Meer dealers verdwenen?

jurjen

Lid
Ik kreeg deze week post van Pon Mobiel dat mijn dealer per 1-1-2013 geen Skoda dealer meer is. Een concurrent 12km verderop (Maas in Nieuwkoop, was al VW en Audi dealer) heeft het overgenomen. Vind ik best jammer want Autobedrijf Rovemij zit bij mij 'om de hoek', op minder dan een kilometer.

Ik heb wat navraag gedaan en begrijp dat het van de kant van de voormalige dealer verre van vrijwillig was. Zijn er meer kleinere autobedrijven het slachtoffer geworden van deze 'reorganisatie' van Pon? Ik moet nog 3 jaar met deze leaseauto (m'n derde Octavia) maar door het weghalen van mijn dealer dichtbij staat Skoda niet meer automatisch op de shortlist voor de volgende auto.
 

sitechris

Donateur
Autobedrijven hebben de grootste moeite om het hoofd boven het water te houden. Er worden wel auto's verkocht, maar dit zijn vaak kleine modellen waar weinig marge op zit. Op een Superb verdient een dealer centjes. Op een Citigo en Fabia nauwelijks. Ook wordt er minder omzet gedraaid met onderhoudswerkzaamheden (meer nieuwe auto's op de weg met langere intervallen).
 

michelover

Forumguru
De grotere bedrijven hebben de laatste jaren de kleine VAG dealers opgegeten. Hier in NH is het hoofdzakelijk Martin Schilder en de afdelingen van Point in de omgeving Amsterdam. Martin Schilder heeft vorig jaar Zentveld in Den Helder overgenomen en hier zou dan ook Skoda komen. Verrassing ze hebben de showroom dicht gegooid en je kan er alleen nog terecht voor onderhoud. Voor zolang dat nog duurt. Maar ook dat is alweer 5,5 km van mijn huis. Met de Audi A3 moest ik altijd naar Alkmaar want daar deden ze in Den Helder niets mee, dus voor elk onderhouds beurtje of wat anders 37 km heen en weer 37 km terug. En nu is dat nog steeds de dichtsbij zijnde Audi dealer. Dan valt 12 km wel mee.
 

peperskoda

Forumguru
Er zijn er 34 overgebleven. Dus zijn er een heleboel bedrijven hun dealerschap kwijt. Pon wil alleen steunpunten overhouden die financieel krachtig genoeg zijn om te overleven en die voldoende volume kunnen omzetten om een goed rendement te halen. Dat doe je dus simpelweg door het aantal bedrijven dat Skoda's verkoopt en onderhoud te verminderen waardoor de aantallen per dealer omhoog kunnen. Het is wel erg vervelend voor de bedrijven die vaak met hart en ziel Skoda verkocht hebben, iets dat ik niet direct terug vind bij de hele grote bedrijven. Gelukkig mag mijn dealer Skoda blijven verkopen en doen ze dat nog met hart en ziel, dus zit ik voorlopig nog goed.
 

sitechris

Donateur
Overigens hebben ook grote bedrijven zeer zeker last van de crisis. Alleen worden zij natuurlijk minder makkelijk opgegeten.
 

Cordoba

Forumguru
Helaas herken ik het beeld, Pon is bij andere merken al veel eerder met dit beleid begonnen. In de tijd dat ik in Eindhoven woonde, waren er oorspronkelijk een dealer en een subdealer voor Seat (reed ik toen), in een paar jaar tijd, de dealer het dealerschap kwijtgeraakt, subdealer failliet, na een half jaar een tijdelijke dealer voor Ehv. en pas na anderhalf jaar was er weer een Seatdealer in Einhoven (destijds de 5e stad in NL). Later in de regio Gouda/Alphen a-d Rijn, ook gezien dat iedere keer een kleine dealer het dealerschap kwijtraakte. Blijkbaar is Skoda nu als merk voldoende op de kaart gezet binnen NL, en vindt Pon dat ze nu voor een beperkt aantal grote dealers moeten gaan.:407:

Op zich is 12 km, zeker voor een goede dealer geen verkeerde afstand (binnen een beetje forse stad, kun je ook al aan die 12 km komen), helaas zijn de grote dealers vaak niet de meest prettige garages als het over service of vakmanschap en kennis gaat. (er zijn wel goede dealers, maar een grote dealer is allerminst bij voorbaat een goede dealer voor de consument).
 

jalex_h

Forumguru
Ergens snap ik het wel dat Pon (weer) de bezem door het aantal dealers haalt. Een dealer die nauwelijks verkoopt (puur door zijn omvang) kost evengoed aandacht en dus tijd en dus geld. Iets dat je liever spendeert aan een dealer die wel flink wat auto's verkoopt. Daarbij vraagt de nieuwe huisstijl en het aantal nieuwe modellen dat dit jaar op stapel staat best wel een aardige investering van de dealers (denk alleen maar aan de nieuwe demo's die aangeschaft moeten worden). De vraag is of kleine dealers dit wel op kunnen hoesten.

Maar als consument heb ik er toch wel problemen mee. Ik voel me toch meer op mijn gemak bij een wat kleinere dealer waar de eigenaar nog gewoon door de showroom loopt. Mijn ervaring is door de bank genomen toch wel dat dit soort dealers (niet alleen Skoda-dealers) net even een stapje harder lopen om de klant te helpen.
 

Wild Chocolate

Senior Member
Volgens mij staat PON hier niet alleen in, maar geldt bij meer (misschien wel alle?) merken dat een dealer die te weinig verkoopt, geschrapt wordt.

Ik vraag me overigens af of het voor een garagebedrijf echt zo erg is. Misschien is een kleine garage op lange termijn wel beter af als het een VAG-specialist wordt, i.p.v. dealer. Voor een particulier zou het in mijn optiek niet uit mogen maken. Het is een misvatting om te denken dat alleen een dealer nieuwe auto's kan/mag verkopen.
 

jurjen

Lid
Volgens de brief is 'ie ook meteen servicedealer af dus dat scheelt meteen behoorlijk in de omzet. De leasemarkt ben je dan meteen kwijt, leasemaatschappijen eisen meestal aankoop en onderhoud bij de merkdealer, ik heb de vraag bij Alphabet open staan, ben benieuwd waar ze mee terugkomen.
Verder zullen mensen die nog in de garantie zitten uit voorzorg ook vaak naar de merkdealer gaan, ook al mag de garantie daar officieel niet meer van af hangen. Al met al niet iets om blij van te worden als ondernemer in woelige tijden.
 

Cordoba

Forumguru
@Wild chocolade & Jurjen: er zijn een aantal zaken echt voorbehouden aan de dealers, zoals terugroepacties, garantieregelingen, en mobiliteitsgarantie (voorwaarde voor mobiliteitsgarantie is onderhoud bij de dealer). Gespecialiseerde garages moeten dit toch via de de dealers regelen, of de klant naar de dealer sturen, ook bijscholing en kennis van merk/model specifieke problemen is voor een gespecialiseerde garage lastiger, al zijn de importeurs/fabrikanten wel verplicht om info ter beschikking te stellen.
 

peperskoda

Forumguru
Heel vaak zie je dat dergelijke besluiten ook ingegeven worden door het feit of een dealer vrijwel al zijn bedrijfsfinanciering via Pon heeft lopen. Daarmee hebben de importeurs gewoon een extra dikke vinger in de pap. Als je dan niet doet wat zij willen dan pakken ze je in de financiering van je bedrijf en ga je gewoon kopje onder. Indertijd persoonlijk ondervonden bij een nu tot B-merk gedegradeerd Japans merk dat halve Renaults verkoopt......
 

IBV

Senior Member
Hier in Venray helaas ook gebeurd met Skoda Hansen. Heb uit volle overtuiging er niet voor gekozen om naar auto Arena uit Venlo te gaan om mijn Superb te kopen, maar bij Hansen in Venray (scheelde echt vele duizenden euro's aan inruil). Heb hem koud binnen of het dealerschap gaat enkele maanden later over naar auto Arena die de andere VAG merken al in Venray vertegenwoordigde. En echt niet vanwege het aantal verkochte auto's, want naar ik uit zeer betrouwbare bron begreep deed Hansen het extreem goed in de regio. Ik zal het er mee moeten doen en voor het regulier onderhoud maakt dat ook niet zoveel uit, maar ik ben er nog lang niet zeker van dat mijn volgende auto een Skoda van Arena zal zijn. Daar hebben ze nog heel hard te werken aan het terugwinnen van het vertrouwen dat ze eind 2011 bij mij verspeeld hebben. Bij (onder)handelen moet er namelijk wel een soort van wederzijds vertrouwen en respect te voelen zijn.
 

peperskoda

Forumguru
Als je tevreden bent over Hansen waarom blijf je daar dan niet gewoon? Het bedrijf kan trouwe klanten best gebruiken en tegenwoordig hoef je het voor garantiezaken etc. ook niet meer te laten. Dat een bedrijf het dealerschap kwijt is is buitengewoon vervelend, maar is niet het einde van de wereld het zegt niets over hun kwaliteiten. Het enige is dat ze niet meer rechtstreeks bij Pon terecht kunnen voor onderdelen en voertuigen dat zullen ze dan via Arena moeten doen. Ik zou dus met geen stok naar Arena te krijgen zijn, tenzij Hansen de handdoek helemaal in de ring gooit.....
 

jurjen

Lid
Ik krijg net een mailtje van Alphabet en mag niet bij deze garage in onderhoud blijven, ze willen dat ik naar een Skoda dealer ga. Jammer maar helaas.
 

Sparkie

Forumguru
Volgens mij heeft Leaseplan een heel andere aanpak. Als ik onderhoud via de afspraakplanner op mijnleaseplan.nl wil boeken komen de merkdealers niet eens erin voor, maar dat houd niet in dat je daar geen onderhoud mag laten plegen.
 

Hetzer

Forumguru
Hier op Voorne-putten zijn nu alle merken van de VW-groep van Hoogenboom (ook Pon dealer)
Ik heb ook al gehoord dat naast van Kleef (Dordrecht), nu ook Swartouw (Barendrecht) exit is, in regio Rotterdam.
Vepreda in Spijkenisse was 2 jaar geleden al Auto Hoogenboom, maar draagt nu ook officieel deze naam.

Ben trouwens benieuwt, hoe dat afloopt met Rijnwoud in Rotterdam ( Seat en Skoda)
En of zij officieel dealer blijven.
 
Bovenaan Onderaan