Nieuwe Seat Leon model 2012/2013

sitechris

Donateur
http://www.autoweek.nl/autonieuws/19939/met-groeten-uit-rusland-nieuwe-seat-leon

Imho best een leuke auto om te zien. Een witte met zwarte velgen en dan een wat wildere versie qua uiterlijk (Cupra R). Nu ben ik wel een beetje een Seat tegenstander. Heeft met name met de rijders te maken, die hebben vaak last van het 'wil een Audi, maar kan deze niet betalen' syndroom. Maar ach....als de specs en de prijs goed zijn en het interieur is opgemaakt uit betere materialen en hij ook nog eens fijn rijdt of klinkt. Dan kan hij wellicht een plaatsje krijgen op mijn shortlist volgend jaar.
 

RefleCs

Forumguru
Mooi om te zien. De eerste leon heb ik zelf gereden en daar was ik zeer tevreden over. Het uiterlijk van die auto was destijds wat stoerder en sportiever. Toen de huidige leon geintroduceerd werd vond ik dat ze plank behoorlijk hadden misgeslagen. De auto was zijn sportieve "boze" look kwijt. Ik vond het te braaf. Deze leon heeft dat weer wat terug. Absoluut een (mits interieur beter is dan nu) voor de shortlist.
 
Ziet er goed uit zeg. Ik hoop dat de materialen van het dashboard beter aanvoelen als in de huidige. Ik heb vroeger een topsport 1.8 20vt gehad en die voelde een stuk beter aan dan de huidige.(mijn mening)
Deze ziet er lekker modern en sportief uit dus als hij kwalitatief beter in elkaar steekt zou er zomaar weer eens een dikke leon op de oprit kunnen komen.
 

___JC___

Forumguru
Mwah, ik vind het huidige model mooier van buiten dan dit model. Het interieur is wel flink opgeknapt zo te zien.
 

Atria

Actief lid
Mooi om te zien. De eerste leon heb ik zelf gereden en daar was ik zeer tevreden over. Het uiterlijk van die auto was destijds wat stoerder en sportiever. Toen de huidige leon geintroduceerd werd vond ik dat ze plank behoorlijk hadden misgeslagen. De auto was zijn sportieve "boze" look kwijt. Ik vond het te braaf. Deze leon heeft dat weer wat terug. Absoluut een (mits interieur beter is dan nu) voor de shortlist.
Heeft de fabia wel een sportieve look dan?
Deze leon ziet er goed uit. Ik neem aan dat het interieur net zo goed is als van vw/skoda nu, anders hebben ze het echt niet begrepen bij de VAG groep.
 

RefleCs

Forumguru
Nope dat heeft de fabia zeker niet maar ik rij in een Scout omdat ik toch wat anders wou en niet de standaard fabia look. Daarnaast liet m'n lease budget het niet toe om voor een grotere auto te kiezen.
 

Tonno

Actief lid
Nu ben ik wel een beetje een Seat tegenstander. Heeft met name met de rijders te maken, die hebben vaak last van het 'wil een Audi, maar kan deze niet betalen' syndroom.

Vraag je dat onderweg aan ze, of denk je dat gewoon zelf ? ;)
Zelf wil ik liever een dikke Chevy Pickup, maarja, zelfde verhaal . . . .
 

sitechris

Donateur
Seat rijders (Leon rijders met name) rijden vaak alsof ze iets te bewijzen hebben. Het te laat te raden over wat dat is, maar ergens zitten er toch wat frustraties, waarom moet je anders als een bezetene bumperkleven en andere rare dingen doen. Ik zie dat echt vaak bij Leon rijders, meer dan bij welke auto dan ook (oude Golfjes, Civicjes en echte sjonniebakken daargelaten).
 
wat een onzin is dat zeg. op andere fora zeggen ze dit over BMW rijders enz. dat het irritant is dat staat vast maar dat dat nou meer gebeurt bij seat rijders is onzin. ik kan me voorstellen dat rijders met een golf gti ook niet vies zijn van een beetje opdringerigheid als het net allemaal even te langzaam gaat. Er blijft natuurlijk ook een grote groep over die dit absoluut niet doet, zijn dit dan de oude lullen en dacia rijders.

Het gebeurt thats it.
 

Fabia

† In Memoriam
Ik werd laatst letterlijk van de snelweg gedrukt door een aso maserati rijder maar om dan gelijk ze allemaal over een kam te scheren gaat me te ver. En zoals Stef20vt schrijft ook Golf GTI rijders heb je in alle maten en soorten.
 

Noord26

Forumguru
Seat rijders (Leon rijders met name) rijden vaak alsof ze iets te bewijzen hebben. Het te laat te raden over wat dat is, maar ergens zitten er toch wat frustraties, waarom moet je anders als een bezetene bumperkleven en andere rare dingen doen. Ik zie dat echt vaak bij Leon rijders, meer dan bij welke auto dan ook (oude Golfjes, Civicjes en echte sjonniebakken daargelaten).

Wat voor auto iemand rijdt zegt toch totaal niets over zijn rijgedrag? Sorry, maar dat is echt te kortzichtig.

Er zijn genoeg vooroordelen over zwarte Golf (GTI) rijders. Een heel goed voorbeeld is geweest toen er hier lokaal een ongeluk is gebeurd van iemand die zich te pletter heeft gereden (in een vrijwel nieuwe zwarte golf GTI) tegen een boom. Opmerkingen als: "zal wel te hard hebben gereden", of "dat krijg je met zo'n auto"; stonden een paar uur later toch heel anders in beeld toen bleek dat degene een dronken fietser wilde ontwijken (zonder licht en zwarte jas).

Sorry Chris, maar over degene die anderen maar in een hokje te schuiven omdat hij/zij in een bepaalde auto stapt kan ik geen enkel goed woord over kwijt. Dat had ik niet van je verwacht.
 

sitechris

Donateur
Sorry, ik blijf toch vasthouden aan mijn mening (meer is het ook niet). Ik heb de afgelopen jaren echt teveel agressieve Seat Leonnetjes klevend op mijn achterbumper gehad (nadrukkelijk ook het geval als ik in mijn burgerlijke Octi rijd), echt bovengemiddeld veel in vergelijking met andere merken. Natuurlijk is het een minderheid en gedraagt meerendeel van Seat rijders zich uitstekend (zeker nu je alleen maar Ibiza Ecomotives ziet rijden), maar het valt mij wel op. Overigens.... als de nieuwe Seat Leon Cupra een geweldige auto is voor een goede prijs koop ik die gewoon. Fuck imago. De Golf GTI is ook een 'petjesauto' met een behoorlijk fout imago en er rijden ook zat van malloten in zo'n ding (zeker de Golf 1, 2, 3 en 4), maar die koop ik ook gewoon omdat de auto voldoet aan mijn eisen en wensen. Nu ben ik stiekem lichtjes verliefd op de nieuwe Astra OPC met dikke 20 inch wielen. Is ook de ultieme petjesauto. En imago van merk Opel is redelijk droevig as we speak. Maar als dat ding top is, wie weet.
 

___JC___

Forumguru
Maar Chris, dan ben jij ook een petje als je dat soort auto's mooi vindt... :)

Een collega van me heeft een zwarte Leon Cupra R, zwart met 19 inch velgen. Hij rijdt al jaren Seat en vindt ze mooi en sportief voor redelijk geld. Hij rijdt elke dag Almere - Amsterdam en over het algemeen rijdt ie gewoon rustig en normaal. Hij wordt zelf af en toe helemaal leip van alle andere weggebruikers die m 'uitdagen' of opeens vol gas achter je aan gaan rijden omdat je in zo een ding rijdt. Nogal vermoeiend schijnbaar. En dat zijn over het algemeen oudere modellen met teveel spoilers of auto's uit de categorie Golf GTI, Megane RS, Opel OPC etc.
 

sitechris

Donateur
Ik begin ook steeds meer te houden van spoilerauto's met dito herrie en paardjes. En dikke velgen. Maar ik wil mezelf geen petje noemen, dit is meer het begin van een mooie midlifecrisis. Rond mijn 21e ben ik vergeten mijn geld in snelle auto's te stoppen, dus moet ik die schade nu maar inhalen ha ha. Een petje draag ik categorisch niet meer, dan kan ik namelijk altijd ontkennen dat ik een petje ben ha ha!
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik werd laatst letterlijk van de snelweg gedrukt door een aso maserati rijder maar om dan gelijk ze allemaal over een kam te scheren gaat me te ver.
Dat was dan vast een andere Maserati als die ik laatst inhaalde met m'n eco-Skoda, terwijl ik me ook nog eens heel netjes aan de maximsnelheid hield. Wat direct het gelijk van Fabia onderschrijft, je hebt ze in alle soorten en maten, je mag ze niet allemaal over een kam scheren, en het blijven allemaal individuen. Terug naar het topic, ik kan die Leon op basis van de foto's niet mooi vinden, smaken verschillen, misschien ben ik te oud en/of te saai (en laat de midlife-crisis nog op zich wachten).
 
noemen, dit is meer het begin van een mooie midlifecrisis. Rond mijn 21e ben ik vergeten mijn geld in snelle auto's te stoppen, dus moet ik die schade nu maar inhalen ha ha. Een petje draag ik categorisch niet meer, dan kan ik namelijk altijd ontkennen dat ik een petje ben ha ha!

Haha, ik heb een andere vorm van midlife crisis. Mijn crisis bestond uit het behalen van mijn motor rijbewijs voor mijn 40e. Dit is gelukt en nu rij ik met een gestripte BMW R1150R incl. herrie pijp medeweggebruikers de stuipen op het lijf te jagen. Helmpjes gedrag haha...
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat was dan vast een andere Maserati als die ik laatst inhaalde met m'n eco-Skoda
Ach, weet je, als je in zo'n soort superauto rijdt - Maserati, Porsche, e.d. - dan hoef je immers niet meer te bewijzen dattie sneller kan...

[/edit]
...dus kun je elke idioot die jet toch wil uitdagen best gewoon negeren.
 

sitechris

Donateur
Plus dat je te snel op hoogst illegale snelheden zit. Wat JC zei over zijn Seat kennis met de Cupra R herken ik wel. Je wordt voortdurend uitgedaagd, maar als je er even aan toegeeft rijd je binnen no time meer dan 50 te hard. Dat is in Nederland niet altijd handig. In een echte supersportauto is dat alleen nog maar meer het geval. Dan moet je de momenten waarop je op het gas gaat staan goed timen. Of heel vaak de Autobahn op.
 

Hetzer

Forumguru
hier het nieuws bericht van Pon;

331oftt.jpg


Seat heeft het laken getrokken van de nieuwe Leon. De nieuwe middenklasser is een compleet nieuw ontwerp en laat een krachtig en emotioneel design zien. Hij is iets korter, maar ruimer dan zijn voorganger en bovendien lichter. Daarnaast zit de nieuwe Seat Leon boordevol geavanceerde techniek op het gebied van rijassistentie- en infotainmentsystemen. Eind van dit jaar komt de nieuwe Leon op de markt.



Seat heeft de lat met de nieuwe Leon een flink stuk hoger gelegd. De Spaanse compacte middenklasser is wederom een trendsetter, want hij laat zien dat je een auto korter kunt maken (4,26 meter), bij een gelijktijdig ruimer interieur en toegenomen comfort. Dat is mede te danken aan het nieuwe MQB-platform (Modulärer Quer Baukasten) van de Volkswagen Group. Daardoor kon de vooras bij de nieuwe Leon 40 mm verder naar voren worden geplaatst en ontstaat er meer ruimte in het interieur. De wielbasis van de Leon is bijna zes centimeter groter dan bij zijn voorganger. Een ander belangrijk voordeel van het MQB-platform is de forse gewichtsbesparing, want de Leon is zo’n 90 kilo lichter dan zijn voorganger. Dat heeft een gunstige uitwerking op zowel het brandstofverbruik als het (sportieve) weggedrag van de auto.



Nieuwe designtaal

De kortere carrosserie-overhangen die zijn ontstaan als gevolg van de geringere lengte en de toegenomen wielbasis, verschaffen de nieuwe Leon meer dynamische proporties. Bovendien past het uitstekend bij de nieuwe designtaal van Seat, die een strak lijnenspel met emotie combineert. De markante vormgeving is mede mogelijk door de techniek, want de volledige LED koplampen maken nieuw design mogelijk. Het zeer herkenbare gezicht van de Leon wordt verder versterkt door de LED dagrijverlichting. Ook van opzij is de nieuwe Leon een karakteristieke auto met de ononderbroken ‘Línea Dinámica’ die via de wielkasten naar achteren doorloopt. De achterkant van de Leon wordt gekenmerkt door wigvormige achterlichtunits in LED-techniek die de breedte van de auto benadrukken. De C-stijlen zijn trapeziumvormig en de achterste zijruiten wijzen naar boven. Het nieuwe design van de Leon wordt in het interieur verder uitgewerkt. Dat heeft een duidelijke, lichte en strakke ‘look’ gekregen met een stijlvol dashboard in two-tone design. De afwerking verraadt een hoog niveau van vakmanschap van de Leon, wat onder meer blijkt uit de grote uitstroomopeningen voor de ventilatie, de bediening van het aircosysteem en de driedimensionale vorm van de bekledingselementen. Het interieur is merkbaar ruimer dan bij de voorganger, vooral achterin. En er is 380 liter aan bagageruimte, 40 liter meer dan bij de vorige Leon.



Directe injectie en turbotechniek

De nieuwe Seat Leon komt er met een ruime keuze aan motoren, die allemaal voorzien zijn van stop/starttechnologie. Directe injectie en turbotechniek is in alle gevallen standaard en mede door de lage inwendige wrijving en snelle opwarming is het verbruik gemiddeld verbruik in vergelijking met hun voorgangers gedaald met 22 procent. Bij de benzinemotoren is er keuze uit een 1.2 TSI met 63 kW/86 pk, een 1.2 TSI met 77 kW/105 pk, een 1.4 TSI met 90 kW/122 pk en als topversie een 1.8 TSI met 132 kW/180 pk. De 1.8 TSI is een volledig vernieuwde motor met zowel directe als indirecte injectie. Het aanbod aan dieselmotoren begint met de 1.6 TDI met 77 kW/105 pk en een koppel van liefst 250 Nm. In de Ecomotive-uitvoering verbruikt deze slechts 3,8 liter per 100 km, wat neerkomt op 99 gram CO2 per km. Ook de 2.0 TDI is vergaand vernieuwd en levert nu 110 kW/150 pk bij een verbruik van 4,0 liter per 100 km in de Ecomotive-uitvoering. Topper bij de diesels is de 2.0 TDI met 135 kW/184 pk. Afhankelijk van de motor wordt de overbrenging verzorgd door een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak of de bekende zes- en zeventraps DSG-transmissies met dubbele koppeling. Seat Drive Profile Het onderstel van de nieuwe Seat Leon heeft een sportief en levendig karakter. Het bestaat uit een McPherson voorwielophanging met subframe en een torsieas achter voor alle versies tot 150 pk. De sterkere uitvoeringen worden uitgerust met een multilink achteras. Nieuw is verder het Seat Drive Profile voor de Leon FR, dat de mogelijkheid biedt om de karakteristieken van de stuurbekrachtiging, de gasrespons en het motorgeluid via een sound actuator aan te passen. Er is keuze uit de instellingen eco, comfort en sport, maar de bestuurder kan ook elke parameter apart instellen. De LED dashboardverlichting verandert bij een gewijzigde instelling: wit voor eco en comfort, en rood voor sport.



Infotainment en rijassistentie

Seat biedt in de nieuwe Leon verschillende infotainmentopties aan. Aan de basis daarvan staat het Easy Connect-systeem, dat de Seat Sound System entertainment- en communicatiefuncties aanstuurt, evenals een uitgebreide reeks voertuigfuncties. De basisversie van de Leon – de Reference – krijgt het Media System Touch, een audiosysteem met een SD-kaart optie, vier speakers en een 5 inch beeldscherm. De Style en FR krijgen het Media System Colour dat niet alleen meer schermkleuren, een 5 inch aanraakscherm en een hogere kwaliteit heeft, maar ook een CD-speler en zes speakers (acht voor de FR). Het audiosysteem is ook te koppelen aan externe bronnen via Bluetooth, USB of aux. Het Media System Plus-systeem beschikt over een 5,8 inch aanraakscherm met driedimensionale afbeeldingen in hoge resolutie, een iPod-aansluiting, een optionele DAB-tuner, stemherkenning en acht speakers. De meest complete optie heeft ook nog een navigatiesysteem dat informatie projecteert op een display tussen snelheidsmeter en toerenteller en kan via stemherkenning worden aangestuurd. De geluidskwaliteit is van hoog niveau dankzij de tien speakers en een subwoofer.



Nieuwe maatstaven worden gezet op het gebied van rijassistentiesystemen. De vermoeidheiddetectie registreert wanneer de bestuurder minder geconcentreerd is en stelt een pauze voor. Een camera achter de binnenspiegel fungeert als zogenaamde Full Beam Assistant, die automatisch groot- of dimlicht inschakelt. En Heading Control is een assistentiesysteem dat helpt om op de eigen rijstrook te blijven rijden. Het geeft zelfs lichte correcties via de elektromechanische stuurbekrachtiging. Hele familie De nieuwe Seat Leon komt om te beginnen als vijfdeurs hatchback op de markt aan het eind van dit jaar. Later volgen er nog meer varianten van het model, waardoor uiteindelijk een hele familie zal ontstaan. “Met de compleet nieuwe Leon hebben we een auto ontworpen en ontwikkeld die op perfecte wijze de betekenis van Enjoyneering weergeeft. Deze aantrekkelijke mix van design, technologie, prestaties en premium kwaliteit gaat zonder enige twijfel bestaande klanten verleiden en tegelijkertijd een nieuwe generatie autokopers naar ons merk trekken,” aldus James Muir, President van Seat.
 
Bovenaan Onderaan