Nou, na lang AutoRAI'en, Googlen, lezen, YouTuben, kijken, vergelijken en rekenen (herkenbaar allemaal?) is de kogel erdoor!
Sinds gisteren bij LeasePlan in bestelling:
- Superb 1.6 TDI hatchback
- met DSG-7
- Style Businessline
- Quartz Grey
- Zwart stoffen interieur
- 17" lichtmetaal
- Ik had nog wat budget over, dus inclusief neerklapbare rugleuning passagiersstoel, Travel assist en schakelpaddles aan het lederen stuur
Indicatie van de levering is week 47 (medio november), maar dat moeten onze Tsjechische vrienden nog bevestigen.
Als alternatieve configuraties had ik:
- Een 1.6 TDI zonder DSG, met een paar opties erbij, maar ook weer niet véél extra opties, hoor
- Een 1.6 TDI zonder DSG, met 18", maar dan moesten een paar lekkere opties sneuvelen
- Een 2.0 TDI met 17" en zonder Businessline, maar dan moesten echt heel veel opties het raam uit
Ik heb altijd met de hand geschakeld en ga nu dus voor comfort en luxe. Lijkt me heerlijk!
Gisteren proefgereden in een witte 2.0 TDI met 18". Dit viel me op:
- De Superb hatchback is groooot. Vooral vanaf het midden naar achteren, wát een achterruit en kofferbak!
- De binnenzijde van de kofferbak is echt ruim. Ik ben wel wat gewend met mijn S2 Combi, maar die extra litertjes zie je er direct aan af.
- De dodehoek-indicatie werkt super. Wie daarmee nu nog brokken weet te maken, mag zijn rijbewijs inleveren.
- Hij rijdt gewoon lekker! Je merkt goed dat je veel auto om je heen hebt, en dat er weer ca. 7 jaar technologische ontwikkeling is verstreken.
- Aan het Columbus systeem wen je binnen ongeveer 18 seconden en dan wil je nooit meer anders: heerlijk groot scherm en zeer gebruiksvriendelijk.
- Hij is stiller, het motorgeluid dringt minder in het interieur door dan bij de S2. Dus betere isolatie onder de motorkap.
- Ik heb diverse discussies over de Canton speakers gelezen; is het nu wel of geen groot verschil met de standaard speakers. Ik ben geen high-end professional, maar speel zelf muziek en heb er wel enige kijk op. Mijn finale oordeel: je hoort het direct, punt. Veel helderder, goede bas uit de woofer achterin (ook op FM radio), dus als je muziek belangrijk vindt en je hebt budget: Canton absoluut meebestellen.
Wat zou ik er nog bij willen hebben gehad als het budget (een beetje) ruimer was geweest? Eigenlijk alleen 18" want ja, dat is natuurlijk mooier op zo'n groot vliegtuig dan 17", dat weet ik ook wel. Maar de luxe van een Style Businessline + DSG weegt voor mij persoonlijk dik op tegen iets groter aluminium.