Nog even verder. En ik weet het ook RTFM ofte Read The F..king Manual.
Nu volgende tekst gevonden in "de manual" van de Karoq:
Technische gegevens.
Maximale kogeldruk bij aanhangwagengebruik
De maximale kogeldruk bij aanhangwagengebruik is afhankelijk van het motortype en de wagenuitrusting.
De voor uw wagen geldende waarde is te vinden in de technische wagendocumentatie (bv. het goedkeuringsdocument,
het COC-document) of op te vragen bij een ŠKODA Partner.
Overige gegevens (bv. op het typeplaatje van de trekhaak) geven alleen informatie over de testwaarden van de trekhaak.
Kogeldruk bij gemonteerde accessoires
Bij gebruik van accessoires (bv. een fietsendrager) moet de maximale lengte hiervan evenals het maximaal toegestaan gewicht incl. belasting in acht worden genomen.
De maximale lengte van het gemonteerde accessoire (vanaf de kogelkop van de trekhaak gemeten) mag 70 cm niet overschrijden.
Het maximaal toegestane gewicht van het gemonteerde accessoire incl. belading komt overeen met de maximale kogeldruk bij aanhangwagengebruik. De waarde is te vinden in het goedkeuringsdocument van de wagen.
Bedraagt de maximale kogeldruk bij aanhangwagengebruik meer dan 75 kg, dan mag het maximaal toegestane gewicht van het gemonteerde accessoire incl. belading 75 kg niet overschrijden.
Met andere woorden:
- De maximum kogeldruk is in mijn geval beperkt tot 60kg (vermelding CoC) niettegenstaande dat het typeplaatje 90kg vermeld.
- Ik dus de aangewezen kogeldruk van 80kg bij het slepen van een caravan niet mag respecteren.
- Ik dus geen accessoires (bv. een fietsendrager) mag monteren indien het totale gewicht meer is dan 60kg (voorbeeld: 2 elektrische fietsen (2 x 28kg) met een fietsdrager (+/- 10kg) = samen 66kg).
- Maar indien de kogeldruk toch meer dan 75kg bedraagt ik deze toch mag monteren met de 75 kg als beperking.
Zeer begrijpelijk
Bedankt Skoda.