Navigatie update

Darkside

Forumguru
Straks is roaming qua internet ook beter geregeld. Daarbij kan je natuurlijk ook een soort van abbo hebben speciaal voor dit soort zaken.
 

AndreM

Forumguru
Heb je geen TT voor nodig.
Werkte met de navigatie CD 70 van Opel ook al zo.
Ik ben toen bij de Chiemsee in DL uit de file gegaan op aanwijzing van de navi en na 40 min binnendoor weer de snelweg op. Had ik toch maar ff 25 km file bespaard!
 

Rick

Senior Member
Ik bedoel dat via het TMC kanaal geen of weinig files op lokale wegen worden weergegeven. Daarbij is de vertragingstijd ook onnauwkeurig. TT heeft een contract met telefoonproviders (in NL Vodafone) waarmee ze exact kunnen bepalen waar vertragingen optreden en hoeveel vertraging er is. Met die data stellen ze dus de snelste route voor je op en werken die informatie elke twee minuten bij. Beter wordt het niet.

In jouw voorbeeld hadden die 40 min binnendoor er ook 140 kunnen zijn als gevolg van een opstopping bij de oprit op de snelweg na je detour. Dat had je dan niet geweten. TT weet dat wel.
 

AndreM

Forumguru
Ik weet wel wat je bedoelt @Rick
In Nederland gebruik ik vaak www.livetraffic.tomtom.com

Maar door dit systeem, wat o.a. De Amundsen heeft, heb ik eerder een file omzeild bij Stuttgard waar later bleek dat er een collega 4,5 uur heeft stil gestaan. En ik heb 25 min binnendoor gereden.
En zeg nou zelf, ik rij liever een stukkie om dan 4,5 uur stil staan en je niet weet hoelang het nog duurt.
 

andrehj

Forumguru
dan bij het plaatselijke tankstation een lokale prepaid datasim te kopen.
Ik zet op mijn telefoon de roaming zo nu en dan gewoon aan. Zolang je binnen de EU blijft, kost dit (bij de KPN / Simyo althans) maar €0.25 per MB. Na een hele dag in de Duitse dierentuin zat de teller pas op 2 euro, en dat kwam vooral door die ene foto.
En als je TT op een oude Smartphone doet, zonder overige apps, zal het dataverbruik echt maar miniem zijn. Dan gaat het maar om een paar kB, dat kost je, ook in het buitenland, maar een paar cent.
 

AndreM

Forumguru
Dat heeft weer een ander nadeel: er moet een Opel omheen... :tongue::sterretjes:

Je moet niet oordelen over een ander merk als je zelf niet of nauwelijks ervaring mee hebt.
Over ieder merk valt wel iets te zeggen, en Opel heeft mij 27 jaar lang, 1100000 km, veilig thuis gebracht.
Reputatie Skoda liet vroeger ook te wensen over! Zeker met losse tomtommetjes. :tongue:
 

Canon-Eye

Forumguru
Welke ervaring is vereist om de modellenlijn niet mooi te vinden? Op zich al voldoende reden voor mijn eerdere opmerking.

Los daarvan mag ik - zelfs naar jouw maatstaven - wel degelijk oordelen over Opel, want ik heb er zelf 3 jaar mee mogen (moeten) rijden. Na 2x een Golf was dat best afzien qua rijgedrag, hoewel de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de Ascona 1.6S (de eerste voorwielaangedreven versie) wel aanmerkelijk ruimer was.
Maar de daaropvolgende terugkeer naar VAG - een Audi 80D - voelde heel erg als thuiskomen. Net of ik opeens weer op rails reed...
 
Laatst bewerkt:

AndreM

Forumguru
Welke ervaring is vereist om de modellenlijn niet mooi te vinden? Op zich al voldoende reden voor mijn eerdere opmerking.

Los daarvan mag ik - zelfs naar jouw maatstaven - wel degelijk oordelen over Opel, want ik heb er zelf 3 jaar mee mogen (moeten) rijden..

Kom je toch 24 jaar tekort! :maakmegek:
En voor Opel heb ik 8 jaar VW gehad en ja, de laatste was een Golf diesel, dus de overstap naar een Kadett diesel waren 7 mijlen terug. :banghead:
Maar mij hoor je niet klagen als je een auto van de zaak krijgt en je geen wegenbelasting, verzekering, onderhoud, afschrijving meer moet betalen.
En dat beetje belasting wat ik al die jaren, en nu nog, betaald nou dan rij je met veel plezier Opel hoor. :yeah:
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar mij hoor je niet klagen als je een auto van de zaak krijgt en je geen wegenbelasting, verzekering, onderhoud, afschrijving meer moet betalen.
Weer een verkeerde interpretatie.
Ik klaag niet, ik vergelijk...

Werkzaam geweest in het beroepsgoederenvervoer - zij het niet als chauffeur - heb ik over een periode van dik 46 jaar de beschikking gehad over 15 verschillende van dienstwege beschikbaar gestelde auto's. Daaronder een Opel Rekord uit ca. 1964, een Ascona uit 1982, 2x Ford Taunus (jaren '60), 6 Volkswagens (2x Kever, 2x Golf, 2x Polo), 3x Audi 80 en 3x Skoda. Hiermee in totaal ruim 1,7 miljoen km gereden.

Vanaf 2011 de huidige (vierde) privé-Skoda, inmiddels ook dik door de ton heen.

Daarnaast van 1969 tot medio 2011 ervaring met nóg een stuk of 9 privé-auto's:
  • 2x NSU Prinz-4,
  • 3x Citroën (AZU, AK en Visa 1100RE),
  • Simca 1100 combi,
  • 3x Renault (R4 Combi, 2x Twingo).
Samen ook wel goed voor nog eens een 400.000 km als tweede auto, waarvan ik naar schatting toch nog wel ruim een kwart zelf heb gereden.

Verder in voorkomende gevallen nog wel eens gestuurd in directieauto's: in random order diverse Mercedessen 190 / 200 / 250TD / 250 E combi, Volvo S80 / XC90, BMW 5 en 7, Opel Senator (!), Range Rover HSE Sport.
Laatstgenoemde vond ik wel een van de leukste, maar dit terzijde.

Al met al voldoende basis om ook op allerlei eigenschappen te kunnen vergelijken, denk ik.
Kom je toch 24 jaar tekort!
Hoezo "tekort!"...?

En dan nu inderdaad maar weer on topic:
Getuige het plaatje op de vorige pagina krijgen ze bij VAG de ergonomisch veilige positionering van het navigatescherm langzamerhand ook onder de knie - wel een paar decennia na bv. Volvo, maar vooruit.
Eerlijk is eerlijk, het gaat de goede kant op. Benieuwd wanneer dit tot Skoda doordringt: met de S3 hebben ze alvast weer een kans laten liggen. Ik wil geen apparaat - hoe mooi ook - dat zowat op kniehoogte zit.

Daarnaast blijft de prijs nog wel een dingetje: ik wil best betalen voor kwaliteit, maar wat ze voor zo'n klumbumbus-achtige durven vragen vind ik buitenproportioneel. (*)
Mijn stelregel is: ik vind het niet zo erg om belazerd te worden - zolang ik het niet merk... ;)
Maar hier gebeurt het zó opzichtig dat ik me niet voor vol aangezien voel - en daarover krijg ik dan de pest in.

(*) Maar ik gun ieder ander graag de vrijheid om z'n centen naar eigen goeddunken te besteden.
 

AndreM

Forumguru
@Canon-Eye ik stop ermee.

Alles wat alleen jij zegt is waar, wat een ander zegt deugd niet. :banghead:
Alleen jou mening telt overduidelijk, een ander mag zijn eigen mening niet zeggen.
En over de mening van anderen heb jij altijd weer je vast gestelde antwoord klaar,
het moet een Tom tom zijn of het merk deugd niet!
Begint een beetje vervelend te worden.

En als ik zeg, mij hoor je niet klagen.........dan maak jij er weer van dat ik zeg dat jij klaagd.
Wie interpreer hier nou verkeerd?

Dit forum leek mij het juiste adres om iemand met een vraag te helpen.
Blijkbaar heb ik mij vergist.

Suc6 ermee, ik ga mijn tijd aan leukere dingen besteden.
 

AndreM

Forumguru
Canon-eye bedoelt.

Dat hij mij per Pm heeft laten weten dat hij mij de wet voorschijft en geprobeerd de mond te snoeren.
Er zat niet eens een zinnig woord tussen waar je iets aan hebt.
Vanaf nu gebruikt ik de knop negeren en verder gaan waarvoor dit forum bedoelt is.
 

Spartak

Nieuw lid
Hallo h
Ik had ook een navigtie 2016 in mijn skoda octavia na lezen van dit forum is het mij gelukt om de nieuwste navigatie 2018 in mijn Amundsen te zetten en werkt perfect is even downloaden en klakken en knippen maar perfect.
Bedankt voor de tip
 

peterhuppertz

Forumguru
Nou, dan ga ik nu toch denk ik weer een paar mensen de gordijnen in jagen.

Ik heb nu een aantal auto's gereden met onboard-navigatie (VW, Renault, BMW, Citroën, Skoda). Er was er niet één die, qua navigatiekwaliteit (up-to-date kaarten, volledige en accurate verkeersinformatie, goede omleidingen) ook maar in de buurt kwam van de TomTom-navigatie-app op mijn Android-telefoon. Kosten, inclusief 4 kaartupdates per jaar EN met TomTom Live-verkeersinformatie? 20 euro per jaar (en nee, ik ben geen nulletje vergeten).

Met de Renault en de Citroën zijn we op vakantie geweest (naar Frankrijk nota bene...), en gelukkig hadden we altijd TomTom bij de hand voor een second opinion.

Het bezwaar van TMC is dat het lokale wegennet nauwelijks tot helemaal niet gedekt is. Dus dan stuurt je door TMC geïnformeerde navigatie je om de file heen, en dan beland je in de file van andere TMC-gebruikers die dat ook doen. Die files ziet mijn TomTommetje dan weer wel. Ha.

Ook in de Octavia komt dus een fatsoenlijke telefoonhouder, zodat de telefoon net onder de bovenrand van het dashboard zit (en dus niet aan de voorruit. Sorry meneer de fietser, ik zag u niet, ik dacht dat u mijn telefoon was...).
 

Rallye

Forumguru
Dat is inderdaad he voordeel van online-oplossingen, zoals Google Maps, Apple Kaarten, Waze en TomTom. En de Amundsen en Columbus die een internetverbinding hebben. Maar die zitten inderdaad niet in een O2; wel in de nieuwere O3’s.
 
Bovenaan Onderaan