Meer dealers verdwenen?

Canon-Eye

Forumguru
Als je gewoon van alle dealers één organisatie maakt, kun je met die dealers ook mooi andere bedrijven die 'jouw' automerk willen verkopen mooi bestrijden vanuit de omliggende dealers. Door er één grote organisatie van te maken, kunnen alle dealers samen de kosten dragen voor tijdelijke stuntprijzen die je in de buurt van een 'grijze' autohandel wilt gebruiken om de 'grijze' handel weer te verdrijven.
Ik denk niet dat ze dit kunnen doorzetten: op enig moment worden ze te groot, is er te weinig concurrentie en dan zal hieraan vanuit de NL of EU mededingingsautoriteit een halt worden toegeroepen...
 

peperskoda

Forumguru
en dan zal hieraan vanuit de NL of EU mededingingsautoriteit een halt worden toegeroepen...

Geloof dat maar niet, daar is de lobby veel te machtig voor...
 

Canon-Eye

Forumguru
Geloof dat maar niet, daar is de lobby veel te machtig voor...
Nou, er zijn wel (zeer aanmerkelijk) grotere overnames afgeblazen om precies die reden.
Op internationale schaal stelt Pon nou ook weer niet zo heel veel voor, hoor (al zijn ze dat zelf misschien heel anders...).
 

Cordoba

Forumguru
Dat is ook precies de reden dat 'Europa' er niet zoveel aan zal doen, al is in Belgie D'Ieteren toch wel heel erg vergelijkbaar met Pon. Het enige verschil is dat Ben Pon in een grijs verleden ooit de geestelijk vader van het VW-busje is geweest, en in die zin misschien wat betere banden met het VAG-concern.

Kijk overigens ook eens naar de emissienormen en de bepaling van brandstofverbruik: daar hebben de lobbyisten voorlopig weer gewonnen van de rest.
 
Auto Hamers te Voorschoten stopt er per vandaag ook mee, volgens PON dan.... Alleen nog onderhoud, service en garantie. Kamsteeg neemt het over.
 

mhens

Lid
Ik heb hamers zelf even hierover gesproken en het was wel hun eigen besluit. Ze verkochten simpelweg te weinig auto's om dat onderdeel aan te houden. Daarom concentreren ze zich op onderhoud en service. Gelukkig maar want ze hebben mij in het verleden voortreffelijk geholpen!
 

mhens

Lid
Overigens vond ik de brief van PON een beetje sturend (al kan dat aan mij liggen - het is maar hoe je het interpreteert).

Zo wordt er een 1regelige alinea verteld dat je op zich wel bij hamers terecht kan blijven voor service en onderhoudt, waarna de volgende alinea begint met : Om uw belangen als skodaklant nog beter te waarborgen zijn wij zeer content dat wij een nieuwe partner kunnen introduceren ...


Daarmee leek het alsof ze willen zeggen: je kán natuurlijk naar Hamers blijven gaan maar éigenlijk willen we dat je naar de nieuwe officiële dealer gaat.

Nou ja misschien lees ik het te negatief ;)
 

Cordoba

Forumguru
@mhens Marco, was het toch? Dat dealer een nieuwe dealer ondersteunt bij overname van dealertaak, of uitbreiding in nieuw gebied voor betreffende dealer lijkt me logisch: nieuwe dealer wil ook zijn investering terugverdienen. Ik begrijp, dat Hamers voor officiele garantie nog wel steeds als erkend bedrijf geldt? Zal voor Skoda's met de leeftijd van onze Fabia's niet meer zo belangrijk zijn, maar er zulllen ook klanten zijn met jonge Skoda's met nog officiele fabrieksgarantie.
 

mhens

Lid
@Cordoba Het is Martin maar Marco mag ook ;) Tuurlijk begrijp ik dat ze graag hun eigen dealers promoten. Maar de bewoording had ook kunnen zijn iets van: "Voorts willen wij u ook graag kennis laten maken met...". Maar zoals ik al zei, misschien heb ik het gewoon te negatief gelezen :-)

Toch wel jammer dat het zo moet lopen; als ik soms dit forum lees heb ik het idee dat de O3's als zoete broodjes over de toonbank vliegen :)
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat het forum een vertekend beeld geeft, want hoe vaak zie je ze nu op straat rijden? Zelfde met O2 en Fabia: op straat kom je zeker zo veel Fabia's tegen als Octavia's, maar op het forum is de Octavia volgens de pol toch wel in de meerderheid. Ik zou zeggen koester de garages met hart voor je auto, en kennis van zaken als het over onderhoud/reparatie gaat.

Maar weer back on topic.
 

RobPG

Lid
Nieuwsbrief Auto Hamers

Tijden veranderen
De tijden veranderen. Ook wij, uw team van Auto Hamers, moeten met de tijd mee blijven gaan. Nieuwe tijden vragen om een andere aanpak, het is daarom nu niet alleen tijd voor de kinderen om het roer over te nemen van hun vaders Aad en Henk Hamers, maar ook om het roer om te gooien.

Verkoopafdeling verandert
In deze veranderende markt nemen ook wij maatregelen om een gezonde en kwalitatief hoogwaardige partner te blijven. Met pijn in ons hart hebben wij besloten te stoppen met het verkopen van nieuwe Škoda’s. Sinds 1997 waren wij met grote trots Škodadealer, wij hebben de enorme groei van dit merk meegemaakt en zijn met dit merk meegegroeid. Echter, vanwege de recessie is onze afdeling “verkoop nieuw” niet meer rendabel en hebben wij besloten deze afdeling van ons bedrijf over te doen naar een zusterbedrijf van de Škoda importeur.

Service en onderhoud blijft
U blijft op het voor u vertrouwde adres van harte welkom voor service, onderhoud, onderdelen en accessoires voor uw Škoda. Door onze volledig uitgeruste garage en goed opgeleid personeel kunnen wij u veiligheid, betrouwbaarheid en kwaliteit blijven bieden met uitstekende service.

Vakgarage Hamers, uw VAGspecialist
Graag maken wij van deze gelegenheid gebruik om onze Vakgarage bij u onder de aandacht te brengen. In onze universele Vakgarage werken wij aan alle merken auto’s, van oudsher zijn wij gespecialiseerd in de merken van de VAG (Volkswagen Group), hieronder vallen Škoda, Volkswagen, Audi en Seat. Doordat wij ons hebben aangesloten bij Stichting Vakgarage kunnen wij aanzienlijk op kosten besparen, welk voordeel wij graag naar u toe vertalen in onze uitermate vriendelijke tarieven. Onze Vakgarage is gevestigd in hetzelfde pand als Autobedrijf Hamers.

Aanbiedingen voordelige vrijwel nieuwe Škoda’s
Omdat wij stoppen met de verkoop van nieuwe Škoda’s bieden wij onze demonstratie Škoda’s tegen gereduceerd tarief aan. Wat denkt u bijvoorbeeld van een vrijwel nieuwe Škoda Fabia Combi Ambition voor slechts Euro 12.995,- of een Škoda Citigo Ambition voor slechts Euro 8.495,-? Sla uw slag!

Bedankt voor uw vertrouwen!
Wij hopen van harte uw Škoda te mogen blijven onderhouden, daarom bieden wij u hierbij eenmalig 10% korting op onze toch al gunstige tarieven van reparatie en onderhoud.

Mocht u nog vragen hebben, schroom niet contact met ons op te nemen. Wij verheugen ons erop u te mogen begroeten in ons vernieuwde bedrijf, graag tot ziens!

Met vriendelijke groet,
Uw team van Auto Hamers


PS. Gisteren per mail ontvangen. Neem aan dat onderhoud laten plegen daar de mobiliteitsgarantie niet laat vervallen. Altijd prettig geholpen daar.
 
Vindt niet gek dat de verkoop afdeling niet rendabel was, wilde mijn nieuwe octavia daar kopen omdat dit dicht in de buurt is alleen toen ik zei dat ik bij een andere dealer meer korting kreeg of hier nog over te praten was , kreeg ik als antwoord lekker daar gaan halen. Nou dat heb ik gedaan , nooit meer hamers voor mij
 

RobPG

Lid
Dat kan natuurlijk. Paar jaartjes terug, toen ik de mijne kocht, was de onderhandelingsruimte er igv nog wel.
 

Cordoba

Forumguru
@RobPG Ik denk dat de mobiliteitsgarantie wel degelijk vervalt, omdat dit eigenlijk een compensatie is voor de te hoge prijzen bij de dealer. Je kunt overleggen met Hamers of er een mouw aan te passen valt, aan de andere kant, hoe vaak heb je de mobiliteitsgarantie nodig? Als je kijkt hoeveel je bespaart door niet naar dealer te gaan, kunnen de kosten die je dan eventueel zelf kwijt bent voor 'mobiliteitsgarantie' er makkelijk uit. Ik schat als je dit over een periode van bijv. 10 jaar bekijkt, dat het een forse besparing oplevert.

@heijm426 komt wel een tikkie agressief over:
nooit meer hamers voor mij
Ik zou zeggen, ze hebben duidelijk gemaakt dat ze in dit geval financieel niet met de andere dealer kunnen/willen concurreren, en geen onzin verhaal opgehangen. Persoonlijk kan ik een dergelijke reactie wel waarderen, ook al is het niet waar je op hoopt, beter dan een l*l verhaal, en je uiteindelijk toch met een hoop extra kosten wordt opgezadeld (bijv. omdat bepaalde zaken niet onder garantie/coulance geregeld worden, omdat het de verkoper anders alsnog verlies oplevert).
 

RobPG

Lid
Denk dat je gelijk hebt over die mobiliteitsgarantie, zal het tzt eens navragen, voorlopig hoef ik nog niet voor een servicebeurt. Vindt het wel handig, al ben ik ws. een typisch gevalletje van "oververzekerd" zijn. Ben ook nog WW-lid, plus AR-verzekerd :). Duindam DenH is anders ook een goede optie (werk in 't Haagse), kennelijk regiodealer geworden. Geen ervaring mee nog alleen.
 

peperskoda

Forumguru
Er zijn dealers die weggeven wat ze niet hebben. Zo is de marge op de zakelijke modellen van Skoda vrijwel nihil. Een dealer is geen filantroop, die gaat dus linksom of rechtsom het geld dat hij mist bij de verkoop terughalen via service en onderhoud. Ik vind het heel kort door de bocht om alleen op het geven van minder korting een bedrijf definitief af te wijzen.
 

Blackokkie2

Forumguru
Maar dat kun je als dealer ook uitleggen aan de klant in plaats van zeggen "lekker daar gaan halen". Komt wat eerlijker en vooral vriendelijker over.
 
Bovenaan Onderaan