Nieuw en op zoek naar een Combi.....Octavia gevonden!

hemi24

Forumguru
Zal wel een generatiedingetje zijn, maar als ik een andere auto wil, ga ik kijken én rijden. Als het gevoel dan goed is, ga ik het gesprek aan, probeer er een goede deal uit te halen; handtekeningen eronder en klaar…

Jammer om te lezen dat de online-ervaring met Vaartland wat minder positief heeft uitgepakt..!
 

Tees

Donateur
Volgens mij ben ik van een andere generatie dan jij @hemi24, maar t zou ook niet mijn keuze zijn hoor. Een auto is zo'n complex geheel en met alle mogelijke opties en eventuele schades of slijtages, dat wil je voelen en ervaren. Zeker aangezien de gemiddelde autohandelaar niet altijd even eerlijk is...

Al zijn de ervaringen met die online handelaren (sinds corona) best wel positief. Op zich is 14 dagen of 500 km proefrijden ook een stuk langer dan je normaal zou doen. Dus dat is weer positief.
 

ertromp

Forumguru
Interessant de discussie over het terugsturen.
Volgens voorwaarden Bynco betaal je zeker de kosten voor terugsturen:
"De consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van het product." Zie artikel 8 punt 6 uit hun voorwaarden.
Tja dan kan ik me de Vaartland opmerking zeker voorstellen.
Mijn idee zou altijd zijn kijken en proefrijden en ervaren alvorens zoiets via het WWW te gaan doen met bedenktijd etc. Het zijn veelal de kleine lettertjes die het doen.
 

Tees

Donateur
Dat is (voor mij) vanzelfsprekend, zo werkt de wet Koop op Afstand. Op zich is een stukje rijden om m terug te brengen niet het ergste, mits ze niet aan de andere kant van t land zitten en een beetje bereikbaar zijn (al dan niet met OV). Maar voor €795 kan je best ver rijden ;)
 

hemi24

Forumguru
Dure grap, als de auto van de trailer rolt en je vervolgens de deur open trekt en de walm van rooklucht of natte hond je tegemoet komt…

Betaal je dus enkele honderden euro’s voor het openen en sluiten van één deur, en de wagen kan weer retour..!
Dan toch maar een zaterdagje occasions kijken!
 

Tees

Donateur
Je kán natuurlijk ook gewoon het meest negatieve scenario in gedachten nemen. Of je even inlezen: bij Bynco is ook het retourneren gratis, ze komen m bij je thuis weer ophalen. En er zijn genoeg positieve recensies, dus er is hier blijkbaar echt een markt voor. En als het te vaak gaat zoals jij schetst, dan zou t snel gedaan zijn met dit soort business hoor!
 

Herperduin

Forumguru
Interessante gesprekken levert het wel telkens op. Meteen ook de reden dat ik dit keer eens iedereen meeneem in mijn zoektocht. Alles met risico dat ‘men’ mij vreemd en/of mijn gedrag onbegrijpelijk vindt maar dat neem ik op de (nog niet gesloten) koop toe.

@hemi24 ik ben van generatie x dus eerste generatie ná de babyboomer. Heb zelfde idee over proefrit etc. Ik dacht nu een mooie optie te zien zonder risico omdat ik na 14 dagen binnen 500km er vanaf zou kunnen. Ik zag het als een mooie dienst vanuit vaartland maar bleek anders. Auto stond overigens in Heerenveen en ik woon in Brabant anders graag zelf langs gegaan. Ook geen optie vanuit Vaartland om auto dichterbij te krijgen want die optie geldt niet voor de ‘speciale’ aanbiedingen. Wel om gevraagd.

@ertromp: Bynco geeft op hun site aan dat het kosteloos is om te retourneren.

“Kosteloos retourneren binnen 14 dagen
Ben je in de eerste 14 dagen toch niet happy? Dan kun je jouw auto kosteloos retourneren. Wij halen je auto gewoon weer bij je op en jij krijgt je geld terug.”

Daarnaast in de algemene voorwaarden ook opgenomen “ …of als de ondernemer
aangeeft de kosten zelf te dragen, hoeft de consument de kosten voor terugzending niet te dragen”

Dat laatste is dus naar mijn mening het geval als men zoals dit adverteert.
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Kosteloos retourneren.
Dan kan wellicht de discussie losbreken dat je het bedrag van aankoop retour krijgt mits je binnen de km's gebleven bent maar blijft bij mij de vraag en de transportkosten als je zelf niet terug brengt? Is dat cfm de kleine lettertjes? Misschien zie ik het te somber in hoor maar ik ben nog van de generatie ervaren ter plaatse en de onderhandeling. En alleen kopen als je er de centen voor hebt staan.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Kosten voor de verzending heen (én alle andere kosten) krijg je terug bij ontbinding van de koop conform de wet Koop op afstand. Kosten terugzending niet, tenzij de verkoper dat vergoedt, en dat is hier het geval. Eventuele kosten die gerekend worden voor het retourneren zijn ook niet toegestaan (al gebeurt dat soms wel).
 

Herperduin

Forumguru
Update:

De Golf heeft het begeven:cry:. Na bijna 24 jaar is de versnellingsbak voor tweede keer kapot gelopen. Eerste keer nog onder coulance maar nu na bijna 24 jaar en 270.000km einde oefening. Omdat ABS pomp en Airco ook al niet meer functioneerden, al eerder besloten te gaan zoeken naar een Skoda en nu verplicht op zoek naar een andere auto want alleen maar fietsen, lopen en ov is niet echt handig.
Nu twee opties: Een Rapid uit 2018 clever 1.0tsi met ruim 100.000km en een Octavia 2019 Combi 1.0tsi met 120.000km.
In beide auto’s proefrit gemaakt. Octavia rijdt comfortabeler en heeft meer ruimte en Rapid heeft meer luxe (o.a. stoelverwarming) en trekhaak. Luxe en trekhaak niet nodig maar wel prettig. Rapid ook circa €3000,- goedkoper maar ruimte en comfort ook fijn. Kijken of we er met autobedrijf qua prijs uit kunnen komen maar zal komende week toch echt knoop door moeten hakken.

Dus…wederom: to be continued!

Ps: de zoektocht begon met de Octavia en Scala. Toen vanwege budget aangepast naar Fabia maar nu dus toch deze twee opties omdat Fabia combi’s de laatste twee maanden echt heel erg veel duurder geworden zijn. Optie van Rapid werd hier in topic al gegeven en kopen bij vertrouwd bedrijf ook prettig en deze heeft juist nu deze twee op voorraad…
 

1983jeroen

Forumguru
Zeker van de Octavia staan er zat te koop. Zou niet overhaast concessies doen op het gebied van luxe. Heb zelf ook al eens een auto vrij snel weer ingeruild omdat ik toch spijt had van de karige uitrusting.
Als je de Octavia echt fijner vindt lekker daar een goed aangekleed exemplaar van zoeken dus. Die trekhaak kan altijd nog
 

Herperduin

Forumguru
@1983jeroen: Van Octavia Combi staan er idd veel te koop maar ook hiervan zijn de prijzen gestegen ten opzichte van december afgelopen jaar toen ik begon met zoeken. De versie die ik nu op oog heb is een business uitvoering met meer dan genoeg luxe voor mij. Als je uit een golf van 24 jaar oud komt is bijna alles eigenlijk luxer dus niet snel sprake van concessies :giggle: . Ik wil wel een auto waar ik echt zoiets heb van “wow” maar daar is geen stoelverwarming of zoiets voor nodig. Zaken als voorruit verwarming zijn ook mooi maar voor mee geen reden om die speciaal te zoeken of meer geld voor te betalen. Ik vind vooral nu fijn dat het bij mijn eigen garage is maar voel me niet verplicht en als ik er niet uitkom qua prijs zijn er nog wel alternatieven. Ik houd jullie op de hoogte!
 

Tees

Donateur
En soms heb je van die dingen waarvan je dénkt dat je er niets om geeft, maar wat toch wel erg lekker blijkt. Stoelverwarming is er voor mij zo een, had er nooit naar gezocht, maar nu het in mn O2c zit vind ik t wel erg fijn. Zeker omdat ik nog wel eens last van mn rug heb, en 2 jaar terug een hernia had. Toen was t echt een uitkomst.
 

Rallye

Forumguru
Met twee kinderstoeltjes en een kind in het midden heb je ook breedte nodig - en als de kinderen ouder worden en uit de stoeltjes zijn ook, als ik mij de discussies tussen mij en mijn zusjes in de Kadett 1.3s van mij pa herinner. De Fabia en de Rapid zijn beiden smaller dan de Octavia. Dat zou voor mij ook een reden zijn om juist wel bij een auto te gaan kijken: past alles wel. Bij het uitzoeken van een kinderwagen, jaren geleden, heb ik daarom juist de auto (toen een 206 GTI) meegenomen en de kinderwagen in de kofferbak geprobeerd te passen.
 

Herperduin

Forumguru
@Tees : volledig eens met dat sommige luxe fijner is dan je vooraf denkt. Zo dacht ik dat automatische airco niet nodig zou zijn maar dat zat wel in de Golf (comfortline) en zou ik nú niet meer willen missen. Stoelverwarming is lekker als ik er aan ga wennen maar nog geen dealbreker op dit moment.

@Rallye : Het is een tweede auto want als we met alle kids op pad gaan is er een zevenzitter. Maakt wel dat als we met maar drie kids op pad gaan het toch nog fijner is om met nieuwere auto te gaan want zuiniger. Daarom juist ook afweging dat iets groter ook fijner is. De ruimte tussen de twee kinderstoelen in is in de Octavia wel fijner voor het derde kind. Ook in de Golf zeurde hij nooit maar toch fijner als het iets breder is.

Maar ja….alles heeft zijn prijs en geld maakt ook onderdeel uit van het wens- en aanbod pakket ;)
 

Tees

Donateur
Voor mij (komende uit een F1c) was stoelverwarming dus ook zeker geen dealbreaker, maar zou t wel graag in een volgende auto (wat hopelijk nog lang duurt) weer hebben.
Climatronic was ook bij ons een sterke wens (zat niet op de F1, en vind ik wel erg fijn op de O2), en liefst ook ingebouwde navigatie, vind ik fijner dan een losse unit. Alle andere dingen waren mooi meegenomen: de sportstoelen vind ik fijn, en de stoelverwarming ook. Verder zijn er bij mij eigenlijk geen zaken die ik echt als onmisbaar beschouw.
 

JeSko

Forumguru
@Tees

Je Xenon lampen? Toen ik even terug moest van Xenon naar halogeen was dat toch weer wennen, en eigenlijk onmisbaar vind ik.
 

1983jeroen

Forumguru
Ik heb mijne afgelopen december gekocht voor €19950,- maar zag laatst dat je daarvoor nu inderdaad geen vergelijkbare meer vindt.
Een collega van mij zoekt ongeveer hetzelfde namelijk.
Stoelverwarming dacht ik ook niet nodig te hebben, maar toen de vorige Octavia het eenmaal had was het nu toch wel een eis bij het uitzoeken van een nieuwe.
Voorruitverwarming heb ik nu, maar is zeker in Nederland niet hard nodig. Geeft bij de Octavia 3 ook van die dunne lijntjes in de ruit wat zeker in het donker met tegenliggers soms een beetje storend is.

Succes met de keuze!
 

Tees

Donateur
Ik heb nooit xenon gehad en mis het ook niet. Ik rij ook zelden in slecht verlichte gebieden, ik woon middenin de stad. Het zal vast veel beter licht geven, maar als ik dat perse wil zou ik er nu ook LED in kunnen zetten.
 
Bovenaan Onderaan