Nieuwe aanwinst Yeti 1.4

Leon54

Actief lid
Ron, het is wel een zwart plakbandje hoor........

Ik kreeg net van de dealer te horen dat de slotbouten besteld zijn en dat ze zich verontschuldigen voor het ongemak. Maar afwachten of ik ze zelf zal moeten betalen dan...

mr2cv

Lid
Bij mij zitten er ook geen slotbouten op. Trouwens, het reservewiel is GEEN volwaardig reservewiel, maar een thuisbrenger. Ja, groter dan je zou verwachten, maar het is toch echt een thuisbrenger. Vandaar dat je er maar 80 mee mag. En vandaar dat ik enkele weken geleden bij een lekke band (schroef :( ) ik er een winterwiel onder heb gezet. Kun je tenminste nog veilig de snelweg op.

EdK

Forumguru
Dat ik mijn Yeti ging aanschaffen heb ik ook om de slotbouten moeten vragen omdat deze er niet standaard bijgeleverd worden.

Leon54

Actief lid
Inmiddels ( ja vroeg...), de Spitzberg velgen met winterbanden gemonteerd. Mooie velgen, alhoewel ik de Annapurna velgen mooier vind... Je voelt toch meteen dat het anders stuurt. Je voelt dat de banden meer 'plakken'. Nu wel slotbouten gemonteerd ! Nog een rekening van de dealer gehad, maar afwachten of ik ze uiteindelijk wel moet gaan betalen...

Bij aflevering had ik gevraagd de cornerlights en rainclosing te activeren. Dit was blijkbaar niet gelukt en daarom de dealer maar weer gevraagd. Volgens de monteurs zou dit via hun computer niet willen/kunnen...? Ik heb hen de nodige lijntjes van Skodaforum via de mail toegestuurd in de hoop dat ze er achter komen dat het activeren toch kan. Ik wacht hun reactie wel even af.

Weet iemand eventueel een andere manier om dit in Friesland gedaan te krijgen ??

Leon54

Actief lid
In begin 2010 is de Yeti 1.8 tsi als duurtester in gebruik genomen door Autoweek. Aangezien ik nooit gehoord of gelezen heb hoe die test uit heeft gepakt, heb ik Autoweek maar eens gevraagd hoe dat zat. Hieronder het bijzondere en weinig gewenste antwoord van Autoweek....

" De Skoda Yeti is diverse keren aan bod gekomen in AutoWeek. Het is alweer ruim twee jaar geleden, het gaat om de volgende nummers in 2010: 15, 29, 38 en 44 .
Maar u hoort natuurlijk veel liever hoe het ons vergaan is. De 1.8 TSI 4x4 lust een flinke slok benzine, maar maakt de Yeti wel erg vlot. Een fijn rijdende suv, zo herinner ik me 'm nog.
Maar heb ook de 1.2 TSI gereden, en daarmee kan hij goed uit de voeten. Er is ook nog een 1.4 TSI met 125 pk. "

Met vriendelijke groet,

Stéphan Vermeulen
Chef nieuws en tests AutoWeek
Skoda Yeti duurtester - YouTube

p.s. Kreeg net via de mail door dat ze de uitslag van de test alleen in het magazine hebben vermeld, er is geen eindvideo gemaakt van de bevindingen.
Blijkbaar heb ik deze uitslag dan gemist in het blad van Autoweek...

Leon54

Actief lid
Balen...! Vandaag een steen op de voorruit en een scheur van 10 a 15 cm. Auto 8 mnd oud... Waar zal ik de ruit laten vervangen ????

Leon54

Actief lid
Blijkt dat mijn verzekering (FBTO) geen contracten heeft met de Skoda dealers. Ik kan mijn ruit kostenloos laten vervangen bij een bedrijf als Carglas, anders moet ik alles zelf betalen. Ik zal dus wel niet veel keus hebben...

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb ooit (in het koude seizoen) de voorruit van mijn toenmalige dienst-O2C moeten laten vervangen door Carglass - maar die zetten er toen wel een originele Skoda-ruit (zonwerend, inclusief de donkere band bovenaan) in. Is afgehandeld via de werkplaats van mijn werkgever (transportbedrijf), dus ik weet niet of ze dat toen speciaal erbij hebben gezegd. Maar het lijkt me de moeite waard om even naar de mogelijkheden te vragen.

O ja - die ruit is toen voorbeeldig geplaatst en erin gelijmd; met wat tape op strategische plekken gefixeerd en de auto is de rest van de dag in de droge en min of meer warme werkplaats blijven staan terwijl ik op kantoor zat, zodat de lijm/kit mooi kon uitharden. Nooit enig probleem (lekkage of wat dan ook) ervaren. Dealer had het hoogstens net zo goed, maar in elk geval niet beter kunnen doen.

EdK

Forumguru
Blijkt dat mijn verzekering (FBTO) geen contracten heeft met de Skoda dealers. Ik kan mijn ruit kostenloos laten vervangen bij een bedrijf als Carglas, anders moet ik alles zelf betalen. Ik zal dus wel niet veel keus hebben...

mmm, ben bij KNMV en die doen ook zaken met BARglass maar ik kan ook laten doen bij dealer alleen is mijn eigen risico van 75 naar 150 eurie dan.
Maar voor dat bedrag ( 75 meer ) liet ik het lekker doen bij me dealer en weet ik dat ik een orgineel en goede raam in één keer heb en dat me wagen goed is uitgezogen geen krassen of andere bevuiling heb zoals je vaak leest over BARglass

Leon54

Actief lid
Vandaag nieuwe ruit gekregen. Na wat aandringen en nadere info bij de FBTO, bleek het nu toch via de dealer te kunnen, om precies te zijn via Pon Direct Access.
Bleek dat de dealer het vervolgens weer uitbesteedde aan het naastgelegen Care autoherstelbedrijf. Als het goed is, is er in iedere geval een originele ruit gemonteerd. Ik hoefde in het geheel niets te betalen, dus ook geen eigen risico. Rekening gaat meteen naar de FBTO.

Leon54

Actief lid
Ondanks dat er eigenlijk niet veel valt te melden, toch een kort update. Km-stand inmiddels 17500. De winterwielen en banden zitten inmiddels weer op de auto. Auto voldoet nog steeds uitstekend en er zijn geen problemen geweest tot op heden. Verbruik blijft hangen op 1 op 13 gemiddeld, nooit beter, soms slechter als mijn rechtervoet weer eens te iets zwaar was...

Leon54

Actief lid
Tellerstand 22700 en leeftijd auto 21 mnd. Ineens de melding in het multifunctioneel display : "servicebeurt nu" !
Vreemd, geen enkele melding van onderhoud vooraf en ook vreemd bij deze leeftijd en km.stand, zeker gezien het feit dat ik nooit iets speciaals met de Yeti doe. Rij keurig volgens het nieuwe rijden (meestal). Geen ruig terrein, aanhangwagens enz. Auto moet met 3 mnd voor een grote beurt, dus zing het wel uit natuurlijk en ga niet eerder naar de garage.... Voor de zekerheid de olie maar even gecheckt. Bleek een halve liter olie bij te moeten. Dit is de eerste keer dat er enige olie bij moet. Bij mijn vorige auto met 1.4 tsi motor, nooit olie bij hoeven vullen. Maar een halve liter op 22700 km is te overzien. Het display inmiddels maar even gereset.....

Ik had vorige maand exact hetzelfde: na 21 maanden en 21500 km ineens "servicebeurt nu!" Wel even schrikken, maar bij navraag werd mij verteld dat de boordcomputer de onderhoudsinterval afstemt op het gebruik van de auto. De 2 jaar die mij eerder werd verteld is een richtlijn, die ongeveer wel klopt dus. Maar een vooraankondiging ("service over 1000 km" of zoiets) was wel prettig geweest. Maar aangezien onze Yeti's ongeveer even oud zijn en ongeveer dezelfde kilometers hebben gemaakt (mijne dan met een 1.2...) lijkt het me in ieder geval geen willekeur van de computer.
Onderhoudsbeurt was overigens EUR 230,--, dus daar mag je na 2 jaar absoluut niet over klagen!

Leon54

Actief lid
Goed te horen dat ik niet de enige ben met dit verschijnsel ! 230 euro is vaste Skoda prijs naar ik aanneem ?

Joske

Forumguru
Is prijs voor longlife olie en werkuur. Plus een filtertje. Niets abnormaal volgens dealertarieven dan toch.. Liter of 5 olie?

Ja, standaard dealerprijs, maar dan moet je er niets bijzonders bij hebben. Hoeveelheid olie heb ik niet nagevraagd. Maar toch, ongeveer een cent per kilometer aan regulier onderhoud, dat redde mijn oude Ford niet hoor.....

Bovenaan Onderaan