Nieuwe auto kiezen, twijfel voor 5de skoda op rij of toch iets anders...

Sideswipe

Nieuw lid
Goedendag, toch maar even aangemeld hier in in dit forum.

Ik rijd sinds 2011 in Skoda Leasauto's en die bevallen me goed.
De volgorde is Octavia 2 hatch-> Octavia 2 Combi -> Superb (poolauto) -> Octavia 3 combi (eerste neus). Dit waren allemaal de 1.6 TDI met 5 bak uitvoeringen.

Nu ben ik toe aan een nieuwe en dit word dan een hybride of een Elektra auto. Wat mij nu opvalt is dat de (bluf)SUV modellen nu ook opeens besteld mogen worden terwijl dat vroeger uit den boze was.

Dus nu sta ik voor de keuze an ga ik hoer even vloeken in de kerk :-) , of een Octavia 1.5 MHEV met DSG in de business plus uitvoering OF een Kia Sportage 1.6HEV
Liever had ik de Karoq maar die kan ik alleen kiezen met de 1.0 motor en gezien ik de 1500kg trekgewicht wil behouden is dat geen optie.



Onderbuik zegt Skoda, Emotie zeg Kia. Dit omdat ik dan eens iets ander kan kiezen.
De Skoda heeft iets meer luxe (o.a. stoelverwarming en automatische achterklep), de Kia mag 1650kg trekken en heeft 230 PK (is een HEV ipv MHEV)
Tegen de tijd dat ik de Skoda krijg zal ie wel een update hebben gehad, de KIA is net nieuw.


Tja het is appels met peren en een luxeprobleem.

Hoe zijn de de DSG bakken icm trekken van een paardentrailer? Zijn daar ervaringen mee?
 

fanSkoda-VW

Donateur
Grappig, ik heb net een Skoda in de familie vervangen door een (bestelde) Hyundai. Dus nee, het is zeker geen mopperen in de kerk.
grtss
 

X040X

Actief lid
Kia stond op mijn schaduwlijst.....totdat ik in enkele modellen ben gestapt en proefritten gemaakt had. Definitief nooit geen Kia waarin ik ga rijden omdat ik er echt doodongelukkig van wordt.
 

JeSko

Forumguru
Een KIA die kraakt, daar moet ik toch even op inpikken, want zowel uit reviews op google/yt als uit eigen ondervinding kan ik, voor mezelf, wel stellen dat ze heel degelijk in elkaar zitten en net geen kraakje of rammel geven in het interieur, onlangs nog een nieuw model Stinger in de shop gehad, bouwkwaliteit zo goed dat hij beduidend minder kraakte dan bv de S klasse van Mercedes, en er net zoals bij Mercedes heel weinig speling tussen panelen zit ( lastig te wrappen wel :eek: ) , zowel interieur als exterieur is van heel degelijke kwaliteit, enige wat me opviel was dat bepaalde knoppen veel speling hadden, maar goed die in mijn Skoda hebben geen speling maar breken af, dat is erger.
 
Laatst bewerkt:

Sideswipe

Nieuw lid
Hoe is de levertijd bij kia?
Sneller als Skoda, ik heb geen harde cijfers qua levertijd maar de Kia zou in prinicipe dit jaar nog kunnen. Mijn huidige leasecontract loopt in januari af dus ik verwacht dat de volgende auto ook in januari pas op kenteken komt.

Dan hebben ze bij Athlon al van die Kia's ingekocht, is ook makkelijker aangezien KIA geen fabrieks opties heeft. Je hebt 4 of 5 uitvoeringen en de mogelijke extra's worden dan door de dealer gemonteerd.
 

Sideswipe

Nieuw lid
Kia stond op mijn schaduwlijst.....totdat ik in enkele modellen ben gestapt en proefritten gemaakt had. Definitief nooit geen Kia waarin ik ga rijden omdat ik er echt doodongelukkig van wordt.
Hoe vond jij het rijden dan?

Ik heb de 1.6 MHEV handbak gereden en die vond ik echt niks. Het aangrijppunt van de koppeling en gas is slecht aan te voelen waardoor je wegrijd alsofhet je 2de rijles is :D.
Mijn vrouw er ook in laten rijden maar die had hetzelfde, wel iets minder en ze rijd zelf in een renault express met 1.0 benzine turbomotor. (ik ben diesel gewend de laatste 20 jaar)

Toen heb de 1.6 HEV met automaat 6bak gereden en die was een heel stuk soepeler. Maar het blijft wel een scherpe auto. Het rempedaal reageert al bij de eerste aanraking en bij 1 cm indrukken van het rempedaal lig je met je hoofd op het stuur.
Dat is erg wennen, de Skoda's zijn wat soepeler wat dat betreft.

De Kia vind ik net even wat anders, wat moderner.
Met de Skoda zal ik dan de 4de Octavia hebben, de buren denken dan vast "zo die heeft zijn auto eens flink gewassen en gepoetst" als ik weer dezelfde kleur neem.:maakmegek:

Qua interieur merkte ik niks van kraakjes. De Skoda toont wel iets luxer maar dan ook conservatief. Niet te vergelijken, de Kia heeft ook niet echt een dashboard meer met zijn hele brede display.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Het rempedaal reageert al bij de eerste aanraking en bij 1 cm indrukken van het rempedaal lig je met je hoofd op het stuur.

Laatst ook gemerkt bij de BMW x1 van mijn kameraad, daar valt niet met te rijden, met de Mercedes van zijn klant was het echter geen probleem, dat ging lekker soepel en het rempedaal was mooi progressief.
 

Berghuis

Donateur
Onlangs had ik voor 3 dagen een Kia Niro Hybride omdat de Octavia er even geen zin meer in had. Was blij dat ik de auto kon omruilen. Het is een persoonlijke smaak, maar ik vind het dashboard toch behoorlijk gedateerd. Dat hebben veel anderen merken toch echt wel beter voor elkaar. De bediening op het stuur voelt ook niet prettig aan. Enige wat voor mij positief was dat de stoelen erg comfortabel waren, maar de verdere rijervaring werd ik niet vrolijk van, stuurt niet lekker en voelt enorm sloom aan. Overigens geen last van kraken.
 

Sideswipe

Nieuw lid
Een KIA die kraakt, daar moet ik toch even op inpikken, want zowel uit reviews op google/yt als uit eigen ondervinding kan ik, voor mezelf, wel stellen dat ze heel degelijk in elkaar zitten en net geen kraakje of rammel geven in het interieur, onlangs nog een nieuw model Stinger in de shop gehad, bouwkwaliteit zo goed dat hij beduidend minder kraakte dan bv de S klasse van Mercedes, en er net zoals bij Mercedes heel weinig speling tussen panelen zit ( lastig te wrappen wel :eek: ) , zowel interieur als exterieur is van heel degelijke kwaliteit, enige wat me opviel was dat bepaalde knoppen veel speling hadden, maar goed die in mijn Skoda hebben geen speling maar breken af, dat is erger.
Ik denk dat het bij veel mensen tussen de oren zit.

De KIA heeft nagenoeg geen fysieke knoppen meer maar meeste op touchscreen, dus "oogt" het ook meer plastic. Ik vond het Kia interieur wel netjes, heel anders maar inderdaad gewoon degelijk.

Het rolgordijn van de kofferbak vond ik dan wel bij de Skoda wat duurder/gerafineerder overkomen als de KIA variant, maar dan zit je wel achter de komma te kijken.
 

JeSko

Forumguru
Koffers van Japanse en Koreaanse autos' zijn doorgaans ook slechter afgewerkt, is bij onze Mazda ook zo. De rest zit prima in elkaar en als je ergens bespaart mag dat van mij zeker in de kofferruimte zijn.

Edit typo
 
Laatst bewerkt:

Sideswipe

Nieuw lid
Voor de levertijden op diverse Kia modellen, kijk eens op kiaclub.nl
Ook daar loopt het flink op, en ook daar beloven de dealers van alles, maar zijn ook afhankelijk van de importeur (maar da's geen Pon).
De Kia dealer (mossel) in Apeldoorn had het over weken, de kia dealer (ook Mossel) in zwolle had het over het eerste kwartaal 2023.
Dus daar heb je inderdaad een punt.

Met de Kia zou ik nog geluk kunnen hebben. Ik moet nu bestellen in een soort webshop omgeving van Athlon en van sommige auto's hebben de "Athlon edities". Dat zijn auto's die ze al hebben ingekocht en dan moet je het wel doen met de kleuren die er dan zijn.

Maar ik zou er ook geen moeite mee hebben om de huidige skoda langer door te rijden, weet niet hoe dat verder gaat eigenlijk als de nieuwe auto later komt als het contract al afloopt.
 

Sideswipe

Nieuw lid
Koffers van Japanse en Koreaanse autos' zijn doorhakken ook slechter afgewerkt, is bij onze Mazda ook zo. De rest zit prima in elkaar en als je ergens bespaart mag dat van mij zeker in de kofferruimte zijn.
Zou voor mij ook geen dealbreaker zijn.

Mijn kofferbak ziet er toch nooit knap uit, ga al 2x per week met paard + trailer op pad dus al mijn paardenmeuk (dekens, poetstas etc) die nooit schoon zijn liggen er ook regelmatig in.

Ben dan ook erg blij met de optionele rubberen (2 zijdige) mat.
 

Sideswipe

Nieuw lid
Onlangs had ik voor 3 dagen een Kia Niro Hybride omdat de Octavia er even geen zin meer in had. Was blij dat ik de auto kon omruilen. Het is een persoonlijke smaak, maar ik vind het dashboard toch behoorlijk gedateerd. ....
Ik had het nu juist andersom qua gedateerdheid. Het dashboard van de kia is meer een heel uitgerekte tablet. Nagenoeg geen fysieke knoppen meer voor klimaat en navigatie.

1658824368387.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb de 1.6 MHEV handbak gereden en die vond ik echt niks. Het aangrijppunt van de koppeling en gas is slecht aan te voelen waardoor je wegrijd alsofhet je 2de rijles is :D.
Voor wat het waard is, ik heb een paar maanden geleden een paar dagen in een andere Koreaanse auto gereden, een Hyundai I30 (handgeschakeld), en in eerste instantie herken ik dit ook wel, ook het fors remmen bij een lichte aanraking van het rempedaal. Maar ik vond het wel heel snel wennen, het was vooral irritant omdat het een huurauto was in een toch wat vreemde omgeving (vliegveld Budapest), dus je bent ook heel erg bezig met het vinden van de juiste uitgang, wie moet ik voorrang verlenen en zo. Maar eenmaal op de snelweg reed het prima. De volgende dag Budapest in, behoorlijk druk, smalle straatjes, dus heel veel schakelen, remmen, stoppen, weer wegrijden en zo. Eigenlijk had ik na 5 keer wel goed door hoe alles aangreep en zo, en vond ik het een prima auto.

Eigenlijk was ik er na 3 dagen (waarvan 2 vrijwel alleen een uurtje snelweg en 1 dag misschien een uur of 3 in Budapest gereden) was ik er zo aan gewend dat ik terug in m'n Octavia bij het uitrijden van de parkeergarage op Eindhoven nog dacht "shit, dat ding remt niet, oh ja, wat harder en verder intrappen dat pedaal". Maar ook dat wendde uiteraard weer heel snel.

Het zijn denk ik allemaal prima auto's, maar wel met een heel verschillend karakter. Dus bij twijfel, probeer een wat langere proefrit te maken, het liefst met een beetje vergelijkbaar traject als je normaal met de auto zult gaan rijden. En zorg dat er zowel snelweg als een stuk stadsverkeer in zit. Desnoods, mocht een lange proefrit via een dealer niet lukken, huur er eentje voor een paar dagen (kost uiteraard geld, maar kan je ook veel keuzestress besparen) Succes met de keuze!
 
Bovenaan Onderaan