MX-5 Roadster Coupé

JPs_OC2

Donateur
Wat doe je als je door het vaak rijden in een klassieke (280 SL Pagode) en moderne (paar generaties SLK) cabrio’s van een vriend “verslaafd” raakt aan open rijden?
Dan gaan we sparen voor onze eigen cabrio. Die kwam er uiteindelijk in de vorm van een BMW 325i (E30 - bouwjaar 1986). De auto had wat zorg en liefde nodig maar dat was geen probleem.
Jaren lang veel, heel veel plezier van gehad tot een gebrek aan tijd, ruimte en de oplopende kosten er uiteindelijk voor zorgden dat we de auto – met bloedend hart – weer hebben verkocht.

Zonder cabrio ging ook maar toch….de kriebel bleef. Sterker nog, die werd de afgelopen paar jaar alleen maar weer sterker.

Gaan zoeken? Ja! Eisen en wensen besproken en vervolgens gaan zoeken. Dat die zoektocht veeeeel langer zou duren hadden we niet verwacht.
Maar goed, lang verhaal kort, uiteindelijk gevonden en sinds afgelopen zaterdag staat het gewenste voor de deur.

Een Mazda MX-5 Roadster Coupé in Crystal White Pearl met een 2.0 ltr motor en automatische versnellingsbak. :cool:

20220911_154303_Edited_M.jpg

20220911_154312_M.jpg

20220911_154323_Edited_M.jpg

20220911_154459_M.jpg

20220911_154510_M.jpg

Afgelopen zondag het interieur tot in de puntjes schoongemaakt. Was niet echt nodig maar toch gedaan. ;)
De rest is binnenkort aan de beurt.
 

JPs_OC2

Donateur
Jazeker. De linkerknie van mevrouw JPs_OC2 heeft het niet zo op handgeschakelde auto’s en aangezien we er beide gewoon in moeten kunnen rijden moest het dus een automaat zijn.

Dit had wel aardig wat voeten in de aarde omdat de NC niet als automaat in Nederland is geleverd. Dat maakt het zoeken wat lastiger ;)Deze auto komt dan ook uit Duitsland.
 

Cordoba

Forumguru
Ik kan me vergissen, maar geloof niet dat ik ooit in werkelijkheid een MX5 in het wit heb gespot (mogelijk vanwege de insecten die je vaak met mooi weer oprijdt?). Nog een speciale reden om voor de NC-generatie te gaan?
 

leon-cupra

Forumguru
Nogmaals proficiat met de MX-5.

automaat … uiteraard wel verstaanbaar als er een knie niet mee wilt, maar eigenlijk een doodzonde. Mazda levert in de MX-5 zo een heerlijke handbak. De combinatie weggedrag, gevoel EN de handbak maken van de MX-5 een schitterende rijderswagen. Maja .. die dekselse knie ;)

@Cordoba tot de ND zag je er idd niet zo heel veel witte MX-5en. Sinds de ND is wit een stuk populairder. Is ook niet in-wit maar een parelmoerkleur. Zelf ook wit gehad op mijn ND, stond hem goed. En wit is gemakkelijk te onderhouden. Gewoon de juiste washmit kopen en de vliegjes gaan er zo af, zonder enige moeite.
 

Cordoba

Forumguru
@leon-cupra Ik weet genoeg manieren om insecten wat makkelijker van de lak te krijgen, maar kan we wel voorstellen dat de gemiddelde koper van een roadster daar wat huiverig voor is. (Goeie beschermlaag scheelt al veel voor het vastbakken, dan zijn er nog speciale producten (niet die krassende met pannensponsjes), en gewoon een stuk keukenpapier nat maken en even de insecten laten weken, maakt het allemaal vrij makkelijk.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Oude panty, probaat middel. Maar meestal haalde ik ze gewoon van de witte Polo af. Als je dat direct na een rit doet, lukt dat meestal wel. Voor de hardnekkige lijkjes dan de panty
 

leon-cupra

Forumguru
Gewoon een goede washmit. Denk dat ik één heb van Geyon. Met die washmit gaan ze er ook allemaal zeer gemakkelijk vanaf. Hoeft daar zelfs niet hard op te wrijven. Geen producten nodig , geen lakverzegeling nodig, …
Vroeger waste ik de wagen met een gewone spons en dan moest ik met een vezeldoek de insecten verwijderen, nu is dat niet meer nodig.
 

MarcoO2

Forumguru
Mooie wagen om te zien, zeker zo lang de hardtop er niet op zit. Mét de kap erop vind ik 'm minder geslaagd.

Heerlijke auto om te touren, zeker met automaat. Deze generatie is niet meer het heerlijke gooi-en-smijt-wagentje wat de oudere versies wel waren, maar dat mag de pret niet drukken. De automaat haalt die pret er toch al een beetje uit, maar die keuze is wel begrijpelijk natuurlijk.

Veel plezier ermee!
 

Canon-Eye

Forumguru
Probaat middel om insectenlijkjes te verwijderen van lak en vooral voorruit: de dauw-aanslag die vooral in deze ttijd 's ochtends vroeg op de auto neerslaat niet laten opdrogen, maar wegvegen met een lapje of spons. Alles is dan goed ingeweekt en je veegt het er zo af.
 

Rallye

Forumguru
Jazeker. De linkerknie van mevrouw JPs_OC2 heeft het niet zo op handgeschakelde auto’s en aangezien we er beide gewoon in moeten kunnen rijden moest het dus een automaat zijn.

Dit had wel aardig wat voeten in de aarde omdat de NC niet als automaat in Nederland is geleverd. Dat maakt het zoeken wat lastiger ;)Deze auto komt dan ook uit Duitsland.
Zoals in het andere topic benoemd liet mijn rechterknie de aanschaf van een MX5 van deze generatie helemaal niet toe. Blijft een mooie auto. Het roomwit ziet er luxe uit.
 

JPs_OC2

Donateur
Nog een speciale reden om voor de NC-generatie te gaan?
Meer een combinatie van redenen. Het uiterlijk (zowel open als dicht mooi) van de facelift versie, het vouwdak, de zitruimte ( voor ons voldoende ) en de automaat in combinatie met de 2 ltr motor.

Eigenlijk vielen voor ons de nodige puzzelstukjes op hun plek toen we dit model -tig jaar geleden al eens hadden bekeken. Praktisch bruikbaar, geen kofferbak die onbruikbaar is door een ingeklapt dak, klassieke roadster look, actief maar ook rustig te rijden en kan er als ik wil boodschappen ( niet te veel ;) ) mee doen.
Allemaal persoonlijke argumenten natuurlijk. Wat voor ons prima werkt kan voor een ander geen optie zijn.

niet dat ik ooit in werkelijkheid een MX5 in het wit heb gespot
Je ziet ze inderdaad niet veel. Of dat met de zichtbaarheid van onvermijdelijke roadkill te maken heeft? Geen idee.
De kleur heeft wat weg van Moon White Metallic, is alleen een fractie minder blauw en iets meer parelmoer zoals @leon-cupra aangeeft.
Overigens, we waren niet specifiek op jacht naar een exemplaar met deze kleur maar zijn o zo blij dat we deze zijn tegengekomen.

De automaat. Tsja, wel of niet? Bergen aan argumenten voor en net zoveel tegen. Hoort ie thuis in een dergelijke auto?
Even afgezien van het feit dat ie er moest komen, als de automaat mij of mijn vrouw niet was bevallen dan had de auto nu zeker niet voor de deur gestaan. We zijn beide niet vies van een potje actief sturen en zoeken daarbij niet de grenzen op maar de auto moet wel volledig naar de hand van de bestuurder staan en niet beperkt worden door een onwillige trage of eigenzinnige automaat.

Met de paddels aan beide zijden van het stuur kan je op ieder moment zelf schakelen. Gaat supersnel en blijf je wat langer van de paddels af dan gaat ie weer verder als automaat. Wil je dat niet? De pook een tikkie naar links in de M stand en je hebt volledige controle.
Goed, geen koppeling en geen korte pook die je actief bedient maar wel de luxe van desgewenst ff kunnen relaxen en de bak z'n werk laten doen. In ieder geval meer dan genoeg voer voor discussie maar wat ons betreft bevalt het goed.

...hihi...genoeg....:jaja:

Maarrr, eerst nog ff even paar puntjes op de i zetten en alles in laten werken. Wellicht dat er dan nog wat mods komen.

Punt 1: Een nieuw set banden. Er zitten nu Bridgestone's voor en Continental's achter en dat bevalt in de verste verte niet.
Michelin Pilot Sport staan op het verlanglijstje

Punt 2: Een SmartTop module.
Om het dak te openen/sluiten moet je nu stilstaan + op de handrem/of rem ingetrapt houden + de bak in stand P of N zetten + de open of dicht knop ingedrukt houden.
Met het monteren van deze module kan je tot 60 km/u (trapsgewijs per 10 km instelbaar) met één druk op de desbetreffende knop de kap openen of sluiten.
 

JPs_OC2

Donateur
Zoals in het andere topic benoemd liet mijn rechterknie de aanschaf van een MX5 van deze generatie helemaal niet toe.
Het draait voor wat betreft instappen en bedienen in dit soort auto's letterlijk en figuurlijk om de knieën. Is de bewegingsvrijheid daar minder dan houdt het al snel op. Jammer.

Nog even een vraagje. De foto van de witte MX-5 die je hebt geplaatst in het andere topic. De Cabriohoeve?
 

EJS

Forumguru
Mooie wagen!
Zo'n soort module heb ik ook gehad op m'n Z4 e85. Ideaal. Deze werkte ook nog op de afstandsbediening vd sleutel waardoor het dak al open ging als je aan kwam lopen. Mocht je die optie tegenkomen zou ik daar zeker voor gaan.

Het openen tijdens rijden was ik overigens niet zo'n voorstander van. Het leek mij best wel een belasting voor die softtop kapmotor met een rijwind van bijv 50km/u openen of sluiten. Ik gebruikte het heel zelden en dan bij stapvoets rijden of tijdens uit/inparkeren bijv.
 

JPs_OC2

Donateur
Thx!
Het openen tijdens rijden was ik overigens niet zo'n voorstander van.
Ik ook niet. Als er tijdens de ontwerpfase van de auto rekening mee is gehouden dan zou je er vanuit mogen gaan dat de motoren en constructie ertegen kunnen. Met dit soort aftermarket oplossingen is het vaak beter een veiligheidsmarge aan te houden.
Als ik in ieder geval maar af ben van het hele riedeltje aan handelingen en gewoon door kan rollen ipv stil te moeten gaan staan :jaja:.
 

CITIGO

Senior Member
Wat grappig ik heb een zwarte MX5 Roadster coupe NC
 

Bijlagen

  • Mazda-MX-5-Roadster_Coup_NC_Stralend_Zwart_Doorzichtig_1.8l-2.jpg
    Mazda-MX-5-Roadster_Coup_NC_Stralend_Zwart_Doorzichtig_1.8l-2.jpg
    154,6 KB · Weergaven: 31
Bovenaan Onderaan