Nieuwe Seat Leon model 2012/2013

sitechris

Donateur
Recent twee filmpjes gemaakt. Eentje van de 150 pk diesel en eentje van de 184 pk diesel. Ook even naast elkaar gereden. De 184 pk is net even wat sneller, zoals je zou verwachten . Een collega heeft het filmwerk gedaan met het mobieltje, dus het is niet Go Pro kwaliteit maar het geeft een aardige indicatie van de snelheid.

Hoogste topsnelheid van de 184 pk diesel is 236 op teller (niet op filmpje). Dat is toch heel acceptabel. Ik heb de 150 pk al eens op 231 gehad, maar dat was wel onder ideale omstandigheden (windje mee). Normaliter pers ik met wat aandringen 225 op teller.

184 pk

150 pk

Verdere verschillen. De 184 pk versie heeft multilink achteras en ik vind die versie net een tandje lekkerder rijden. Iets stabieler, iets verfijnder. De verschillen zijn klein, maar merkbaar als je gaat pushen (afritje op tempo, topsnelheid etc). Ook vond ik de auto iets strakker sturen, dat zal met de 18 inch velgen te maken hebben. Op de mijne liggen 17 inches. Qua comfort merk ik geen verschillen.

Minpuntje van de 184 pk blijft de sound actuator. Het went wel, maar het geluid blijft kunstmatig.

Voor beide modellen geldt dat het een heerlijke auto is, maar de snelheidsbeleving blijft wel een beetje uit. Ik denk dat je met de benzineversie meer lol hebt. Een andere collega haalt donderdag zijn 1.4 TSI 140 pk op. Die gaan we tzt dus ook even uitproberen en vergelijken.
 
Laatst bewerkt:

VEEJAY

Forumguru
Gaaf te zien hoeveel toeren je nog over hebt met jouw auto op topsnelheid! Dat had ik met de Octi met de langere DSG bak niet eens..
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Bruut geweld uit een 2 liter 4 cilindertje als je daar nog eens een chippie in stopt.....
 

sitechris

Donateur
De specs van de Cupra vind ik erg gaaf, alhoewel feiten alleen niet alles zeggen. Het gaat ook om het rijgevoel, het geluid, de besturing etcetera etcetera. Maar ik maak graag kennis met hem!

Wel een tegenvaller: de looks! Dit is wel heel erg ingetogen. Een hot-hatch mag wat mij betreft meer 'in your face' zijn.
 

Hetzer

Forumguru
en een plaatje om te zien !!!!
thumb
 

sitechris

Donateur
De specs van de Leon Cupra zijn zeer overtuigend. 280 pk, sperdifferentieel, dikke uitrusting en op de Nurburgring schijnt hij sneller te zijn als de FWD koning, de Megane RS. Die 4WD ga je niet missen, alleen maar extra gewicht. Met het sperdifferentieel kun je ook middenin een haarspeldbocht vol op het gas staan. Het sper trekt je er doorheen!
 

Noord26

Forumguru
4WD ga je niet missen?

Chris, je weet toch wat er allemaal mogelijk is met 4WD tov 2WD als je een beetje gaat sturen?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

sitechris

Donateur
@Noord26
Lees dit maar even:
http://www.pistonheads.com/news/default.asp?storyId=29164
De subtitel: We mourn our Imprezas and Evos but here's the reason we don't need them any more

Nadeel van 4WD. Meer gewicht, dat is voor de handling en prestaties natuurlijk ongunstiger. En 4WD is wat saaier rijden. FWD met mechanisch sper (zoals in de nieuwe Cupra) verkies ik echt boven 4WD. Vergelijkbare grip, betere prestaties en een leuker rijgedrag (agieler, beweeglijker, makkelijker lift-off oversteer). 4WD is handig als je in de Alpen woont. En bij een reguliere auto is het ook prettig. Maar bij een sportauto vind ik 4WD nadelig.
 

Noord26

Forumguru
Jaja, en daarom zijn alle WRC auto's in 4WD zoveel sneller als 2WD's? Bij serieus rijden geeft 4WD enorm voordeel.

Voor sensatie, wat jij bedoeld, is 2WD leuker idd.
 
Bovenaan Onderaan