantal polderongelukken die er in het begin in Nederland waren. Men staarde zich letterlijk "blind"
 
Bovenaan Onderaan