Nakoelen motor

Ik heb een 1.6TDI GL-BL O3 van mei '14, met nu 7500km op de teller, en heb nu 2 keer het volgende meegemaakt:

Na een zeer rustige rit van ongeveer 15 minuten / 12km van werk naar huis en een buitentemperatuur van 15 graden blijft de fan nakoelen.

Ik stap uit, en er komt een fikse warme lucht uit de achterste wielkompartimenten. Het *ruikt* ook warm, alsof er een rubber deel heel heet is. Ik voel aan alle 4 de remschijven: zijn niet heet. De banden ook niet. Nogmaals: ik ben een heel defensieve rijder.

Is dit de regeneratiecyclus van de katalysator? Ik heb anders ook geen idee.
 
Ik denk het wel, heb precies hetzelfde met dezelfde motor en die van mij heeft inmiddels 54k gedraaid maar doet het nog steeds. Dealer doet het af als normaal en behorend bij deze motor.
 

andrehj

Forumguru
Dat is het regenereren van je roetfilter. Sommigen hier hebben dit probleem overigens effectief opgelost :D (en besparen daarbij ook nog brandstof).
 

micky

Forumguru
Idd regenereren van het roetfilter, gisteren bevestigd door mijn dealer, ik ben er mee terug geweest......
 
Bedankt voor de reacties. Ik dacht dat alleen bij lange ritten de regeneratie gedaan wordt.

Wat ik tijdens de rit merkte was dat de start-stop automaat niet meer de motor uitzette.

vwb de zuinigheid: ik zit nu na 7,500km op 4,8L/100km (gemeten aan de pomp). Hoe gaat dat oplossen van Andre? Het hele filter er uit halen?
 

derf

Senior Member
Ik had vandaag een rit gemaakt van +/- 100 km en de auto(1.4 tsi stond al een 1/2 uur op de oprit toen de koeler ineens aansloeg. Ik was er vlaknaast bezig en schrok me rot. Wat een herrie. Is dit ook normaal dat ie na zo'n tijd nog aanslaat. Duurde toch wel zo'n 5 minuten
 

micky

Forumguru
Bij een TSI weet ik niet, die heeft ook geen roetfilter, klinkt mijn raar in de oren dat het na een tijdje stilstand zomaar begint....
 

emilio3333

Forumguru
Renegeren doet de auto om de 1000 km. Dan zit je roetfilter alweer vol.
Meestal gebeurd dit tijdens het rijden en merk je het niet.
Ik kan het altijd zien wanneer ie het gaat doen bij stilstand.
Het stationair toerental ligt dan op 1000 ipv 800 toeren.
Zet ik dan de motor uit dan begint dit proces.
 

Canon-Eye

Forumguru
Hangt dat niet mede af van de mate van vervuiling, beïnvloed door de aard van de gereden kms (stads- c.q. buitenweg)?
 

emilio3333

Forumguru
Wat ik dus raar vind is dat het roetfilter er voor 'het milieu' opzit.
Houdt de roet tegen. Dan zit ie vol en wordt al die troep er alsnog uit gegooid.
Ding zit er dus alleen maar op voor de emissie eisen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ding zit er dus alleen maar op voor de emissie eisen.
Nee, het ding zit er op ondanks de emissie-eisen v.w.b. CO2. Wan wat er aan koolstof (via de brandstof) in gaat, moet er uiteindelijk ook weer een keertje uit - maar de vorm waarin die koolstof de auto verlaat is wel belangrijk.

Roet dat nie wordt verbrand maar direct wordt uitgestoten als fijnstof is direct vooral schadelijk voor de gezondheid, vooral in druk bereden gebieden (steden en zo) en dáárom zit er dus zo'n roetfilter onder je auto.
Ik laat 't dan ook gewoon zitten - zoals gelukkig de meesten doen:thumbsup: - en ik heb er nog nooit enige last of nadeel van ondervonden.
 
Bovenaan Onderaan