Nieuw en op zoek naar een Combi.....Octavia gevonden!

Herperduin

Forumguru
Goedenavond allemaal,

Al een tijdje aan het lezen hier omdat we zoeken naar een nieuwe auto. We twijfelen tussen een gebruikte octavia combi en een gebruikte scala. We hebben al bedacht dat het een 1.0 tsi mag worden met handgeschakelde bak. We zoeken vooral naar een betrouwbare auto die uiteindelijk volledig op gereden gaat worden (restwaarde is dus niet van belang). We rijden ongeveer 20.000km per jaar. Zoeken gevoelsmatig een exemplaar met hooguit 95.000 km.
Octavia zal met ons budget van circa € 15000 waarschijnlijk rond 2018 zijn en een scala rond 2019. Octavia voelt luxer en voelt ook ruimer (niet alleen de bagageruimte). Scala optisch erg mooi (persoonlijk) en iets moderner maar voor vakanties met gezin wellicht iets te klein. De octavia ambition business voelde van binnen weer erg luxe...

We snappen dat er een groot verschil is tussen de auto’s maar hopen dat iemand wellicht advies heeft wat ons doet helpen in de keuze. Tips waar we mol moeten letten en/of vindplaatsen voor betrouwbare exemplaren ook zeer welkom.

Alvast dank voor jullie hulp!
 

Tees

Donateur
Welkom!

Je hebt het hier, zoals je zelf al aangeeft, over 2 heel verschillende auto's. Een Octavia Combi is écht een slag groter dan een Scala. Volgens mij is de voornaamste vraag die je moet beantwoorden voor jezelf of je die ruimte nodig hebt en hoe vaak dan? Voor alleen vakanties is een dakkoffer of een aanhanger natuurlijk ook een optie om erop te zetten /aan te hangen.

Ik heb geen ervaring met de Scala, maar een Octavia Combi is iig een erg fijne auto om mee te rijden (en dan is de mijne nog een stuk ouder dan waar jij naar kijkt). De ruimte is heerlijk, en het comfort prima. Hiervoor had ik een Fabia Combi, en de extra ruimte, zowel achterin als in de achterbak, was voor ons reden en noodzaak hiervoor. En dat bevalt enorm!
 

fanSkoda-VW

Donateur
Ook welkom. Ik heb bijna 4 jaar in de Scala 1.0 DSG business gereden. Na 3 st. Fabia Combi. De Scala is zeer ruim, zeker ook de afstand tussen achterbank en voorstoel. Ook op de bagageruimte had ik niets op aan te merken. De beste auto in ruim 50 jaar autobezit. Mijn dochter én haar man zijn er nu dol gelukkig mee. En m'n T-Roc is ook een top auto maar ik mis toch zaken uit de Scala. Voornamelijk de handige opbergmogelijkheden. Helaas was er geen Kamiq die aan de meeste wensen voldeed op dat moment.
Oh, en een automaat in dit gekke drukke verkeer zou ik zeker nooit meer willen missen. Nu rijd ik al heel lang met automatische versnellingsbakken maar de DSG is prima.
Sterkte bij de keuze en zoektocht.

Grtssss
 

CharlesTucker

Forumguru
20.000 km per jaar en 'm op willen rijden, dus je gaat er minstens 10 tot 15 jaar of langer mee doen, mooi streven! Als je over zo'n periode kijkt vergelijk dan ook vooral de maandelijkse vaste kosten (wegenbelasting, verzekering). Verder, je noemt een gezin en vakanties, kinderen groeien op, worden groter, willen meer zooi meenemen, en als ze nog ouder worden gaan ze verhuizen maar voordat dat gelukt is moet je nog een paar keer naar de Ikea met ze. Ik zou in deze situatie zeker voor de ruimere Octavia gaan.

Ook al omdat ik verwacht (maar niet zeker weet) dat je er veel gemakkelijker eentje naar je zin kunt vinden, er zijn er simpelweg veel meer van verkocht. 2018 noem je, ik heb er zelf eentje uit 2018 (toen nieuw gekocht), een tot nu toe kompleet probleemloze auto, en die mag zeker nog een paar jaar blijven. De mijne is handgeschakeld, DSG is misschien wel wat komfortabeler, maar ik ben zo gewend aan schakelen dat het me niet boeit. Als prive-rijder ben ik toch enigszins huiverig voor DSG's, de meesten zijn probleemloos, maar als er iets aan stuk gaat schijn je wel direct de hoofdprijs kwijt te zijn. Ik heb zelf een 1.5tsi, ook dat bevalt me prima, maar op grond van wat ik hier lees op het forum zou ik met een 1.0 ook wel tevreden mee zijn geweest

Succes met kiezen en uiteindelijk kopen!
 

Herperduin

Forumguru
Dank voor de leuke en bruikbare reacties. Hoe gek het ook lijkt, de maandelijkse lasten van een octavia combi 1.0tsi en scala 1.0tsi bleken gelijk te zijn (wegenbelasting gelijk doordat ze in zelfde gewichtsklasse vallen en oorspronkelijke aanschafwaarde van degene die redelijk vergelijkbaar waren, nagenoeg gelijk). Verbruik op papier zelfs van de octavia gunstiger maar papier is geduldig dus realiteit zal anders zijn verwacht ik.
De binnenruimte op papier is qua interieurbreedte voor en achter nagenoeg gelijk. Beenruimte lijkt bij octavia iets groter maar vooral gevoelsmatig.
Ik rijd nu in een een Golf 4 van 24 jaar oud (1e eigenaar) met 270.000 km en ben dus van plan om auto volledig op te rijden. Had tot voor kort een lease auto (octavia combi 1.0 uit 2018). Zat er altijd alleen in en reed alleen zakelijk langere stukken. Heerlijke auto en geen problemen mee gehad.
Twijfel is eigenlijk omdat ik de extra grootte eigenlijk bijna niet nodig heb en verwacht (maar geen onderbouwde mening) dat scala in gebruik en onderhoud uiteindelijk goedkoper zal zijn. Scala is ook makkelijker in de stad en voor korte stukjes in het dorp. Octavia voelt voor mij van binnen stukken luxer en scala is weer wat moderner van buiten.

Veel is smaak gerelateerd en keuze zal uiteindelijk dan ook met het hart zijn. Denk dat uiteindelijk auto waar ik beste gevoel bij heb de winnaar zal zijn. Gevoel wordt bij mij wel zeer ernstig bepaald door hoeveelheid kilometers op de teller en de leeftijd maar ook daar zie ik dus weinig verschillen. Een scala met gelijke kilometers en leeftijd is doorgaans wel circa 1000-2000 goedkoper.

Zou alles gelijk zijn dan denk ik dat ik een octavia zou kiezen. Hoop door hier veel te lezen nog wat extra informatie krijg waarmee keuze makkelijker te maken is. Vooral aandachtspunten waar ik op moet letten bij beide types zijn welkom. Hoe dan ook ga ik er straks heel weg op vooruit ;)


Dit weekend maar eens langs wat uitgezochte scala’s van dasweltauto.nl. Ik houd jullie op de hoogte.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Hier ook een zeer tevreden gebruiker van de Octavia III 1.0 TSI combi. Heb er bijna 5 jaar (in de lease) opzitten. Ik haal over twee weken een andere auto op, geen Skoda. Ik heb er zelfs al even in gezeten :)
De Skoda zal de eerste leaseauto zijn in de 25 jaar (wel met een paar jaar onderbreking met een prive auto) waar ik toch een beetje weemoedig van wordt dat ie weg gaat. Ik lever vooral in op binnenruimte (zeker achterin). Ook was de Skoda lekker ongecompliceerd en zeer praktisch. Tegenwoordig is het allemaal pianolak wat de klok slaat. Leuk in de folder, maar een ramp in de praktijk.
Ik zal deze Skoda gaan missen, ondanks de nieuwe auto.....
 

EdK

Forumguru
De Rapid is op bepaald moment op markt gekomen en is geplaatst kwa segment tussen de Fabia en de Octavia.
Heb toendertijd dat ik naar de Fab3 keek hem ook bekeken tegenover de fabia.
Rapid had meer beenruimte en de Fab combi meer kofferruimte en laatste was voor mij de doorslag.
De Rapid is overgenomen door de Scala en zit eigenlijk nog steeds tussen deze twee (Fab en Octa) in.
En ja welke je dus moet kiezen hangt af van vele persoonlijke afwegingen, zelf zou ik het wel weten als ik jouw keuze moest maken, zou dan toch de Scala kiezen...
 

Herperduin

Forumguru
@RichTrip : daarom kies ik ook graag een Škoda en rijd ik al zo lang in de golf. Gewoon volledig praktisch en optisch redelijk tijdloos. Meeste nieuwere auto’s vind ik zelf redelijke kerstbomen van binnen. Wat dat betreft vond ik de octavia 3 redelijk klassiek en tijdloos. Heb er echt heerlijk in gereden terwijl ik vooraf echt twijfels had bij de drie cilinder 1 liter. Nooit teleurgesteld. Ook uiterlijk nog altijd een zeer mooie wagen.
De scala met volledig glazen achterklep vind ik ook erg mooi maar van binnen iets minder luxe ogen / aanvoelen. Toch ook een klassieke uitstraling die me veel aan de eerste Audi a3 Sportback doet denken.
Wordt lastige keuze maar we zullen zien.
@EdK Ik dacht dat de Rapid toch iets kleiner was dan de Scala. Nieuwste Fabia zal ook wel iets groter zijn dan vorige model. Uiterlijk ook de Fabia weer mooier dan de voorganger.
 

EdK

Forumguru
dacht dat de Rapid toch iets kleiner was dan de Scala.
Jawel maar hij blijft geplaatst staan tussen de Fabia en de Octavia
En ja de Scala is weer wat groter geworden net als de Fabia.
Maar dat is in algemeen een tendens bij alle merken en hun modellen....
Als ik bv de Polo zie van tegenwoordig dan is die een stuk groter dan de eerste polo's
En diezelfde nieuwe Polo zal niet veel kleiner (eerder groter) zijn dan de eerste golfjes...
 

Herperduin

Forumguru

Maar dat is in algemeen een tendens bij alle merken en hun modellen....
Klopt helemaal.
Ben zelf zeer benieuwd naar de ervaringen. Voor mij in ieder geval geen dilemma want dan kies je tussen twee kwaden en hier is het dus geen kwaad. Ik ga er hoe dan ook op vooruit alleen de vraag hoeveel ;)
 

EdK

Forumguru
Denk toch dat de beste ervaring is door in beide wagens een proefrit te maken.
Want onze ervaringen hoeven niet te stroken met jouw ervaring van iets...
Ik kan genoeg ruimte hebben aan de Scala (leef en berg ruimte) maar voor jou kan dit tegenvallen.
Zelf nu met de Fab4, toen ik de 3 nog had en ik hoorde dat de 4 niet meer in Combi uitvoering kwam, was me eerste gedachte dat de Fabia 4 zou gaan afvallen.
Maar nu deze toch weer wat groter is geworden en ik kwa zitruimte toch weer wat meer ruimte en luxe kreeg uiteindelijk toch voor de Fab4 gegaan.
En met in achterhoofd dat ik me maar moest behelpen met de kofferruimte.
Maar rij hem nu een 3/4 jaar en moet zeggen dat de wagen me zeker niet tegenvalt en nog geen truken heb moeten uithalen omdat ik iets mee moest nemen in de kleinere kofferuimte (tov de Fab3)
Terwijl de opmerkingen (advies) van vele in me naaste omgeving het me afraden om voor de Fab4 te gaan vanwege de mindere ruimte...
 

Herperduin

Forumguru
Denk toch dat de beste ervaring is door in beide wagens een proefrit te maken.
Want onze ervaringen hoeven niet te stroken met jouw ervaring…
Wederom eens! Ik ga dat zeker doen. Heb al positieve ervaringen met de lease octavia combi. Scala moet me nog verrassen.

Ik hoop hier vooral tips en trucs over waar ik op moet letten of ervaringen op gebied van techniek die niet persoonlijk van aard zijn. Las al iets van langzaam zakkende bestuurders stoel in eerste versies van de scala en dat soort dingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

jesse_s93

Donateur
Ik denk dat je het inderdaad gewoon moet ervaren. Het zijn beide goede auto's dus een foute keuze kun je eigenlijk al niet maken :)

Ik heb zelf 3,5 jaar in een Scala (Sport Business) gereden en altijd met veel plezier. Dit was de 1.0 115pk handgeschakeld. Ruimte was voor ons (twee volwassen + baby) meer dan voldoende. Een maxi-cosi neemt erg veel ruimte in, maar dat paste prima zonder dat je de voorstoel ver naar voren moest zetten. Daarmee vond ik de achterbank ruim. De kofferbak is een stuk kleiner dan de Octavia, maar dat voldeed voor ons ook.

Succes met de keuze en proefritten!
 

EdK

Forumguru
Hou in je achterhoofd dat hoe groter je wagen word hoe meer troep je gaat (moet) meenemen........

Zie hetzelfde met bedrijfswagens, ze beginnen met een caddy en die is te klein en word een transporter en nu is het van misschien dan toch een Crafter ??
Nee je troep opruimen achterin en weggooien wat er niet meer in hoeft te liggen....
 

Herperduin

Forumguru
Vandaag proefrit gemaakt in een scala 1.0 tsi. Zag er zo goed als nieuw uit en had circa 80.000 km op de teller. Mooi detail (persoonlijk) was de volledig glazen achterklep. Auto reed heerlijk. Je merkt wel dat gewicht op voorwielen niet hoog lijkt want voorwielen slippen snel door bij iets harder optrekken. Niet helemaal representatief voor normale omstandigheden want én voorbanden hadden slechts 3 mm profiel en het regende erg hard. Toch iets wat in mijn herinnering bij de Octavia uit 2018 niet snel voorkwam. Verder lekker stille auto met voldoende zitruimte. Hij voelt echter kleiner dan hij werkelijk is. Vreemde opmerking wellicht maar daarom ook duidelijk dat het een gevoel is.
Ik was eigenlijk wel enthousiast over de auto. Veel herkenning in rijgedrag met zoals ik de octavia herinner. Ik vond de kwaliteit van gebruikte materialen in het interieur wel minder dan bij de octavia. Zaken als vloermatten en kofferbakbekleding komen op mij over als iets goedkoper. Ook dit kan een gevoel zijn maar zal er morgen extra op letten.

Morgen dus een proefrit met een octavia combi dus dan makkelijker weer vergelijk te maken. Mijn laatste octavia ervaring is al anderhalf jaar geleden dus een kleine opfrissing kan geen kwaad.

Keep you posted ;)
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Zelfs als je maar af en toe de ruimte nodig hebt zou ik echt wel voor de Octi gaan. En ik ben nochtans wel fan van de Scala zijn looks en algehele pakket, een Octavia is mss wat "saaier" maar eens je die ruimte gewend bent is het moeilijk terug gaan. Enige reden om voor de Scala te gaan zou voor mij budget zijn, maar ik zie en lees dat deze qua prijs ongeveer vergelijkbaar zijn, dan krijg je met de Octavia gewoon meer auto voor je geld.

Succes!
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Mooi beschreven @Herperduin! Ben benieuwd naar jouw vergelijkende ervaring met de Octavia.
Ik heb mijn Octavia trouwens nog niet aan het slippen gekregen, maar ik ben ook verre van een strepentrekker. Ik vermoed dat dit echt met de banden te maken heeft dan, en idd was het weer wel vreselijk afgelopen dagen.
 

Herperduin

Forumguru
Ben benieuwd naar jouw vergelijkende ervaring met de Octavia.
Helaas proefrit niet kunnen maken vandaag. Hopelijk woensdag weer een kans. Ik zit af en toe nog zelfgemaakte foto’s van de scala te bekijken en dan is het gewoon een erg mooie auto. @JeSko je haalt precies het punt aan waarom ik twijfel. Ze zijn vergelijkbaar in prijs en je krijgt meer auto voor het geld bij de Octavia. Ik zie nu trouwens wel dat de Octavia waar ik nu naar kijk toch in een iets hogere gewichtsklasse valt waardoor ook iets meer wegenbelasting maar dat scheelt niet zoveel.
 

jesse_s93

Donateur
@Herperduin sommige opties op de auto zorgen ervoor dat hij net wat zwaarder is. Een panoramadak bijvoorbeeld, die zorgt voor een toename in het gewicht. Ik zou opzich wel verwachten dat de Octavia gemiddeld gezien net één gewichtklasse hoger ligt. Hij is simpelweg een stuk langer (4,66 vs 4,32) en daarmee zou ik verwachten ook zwaarder.

Ik weet niet hoe hoog je 'gadget-gehalte' is, maar met de Scala en later de Kamiq is de VAG groep begonnen met de 3e generatie infotainment systemen. Een van de voordelen daarvan is de mogelijkheid tot draadloos carplay of android auto. Dit kun je tegenwoordig ook nog later toevoegen, mocht de Scala het nu niet hebben. Ook het gebruik van de MySkoda app is mogelijk bij de Scala waardoor je op afstand de auto kunt controleren, maar bijv. ook vergrendelen/ontgrendelen. Hier zijn overigens wel abonnementskosten aan verbonden. Mogelijk dat de Octavia dit ook kan, maar ik weet niet of deze al beschikt over een ingebouwde sim-kaart.

Het doorslippen van de banden is niet echt herkenbaar. Ik vermoed dat het voornamelijk met de slechte banden te maken heeft gehad en daarbij het natte asfalt. Overigens herken ik het wel van een proefrit die ik ooit maakte met een Scala 1.5 met 150pk. Daar moest je wel voorzichtig met het gaspadaal omgaan. Ten aanzien van het krappe gevoel. Ik had een Scala met het emotion pakket. Dit bestond uit een panoramadak en het glas wat verder doorliep in de achterklep. Door het vele licht wat zo binnenkwam vond ik de Scala altijd erg ruimtelijk. Maar dat is ook persoonlijk.

Succes met de proefrit woensdag!
 
Bovenaan Onderaan