MX-5 Roadster Coupé

leon-cupra

Forumguru
Heb de voorbije jaren ook al regelmatig gedacht “ik koop mij terug een MX5”. Heb al met een paar zalige wagens gereden maar de MX5 blijft toch een speciaal gevalletje. Het mooiste bewijs dat je niet veel pk nodig hebt om heel veel fun te hebben. Lichte kas, fijne schakelbak, met je kont quasi op de achteras zitten en heel laag zitten (alhoewel dat dat laatste op termijn wel serieus lastig wordt, zeker als daily). Een echt smijt en gooi bakje. :jaja:
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Ik denk dat ik zeker zoveel MX-5js zie rijden als gewone Mazda's, althans, het komt aardig in de buurt. Nu is dat niet zo moeilijk met een Mazda Dealer hier in het dorp, maar toch, heb de indruk dat de nieuwste generatie Mazda MX5 in België een echte verkoophit is.
 

leon-cupra

Forumguru
Is omdat je met Mazda “bezig bent” dat je er plots veel ziet.Ik zie de voorbije weken ook plots enorm veel Tesla’s. ;)
Denk dat de hype van de ND al even over is. Je ziet ze wel regelmatig bollen maar nu ook niet overdreven veel.
 

JPs_OC2

Donateur
Het ene zit er nog niet helemaal in/op, er liggen nog spullen klaar voor montage, weet je wat?

"Nou?"
Bestel nog wat meer :tegek:.
"Huh? :sterretjes:"

Had ’t kunnen weten. Contact met een paar demontagebedrijven en merk dealers voor OEM onderdelen voor de stoelverwarming zorgden naast teleurstelling ook voor de nodige irritatie wat er vervolgens weer voor zorgt dat je verder en dieper gaat graven op internet.

Dan kom je het nodige tegen - ook accessoires/onderdelen die je eigenlijk niet zoekt - wat weer voor nieuwe ideeën en een niet te weerstane mate van hebberigheid zorgt. Ook na een afkoelperiode van een paar dagen…:jaja:

Kleine opsomming, details en dergelijke komen later:
- Deel van de middenconsole met schakelaars voor stoelverwarming > Besteld in Japan (Sinds vandaag onderweg)
- Nieuwe behuizing van de sleutels incl batterijen > Via Amazon vanuit Duitsland (Ontvangen)
- Nieuwe logo’s voor de hierboven genoemde sleutels > AliExpress (Onderweg)
- Op maat gemaakt windschot (tussen de overrolbeugels) van glas > Car Glass Design – Duitsland (In productie)
- Spoiler voor op de achterklep. Kopie van een origineel Mazda accessoire, nieuw en in de kleur van de auto gespoten > Besteld in Japan en
supersnel ontvangen.
Had spoilers niet echt in gedachten om te plaatsen maar toen ik dit unieke en bescheiden exemplaar zag was nee zeggen geen optie meer.
Nodig? Nee, maar wel leuk om te hebben.

Heb 'm natuurlijk meteen op de auto gepast ;). Foto's volgen zodra die definitief op z'n plek zit.

20230202_161037_M.jpg

20230202_160856_M.jpg

Tot zover. Er gaat ongetwijfeld meer komen maar voor nu gaat de rem er weer ff op…..denk ik……:unsure:
 

JPs_OC2

Donateur
Droog, zonnig :unsure:, hmmm, buiten spelen? Ja!

Alle aansluitingen van de radio gecheckt en op z'n plek gezet. Alle middenconsole bekleding weer daar waar ze horen en meteen ook de telefoonconsole geplaatst. De magneet voor de telefoon komt later wel.
Meteen ook de SmartTop module ingebouwd (met wat gemopper vanwege weinig ruimte en weerbarstige stekkerverbindingen) en karren maar... :cool:

Lekker een paar uur aan het rijden geweest en inderdaad 'The long way home' genomen :jaja:
20230204_162726_M.jpg

20230204_162749_M.jpg

Android Auto, muziek via een USB stick, handsfree bellen, etc, etc. Alles werkt prima. :)
De telefoonconsole zit totaal niet in de weg, top!

De werking van de SmartTop module onderweg ook een paar keer getest. Werkt ook als een tierelier. Heerlijk gewoon.

20230204_172659_S.jpg
Nou ff braaf wachten en later weer verder fröbelen....en rijden :cool:
 

leon-cupra

Forumguru
Het systeem mag dan wel de laatste technologische snufjes hebben maar eerlijk gezegd vind ik het design te modern voor de wagen. De balans in het ontwerp van de middenconsole is imo weg. Vind zo een oude radio veel mooier.
FF3F17A5-FEE1-44E5-BB39-92837E91C1B5.jpeg


En in een MX5 heb je geen radio nodig. Kap open en de motor/uitlaat zal wel een leuk geluid maken.
 

Rallye

Forumguru
Toch wel heel handig hoor, zo’n moderne installatie. Kan wat mij betreft ook best bij zo’n niet al te oude wagen!
 

Kanerr

Forumguru
Ik vind het juist wel passen, en je rijdt niet altijd en overal volgas wat ervoor zorgt dat af en toe een lekkere infotainment systeempje de rit aangenamer maakt :)
 

JeSko

Forumguru
In dat bruine interieur zou het eerder misstaan, in het interieur van TS kan het prima naar mijn smaak.
 
Laatst bewerkt:

JPs_OC2

Donateur
Afgelopen weken is er weer van alles binnengekomen :yeehaa:

Alles voor de autosleutels in handen dus meteen maar aangepakt.
Rechts de "oude" sleutels + de nieuwe onderdelen en accessoires.
20230211_M.jpg

Het resultaat. Bling!
20230211_144249_M.jpg


Het windschot had wat vertraging maar is het wachten zeker waard geweest. Het is tegenstelling tot de meeste after-market windschotten niet gemaakt van acrylaat maar van één laags veiligheidsglas. Steviger en vooral vele malen beter bestand tegen krasjes/krassen en stof dan kunststof. Door de materiaalsterkte kan het schot ook groter zijn zonder dat er extra bevestigingspunten op of om de rolbeugels nodig zijn.
En, niet te vergeten (voor de Nederlandse markt niet van toepassing ;)), alles met de zegen van TÜV. :)

202302_145959_M.jpg
Heb 't al ff geplaatst om te proberen en de pasvorm is perfect. Zeer binnenkort monteren.


De geleiders voor de veiligheidsgordels op de stoelen.
Door de ronde vorm van het binnenwerk wordt de gordel gebogen en daardoor rolt deze het laatste stuk niet goed op. Komt ook voor dat ie het laatste stuk laat voor wat het is en daardoor tussen de deur en de deuropening kan komen met alle gevolgen van dien…krassen/deuken/etc….
Geen veiligheidsissue en/of reden voor een terugroepactie maar Mazda heeft dit uiteindelijk wel opgelost door de geleiders een andere vorm te geven. Veel liefhebbers hebben de geleiders vervangen voor het nieuwe model en anderen weten het niet/hebben het zo gelaten.
Ik irriteerde mij er in ieder geval mateloos aan dus … vervangen die meuk.

Links het nieuwe model
202302_155156_M.jpg


De stoelverwarming. Als alles er in zit maak ik wel een verslag over de zeer uitgebreide – soms frustrerende - zoektocht naar nieuwe/gebruikte OEM en/of OEM vergelijkbare onderdelen. Voor een paar OEM onderdelen bleek het uiteindelijk goedkoper (inclusief verzenden, invoerrechten en BTW) om deze uit Japan te halen ?!
Oké, Mazda is Japans maar om in Europa bijna het drie- a viervoudige te moeten betalen voor dezelfde onderdelen…idioot gewoon…:arghh:
Maar goed, het deel voor de middenconsole is inmiddels vanuit Japan aangekomen.

Kunststof bekledingsdeel, twee schakelaars en het rubber matje. Allemaal splinternieuw origineel Mazda :jaja:

202302_123655_M.jpg

De verwarmingsmatten zijn ook binnen. In dit geval after-market want OEM verwarmingsmatten zijn (zoals zo vaak bij losse onderdelen van items die alleen maar als één afgemonteerd geheel worden geleverd) zeer aan de prijs.
202302_124201_S.jpg

Nou nog ff wachten op wat connectoren. Vervolgens een eerste proefinstallatie en meten of alles qua elektra werkt zoals het hoort en dan……..de stoelen er uit, bekleding los :shocked:, etc, etc….

...nog genoeg te doen ;)
 

JPs_OC2

Donateur
Halverwege de middag ff de tijd genomen om wat upgrades uit te voeren. Daarvoor moest de auto wel uit de garage om lekker de ruimte te hebben.
Dus, druppellader los, instappen, sleutel omdraaien vervolgens...........niets.......

Huh? Accu is vol dus...huh?
Oh ja, batterijen van de sleutels vervangen dus die zullen wel opnieuw ingeleerd moeten worden. Maar de afstandbediening voor de centrale deurvergrendeling werkt wel dus....ehm....whatever, opnieuw inleren.
Eerste poging. Niet gelukt. Nog een keer. Weer niet. Grrr....nog een keer dan. Weer niet!? Gévédé....

Oké, alles op een rijtje. Enkel en alleen de kunststof behuizing vervangen. De inwendige elektronica is origineel. De sleutel zelf is ook origineel. De batterij zat in een gesloten originele verpakking. Wat dan?
Het signaal is voldoende voor de centrale vergrendeling maar de startonderbreker krijgt geen vrijgave om te starten. Maar er niets veranderd aan de elektronica/transponder en dergelijke....

Transponder.....eehhh...wacht ff, nee....dat zal 't toch niet zijn? De verchroomde sierbehuizing die ik eerder heb gemonteerd? Is van metaal dus het zou zomaar kunnen. Schroevendraaier erbij gepakt, sierbehuizing er af, sleutel in het contactslot en ja hoor, starten....
Weer ff de behuizing er om gedaan maar dat blijkt een prima diefstalbeveiliging, met andere woorden, niet starten.
Goed, exit sierbehuizing dus en alles bij elkaar opgeteld een half uur verder stond de auto (eindelijk) buiten.

Als eerste de gordelgeleiders van de stoelen vervangen. Links het oude model en rechts het verbeterde. Uiteraard meteen ff geprobeerd en doet z'n werk inderdaad een heel stuk beter. De gordel rolt door de mindere weerstand veel beter en nu helemaal op.
Safetybelt upgrade_S.jpg

Verder het standaard windschot vervangen door het glazen exemplaar van Car Glas Design.

Dit is nog het originele kunststof exemplaar :)
20230226_152334_M.jpg

....en dit de nieuwe....:cool:
20230226_164434_M.jpg

De pasvorm is perfect en het zit stevig op z'n plek. Er worden ook twee inserts voor de rolbeugels meegeleverd om eventuele werveling via die openingen weg te nemen. Ook die zitten stevig vast. Twijfel alleen nog over de grijze metallic kleur. Wellicht dat die nog gaat veranderen naar zwart.

Tot zover voor nu. Het wensenlijstje is inmiddels alweer wat langer geworden maar er is nog niets besteld....nog niet...;)

Edit: betere foto van het nieuwe windschot toegevoegd
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Dat windschot ziet er mooi uit. Van die inserts hebben wij voor de Mini Roadster ook (van perspex). Heb je een linkje naar de fabrikant van die “glasplaat”?
 

JPs_OC2

Donateur
Tuurlijk @Rallye > zie: www.windschott.eu ( Car Glas Design B/S GmbH / Windschott Design B/S GmbH )
Heb ff snel gekeken maar de Mini Roadster staat niet in hun assortiment.

Ik ben 'm overigens tijdens mijn zoektocht wel voor de Mini tegengekomen bij een andere Duitse fabrikant. Die had alleen niks voor onze Mazda dus toen weer verder gezocht. Zie: https://ur-windschott.de
Dit windschot maakt alleen je rolbeugel inserts wel overbodig en heeft zo te zien op de foto's nog wel een kier aan de onderzijde.
Of dat van negatieve invloed is kan je, denk ik, beter zelf beoordelen.
 

JPs_OC2

Donateur
Naast lekker buiten gespeeld te hebben :cool: de afgelopen weken ook weer eens een paar accessoires gemonteerd.

Als eerste de spoiler voor de achterklep. Tot op de millimeter uitgemeten, nog een keer of -tig gecontroleerd :shutup: en toen bevestigd.
20230416_162232_M.jpg
De ruitenwisserbladen deden vorig jaar nog braaf hun werk maar toen we kortgeleden in een bui terecht kwamen stuiterden ze over het voorruit. Kennelijk dus einde bruikbare levensduur.
Vervangen door een soepeler type ruitenwisser van Denso wat beter de bolling van het voorruit kan volgen.
Wipers_Bosch vs Denso.jpg
Wipers_Bosch to Denso_M.jpg

Over een aantal dagen verdeeld (iedere dag een paar uurtjes) bezig geweest met het installeren van een dashcam. Gekozen voor de Viofo A139Pro 2CH.
"Eehhh :sterretjes:, een camera op het voorruit, oké. Maar waar laat je de camera voor op het achterruit dan? Je hebt wel een achterruit maar met de kap naar beneden verdwijnt dan toch ook je camera?"
Klopt helemaal. Daar moet dus iets voor verzonnen worden. Voorwaarden zijn in ieder geval goed en overzichtelijk beeld bij zowel kap dicht als kap open en de camera moet het kijkveld in de spiegel niet in de weg zitten. En, net zo belangrijk :jaja: , het moet er natuurlijk wel goed uitzien.

Dacht in eerste instantie de camera op de glazen windblocker te kunnen plaatsen. Maar de windblocker beweegt lichtjes en des te hoger de camera geplaatst zou worden, des groter ook de beweging. Gaat dus niet werken.
Ben wel voorbeelden tegengekomen van plaatsing in de rolbeugel maar dan zit de camera ver uit het midden en heeft bij de kap dicht een te beperkt blikveld. Anderen zetten de rearcam op de originele windblocker. Kan, maar dan staat ie erg laag en ook hier weer een zeer beperkt blikveld zodra de kap dicht zit.
Na wat denk- en tekenwerk gekomen tot de oplossing die ik nu heb uitgewerkt. Een beugeltje dat op één van de bevestigingspunten van de rolbeugelbekleding gemonteerd is. Hiervoor was wel wat aanpassing van de bekleding nodig maar dat was snel voor elkaar. Het beugeltje was een paar uur zaag-, vijl- en buigwerk voordat het eindelijk naar volle tevredenheid op z'n plek zat.
Verder loopt de kabel onder de bekleding door en is dus niet zichtbaar.
Vanmiddag alles tijdens een rit getest en het zit perfect. :thumbsup: Beugeltje gaat nu weer gedemonteerd worden voor verdere afwerking in zijdeglans zwart.

Rearcam Beugel_M.jpg
Rearcam Beugel_2_M.jpg

Onderstaand het beeld met de kap naar beneden en met de kap dicht.
Rearcam_Image_HT-down_HT-up.jpg

De camera aan de voorzijde was, in vergelijking met achtercamera, een simpel klusje. Dacht 'm eerst mooi centraal op het gearceerde zwarte gedeelte op het voorruit te plaatsen maar daar bleek de voet van de spiegel het beeld te verstoren. Dan dus verder naar links.
Edit: Andere links.....verder naar rechts dus.
Wel zoveel mogelijk naar boven geplaatst zodat de voet uit het zicht blijft. Daardoor was het wel nodig om de bovenbekleding van de voorruit aan te passen maar dat was een eenvoudig klusje.
Frontcam_M.jpg
Frontcam_2_M.jpg

Tot zover voor nu. Er staan nog een aantal projecten in de startblokken maar die komen vanzelf wel :cool:
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan