Nieuwe Seat Leon model 2012/2013

sitechris

Donateur
Diesel vind ik juist een nadeel in de bergen. Ik wil toeren draaien, in een tunnel even de uitlaat opendraaien etcetera.

ps....prachtige velgen btw!
 

___JC___

Forumguru
De FR is verkrijgbaar vanaf de 1.4 TSI 122 pk, dus dat klopt niet helemaal. Voor de looks ben ik overigens voorstander van de 18 inch velgen, maar voor het rijden vind ik de 17 inch perfect. Ik ben bang dat de auto net wat te stug wordt met de 18 inches.

Haha dan weet ie zelf niet eens wat hij rijdt....
 

delta

Actief lid
@sitechris,
Super dat je ons hier een beetje op de hoogte houd van je auto ervaringen.
Ook van je megane zou een update lekker weg lezen dus....
Delta
 

sitechris

Donateur
Die moet het nu 2 weken zonder mij doen. Heb wel net een rijtraining bij Dolf Dekking gepland in de Eiffel, inclusief Nordschleife. Dus daarna volgt wel een update :)
 

sitechris

Donateur
Net van vakantie terug, op vlakke weg met beetje wind mee wist ik een niet onaardige 230 km/h op de teller te persen :). Bij gewone omstandigheden 225 km/h op teller. Best wel netjes.
 

Roak

Lid
Dat is zeker netjes !

De 1.8 met 180 PK zou ook een top van rond de 225 moeten hebben. Dat je dat met 150 PK ook al redt is heel mooi. Dan zou mijn 1.4 zo rond de 220 moeten kunnen halen (nog niet geprobeerd).

Ik heb mijn Leon nu bijna 2 maanden en ik ben echt SUPER tevreden !

Hij rijdt heerlijk; stil en zuinig. Ook best wel comfortabel op normale wegdekken.

Alleen bij richels of gaten in de weg e.d. merk je wel dat hij een kortere en hardere vering heeft.

Ik volg de OIII en Rapid discussies nog steeds (ook in D) en dan zie ik erg veel berichten over het dreunen in de cabine bij bepaalde snelheden over een slecht wegdek. Datzelfde heb ik ook gemerkt bij mijn proefrit in de OIII (zie enkele berichten terug). Ben dan toch wel erg blij dat ik voor de Leon gekozen heb.

Ik heb wel 1 irritant geluidje en dat komt ofwel uit de linker achterdeur of uit de linker B-stijl; bij bepaalde bewegingen van de koets (bijv. over en drempel of een "pukkel" ) hoor ik een kraak of rammel.

Heb jij dat ook niet gehad @Sitechris ?




.
 

sitechris

Donateur
Nee, bij mij kwam er een rammel ergens uit het rechtervoorportier of ergens in de buurt. Maar de rammel kwam plotseling en verdween alweer even plotseling. Ik denk idd dat je 220 wel moet kunnen halen met de TSI 140 pk. Met de 122 pk versie ga je dat wrsnl net niet redden (of je moet slipstreamen of bergaf rijden).

overigens ben ik ook bijzonder positief over de Leon. Vooral dat beetje dynamiek wat ze erin gestopt hebben, doet de auto goed.
 

Gieliovd

Forumguru
Ha, grappig, kom dit topic net tegen.

Zelf rij ik onderhand een maandje in een Leon 1,2 TSI, geen idee wat voor uitvoering. Is ook lekker kitted out met navi, 17", regensensor, lichtsensor, mooie sfeerverlichting binnen, PDC en nog veel meer. Ik moet vanwege de absurde levertijden van de O3C nog een maand of 3 met deze wagen rondrijden.

Alleszins geen straf, al heb ik een aantal minpunten, als ik even kort mag bijdragen aan dit topic:
- Turbogat 1,2 TSI is echt niet leuk
- Versnellingsbak haakt, de hele aandrijflijn klappert geregeld van 1-2 of 2-3, hoe diep, ondiep, rustig of snel ik ook koppel, gas geef of wat dan ook
- Stuurbediening radio/telefoon kapt er geregeld mee (iPod) en dealer krabt achter oren
- Speakers kunnen mijn frequentiebereik niet aan. Rammeltjes, resonantie... en dat terwijl ik gewoon mijn iPod in het kastje heb gegooid, EQ staat stock...
- Zicht rondom is niet echt super. Ik moet geregeld moeilijk doen om ergens krap te parkeren... ook zat ik semi-vertrouwende op de PDC al eens met de demper op een stoep KGGRT

Verder prettige wegligging, stil, rustig, redelijk vlot. Fijne reisauto, heb er laatst ruim 4 uur mee gereden, geen centje pijn.

Krijg overigens inderdaad wel de typische commentaren. Je kent het wel. "Dat zijn van die auto's die goed links kunnen plakken" of "Auto's voor agressieve rijders"...
 

sitechris

Donateur
Mss heb je een beetje pech met een maandagmorgen auto. Ik vind de versnellingsbak in de Leon echt heerlijk. Overigens verwacht ik dat dit gewoon dezelfde bak is als in de andere VAG producten (Octavia, Golf etc).
 

sitechris

Donateur
Ik wilde even een Duits autoblaadje scoren vandaag, dus besloot om even snel naar de Aral net over de grens bij Gennep te rijden. 15 km autobahn heen en 15 km autobahn terug. Aircootje werkte aardig met 31,5 graden. Wat schets mijn verbazing? Zowel op de heen als terugweg twee keer de 230 (231 zelfs op terugweg) aangetikt op teller. Damn, echt heel aardig voor een 150 pk diesel :). Ik ben echt benieuwd hoeveel power de auto heeft als je hem op de bank zet.
 

Gieliovd

Forumguru
Dat klinkt goed Chris, moet die Seat ook maar eens op z'n donder geven, kijken wat die 1200 doet. Harder dan 160 heb ik in NL niet gedurfd ;)

Over afwijkingen gesproken. Ik rij overal standaard 5 of meer te hard, ook op traject 5 sneller dan toegestaan.

Nou reed ik van de week ergens, ietsie boven de 50, zegt dat bord dat ik 57 rij. Paar dagen later, U RIJDT TE SNEL terwijl ik exact de snelheid reed die mocht op de cruise... Negatieve afwijking?
 

sitechris

Donateur
Was die 230 op de teller of de GPS? Daar wil nog wel eens wat verschil in zitten namelijk :D


Teller uiteraard. 230 echte kilometers ga je normaliter met 150 pk niet redden.

@Gieliovd: negatieve tellerafwijking is uniek, maar de tellerafwijking wordt wel steeds minder bij nieuwe auto's. Dus de marges kleiner.
 

sitechris

Donateur
Een collega van mij heeft een 184 pk FR TDI gekocht. Metallic blauw. IRL een hele aardige kleur. Inc 18 inch velgen. Auto had net 4000 km op de teller. Nog niet echt volledig losgereden. We hebben vandaag even een meeting op de Autobahn gedaan om wat ervaringen te delen. Ik had de RS bij me, ik ga binnenkort nog een keer met mijn 150 pk head-to-head.

Wat viel me op:
De hoogste top op teller vandaag 232. Niet heel slecht, volgens boekje moet hij 226. Daar zaten we nu vrij dichtbij (tellerafwijking schat ik in op 10 km). Tot de 220 soepele acceleratie, daarboven is het sprokkelwerk. De auto is ietsjes sneller als de 150 pk, maar het verschil vind ik tegenvallen. De duw in de rug valt eigenlijk in alle versnellingen een beetje tegen. Ik had er wat meer van verwacht. Nu moet de auto nog wel iets losser worden als er wat meer kilometers mee gereden zijn, maar in de 150 pk heb ik ook al op 231 op de teller gehad. Tot nader order (over 10.000 km proberen we het wel weer een keer opnieuw) zie ik de toegevoegde waarde van het 184 pk blok nog niet. Alhoewel het heel goed kan zijn dat het 150 pk blok standaard al wat meer paardjes levert dan opgegeven en het verschil in paardjes tussen beide versies kleiner is.

De rechtuitstabiliteit vond ik goed, eigenlijk een tikje beter als in mijn Leon. Deze 184 pk heeft multilink achteras en is net een tandje stabieler. De mijne dribbelt lichtjes op hoge snelheid. Wel merk je dat het geen GTI/RS is, want boven de 220 wordt de auto wel een tandje licht in het stuur. Niet dat je dan van het gas af moet, de stabiliteit is dan nog steeds ruim voldoende. Deze auto stond overigens op 18 inch velgen (ik op 17 inch). Een erg prettige set-up. Zou mijn voorkeur hebben. Comfort is gelijkwaardig, alleen ziet het er wel beter uit.

In de categorie stuitend wil ik de sound actuator noemen. Deze zit niet op de 150 pk, maar wel op de 184 pk diesel. In de sportstand heb je extra herrie, maar helaas het voegt niets toe. De auto klinkt zelfs slechter. In de GTI irriteerde ik me hier ook al aan. Als je dan toch aan het faken bent, doe het dan goed. Dit klonk nergens naar. Helaas kun je deze in combinatie met de sportstand (dan heb je de lekkerste besturing) niet uitzetten.

We hebben overigens ook nog even wat sprintjes gedaan tussen mijn 307 pk RS en de Leon. Het grote gemak waarmee ik wegreed heeft ons beiden wel verrast. Ik had niet verwacht dat het spannend zou zijn, maar het verschil was echt heel groot.

Over een paar maanden meld ik me weer en vertel ik je of je moet doorsparen voor de 184 pk of dat je met 150 pk beter af bent. Oh....een andere collega heeft een 1.4 TSI 140 pk FR in bestelling. Dus die nemen we mee in het oordeel.
 

Dennis78

Forumguru
Sorry, word hier niet echt warm van. Maar dat heb ik ook met de Mii. Vind de VW UP het lekkerst smoelen van de 3. Toch vreemd ondanks dat het eigenlijk dezelfde auto's zijn. Ben gewoon niet zo een Seat liefhebber.
 

Rallye

Forumguru
Een voordeel van de Leon station vind ik wel dat hij net zo lang is als mijn huidige Octavia II. Die nieuwe Octavia is toch wel erg groot (en als RS ook erg duur). Toch maar eens kijken of er ook een Cupra station komt.....
 

Blackokkie2

Forumguru
Sorry, word hier niet echt warm van. Maar dat heb ik ook met de Mii. Vind de VW UP het lekkerst smoelen van de 3. Toch vreemd ondanks dat het eigenlijk dezelfde auto's zijn. Ben gewoon niet zo een Seat liefhebber.
Zo mooi he, dat smaken verschillen. Ik vind juist met afstand de Up de lelijkste van de drie, de Mii en Citigo strijden om plaats 1, waarbij de voorkeur toch uitgaat richting de Citigo.
 

ertromp

Forumguru
Ik ben al jaren een Skoda man maar voor de Seat Leon (ST.) en dan zeker de FR uitvoering zou ik wel warmlopen :thumbsup:
 
Bovenaan Onderaan