Navigatie update

Testedoene

Forumguru
De Amundsen is voor mij een stapje terug in vergelijking met de RNS510 die ik had.
Dichtbij huis poogt hij me soms in het ootje te nemen door eens de toeristische fietsroute te laten volgen. De reden ken ik niet ;)
Verder heb ik de nieuwe kaarten proberen downloaden maar helaas zijn - in tegenstelling tot wat ik reeds hoorde - nog geen nieuwe mappen vrijgegeven. Q3 2014 is nog steeds van toepassing blijkbaar...
 
Laatst bewerkt:

Skoda-MAN

Forumguru
De Amundsen is voor mij een stapje terug in vergelijking met de RNS510 die ik ha

De navigatie in mijn vorige auto (je gelooft het niet Dacia) was sneller, duidelijker stem, groter en duidelijk beeldscherm, veel informatie zelf instelbaar te maken.
Helaas geen VerkeersInformatieDienst.
Dat apparaat was van LG en de updates kosten in de aanbieding € 75 voor heel West Europa.
Het kaartmateriaal was ook van Nafteq/Here net als van Skoda.
Geluid van radio en Usb/mwas heel goed.
Op sommige punten er op achteruit gegaan en op een andere vooruit gegaan. :D

EN BESTAAT DUS GEEN VOLMAAKT SYSTEEM DENK IK. (ook TomTom niet) :maakmegek::lezen:
 

Canon-Eye

Forumguru
Voldoet dit wel aan jou wensen @Canon-Eye?
Qua positionering is het wel acceptabel. VAG leert bij, zou je kunnen zeggen... :jaja:
Al ben ik wel benieuwd waar nu de informatie van de maxidot terecht is gekomen die ik ook wel ghraag continu beschikbaar heb - met name (de keuze uit) actueel verbruik en olietemperatuur. Als die info uit beeld zou zijn, dan ben ik per saldo slechter af.

Dat puntje even daargelaten, wordt het dan een kwestie van bedieningsgemak en prijs van het apparaat, alsmede voor wat betreft de updates de frequentie, het installeringsgemak en de eventuele prijs daarvan.
Zó snel tevreden ben ik nou ook weer niet, hè... ;)

alleen als de updates levenslang gratis zijn maakt het mogelijk een kans bij Kanonsoog
Dát is dus echt totale onzin. Ik heb nooit en nergens gezegd daqt het gratis moet. Mág wel natuurlijk.
Ik betaal nu ook zo af en toe in alle gemoedsrust een alleszins redelijk bedragje voor de updates omdat mijn huidige TT nu eenmaal van vóór de gratis updates dateert. De kern zit 'm in het begrip "redelijk bedrag".
De prijspolitiek van VAG - zowel voor 't apparaat als tot voor kort ook voor de updates - valt niet echt in die categorie.



(Tussen haakjes: een kanon heet in het Engels een cannon, en da's toch net weer iets anders dan een Canon ;))
 
Laatst bewerkt:

ElScorpione

Forumguru
@Canon-Eye je zegt een post terug dat wat iemand zegt nog niet voor iedereen geldt. Maar jij gaat ook wel aardig die kant op door telkens nogal stellige betogen te houden voor TomTom. Wat jij zegt geldt namelijk ook niet voor iedereen. TomTom bij de linker A stijl vind ik daan weer niet altijd handig. Dan slingert er weer een kabel langs je stuur. Dat dit voor jou goed werkt, wil dus niet zeggen dat dit voor iedereen geldt. Sommigen (waaronder ikzelf) hebben best iets over voor een mooi, goed werkend, geintegreerd systeem. Ik houd namelijk niet van die losse apparaten in de auto. Tel daarbij op dat tegenwoordig de updates bij Skoda (en VW) in ieder geval een lange tijd gratis zijn en de systemen bij veel uitvoeringen al standaard aanwezig zijn. Dat jij voor een losse TomTom kiest is prima, maar dat betekent niet dat ingebouwde systemen per definitie slechter zijn dan een TomTom. De meningen daarover zijn namelijk verdeeld.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Frenkie

Forumguru
Al ben ik wel benieuwd waar nu de informatie van de maxidot terecht is gekomen die ik ook wel ghraag continu beschikbaar heb - met name (de keuze uit) actueel verbruik en olietemperatuur.
Kijk eens in het plaatje in het midden van de "klokken". Volgens mij zie ik daar info die normaal in de maxi-dot staat.
 

Canon-Eye

Forumguru
@ElScorpione je vergist je. Ik hou geen betoog voor TomTom, ik vergelijk mijn situatie op diverse voor mij belangrijke criteria met de inbouwsystemen zoals VAG die levert en geef aan wat mijn voorkeur heeft. Dat heet: een mening.

Wie "iets"(?) overheeft voor een mooi - maar op een m.i. veel te lage positie (dealbreaker voor mij) - ingebouwd systeem moet vooral zijn eigen zin doen. De keuzes die ik maak, gelden niet voor iedereen - dat beweer ik ook nergens - maar het is wel nuttig als men zich vooraf realiseert dat het ook nog anders kan dan de dealer geneigd is je voor te spiegelen. Die wil dat apparaat van €1100 of zo graag meeverkopen, natuurlijk...

Kijk eens in het plaatje in het midden van de "klokken".
Dat had ik nog niet gezien - maar er van uitgaande dat je op de een of andere manier kunt kiezen welke info daar getoond wordt, ziet dat er wel OK uit.
 

Testedoene

Forumguru
@Testedoene heb jij het op deze manier geprobeerd de kaarten te downloaden, zie link.
Ik heb voor mijn Amundsen sinds juni 2015 versie 51

http://www.skodaforum.nl/forum/i/navigatie-amundsen-mib-o3.23792/#post-471690
Hallo AndreM, ja hoor, ik heb zonet via die link geprobeerd.
Op de hoofdpagina kan ik ECE 2015/2016 downloaden maar als ik dan naar de benaming van de file kijk kom ik aan een file met benaming P51xxxxxxxxxxxxxxxxxxx Q3.14.zip uit.
Dit betekent volgens mij ook dat dit de mappen van kwartaal 3 van 2014 betreft?
 

ElScorpione

Forumguru
@Canon-Eye er staan op youtube diverse filmpjes van het digitale dashboard van de passat. Ziet er gaaf uit en ik ga er eigenlijk vanuit dat je dit voor een groot deel naar je eigen wensen kunt aanpassen. Ik zou het wel gaaf vinden als dit dashboard ook naar de superb en octavia zou komen.
 
Laatst bewerkt:

AndreM

Forumguru
Versie 40 is van juni 2014
Versie 45 is van nov. 2014
En versie 51 is van juni 2015

De benaming P51 is het versienummer
Dus de versie die jij nu opnoemt is de nieuwste versie en niet van 2014

Dat er Q3.14 in genoemd wordt, kan zijn dat de kaarten tot 3 kwartaal 2014 zijn bijgewerkt.
Ik heb ondertussen al heel wat wegen bereden die in de nieuwste versie 51 nog niet voorkomt, misschien bij de volgende?
 

Canon-Eye

Forumguru
@Canon-Eye er staan op youtube diverse filmpjes van het digitale dashboard van de passat. Ziet er gaaf uit en ik ga er eigenlijk vanuit dat je dit voor een groot deel naar je eigen wensen kunt aanpassen. Ik zou het wel gaaf vinden als dit dashboard ook naar de superb en octavia zou komen.
Lijkt me een goed idee, maar dat gaat nog effe duren vrees ik.
Gelukkig ben ik o.o.v. nog niet aan een andere auto toe, dus ze hebben nog even de tijd om het in orde te maken...
 

Rick

Senior Member
Mbt TOMTOM vs inbouw. Ik ben ook groot voorstander van ingebouwde navigatie en heb een hekel aan losse apparaten en kabels. Ook die mensen die midden in de nacht met hun TOMTOM recht in het zicht met vol verlichte dagstand rijden verklaar ik voor gek (al is het maar omdat het gewoon heel gevaarlijk is)(en ja ik weet dat TT een prima nachtstand heeft, alleen is die optie voor veel mensen lastig te vinden). Maar toen mijn broer met zijn Renault Megane met ingebouwde TT met life time verkeersinformatie, ook in het buitenland, afgelopen wintersport op een zwarte zaterdag in 10 uur naar huis reed en de rest van de familie in Wurzburg een hotelletje kon gaan pakken, was ik toch aardig jaloers. Ik moest er nog eens aan terug denken toen ik 3 weken geleden 3,5 uur vertraging bij Parijs had... Goed nieuws dat VAG enige tijd geleden een samenwerking met TT is aangegaan. Dat zal netjes in VAG hiërarchie uitgerold worden (Audi - VW - Skoda) maar biedt hoop voor de toekomst.
 
Laatst bewerkt:

Darkside

Forumguru
File info.kan veel beter verwerkt worden. Dat heeft niet zozeer.te maken met tom tom of geen tom tom. Rds is gewoon niet goed hiervoor. Met een internet connectie en bv waze kom je ook al een heel eind.
Het Zou mooi zijn als elke fabrikant dezelfde software gebruikt en dezelfde DB dan heeft iedereen profeit van dezelfde gegevens
 

AndreM

Forumguru
File info.kan veel beter verwerkt worden. Dat heeft niet zozeer.te maken met tom tom of geen tom tom. Rds is gewoon niet goed hiervoor. Met een internet connectie en bv waze kom je ook al een heel eind.
Het Zou mooi zijn als elke fabrikant dezelfde software gebruikt en dezelfde DB dan heeft iedereen profeit van dezelfde gegevens

Met internet in de auto in buitenland wordt een dure hobby.

TMC in buitenland werkt gewoon goed, ik heb zelfs het idee dat met DAB de meldingen eerder aan de navi doorgegeven wordt.
Ik heb al diverse malen een file omzeild i.p.v. erin te gaan staan. :jaja:
 

Rick

Senior Member
Ik moet zeggen dat TMC via RDS of DAB inderdaad nog niet zo verkeerd is. Enige probleem: lokale wegen worden niet weergegeven. Dat is de kracht van huidige TT live services. Mijn broer reed toen vanuit Bregenz naar Stuttgart helemaal binnendoor. Dat zou je zelf gewoon niet snel doen, omdat je niet weet of er niet nog andere slim denkende omrijders zijn die dan op één knooppunt de hele boel gigantisch verstoppen. TT weet dat soort dingen en rijdt er om heen. Echt goud waard met twee kleine koters op de achterbank. Ik zit er zelfs aan te denken om hiervoor TT op een oude smartphone te zetten en dan bij het plaatselijke tankstation een lokale prepaid datasim te kopen. Kost je in totaal misschien één hotelovernachting en scheelt je veel stress.
 
Bovenaan Onderaan