Nakoelen motor

Wild Chocolate

Senior Member
Het kunnen nadraaien van de fan, en zelfs het spontaan aanslaan daarvan als de motor al een tijdje uitstaat, is ook de reden dat je daar altijd met je handen weg moet blijven zolang de accu aangesloten is.
 

Wild Chocolate

Senior Member
Mwa, met de handen kan dan geen kwaad, met gereedschap wel. Dat is trouwens nog erger met de accu eraan, want dan gaat je ventilator stuk als hij gaat draaien. En daar heb je er maar 1 van, vingers 10 :D
 
dit doet hij als de auto net zijn roetfilter heeft ge-regenereerd of aan het regenereren was toen je de auto stil zette, het roetfilter wordt dan heel erg warm.

Ben totaal geen autokenner, maar wat bedoel je precies met regenereren van de roetfilter?
Wat maakt ie opnieuw aan (regenereren)?
 

Desperado

Forumguru
Dus; Regenereren, cremeren, reïncarneren is de juiste volgorde waarbij het beter is om alleen de 1e daadwerkelijk uit te voeren :deuk:
 

OctaviaWest

Actief lid
Ivm dat regenereren, wordt er bij jullie ergens op het display aangegeven dat dit aan het gebeuren is? Volgens de handleiding zou dat wel het geval zijn, als het roetfilter verstopt is verschijnt er een symbool op het display, er staat in dat je dan een minimaal 15 minuten aan >1800 rpm moet rijden, maar ik heb nog nooit iets op mijn scherm zien verschijnen... Volgens de handleiding zou de tekst op het display zijn "Roetfilter: instructieboekje!". Zie pag 23 van de handleiding...

Ik mag er dus vanuit gaan dat er geen regeneratie aan de gang is bij mijn O3. En toch loeit de fan geregeld voor de hele buurt...
 

CDK

Forumguru
Als je lampje brand is het mis, dan gaat de auto in de nooddoop, regenereren gaat min of meer ongemerkt
 

Joske

Forumguru
zoals reeds meermaals aangegeven: er is geen lampje dat zegt dat er een regeneratie bezig is, gaat het lampje van de roetfilter branden (zoals je al zelf aangeeft, zie manual) is de verschildruk over de filter te groot aan het worden en moet je dringend een langer ritje rijden bij een minimumtoerental. (en normaal ook een minimumsnelheid.. autosnelweg is dus ideaal dan)
 

serum

Senior Member
om problemen te voorkomen draait de fan dan na om de roetfilter te koelen.

Zit het roetfilter niet juist achteraan de auto? in ieder geval op een deel waar de ventilator geen effect heeft?
 

Desperado

Forumguru
Nee, die zit als ik het goed heb direct na het uitlaatspruitstuk.
En dat nadraaien is nou juist om hem te koelen, dus is het de goede plek.
 

turboturbo

Forumguru
Ik dacht ook dat die ergens richting de einddemper / halverwege de uitlaat zou zitten.

Maar dat denk dacht ik waarschijnlijk omdat vroeger die retro-fit filters daar kwamen?
 

Ronnie

Forumguru
Roetfilter/Katalysator zitten zo dicht mogelijk bij het uitlaatspruitstuk; dit om zoveel mogelijk warmte te kunnen ontwikkelen voor een goede werking.
 
Bovenaan Onderaan