Navigatie update

Spector

Forumguru
Dat is de enige reden waarom ik altijd op de lange afstanden Waze aan heb staan op m'n telefoon. 2 weten meer dan 1 en het heeft mij tot nu toe toch al aardig reistijd bespaart. Mooi voorbeeld was vorig jaar richting de wintersport, de Columbus ( toen nog een RNS 510 ) gaf een stevige vertraging aan vanaf München maar kon geen alternatief opgeven terwijl Waze ons netjes van de snelweg af dirigeerde en via binnenwegen voor de file weer de snelweg op stuurde. Ruim 30 minuten binnendoor gereden (A9 en A8 afgesneden), maar toch 2 uur sneller op bestemming.
 
Dat zelfde probleempje had ik ook met mijn 64GB kaartje
32GB gekocht, en toen lukte het wel. Blijkbaar is die voor kaartupdates gevoeliger voor het formaat/indeling dan voor muziek. Want daar heb ik met 64GB geen enkel probleem.
 

Rallye

Forumguru
Klopt, download gaat prima, via het bijbehorend uitpakprogramma op een SD kaart, en dan zegt ze....geen kaarten gevonden....

@Skotavia3 Je zegt “een SD kaart”. Bij de Amundsen moet je de gedownloade kaart op de SD-kaart zetten, namelijk de originele Skoda-SD-kaart. Bij een Columbus kun je gewoon een SD-kaart nemen......
 

Skotavia3

Senior Member
Bedankt, ik ga het 1 en ander proberen, al ben ik voor het pielen aan de originele sd kaart wel een beetje huiverig.
 

Bakkertje

Forumguru
Na 3 VAG navigatie systemen (Columbus, Amundsen+ en nu de MIB2 Discover media (Amundsen)) ben ik eigenlijk wel klaar met de VAG navigatie.
Voor mezelf heb ik besloten er geen geld meer aan uit te geven in ieder geval. Mijn vader heeft een Polo met Mirrorlink/Carplay en het navigeren via de telefoon werkt dermate goed dat, dat voor mij de voorkeur heeft.
Met 10Gb internet per maand (ook in Europa) kan ik overal met up to dat kaarten navigeren, inclusief verkeersinformatie etc.

Dus mijn volgende VAG product heeft bij voorkeur gewoon een radio met media ondersteuning en mirrorlink achtige functionaliteit.
 

Skotavia3

Senior Member
Dat is inderdaad he voordeel van online-oplossingen, zoals Google Maps, Apple Kaarten, Waze en TomTom. En de Amundsen en Columbus die een internetverbinding hebben. Maar die zitten inderdaad niet in een O2; wel in de nieuwere O3’s.
Vorige week moest ik in Arnhem zijn, de navi van de O3, (update 2016/17) kon de straat niet vinden, gelukkig de Garmin van de thuis-chef wel, die vond er zelfs 2, ieder met een andere postcode.
Verder vind ik wel de traffic optie van de O3 navi super, geeft direct alle bijzonderheden aan en de hele urgente zoals spookrijders meld hij met een piepje in je schermpje.
Weet ik gelijk dat ik weer eens verkeerd rij :sterretjes:.
 

Rallye

Forumguru
@Bakkertje Als je een VAG-leasewagen hebt zit navi (met live file-info via internet) er waarschijnlijk standaard in. Even opletten of Smartlink geactiveerd is (meestal wel tegenwoordig) en je hebt “best of both worlds”.
 

Jorg Edelbloedt

Senior Member
Dat zelfde probleempje had ik ook met mijn 64GB kaartje
32GB gekocht, en toen lukte het wel. Blijkbaar is die voor kaartupdates gevoeliger voor het formaat/indeling dan voor muziek. Want daar heb ik met 64GB geen enkel probleem.
Grappig...

Volgens de dealer is het max formaat voor het Amundsen systeem 32GB
 

Bakkertje

Forumguru
@Rallye mijn huidige werkgever heeft een aardig beperkt leasebudget. Het wordt voor mij waarschijnlijk geen business uitvoering meer. Dikke kans dat het een kodiaq wordt in style uitvoering zit daar de connectfunctie al in. Maar ik mag pas in november gaan bestellen dus wat precies weet ik nog niet. Voor de VAG navigatie heb ik in ieder geval geen geld meer over.
 

Brutus12

Actief lid
Sinds november in het bezit van een Rapid, daarvoor een Fiat met TomTom.
Wat een verschil, ben van plan om maar weer een TomTom te kopen.
 

Rallye

Forumguru
@Bakkertje Vandaag vanuit de Achterhoek naar Amsterdam Arena en terug gereden met Apple Kaarten. Ik vond de meldingen af en toe wat laat en het verwijzen naar de E-nummers van wegen (waar in Nederland altijd de A-nummers worden gebruikt) is zeer onduidelijk. Maximumsnelheden worden niet weergegeven. Ook de verwijzingen zijn soms vaag. Van de A30 naar de A12 is voor mij richting Arnhem en niet richting Gelderse Vallei (het ziekenhuis dat inderdaad bovenaan op het bord staat). Geen meldingen in de maxidot. Geen Flitsmeister.

Voordelen: kaarten up to date en een melding (piepje) tijdens een telefoongesprek als je een stap in de route zet. Ingeven adres via Siri werkt handiger als mondeling op de Amundsen zelf.

Kortom: ik vind Apple Kaarten nog geen fijn systeem. Misschien is Google Maps of Waze beter.
 

EdK

Forumguru
Hebben jullie dan nog niet de BETA versie van Flitsmeister geprobeerd ?
Als je laatste app update hiervan hebt is het alleen kwestie van even aanzetten in de options en mijn eerste ervaring verleden week was positief !
Hij deed het al beter dan de Amundsen navi, maar misschien is daar niet veel voor nodig.
 

peterhuppertz

Forumguru
Kortom: ik vind Apple Kaarten nog geen fijn systeem. Misschien is Google Maps of Waze beter.

Google Maps is redelijk; de TomTom app (voor Android) is gewoon uitstekend. Kost 20 euro per jaar. Maar voor Apple zal dat wel weer een drama worden, want daar mogen van Apple geen SD-kaartjes in.
 

EdK

Forumguru
Wat doet die beta-versie dan? Werkt die met Carplay?
Dat durf ik je niet te zeggen, daar ik niet met carplay werk verder.
Maw FM heb ik gewoon op de telefoon erbij draaien.
Weet ook niet op dit moment of FM routeplanning alleen NL (benelux) is of dat het bv west europa is ?
 
Bovenaan Onderaan