MX-5 Roadster Coupé

Rallye

Forumguru
@JPs_OC2 Inderdaad bij de Cabriohoeve. Netjes geholpen, proefrit was mogelijk zonder afspraak. Zag er prima uit. Helaas werd het ‘m niet. Maar dat lag aan mij.

Sorry, voor het late antwoord. Ik was ff druk.
 

JPs_OC2

Donateur
Punt 1: Een nieuw set banden. Er zitten nu Bridgestone's voor en Continental's achter en dat bevalt in de verste verte niet.
Michelin Pilot Sport staan op het verlanglijstje

Het nieuwe set zit er onder. :jaja:
Rondom Michelin Pilot Sport 5.

Michelin PS5_S.jpg

Meteen van de gelegenheid (weekje vrij) gebruik gemaakt om km's te maken en de banden eens te "testen".
"Waar gaan we heen?"
"Ff koffie drinken in Bremen?"
"Goed idee! Maar heen wel doorgaande snel- en b-wegen en terug volledig binnendoor."
"Kan je gedachtelezen...?" (met een grijns van oor tot oor)

Ruim 350 km onder alle weersomstandigheden behalve sneeuw/hagel/ijzel verder kunnen we alleen maar supertevreden zijn.
Zowel asfalt als beton op de snelweg, snaarstrak sturen. B- en achteraf weggetjes met diverse ondergronden, ook snaarstrak sturen.
Bergen grip in zowel droge als natte omstandigheden en nog stiller dan de Pilot Sport 4 die we onder de O3 hebben zitten.
Met andere woorden > top band!

Het enige vervelende van de sterk afwisselende weersomstandigheden was dat we niet de hele dag in ECO-modus hebben kunnen rijden.
(ECO = Echt Compleet Open) ;)
 

JPs_OC2

Donateur
Geen ECO, dan ARKO als alternatief?

Zou natuurlijk ook kunnen :pieker:. Alleen stormt 't dan, afhankelijk van de gereden snelheid, net als in iedere andere auto.
Met dak open komen daar dan nog eens een paar windkrachtjes bij. 100% Garantie op een coupe Katrina :laugh:en als je het het lang genoeg volhoudt bijna zeker ook nog een oorontsteking ...

Anyhoe, vanmiddag in ieder geval ff in zowel ECO- als ARKO-stand gereden :), de zon scheen en het zijn tenslotte maar 2 ramen die je naar benden of omhoog hoeft te doen ;) .
 

leon-cupra

Forumguru
Voordeel van een roadster is dat wanneer er geen regen is je altijd open kan rijden. In mijn MX5 reed ik continue open(uitgezonderd bij regen). Zelfs in de winter was het nog perfect te doen. In een MX5 voel je met de ramen toe amper een zuchtje wind in het interieur. Enkel een beetje wind over het hoofd.

Vier-zitcabrio is een totaal ander verhaal. De wind heeft veel meer mogelijkheden om in het interieur te komen. Je voelt snel wind op je lichaam zelf want het minder aangenaam maakt bij koudere dagen.
 

JPs_OC2

Donateur
De afgelopen periode de nodige kilometers gemaakt – zowel open als dicht - en iedere keer gewoon genoten. :cool:

1669825590224.png

Daarnaast ff bij de MX-5 specialist langs geweest voor groot onderhoud en een algehele check.
Niets op aan te merken en geen aandachtspunten :thumbsup:

Voor de komende maanden en de toekomst wel nog ff een druppellader aangeschaft zodat de accu goed onderhouden blijft.
De alom bekende CTEK MXS 5.0 lader (wie heeft ‘m niet :jaja:) plus een beschermhoes en verlengkabel.
1669825851010.png
.......….een MXS 5.0 voor een MX-5.... :)

Verder, bij de O3 bevalt het ook prima, een set gasveren van I.L. Motorsport onder de motorkap geplaatst. Is nou niet echt nodig maar wel zo makkelijk bij het los- en aankoppelen van de druppellader. ;)
1669826407883.png
 

Rallye

Forumguru
Die laatste is geen O3…..

Ik heb inderdaad dezelfde CTEK, hoesje en verlenging voor onze MINI Roadster.
 

JeSko

Forumguru
Schitterende auto heb je, ga je hem ook opleuken zoals je Octavia? Heb je die trouwens nog dan? Zo'n Mazda rijd goed he ;) een beetje de Japanse interpretatie van freude am fahren, heerlijke schakelbakken, direct stuurgevoel, leuke motoren, en het zijn nog eens mooi getekende wagens, wat wilt een mens nog meer. Gefeliciteerd, en wens je veel plezierige en veilige kilometers ermee :)
 

JPs_OC2

Donateur
Thx @JeSko :D

Het is inderdaad een heerlijke gooi en smijt auto waar we veel lol mee hebben. Lekker rustig cruisen en daar waar het kan ff lekker gas geven en iedere keer naar elkaar zitten grijnzen na een stukkie superstrak sturen over leuke weggetjes :cool:

ga je hem ook opleuken zoals je Octavia?
Eg wel....dat onvermijdelijke proces is uiteraard al in gang gezet. :jaja:
- Gasveren zitten al onder de motorkap.
- Een SmartTop module waarmee ik niet stil hoef te staan om de kap te openen ligt klaar voor montage.
- De enige ontbrekende optie op de accessoirelijst, stoelverwarming, gaat er ook komen. Bijna volledig OEM. Ben nog op jacht naar een paar originele onderdelen. Zodra alles compleet is en erin zit volgt vanzelf wel een verslag.
- Telefoonconsole op maat van Kuda en een MagicMount Soche (magneet) ligt klaar voor montage.
- De radio is uitgebouwd en de vervanger (met o.a. DAB+, Android Auto, 2x USB, etc, etc) gaat er binnenkort samen met een interface voor de stuurwielbediening en antennesplitter in.

20230114_152618_M.jpg

Verder? Eeehhh....het originele geluid van de uitlaat is zeker niet slecht maar iets steviger "lawaai" zou toch wel leuk zijn. Verhouding motorgeluid vs uitlaatgeluid is nu zo'n 75% vs 25%. Heb een leuk exemplaar op het oog (en oor ;) ) wat meer richting de 50/50 verdeling gaat, alleen is vrouwlief (nog) niet overtuigd. Komt wel, geen haast. Heeft nog wat tijd nodig :)

De O3 (hebben we nog) doet trouwens onverstoord en probleemloos z'n werk. Is en blijft een heerlijke auto en die gaat voorlopig zeker nog niet weg.
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Zo’n Kuda, ook met Scosche magneet hebben we in de MINI ook - in de Octavia had ik er een op een Brodit clip. Werkt fantastisch (en, ff sluikreclame) de clip met magneet is op het forum te koop.

Benieuwd welke radio je hebt en hoe het er dan uitziet!
 

JeSko

Forumguru
Kan het me goed voorstellen :) wij zijn onlangs ook naar een Miata wezen kijken, want mijn vrouw wilt er een Miata bij, wel een oldtimer dan, maar we lopen aan tegen het stallingsprobleem, we hebben de financiële ruimte wel maar de oppervlakte niet, anders had hier als oldie al een Miata voor de deur gestaan, met de iconische klaplichtjes.

Lekker aan het klussen geweest al zie ik, maar ik had ook niet anders verwacht, komt helemaal goed!

Sport uitlaat onder een N/A Mazda is een must, die klinken zo goed :D wij hebben enkel de einddempers verwijderd en vanaf daar een custom uitlaat laten lassen, een heerlijk diepe brom komt daar uit, is wel een andere motor maar ik denk dat het qua geluid wel in elkaars buurt ligt, onze klinkt in elk geval beter dan 90% van wat we deze zomer op meetings hebben mogen, lees moeten, aanhoren :D

Ik volg dit topic met veel interesse alvast :)
 

JPs_OC2

Donateur
Benieuwd welke radio je hebt en hoe het er dan uitziet!
Hoe het er uitziet was ik zelf ook supernieuwsgierig naar maar er blijft maar van alles tussenkomen om de boel definitief in te kunnen bouwen en goede foto's te kunnen maken...:nono:...
Maar in ieder geval wel de boel wel ff aan kunnen sluiten om te checken of alles werkt en dat doet het :jaja: .

Onderstaand links de radio die er in zat - Sanyo (Panasonic) - en rechts de nieuwe - Sony XAV-AX5650
Sanyo vs Sony_M.jpg

En werkend in de auto
Sanyo vs Sony II_M.jpg

De "oude" radio was op zich best uitgebreid met TomTom navigatie en een usb aansluiting in het handschoenvak maar qua bedieningsconcept verre van actueel, zeg maar zwaar achterhaald. De Sony is van alle gemakken voorzien. Android Auto, Carplay, DAB+, twee USB aansluitingen en nog wat goodies.

Als alles netjes in is gebouwd en de telefoonconsole ook op z'n plek zit volgen betere foto's :cool:
 

JPs_OC2

Donateur
Ja, om de heerlijke schakelende versnellingsbakken staan ze inderdaad bekend @sitechris maar helaas was dat voor ons geen optie (meer).

Vrouwlief was een aantal jaren geleden aan het trainen voor een kwart triatlon en is van haar racefiets af gestuiterd. De linkerknie lag aardig in de vernieling, is geopereerd maar bleef uiteindelijk toch een zwakke plek.
Gevolg? Lopen en alledaagse bewegingen zijn geen probleem maar onder een bepaalde hoek kracht zetten (o.a. koppeling intrappen) wordt na een aantal herhalingen zeer pijnlijk.
Lang verhaal kort > Haar lease auto (werk) omgeruild voor een DSG. Eigen schakelauto later ook verruild voor een DSG en nu dus een MX-5 met een – in Nederland in ieder geval weinig voorkomende – automaat.

En om mijzelf maar even te citeren, zie onderstaand ;)
De automaat. Tsja, wel of niet? Bergen aan argumenten voor en net zoveel tegen. Hoort ie thuis in een dergelijke auto?
Even afgezien van het feit dat ie er moest komen, als de automaat mij of mijn vrouw niet was bevallen dan had de auto nu zeker niet voor de deur gestaan. We zijn beide niet vies van een potje actief sturen en zoeken daarbij niet de grenzen op maar de auto moet wel volledig naar de hand van de bestuurder staan en niet beperkt worden door een onwillige trage of eigenzinnige automaat.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Ja Mazda's schakelen erg fijn, moeilijk uit te leggen maar ze schakelen vlot en geven zo'n bevredigende mechanische klik. Jammer dat dat door de knie van je vrouw niet mogelijk was, maar automaat rijden heeft ook zo zijn voordelen, en het blijft een lekker onderstel met of zonder schakelbak.
 
Bovenaan Onderaan