Navigatie update

Darkside

Forumguru
Zeg niet dat ik je niet geloof. Zeg alleen dat ik een vermoeden heb.
Daarbij is het idd een nette service door iig een aantal jaar je systeem te voorzien van nieuwe kaart updates.
Bij mijn opel had ik vroeger wel gewoon west europa (DVD90 systeem). En was een nieuwe kaart meen ik 179,-.
En ook bij peugeot krijg je geen kaart updates.
Bij KIA weer wel en ik meen zelfs 7 jaar. Dus ook handig bij verkoop.
 

Rick

Senior Member
Er zullen altijd mensen zijn die niet geloven wat je schrijft.
Deze info heb ik ten eerste van de dealer en ook zelf ervaren met de navigatie van de Citigo van mijn vrouw.

Ik kon nog 1x een update op de Navigon navigatie zetten en kreeg via de website de melding dat de volgende keer betaald moest worden voor de update.
Het verschil is dat je een navigon aan je laptop moet leggen. Bij de columbus heb je alleen een SD kaart, dus bij het downloaden is er geen communicatie met je systeem. Dat een dealer iets zegt is wmb al helemaal geen zekerheid. Alleen met de controle die @Darkside aangeeft (soort van harde startdatum van het systeem + 3 jr waarmee de software checkt) kan dit omzeild worden. We gaan het zien.
Ik heb persoonlijk ook eens het verhaal van 3 jr updates door de dealer gehoord. Staat je daarna vrij om het zelf te downloaden.
 

lean

Lid
Welke kaartversie hebben jullie gekregen in een nieuwe Skoda ?
Heb een Octavia 3 met MIB Amundsen, Octavia is geleverd 12 juli 2014 met amundsen kaartversie 36.
Dit is de versie van november 2013. Ik heb nu een discussie met mijn dealer, ik had minimaal de versie van februari 2014 verwacht en eigenlijk ook wel de versie 040 van juni 2014.
Pon doet er niets aan, een soort reactie van je hebt pech gehad. Dealer lost het niet op.
Natuurlijk kan ik zelf nieuwe versie downloaden. Toch vind ik dat een nieuwe auto ook met de nieuwste kaarten geleverd hoort te worden.
Wat vinden jullie ?
 

Darkside

Forumguru
Weet niet wat standaard is. Eigenlijk zou ik ook graag zien dat alle firmware etc gewoon up to date is.
Soms brengt dat ook verbeteringen met zich mee. Dit is lastig te controleren denk ik.
Maar het zou wel mooi zijn dat een dealer e.e.a meteen voor je update.
Ook kleine zaken als het vastzetten van een slangetje als bekend is dat daar veel klachten over zijn.
Gewoon preventief.
 

AndreM

Forumguru
Mijn auto is in juni bij de dealer aangekomen.
Daar stond versie 36 op de Amundsen en is zo aan mij afgeleverd.

Nu is mijn auto een lease auto, maar als particulier betaald je best wel een hoog bedrag voor afleverkosten.
In dat bedrag zit o.a. Leges kosten, volle tank en de auto wordt dan helemaal nagelopen voor aflevering.
Hier zou ook de laatste soft-, firmware bij moeten zitten, want dit hoort ook up to date te zijn bij afleveren waar je voor betaald.

Overigens is het kaartmateriaal voor de dealer zo gepiept, omdat hij de nieuwe versie maar eenmalig hoeft te downloaden en daarna het alleen maar op de SD kaart hoeft te schrijven.
 
Omdat er bij Skoda verschillende merken, en binnen merken verschillende types, navigatie systemen zijn, is dit appelen met peren vergelijken.
Navigon in een Citigo, Amundsen, Amundsen+, Amundsen MIB of Columbus in de Octavia, en voor elk type een andere policy voor wat betreft het updaten....Het is net een spelletje: 'Kom er maar 'ns achter':D;).

Ik ben er inmiddels ook achter dat de verschillende typen en policies je niet echt verder helpen.
Zijn er wellicht forum-leden die ervaring hebben met de RNS Amundsen en een SD-kaart die ze zelf hebben gefabriceerd? Slaat de boel echt op hol of zijn er resultaten geboekt?
Ik vind het echt doodzonde om 200 euries uit te geven voor die paar straten waar je bijna niet komt.
Die 200 euries kan je dan ook aan de benzine voor het omrijden besteden.. ;)
Want dat moet ik mijn Amundsen nageven, bij "omrijden" rekent deze best snel een andere/nieuwe route.

groet Paul
 
Met andere woorden eigenlijk heb je helemaal geen software update nodig...?

Nou... Uh...
Ik ben en blijf natuurlijk een hollander.
Nieuw en up-to-date en dan bijna voor niets spreekt mij altijd wel aan.
Dan kan ik dat benzinegeld besteden aan uit-eten-geld bijvoorbeeld.
 

EdK

Forumguru
Heb nog wel een ANWB stratenboek, als je die nou inscant dan zijn ze in iedergeval elektronisch.
Nu nog dom blondje op bestuurdersstoel erbij en je hebt de mooiste domdom....
 

Old Soldier

Nieuw lid

henriz

Forumguru
En dat heet dan een "kwartaalupdate"? :maakmegek:
Nou ja, bijna.
Komt uit in een kwartaal:
icon-check.png

Komt nooit meer dan 1 keer per kwartaal uit:
icon-check.png

Komt ieder kwartaal uit:
icon-x.png


Eigenlijk net als mijn leeftijdsupdate. Die is altijd, zonder uitzonderingen, in Q3.
 

dj.verhulst

Forumguru
Wel een mooie service als je een O3 heb met een navigatie de grote en kleine dat je simpel met een kaartje kan updaten,, eigenlijk als je de meerprijs ziet ,, en als ik een los navigatie systeem er bij neem met life time kaarten wat dat kost,, kunnen ze eigenlijk niet achter blijven.

wat ik eigenlijk het verschil tussen de grote en kleine admussen en colombus behalve het scherm formaat ?
 
Bovenaan Onderaan