Zegt iemand die een Jaguar S type heeft...........



..........
De bouwkwaliteit zal beter geworden zijn in de jaren, maar alle onderdelen die eraf vallen zijn van de beste britse kwaliteit (best british workmanship)

.

Edit: Ik heb morris, mini, triumph, land-en range-rover gereden, dus ben ervaringsdeskundige

.
Vraagt om een reactie natuurlijk...

Gelukkig een Jaguar uit de Ford periode. De juiste combinatie van Amerikaanse werk ethos en Britse materiaalkeuze. Andersom zou er iedere 5 meter goedkoop plastic afvallen
Maar de
S-type zit goed in elkaar, is gebouwd op een zeer degelijk
platform dat nog steeds wordt gebruikt voor de huidige Jaguar XF.
De Duratec V6 vind zijn oorsprong bij Porsche, die het ontwerp hebben verkocht aan Ford. Jaguar heeft een aantal modificaties doorgevoerd ter modernisatie. Maar het is één van de beste en betrouwbaarste motoren van Ford, zeker tot 2012 nog volop gebruikt. Ook de automaat is van Ford (tot 2002, daarna ZF) en met regulier onderhoud soepel en betrouwbaar.
Dan hou je dus over een luxe auto die door een slecht betrouwbaarheids imago spot goedkoop is op de 2de hands markt. In werkelijkheid zeer betrouwbaar is bij normaal onderhoud en waarvan de belangrijkste onderdelen gedeeld worden met andere merken en modellen en in de meeste gevallen tot zeer recent nog zijn toegepast. Dus volop en voordelige reserve onderdelen.
Om niet te ver af te dwalen over de S-type...
De nieuwe Superb ziet er erg mooi uit, al ben ik niet zo´n fan van de enorme toename in elektronische complexiteit. Dat als elektrotechnisch ingenieur. Mechanisch kan het nog zo degelijk zijn, als de electronica humeurig wordt dan krijg je dikke ellende. Daarom ook mijn keuze voor het modeljaar 2002 van de S-type, dat is het laatste bouwjaar zonder volledige CAN integratie van alle systemen.
Qua kleur lijkt me niet dat Corrida Red heel populair gaat worden. Dat is misschien leuk voor een Seat Leon Cupra R, maar de Superb wordt wel heel erg veel rood. Lava Blue ziet er in de configurator wel mooi uit, zeker met Phoenix of Pegasus Anthracite velgen.
Blijft jammer dat er geen V6 of een 5 pitter in de prijslijst staat. Gaat dat nog komen? Ik ben verpest met de twee V6´jes op de oprit en zal niet snel meer terug gaan naar een 4 cilinder. Maar dat is makkelijk praten, ik betaal 1/10 van de Nederlandse wegenbelasting hier in Spanje dus daar hoef ik het niet voor te laten.
Voor de lease rijders, je wordt linksom of rechtsom toch een poot uitgedraaid. Dus dan ook maar de dikste uitvoering kwa motorisering. Zeker als je veel onderweg bent. Hoort ook bij een auto van deze afmetingen vind ik.