Nakoelen motor

Mik19

Lid
Nu enige weken met O3 gereden te hebben, valt het mij op dat na sommige ritten de koeling behoorlijk luid en lang blijft nadraaien. Bij mijn vorige auto' s is dit mij nog nooit zo opgevallen. Heeft iemand hier ook ervaring mee?
 
Mij ook, vooral na een bergrit in Frankrijk. Na het uitschakelen van de motor bleef deze zeker nog 5 minuten na-koelen
 
Heb ik ook gemerkt, en melding van gemaakt bij mijn dealer. Die wist mij te vertellen dat dit volkomen normaal is.
 

skodaboy

Forumguru
ik rij ook al jaren met een TDI,en ik herken dit probleem eigenlijk niet..
ik heb een 1.9 TDI motor,en het aantal keren dat de motor blijft na koelen kan ik op één hand tellen..

doorsnee gezien zit er bijna altijd een 1.6 TDI in de 03,
waarschijnlijk is het een combinatie van het warme weer, en hoe hard de motor heeft moeten werken om zijn doel/bestemming te bereiken..en daar door (lang) na koelt..

vroeger had je een 1.9 TDI,tegenwoordig een 1.6 TDI,een kleiner blokje wat dezelfde prestatie's moet leveren als de 1.9 TDI,ik blijf erbij dat een kleinere cylinder inhoud sneller in 'ademnood' geraakt,en dus ook sneller zal 'warm' lopen onder bepaalde omstandigheden...
 

Ronnie

Forumguru
Ik rij al vanaf 1976 VAG auto's, dit "nakoelen" hebben ze allemaal gedaan. VAG heeft (ten goede) ervoor gekozen om de fan's buiten het contact om te schakelen, dus dat ze ook na het uitschakelen van de motor kunnen aanslaan om een hittestuw van de motor te voorkomen.
Na een "warme rit" blijft de motortemperatuur keurig op de 90 graden, echter na stopzetten van de motor valt de circulatie van het koelwater weg en zou de temperatuur op kunnen lopen tot 110-120 graden(+1-1,2 bar) en zou de expansie dop stoom af gaan blazen. Het gevolg is dan weer dat je met te weinig koelwater zit.......
 

RayDelft

Forumguru
Nu je het zegt. Ik besef me ineens dat ik het bij mijn vorige auto's ook had ( is trouwens normaal) maar bij mijn Skoda heb ik het nog niet gehoord.
 

Mik19

Lid
Nu je het zegt. Ik besef me ineens dat ik het bij mijn vorige auto's ook had ( is trouwens normaal) maar bij mijn Skoda heb ik het nog niet gehoord.
Was bij mijn vorige ook zo, maar ben nu in Frankrijk en bij korte ritten is dit extremer dan bij lange ritten. Ook bij mij thuis toen het nog geen zomer was :-) deed de auto dit ook bij een korte rit.
 

mdortland

Actief lid
Klinkt bekend. Mijn fabia 1600 16v doet dit oom nog wel eens na een stevig ritje. Volgens de dealer.
Normaalst zaak van de wereld!
 
Ik heb nog nooit een fan op mijn eerdere tdi's gehad die zo'n klere herrie maakt als deze. De halve buurt kan "meegenieten"...
 

sitechris

Donateur
Nee hoor, mijn 2.0 TDI heeft er ook veel last van. Opmerkelijk overigens alleen bij iets koeler weer. In de zomer eigenlijk bijna nooit het geval.
 

floyd2

Forumguru
Nee hoor, mijn 2.0 TDI heeft er ook veel last van. Opmerkelijk overigens alleen bij iets koeler weer. In de zomer eigenlijk bijna nooit het geval.

Dan staat met koeler weer waarschijnlijk je airco uit???
Als de airco namelijk aan staat draait er altijd een ventilator mee,alleen zachter waardoor dat niet zo opvalt.
Dat de ventilator meer aanslaat in de O3 heeft waarschijnlijk te maken met een door de betere stroomlijn veroorzaakte slechtere koeling.
Daardoor moet er al sneller lucht mechanisch door de radiateur geloodst worden.
 
Bovenaan Onderaan