Motorkap demping Octavia III

floyd2

Forumguru
Ik ben pas geleden met extra isolatie bezig geweest en ik kan er het volgende over vertellen(alhoewel ik een O2 heb)
In die bak onderaan de ruit waar het ruitewissermechanisme en zo in zit komt ook de interieurlucht naar binnen.
Dat is best wel een wak en waar lucht naar binnen kan komt ook geluid naar binnen!
Daarom is bijvoorbeeld die rubber strip belangrijk wat de motorruimte afsluit tegen de motorklep aan.(wat loopt van de linker naar de rechterveerpoot met schuimblokjes op het uiteinde)
Al het geluid wat je klep doorlaat gaat ook zo het interieur in via o.a. je ventilatie en een mat helpt hiertegen.
Er is dus hier best wel wat winst te halen zoals ik al gemerkt heb.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zal mijn demping eens verwijderen en gaan rijden, ik durf te wedden dat ik geen verschil merk
Zet effe een decibelmeter app op je telefoon, dat is misschien niet 100% accuraat maar wel een stuk objectiever dan het menselijk oor (als je beide ritten op dezelfde manier rijdt en meet natuurlijk). En weet dat een verschil van 3 dB een verdubbeling c.q. halvering van de herrie betekent. Anders gezegd: ook 1 of 2 dB verschil is al van betekenis.

Los daarvan: misschien maakt het in de auto op het gehoor weinig uit omdat de cabine ook van enige isolatie is voorzien - maar dan kan het buiten de auto nog wel een significant verschil maken. Prettiger voor de buren, als je op incourante tijdstippen vertrekt of thuiskomt...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

widojo

Actief lid
Ik zal mijn demping eens verwijderen en gaan rijden, ik durf te wedden dat ik geen verschil merk, puur omdat ik er niet extra voor betaald heb :)

Best bijzonder dat je voor mij kunt beoordelen dat de isolatie tussen mijn oren zit. Niets is minder waar, ik blijf er bij dat bij hogere toerentallen de 1.2 minder rauw doorkomt en daardoor aangenamer klinkt. Of dit meetbaar zou zijn in dB's weet ik niet maar maakt me ook niet uit.

Nu is dit aangenamere geluid een prettige bijkomstigheid omdat ik de demping heb laten aanbrengen, en dus heb betaald, omdat ik wil dat de katten van onze buren de warme motorkap niet langer als slaapplaats gebruiken. Misschien nog te vroeg om te juichen, maar na nu bijna 1 week blijft de motorkap na een ritje van 20 min "aangenaam" koud aan de buitenzijde en heeft er nog geen kat op gelegen.
Of het iets lagere verbruik in de stad ook is toe te schrijven aan de isolatie gaat mij te ver, dit kan ook het gevolg zijn van de kleine beurt.
 

floyd2

Forumguru
Het geluid in je auto bestaat hoofdzakelijk uit motorgeluid, afrol/bandengeluid en windgeruis.
Ik zou de motor wel vreselijk kunnen dempen maar de kans bestaat dat als ik ga meten er geen decibel af is binnen omdat de wind/banden nog lekker op hetzelfde geluidsniveau lopen rond te tetteren.
Maar voor het gehoor kan het toch een hele verbetering zijn omdat sommige geluiden wat irritant kunnen zijn.
Ik vind de 1.2TSI best wel lekker rustig waardoor ik het bandengeluid wat teveel naar voren vind komen en dat probeer ik zoveel mogelijk te dempen.
Bij mijn vorige octavia vond ik de dieselnagel wat te nadrukkelijk aanwezig maar van de banden had ik totaal geen last terwijl ze net zoveel herrie maakten als die ik nu heb.
Zo zie je dat je met verschillende factoren te maken hebt.
 

micky

Forumguru
Best bijzonder dat je voor mij kunt beoordelen dat de isolatie tussen mijn oren zit. Niets is minder waar, ik blijf er bij dat bij hogere toerentallen de 1.2 minder rauw doorkomt en daardoor aangenamer klinkt. Of dit meetbaar zou zijn in dB's weet ik niet maar maakt me ook niet uit.

Nu is dit aangenamere geluid een prettige bijkomstigheid omdat ik de demping heb laten aanbrengen, en dus heb betaald, omdat ik wil dat de katten van onze buren de warme motorkap niet langer als slaapplaats gebruiken. Misschien nog te vroeg om te juichen, maar na nu bijna 1 week blijft de motorkap na een ritje van 20 min "aangenaam" koud aan de buitenzijde en heeft er nog geen kat op gelegen.
Of het iets lagere verbruik in de stad ook is toe te schrijven aan de isolatie gaat mij te ver, dit kan ook het gevolg zijn van de kleine beurt.

Ik heb dus die demping maar de katten maken gretig gebruik van de motorkap hoor, want die wordt heerlijk warm, althans bij mij, ik mag geen oordeel vellen over jouw kap ;)
 

JXX

Senior Member
Dag.

Zoals floyd2 heb ook ik de 1.2 TSI. Ik kan zijn verhaal bevestigen, ik vind de motor ook stil waardoor andere geluiden beter hoorbaar zijn. Onlangs kwam ik ergens aangereden over een stuk weide, dus tamelijk langzaam en toen ik uitstapte kwamen enkele mensen vragen of ik een elektrische wagen had, zo stil vonden ze hem.:fool:
 

64rhfx

Senior Member
Hallo allemaal. Op het internet vind ik 5E0863831 alleen maar boven de 50 Euri's. Op pagina 1 van deze conversatie staat hij stukken goedkoper. Maar waar kan ik die isolatie nou kopen voor die prijs? Of zie ik hier wat over het hoofd?
Groet, Alex
 

Duijzer

Donateur
Wat je over het hoofd ziet is dat het laatste bericht in dit topic uit 2015 is. Blijkbaar is er in die jaren qua prijs wel wat veranderd...
 

Wever

Nieuw lid
Ik heb hem besteld bij de dealer (€29,95 idd) en kan hem morgen ophalen.

Ik zal een decibel test doen in en buiten de auto voor en na montage.
 
Laatst bewerkt:

Wever

Nieuw lid
Test gedaan.
Geluid bij 750 tpm t/m 3000 tpm.

Binnen in de auto zonder demping:
Max 72 db min 54 db
Buiten de auto zonder demping:
Max 82 min 62 db

Binnen in de auto met demping:
Max 70 db min 52 db
Buiten de auto met demping:
Max 80 db min 60 db

Scheelt dus 2 db!!

Volgens Google bronnen is elke 3 db een verdubbeling van het geluid.

Buiten het feit dat ik het er beter uit vind zien scheelt het dus zeker (iets) aan geluid.
 

Bijlagen

  • 473E50AD-5191-472D-999D-D617743E7098.jpeg
    473E50AD-5191-472D-999D-D617743E7098.jpeg
    1,1 MB · Weergaven: 39
  • 0AFF586A-452A-4F94-905F-C6E812044A01.jpeg
    0AFF586A-452A-4F94-905F-C6E812044A01.jpeg
    1,1 MB · Weergaven: 40

EdK

Forumguru
Tsja en dan heb je je db gemeten met een app......:pieker:

ZOu dan eens kijken of een echte geijkte ergens is te huren en dan de meting overdoen..
 

Wever

Nieuw lid
Beste EdK en Peter-036. Plaat loshalen is zo gebeurt.

Meting is gedaan met een politie app. Deze is niet door het NMI gekeurd, maar zou volgens ingewijden zeer nauwkeurig zijn. Mogelijk dat de waarden iets hoger of lager zijn, maar de onderlinge verschillen niet. En het gaat om het verschil. Ik hoef het niet juridisch dicht te spijkeren. Gaat mij puur om het weten.
 

Janno

Forumguru
Is dit nu aan te raden voor een bezine RS? Ik merkte ook dat ik deze mis namelijk. Voor het geluid boeit het me niet zo, maar het ziet er nu uit alsof er iets mist... :)
 
Bovenaan Onderaan