Nieuwe aanwinst Yeti 1.4

Leon54

Actief lid
Afgelopen week de Yeti voor de eerste maal gewassen, met de hand natuurlijk zoals altijd met mijn bolide's !
Op het dak van de Yeti kom ik een stukje hand tekort, of is het nu een stukje spons... Met een wasborstel met een handvaat lukte het net om het midden van het dak te reinigen. Voortaan maar een krukje mee als de auto in het sop moet...

EdK

Forumguru
Krukje is niet arbo verantwoord
En als ik zo lees dan zou ik maar een ladder nemen, doen de ramenlappers ook beneden de 4 mtr

Leon54

Actief lid
Mijn auto is tevens uitgevoerd met een start/stop systeem. Ik weet niet of ik daar nu zo blij mee ben. Turbomotoren verdienen nu eenmaal wat meer aandacht en liefde. Het steeds maar uit en aanschakelen van de motor, lijkt mij m.n. voor de turbo niet zo aan te bevelen. Gelukkig kan het start/stopsysteem worden uitgezet met een simpele druk op een knop.

Canon-Eye

Forumguru
Het steeds maar uit en aanschakelen van de motor, lijkt mij m.n. voor de turbo niet zo aan te bevelen.
Valt wel mee, hoor.
Het systeem zet de motor alleen stil als er een stuk of 55 verschillende parameters zijn gecontroleerd. Daarbij natuurlijk de voor de hand liggende, zoals versnelling vrij en koppeling niet ingetrapt, maar als je de handrem aantrekt of een duur opendoet stopt hij ook niet. Veel andere parameters hebben betrekking op technische voorwaarden zoals temperaturen - ik durf er wel op te vertrouwen dat een en ander er mede op gericht is om motor- c.q. turboschade te voorkomen. Als dat gevaar dreigt, dan blijft de motor dus gewoon draaien en verschijnt er op de maxidot een speciaal tekentje.

Leon54

Actief lid
Dat begrijp ik alemaal wel hoor, maar het zgn nalopen van een turbo bij een hete motor is niet aan de orde bij een start/stop...

Leon54

Actief lid
Vanuit Friesland een paar winterbanden gekocht in Noord Holland, Vredestein Wintrac 225/50/17. Derhalve voor het eerst een paar honderd km achter elkaar gereden. Inmiddels staat de teller op 2000 km. Het was een comfortabele rit met een goede zit. Traject: 3/4 snelweg en de rest 80 km wegen. Verbruik kwam uit op 1 op 14 en dat viel niet tegen. Niet boven de 120 km/u geweest en mooi weer en weinig wind, dat scheelt natuurlijk.

Leon54

Actief lid
Set sportpedalen in bestelling...
Wie kan me zeggen of een isolatieset onder de motorkap iets toevoegt ?

EdK

Forumguru
Wie kan me zeggen of een isolatieset onder de motorkap iets toevoegt ?

Moet je ff hier op forum zoeken met de zoekfunctie !
Ik weet 100% zeker dat er een lid hier is die er één heeft aangeschaft bij zijn Yeti en dat hij er positieve ervaringen mee had !

Weet alleen niet meer wie het was !

Vanuit Friesland een paar winterbanden gekocht in Noord Holland, Vredestein Wintrac 225/50/17. Derhalve voor het eerst een paar honderd km achter elkaar gereden. Inmiddels staat de teller op 2000 km. Het was een comfortabele rit met een goede zit. Traject: 3/4 snelweg en de rest 80 km wegen. Verbruik kwam uit op 1 op 14 en dat viel niet tegen. Niet boven de 120 km/u geweest en mooi weer en weinig wind, dat scheelt natuurlijk.

Let je wel even op dat je met die winterbanden problemen kunt krijgen met de eventuele sneeuwkettingen? Officieel is die combinatie 225 en sneeuwkettingen namelijk niet toegestaan. Het kan wel, maar je stuur kan geen maximale uitslag meer maken zonder dat je de wielkast sloopt als je normale schakels gebruikt.
Ik weet natuurlijk niet of je überhaupt de echte winter in gaat.

Dat met die wind en die 120 km/h klopt, moet je je fok even wat bijstellen en een rif leggen ;) . Maar zonder gekheid, het verbruik gaat nog wel verder naar beneden als de motor lekker is ingelopen (>10k?) en de bolide vangt inderdaad wel wat wind door zijn "optimale vorm". Bij 120 km/h plus speelt echter ook de motor een rol die bij meer dan 2500 toeren flink dorst krijgt.

De isolatie set heb ik nog niet gezien of getest, maar de Yeti is van zichzelf al aardig rustig. In de parkeergarage vraagt de collega dan ook wel eens of de motor al loopt of niet. De geluiden bij het rijden zijn volgens mij meer de windgeluiden en de rolgeluiden van de banden.

wimv

Actief lid
Ik heb ook inmiddels al geruime tijd de dempingmat aan de binnenzijde van de motorkap. Bevalt prima ! ik heb sterk de indruk dat m'n Yeti nog wat stiller hierdoor geworden is.

Leon54

Actief lid
Zag dat op de Elegance van mijn vader een andere (kleinere) antenne op het dak zit...
Wie weet hoe dit zit, is dit een betere antenne of heeft het alleen met uitstraling te maken ?

EdK

Forumguru
eerste Yeti's hadden een antenne van een 40 cm ongeveer
Later ergens productie jaar 2011 zijn deze veranderd in een antenne van een 20 cm
En is deze nu nog korter ?

Foto is veel meerzeggend in deze dan tekst, want wat is kleinere in jouw ogen ?

Leon54

Actief lid
Hij is enkele cm's korter en er zit een soort haaienvinnetje voor....
Die van mij is 7 weken oud en van mijn pa van november 2011.

Leon54

Actief lid
Ben ik trouwens de enige met een beetje lichaamslengte, die zijn stoel gewoon in de laagste stand heeft staan..?
Misschien sluit dit ook aan bij de eerder gevoerde discussie over de stand van het stuur... Ben benieuwd naar de ervaringen van anderen over dit onderwerp.

Ron_2

Senior Member
Ben ik trouwens de enige met een beetje lichaamslengte, die zijn stoel gewoon in de laagste stand heeft staan..?
Misschien sluit dit ook aan bij de eerder gevoerde discussie over de stand van het stuur... Ben benieuwd naar de ervaringen van anderen over dit onderwerp.

Ik ben 1.86m en heb naar mijn idee vrij normale lichaamsverhoudingen.
Als ik alles naar mijn zin heb ingesteld, en dat komt redelijk dicht in de buurt van "hoe het hoort", dan staat het stuur vrij laag en maximaal de auto in. De bovenste cijfers van de klokken zijn dan niet makkelijk te lezen, maar dat zijn snelheden dat hij toch op de CC staat. Door de Maxidot in het midden staan de klokken uit elkaar en het stuur is ook niet zo groot, waardoor ze gauw uit het zicht verdwijnen.
De stoel heb ik dan niet in de laagste stand, ik denk ergens in het midden maar ik heb niet geprobeerd hoe hoog hij kan. Een beetje overzicht vind ik wel prettig.
Overigens denk ik niet dat het voor de afleesbaarheid van de klokken iets uitmaakt als ik lager ga zitten, want dan gaat het stuur ook evenveel omlaag. Op de stand die ik nu heb ingesteld zitten mijn armen op een prettige hoogte t.o.v. de armsteunen, zijn mijn benen genoeg gestrekt waardoor ik tenminste niet met mijn knie tegen de middenconsole aan zit (had aanvankelijk zelfs al even gedacht daar een kussentje op te bevestigen)

Bovenaan Onderaan