Nieuwe auto kiezen, twijfel voor 5de skoda op rij of toch iets anders...

Drukkert

Senior Member
En ik neem ook aan dat de caravan over de juiste koppeling beschikte.
Ik ken dit soort onderwerpen, anderen dragen "onzinnige" opties aan die je natuurlijk zelf al lang hebt overwogen/geprobeerd.

Het is goed bedoeld moet je maar denken.
 

hemi24

Forumguru
En ik neem ook aan dat de caravan over de juiste koppeling beschikte.

Een instabieler combinatie zal nooit vanuit de koppeling komen, deze kan het alleen onderdrukken…

Ben wel benieuwd naar de bandenspanning waarmee gereden werd én de belading van de wagen zelf!
 

marco_b

Forumguru
Gewicht per band zit nooit meer dan 20 kg verschil in. Heb een Reich caravanweger. Niet meest betrouwbare manier om te meten maar geeft een aardige indicatie. Meestal paar keer er overheen rijden om een net gemiddelde te krijgen. In gunstigste variant was dit zo rond de 625 kg links en 635 kg rechts. Kogeldruk zoals beschreven, 90 kg. Totale gewicht van de caravan 1.350 kg. caravan mag 1.400 kg hebben. bij de T-Roc heb ik ook geprobeerd om gewicht in de caravan zo laag mogelijk te houden. mocht helaas niet helpen.

Heb deze caravan in 2011 nieuw gekocht en vanaf die periode met diverse auto‘s gereden:
- Ford Mondeo station 2.0 diesel (190 pk)
- Ford Focus station 1.6 benzine (182 pk)
- Volkswagen T-Roc 1.5 benzine (150 pk)
- Skoda Superb station benzine (150 pk)
- Volkswagen Passat station benzine (150 pk)

In de auto had ik relatief zware spullen liggen: tafel, stoelen, elektrasnoer, drinken, boeken en tijdschriften. Kortom: gewicht in de auto zo hoog mogelijk en veel voor de achteras.

Met alle combinaties was 110 km/u geen enkel probleem. 2 vingers in de neus. Inhalen, ingehaald worden door bus of aannemersbusjes ook geen probleem. Enkel de VW T-Roc gaf ongelofelijke problemen met de caravan. Zolang je onder de 80 km/u bleef was het nog te doen. 2x zowat kwijt geweest. 1x in Limburg toen een aannemersbusje iets te snel en te dicht langs de caravan reed en 1x bij een afdaling toen ik 85 km/u reed. De koppeling is een WS3000 Winterhoff antislingerkoppeling. Bandenspanning geprobeerd tussen de 2.4 bar en 3.0 bar. Laatste gaf meest stabiele combinatie.

Heb vorig jaar 2 weken gewisseld van auto met collega (de Skoda Superb) om te kijken of het aan de auto of aan de caravan lag. Wat een verademing was dat om te rijden! Voorloopauto deze zomer was de Passat, ook die reed vergelijkbaar met de Superb. Geen centje pijn!

Wellicht dat de veren een oplossing was geweest maar heb dit niet meer geprobeerd. ik was overigens verder heel erg blij met de T-Roc, wilde deze wel graag overnemen zodat mijn vrouw daar in kon gaan rijden. Maar die wilde de voorruitverwarming niet opgeven. In juli afscheid genomen van de T-Roc.

Nu als voorloopauto een Mazda CX30 e-skyactive.
 
Bovenaan Onderaan