Nieuwe auto kiezen, twijfel voor 5de skoda op rij of toch iets anders...

Rosinfield

† In Memoriam
Had exact dezelfde ervaring toen ik met de huidige auto het proefritje ging maken. Ook meteen "hoofd op het stuur" (was de Fabia gewend). Daar wen je idd ontzettend snel aan. Onze Up is het andere uiterste (flink doortrappen), maar ik heb geen enkele moeite met overschakelen.
 

Sideswipe

Nieuw lid
Tussen verschillende autos schakelen heb ik normaal ook geen moeite, ook niet of het automaat of handbak is.....Of diesel, benzine etc...
Maar moest nu wel ff wennen, maar een half in gereden in de KIA dus dat is dan te kort.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Sideswipe

Nieuw lid
@Sideswipe dit ziet er wel beter uit inderdaad ten opzichte van de Niro uit 2021 dit ik onlangs had. Mooi vind ik het niet, maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Het is ook echt heel anders en is qua design wel dat mensen het of echt heel mooi vinden of echt heel lelijk.


Skoda is wat dan betreft wat neutraler, tussen gewoon mooi of "mwah, gaat wel"
 

Sideswipe

Nieuw lid
Voor wat het waard is, ik heb een paar maanden geleden een paar dagen in een andere Koreaanse auto gereden, een Hyundai I30 (handgeschakeld), en in eerste instantie herken ik dit ook wel, ook het fors remmen bij een lichte aanraking van het rempedaal. .....
Eigenlijk was ik er na 3 dagen (waarvan 2 vrijwel alleen een uurtje snelweg en 1 dag misschien een uur of 3 in Budapest gereden) was ik er zo aan gewend dat ik terug in m'n Octavia bij het uitrijden van de parkeergarage op Eindhoven nog dacht "shit, dat ding remt niet, oh ja, wat harder en verder intrappen dat pedaal". Maar ook dat wendde uiteraard weer heel snel....
Duidelijk verslag! Neem ik even mee, nu heb ik gisteren even een half uur gereden in de automaat van Kia en daar wende ik sneller aan dan aan de handbak versie (terwijl ik nu ook een handbak heb)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een klein jaar in het huidige model i30 gereden can voor de facelift. Was een hele fijne auto. Wat oor mij wel echt een afknapper was is hoe het materiaal (voornamelijk buitenkant dashbordkastje) er na een jaartje al uitzag. Ik schaamde me bij het inleveren. De dealer gaf aan dat het normaal was. Er zitten bij mij wel regelmatig kinderen in die er soms met schoenen tegenaan komen. Maar als ik het vergelijk met mijn privé auto uit 2007 waren er veel meer krassen in het plastic van de i30
 

Fmoon

Forumguru
Heb enkele weken geleden in een Kia Proceed gereden (1.6 203pk). Er stond bij de dealer in mijn woonplaats 1 te koop die 50.000 al had gereden. Leek mij meteen een mooie test om dan eens in die te gaan rijden met die km stand (als ik een auto koop zal die Max 10k mogen hebben erop). Maar eerlijk gezegd beviel mij dat echt uitstekend en was zelfs de kofferbak verrassend groot als je die vakken eruit haalt eronder. Ik vond hem niks minder aanvoelen dan mijn 8 jaar oude Octavia en ben er eerlijk gezegd erg enthousiast over, ook klinkt die wel leuk.
 

Cordoba

Forumguru
Als ik het goed begrijp heeft de Kia geen fysieke knoppen voor verwarming/klimaat, in eigenlijk iedere autotest met een auto waarbij de verwarming via het menu/touchscreen loopt, lees je veel klachten over het zeer omslachtige werken daarmee, en dat het enorm afleidt bij het rijden, dus gewoon minder veilig (voor jezelf en anderen in je omgeving). Heel af en toe hoor je dat een automerk/model een stapje terugzet naar fysieke knoppen voor bepaalde functies, en dat is niet voor niets.
 

jongetje

Forumguru
@Cordoba ik vind het in de octavia 4 juist veel overzichtelijker dat het altijd onderin het scherm staat. In mijn Octavia 3 moest ik omlaag kijken en de knop zoeken. Nu staat het onderaan het scherm waar ik ook op kijk voor de navigatie.

En wat is er omslachtig? Is kwestie van op een plusje of minnetje drukken om de temperatuur anders in te stellen tov een ronde knop in de octavia 3. Waar je ook op het kleine display bij de knop moest kijken hoe je het aanpaste.

Ik heb het idee dat juist de mensen die klagen hierover de mensen zijn die helemaal geen octavia 4 hebben. Maar elke verandering spannend vinden.
 

Captain Hook

Forumguru
@jongetje Fysieke knoppen zijn gewoon veel intuïtiever te bedienen dan een veeg&smeer schermpie.
Dat heeft niks te maken met dat het een 'spannende verandering' zou zijn.
Eigenlijk nog erger; bediening moet juist helemaal niet spannend zijn! Maar juist direct duidelijk, zonder dat er gebruiksaanwijzingen nodig zijn, en ergonomisch doordacht.

Een tastbare knop (met haptische feedback) kun je blind vinden. En dat leidt niet af, van wat waar je mee bezig bent; namelijk autorijden en deelnemen aan het verkeer!
 

jongetje

Forumguru
Ik denk dat in dit geval het gewoon prima is geimplementeerd in de octavia 4. Het scherm staat op oog hoogte en daar heb je echt geen handleiding voor nodig om op een plusje of minnetje te drukken. Het aanzetten van bijv. de achteruit verwarming en ventilatie op max gaat gewoon nog via een fysieke knop.

Ik vraag me serieus af hoe vaak je de temperatuur aanpast dat dit een issue is. En wat betreft veiligheid denk ik dat het aanpassen van de tempeatuur instelling via een druk op een scherm wel meevalt. Als je nu eerst een menu in zou moeten begrijp ik je wel, maar dit is gewoon in beeld en direct aanklikbaar. Daarbij zit het scherm ook hoger dan in bijv. een octavia 3 dus zo laag hoef je echt niet te kijken.
 

spikehome

Forumguru
Ik vind ook dat de bediening ervan makkelijk is, hoevaak wijzig je dat ook.
En anders + of - en dan moet je kijken maar dat deed ik bij de knoppen ook om te zien waar ik de temperatuur op zette nu kan ik vooruit blijven kijken ipv naar beneden.
 

Mick

Actief lid
Grappig om te lezen dat er zoveel verschillende meningen bestaan omtrent de digitalisering in de auto. Mij lijkt het, persoonlijk ook vrij lastig als ik vaak moet swipen en klikken, laat staan de vingerafdrukkken die je vervolgens blijft zien, maar er lijkt geen ontkomen aan. Spraaksturing is dan wel weer lekker. Van de week even een proefrit gemaakt in de nieuwe 308 SW en daar kon je gewoon zeggen dat de temperatuur een bepaalde waarde moest hebben. Wel geinig en het werkte ook nog. Blijft een lastige keuze, een andere wagen uitzoeken en zeker met de wetenschap dat de levertijden lang zijn, en dat er er prijsverhogingen blijven komen. Suc6 met je keuze
 

JeSko

Forumguru
Handig vind ik het niet, moeten praten tegen de auto als de klein mannen liggen te slapen achterin, of als je gewoon normaal wilt doen en niet wilt praten tegen je auto, en dan moet je nog ABN gaan praten want plat Merrets verstoat da dingk nie, dat zijn echt dingen die mij instant slecht gezind maken.

Neen echt, dit is eerst met opzet een mankement inbouwen in een auto, om er daarna een pleister op te plakken. Slaat nergens op, geef ons gewoon een draaiknop, een goeie grote dikke die je meteen voelt en die goede feedback geeft.

Maar goed, deze discussie is elders al meermaals gevoerd, je hebt nu eenmaal voor en tegenstanders.
 

Cordoba

Forumguru
@jongetje Als je continue de instelling voor de verwarming in beeld hebt en dus niet in het menu moet zoeken, maakt dat veel verschil: je moet dan niet iedere keer (of lange tijd kijken) om te zien waar je iets op het scherm moet doen. Dat het bij je O4 blijkbaar goed is geregeld, wil niet zeggen dat dit bij de Kia waar de TS het over heeft, ook zo is. (Dus een punt om op te letten als je zo'n auto gaat bekijken/proefrijden.

Overigens hoe vaak je iets doet/gebruikt is voor mij niet de norm om te bepalen of iets belangrijk is. Voor het ABS tijdperk, deed ik bij iedere auto waar ik een proefrit mee deed, een stevige remmentest (als er geen andere verkeer in de buurt was), ondanks dat ik gemiddeld misschien 1 keer per jaar een noodstop maak, vind ik dat toch belangrijk.
 

Drukkert

Senior Member
Wat mij bij Kia opviel, 4 jaar terug bij de Sportage, is het weggedrag. Auto was erg zoekerig op zowel snelweg als in de stad. Mijn werkgever reed ook een Sportage, ouder model, maar deze had exact hetzelfde.
Dat heeft mij toen besluiten om geen Kia maar de Opel te nemen die ik nu nog rijd.
Maat goed, elke auto heeft zn minpunten. Bij de Opel vind ik de luchtuitstoomopeningen echt een drama. Ik zit nu in Italie en heb dus geregeld de aico hoog staan. De dashboard uitstoomopeningen zijn eenvoudigweg niet van je gezicht af te wenden, zwaar irritant. Dat is dus een punt waar ik erg op gelet heb bij de O4.

Zo heeft eenieder zn eigen punten waar op gelet wordt bij het uitzoeken van een nieuwe auto, nietwaar?
 
Bovenaan Onderaan