Mijn eerste Skoda

Desperado

Forumguru
35mm kwadraat kabel? Weet je wel hoe dik dat is? Daar kun je een 380 volt lasapparaat mee aansturen :deuk:

Edit: kijk even in het topic van Kippiestyle zijn O1, daar vind je het antwoord misschien wel.
 
Dat weet ik wel hoe dik dat is, ben immers elektricien ;). Weet ook dat de versterker die ik heb serieus wat vermogen leveren kan. Een te dunne kabel zou te warm kunnen worden, dus gaat mijn voorkeur uit naar een 35 mm of zelfs 50 mm in het kwadraat.
 

Desperado

Forumguru
ik denk dat je toch echt 3.5 of 5 bedoeld. 35 mm is 3,5 cm in doorsnee.
Tijd om je wiskunde weer eens op te halen??
 
Vouw hem heus niet vierkant ;) . Adder doorsnede wordt zo eenmaal eengeduid in de elektrotechniek. Voorbeeldje: thuis in jullie huis zit bij een wandcontactdoos 3 aders aangesloten van elk 2,5mm in het kwadraat ;). Heeft weinig met pure wiskunde te maken. Maar goed dat terzijde zijn er fatsoenlijke mogelijkheden om een kabel netjes vanaf de accu naar achteren toe te leggen?
 

Desperado

Forumguru
Die mogelijkheid zal er zeker zijn. Er zit vast wel ergens een doorvoer in het schutbord en dan is het een kwestie van bekleding iets loshalen en de kabel eronder proppen.
 

Kiswum

Forumguru
Ik heb het zelf bij mijn Fabia1 gedaan, maar ik weet niet of dat bij de O1 ook ongeveer op dezelfde manier kan.

Ik had een kabel van volgens mij dezelfde diameter van de accu naar achteren getrokken en daar tussen zat een weerstand dat iets van 50A aan kon. Deze was vervolgens gekoppeld aan een Hifonics subwoofer en Hifonics versterker. Om eventuele pieken van de subwoofer te verwerken zat er tussen de accu en de versterker een condensator.

De kabel heb ik vanaf de accu achter de motor laten lopen, net onder de kap van de sproeiers. Ik heb de kabel net boven het voorwiel de auto in laten gaan zodat deze achter de dashboard terecht komt (hier een voorbeeld bij een Fabia). Daarna is de kabel onder de dorpels door naar achteren getrokken (het kan zijn dat de gordel even los moet, dit was gelukt met 1 bout van zo'n 24mm). Bij de achterbank is de kabel achter de kappen gebleven en heb ik hem in mijn condensator geplaatst (dit kan dus ook direct in je subwoofer). De min kabel heb ik onder een grote schroef gedraaid die zich net boven het achterwiel bevind (volgens mij was dit de ophanging/vering), dit kan eventueel ook onder de schroef van een gordel. Zorg er wel voor dat die plek vrij is van lak/vuil, schuur dit gedeelte dus een beetje zodat het blank wordt.

Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het wel :) In het audiopakket wat we nu hebben is geen subwoofer nodig (standje bass heb ik overigens op -1 gezet). Wat je als alternatief voor een grote losse sub kunt doen is door er 1 onder de stoel te plaatsen of op de locatie waar je krik zich bevind (dus gewoon in de open ruimte van je reserve wiel.)
 
Heb het al eens eerder ingebouwd een aangesloten dus helemaal een leek ben ik niet op dat gebied. Ook mijn vak kennis betreft de elektra komt goed van pas. Zo weet ik ook dat je als je bijvoorbeeld de voedingskabel aan de linkerzijde van de auto naar achteren toe legt, je de signaalkabels (audio) aan de rechterzijde moet leggen om zo ruis en andere narigheid te voorkomen. Zal in het voorjaar eens goed gaan onderzoeken of het een beetje te doen is om alle bekabeling netjes weg te kunnen werken. Ook heb ik dan even de tijd om wat geld opzij te leggen om een leuke subwoofer met niet al te grote kist aan te schaffen en de nodige kabels. Helaas is het niet gelukt om asociaal rijk te worden met de oudejaarsloterij en heb ik geen liggende gelden :tongue:. Eerste wat op de agenda staat in het nieuwe jaar is een onderhoudsbeurt. Over 1200 km moet die volgens de boordcomputer naar de garage. Zat te denken om gelijk een apk erbij te doen aangezien deze in maart verloopt. Mocht er dan zaken zijn waardoor hij niet door de apk heen komen heb ik nog de tijd om dit te laten herstellen zodat hij alsnog voor maart een herkeuring krijgen kan. Kortom voorlopig eerst dat maar regelen en dan eens verder sparen voor het wensen lijstje :D
 
Inmiddels heb ik sinds de aankoop in mei vorig jaar alweer 13 duizend kilometer op de klok erbij gezet. uploadfromtaptalk1390235879102.jpg . Volgens de boorcomputer moet die over 300 km naar de garage voor een beurt. Enige wat ik nog moet zien uit te vinden of het een kleine beurt is of dat hij toe is aan een grote beurt(long life).
 

Noord26

Forumguru
ik denk dat je toch echt 3.5 of 5 bedoeld. 35 mm is 3,5 cm in doorsnee.
Tijd om je wiskunde weer eens op te halen??

3,5cm is dan wel de doorsnede, maar 35mm2 is toch echt het oppervlak (doorsnede van die kabel). De doorsnede van de kabel is dan veel kleiner (straal kwadraat x 3,14). Doorsnede = (35/3.14)x2 = 6,67mm aan koper en daar komt dan nog afscherming van het omhulsel bij.

Gebruik zelf 50mm2 als voeding voor de versterker. Maar die kabel is echt geen 5cm dik! Die is ongeveer een 1cm dik incl buitenmantel.

Bovendien hoe lager het voltage, hoe hoger de stroomsterkte voor hetzelfde geleverde vermogen. Het Amperage bepaald hoe dik een kabel moet zijn. 500W op 12V in een auto is bijna 42A! In je huisinstallatie is dat dan maar 2,2A..
 

Canon-Eye

Forumguru
Vertaling voor niet-techneuten... :)

De spraakverwarring zit 'm in de lineair gemeten doorsnee in mm (met de schuifmaat bepaald, dus) versus de oppervlakte van de doorsnede in vierkante mm (oftewel mm²).
Dat laatste wordt altijd bedoeld als het in de techniek gaat over de dikte van een ader - maar gemakshalve wordt in het spraakgebruik het woordje vierkante meestal weggelaten. En dat kan dus verwarring geven, zoals hier is gebleken...
 

LdN

Forumguru
Het Amperage bepaald hoe dik een kabel moet zijn. 500W op 12V in een auto is bijna 42A! In je huisinstallatie is dat dan maar 2,2A..
Het is niet de stroom door de ader die de benodigde doorsnede bepaalt maar het maximaal toegestane spanningsverlies over de ader, het spanningsverlies wordt natuurlijk wel bepaald door de doorsnede en de stroom die er door de ader loopt.
Hoeveel stroom door een bepaalde doorsnede mag wordt op basis van temperatuur verhoging bepaald, zo mag een standaard 25mm2 ader met PVC isolatie tot wel zo'n 125A voeren, wordt er echter een ander isolatie materiaal gebruikt (b.v. CM26 draad met een silicone isolatie) wat bestand is tegen een hogere temperatuur dan mag er plotseling wel 150A door die zelfde 25mm2.
Het spanningsverlies is veel belangrijker met name bij lage (gelijk)spanning.
De kabel weet niet of hij voor een lage of hoge spanning gebruikt wordt en heeft dus in beide gevallen dezelfde weerstand per meter en dus ook hetzelfde spannigsverlies (wet van meneer Ohm).
Een spanningsverlies van 2V over de kabellengte bij de standaard netspanning van 230V is slechts 0,86% van 230V maar datzelfde verlies van 2V bij een spanning van 14V is een verlies van 14%, natuurlijk in beide gevallen met dezelfde stroom.
Bij zware 48V of 24V gelijkspanningsinstallaties worden de kabels uitsluitend berekend op spanningsverlies en zo kan het gebeuren dat er voor b.v. een 250A
stroom kabels van 240mm2 toegepast worden terwijl op basis van alleen de stroom 120mm2 voldoende zou zijn geweest.
 
Zojuist online een afspraakverzoek verstuurd voor een onderhoudsbeurt incl apk bij auto hoogenboom in spijkenisse. Volgende week woensdag gaat ie naar de garage, ben benieuwd of hij zonder al teveel problemen door de apk heen komen gaat. Blijft immers een auto op leeftijd. Zover ik heb kunnen achter halen is ie wel altijd netjes dealer onderhouden.
 
Dat is zeker waar. Woensdag weet ik het of er veel problemen zijn. Verwacht zelf van niet. Ben trouwens wel benieuwd wat ik als vervanger mee krijgen ga. Hoop stiekum op een O3, maar zal wel weer een Fabia of zelfs een Citigo worden vrees ik.
 

eriktv

Forumguru
Ik kreeg bij mijn laatste dealerbeurt een Fabia Greenline mee. Vond ik heel prettig, want dagje sturen bevestigde mij dat ik met de 10jr oude Oc1 110pk TDI geen slechte koop had gedaan, veel soepeler, praktisch net zo zuinig en stukken goedkoper en ruimer :)
 
Bovenaan Onderaan