Nakoelen motor

Canon-Eye

Forumguru
Idem voor de OII (1.9 TDI met roetfilter) waar ik eerder 4 jaar in heb gereden. Maar daarmee werd vrijwel elke week 2x een rit van 250 km gemaakt, dus voldoende gelegenheid om volgens de onmerkbare procedure te regenereren.
Even nakoelen deed hij wel regelmatig, maar omdat de laatste paar km van die ritten over het lokale wegennet liepen, was dat doorgaans wel binnen 1 of 2 minuten klaar, voordat ik de garagedeur dicht had.
 

isonic125

Actief lid
Nieuwe Octavia 1.6 TDI DSG Combi op de eerste dag:
Na avondeten een ritje van schoonouders naar huis +/- 15km.
Kids op bed gelegd.
Ritje terug om opa thuis te brengen :)
Colaatje gedronken en weer terug gereden.
Wat een lawaai zeg van die koeling toen ik uitstapte.
Ik ben na een poosje gaan kijken of het gestopt was; voelde me toch een beetje opgelaten t.o.v. de buren.

Maar ja het schijnt normaal te zijn dus zullen we er vast wel aan wennen
 

OctaviaWest

Actief lid
De mijne heeft het ook al één keer gedaan, zondagmiddag na een rit van zo'n 15km. Heeft een minuut of vijf staan blazen als een gek. Ik keek ook raar op. Maar toen herinnerde ik me dit topic...
 

isonic125

Actief lid
Yep, zo blijkt. Maar dan vraag ik me toch af waarom ie het de ene keer wel doet, en de andere keer niet.

Ik ken het wel van andere auto's maar waarom zo luid?
Wellicht komt het door de vorm van de koelvin.
Ik heb liever dat het iets langer duurt maar wel stiller.
(of het moet zo snel omdat anders de temperatuur te snel oploopt als de motor uitgeschakeld wordt)
 

MaRco2

Forumguru
Met de TSI is het me niet opgevallen, 1 keertje heeft hij staan blazen, voor zover ik me kan herinneren draaide de motor toen nog.

Wel laat ik hem altijd eventjes stationair nadraaien i.v.m. de turbo, meestal 10 s en wat langer na een forsere/snelwegrit bij een tankstop o.i.d. of onderaan een afrit, dus even niet het S/S systeem zijn gang laten gaan.

Tijdens het nadraaien, zie je de motorolietemperatuur ook naar beneden gaan.:)
 
Heb zelf de 1.6tdi en vanmiddag begon die ook weer na te blazen na een ritje van nog geen 15km. Wat mij opviel is dat de hele auto op dat moment aan de buitenzijde ook hitte uitstraalde in de zin van dat hij warm rook en aanvoelde aan de zijkant na het uitstappen. Koelvloeistof en olie gaven echter volstrekt normale waardes aan. Iemand die dit aspect van het heftige nakoelen herkent bij de O3 Tdi?
 

Gieliovd

Forumguru
Net begonnen met een regeneratie? Dan stookt hij het lekker op.

Verder, nee geen idee. Niet logisch. Hartje zomer in de bergen OK maar nu?
 

elephtera

Forumguru
Rond de 1000 km merkte ik dat hij zelfs bijna 15 minuten heeft lopen nadraaien, en dat om 11 uur snachts, ik baalde dus ook erg tov de buren. Maar daarna weinig meer van gemerkt, en sowieso veeel minder nakoelen dan die eerste 2000 km. Terwijl ik nu toch vaak "warme" ritjes heb.
 

Pollewop

Forumguru
Rond de 1000 km merkte ik dat hij zelfs bijna 15 minuten heeft lopen nadraaien, en dat om 11 uur snachts, ik baalde dus ook erg tov de buren. Maar daarna weinig meer van gemerkt, en sowieso veeel minder nakoelen dan die eerste 2000 km. Terwijl ik nu toch vaak "warme" ritjes heb.

Een goede verklaring is het feit dat bij een nieuw motorblok de interne weerstand (wrijving) nog hoog kan zijn. Nog niet alle bewegende delen (zuigers, krukas, kleppen etc.) zijn "ingesleten". Het motorblok produceert dan meer warmte tijdens het draaien. Na verloop van tijd neemt de wrijving af... Vandaar...
 

Gieliovd

Forumguru
Een goede verklaring is het feit dat bij een nieuw motorblok de interne weerstand (wrijving) nog hoog kan zijn. Nog niet alle bewegende delen (zuigers, krukas, kleppen etc.) zijn "ingesleten". Het motorblok produceert dan meer warmte tijdens het draaien. Na verloop van tijd neemt de wrijving af... Vandaar...
Nee, niet mee eens. Op het moment dat een blok dusdanig veel wrijving produceert dat het warm wordt, dan draait hij in de soep.

Een glijlager van een nokkenas wordt niet warm. Een bloklager wordt oliegekoeld en is juist gedimensioneerd.

Ik verdenk nog altijd een overenthousiaste temperatuursensor, anders zou iedereen het hebben.

De fan van mijn O3 is nog nooit aan gesprongen buiten het rijden om. En dan heb ik welliswaar geen TDI maar toch.
 

Majefloti

Forumguru
Nou, ik had het van de week ook terwijl ik een redelijk relaxte rit naar het werk had en de motor nauwelijks had belast. Nadat ik uitstapte leek het wel een JSF. Ik hou het zeker in de gaten vwb die temperatuursensor @Gieliovd.
 

m@rc

Lid
Heb zelf de 1.6tdi en vanmiddag begon die ook weer na te blazen na een ritje van nog geen 15km. Wat mij opviel is dat de hele auto op dat moment aan de buitenzijde ook hitte uitstraalde in de zin van dat hij warm rook en aanvoelde aan de zijkant na het uitstappen. Koelvloeistof en olie gaven echter volstrekt normale waardes aan. Iemand die dit aspect van het heftige nakoelen herkent bij de O3 Tdi?
Gisteren na een kort ritje, het was wel mooi weer (zonnetje), motor uit en de auto begon ineens te loeien. Ook kwam er een aparte geur vrij (dat iets nog moet inbranden oid?). Nooit zo meegemaakt bij andere auto's (qua herrie dan). na 5 minuten heb ik de auto weer even gestart en het loeien hield direct op. Motor weer uit, alles stil. In het boekje las ik dat zoiets wel 10 minuten kan duren (diesels). De hoeveelheid lawaai is best apart vind ik..
 
Hi all

Vanmorgen viel me iets op..
Ik kwam aan op het werk, na een rit van 1h30 ongeveer, en ik dacht dat mijn radiator (die fan) bleef nadraaien nadat ik de motor had stilgelegd.

Wat kan hier de oorzaak van zijn? Ik zou denken dat mijn motor te warm stond maar op mijn dashboard stond ie zoals normaal en ook geen waarschuwingen via mijn boordcomputer.

Dragonix
 

Desperado

Forumguru
Dan vind de auto dat de temperatuur nog te hoog is en koelt nog even na. Als het niet structureel is zou ik er geen zorgen om hebben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
oke, bij mijn weten de eerste keer dat het gebeurt maar niet erg anders gereden dan anders.. toch maar even in het oog houden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

peterbaarlo

Senior Member
dit doet hij als de auto net zijn roetfilter heeft ge-regenereerd of aan het regenereren was toen je de auto stil zette, het roetfilter wordt dan heel erg warm.

om problemen te voorkomen draait de fan dan na om de roetfilter te koelen.

stopt vanzelf als roetfilter afgekoeld is.

heb dit ook al enkele keren gemerkt. fan draait voluit en maakt veel lawaai.
 
Bovenaan Onderaan