Maximale kogeldruk Karoq 1.5 TSI handbak

andrehj

Forumguru
Tnx @hemi24 , eindelijk mijn definitieve bevestiging die ik zocht van de 90 kg kogeldruk :dankje:
Leuk, maar je hebt er niets aan. Dat plaatje bepaalt namelijk wat de trekhaak mag hebben. NIET wat de auto mag hebben. De gegevens van je auto vind je op je kentekengewijs (of in de technische gegevens van de auto).
Het is net als met de banden: Als jij vier banden met loadindex 91 onder je auto monteert betekent dat niet ineens dat je auto een maximaal toegestane massa heeft van 4x615 = 2460 kg heeft.
Die banden (en de trekhaak) moeten alleen minimaal de specs van de auto hebben.
Vandaar dus dat de trekhaak over het algemeen de specificaties heeft van het zwaarst belastbare autotype van een bepaald model.
 

Tees

Donateur
De maximale kogeldruk staat in NL niet op de kentekenkaart trouwens, en ook niet in de kentekendatabase van de RDW. Zal vast in de typegoedkeuring-documentatie staan, maar ik weet niet waar je die zou moeten vinden...:pardon:

En als de verschillende gewichten per uitvoering van de auto zoveel uit elkaar lopen, dan kan je je afvragen of dat een technische reden heeft of dat ze er een zootje van gemaakt hebben bij Skoda.
 

Frup

Forumguru
De handleiding van mijn wagen is duidelijk over kogeldruk en plaatje:

“De maximale kogeldruk bij aanhangwagengebruik bedraagt 80 kg, bij wagens met 4-wielaandrijving en de 2,0 l/103 kW TDI CR of 2,0 l/110 kW TDI CR motor 85 kg. Overige gegevens (bv. op het typeplaatje van de trekhaak) geven alleen informatie over de testwaarden van de trekhaak.”
 

nakharry

Forumguru
Toch net ook even in mijn papieren gedoken @den takken .

Het staat bij mij op het "Certificaat van Overeenstemming (CvO)"ook wel "Certificate of Confirmity (CoC)" genoemd" die ik een keer per post heb mogen ontvangen herinner ik mij nu ineens na jouw reactie.

Alles is volgens mij hetzelfde als bij jou @den takken ,alleen bij mij staat wel 90 kg... :pardon:

Schiet mij maar lek..:sterretjes:

thumbnail_IMG_2154.jpg thumbnail_IMG_2156.jpg
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Heeft iemand deze ooit bij de tweedehands auto gekregen? Heb deze nooit gezien...
Overigens heeft Skoda dat bij m'n O2c Simply Clever opgelost: een sticker in de rand van de achterklep met de maximale kogeldruk :jaja:
 

nakharry

Forumguru
Ze kunnen nu blijkbaar ineens een boete krijgen van 30.000 per auto per september (ik neem aan vorige jaar september (2020)). Daarvoor werd dit document schijnbaar niet verstrekt waardoor er ruimte blijft voor onduidelijkheid.

Al met al een raar verhaal.. Typisch PON of gaat dit bij andere merken ook zo vraag ik mij dan af?
 
Zou het dan toch te maken hebben met de opties af fabriek af gemonteerd? Dit om de max veerbelasting op de achteras. Indien dit de reden zou zijn kan men met hulpveren (van MAD) zonder problemen een kogeldruk van 80kg ambiëren, zelfs al staat er 60kg op het COC zonder een gevaarlijke toestand te creëren.
 
Om terug te koppelen op de hulpveren bij MAD heeft men de keuze uit: Hulpverenset , Only Multilink axle, Incl. 4x4 en Hulpverenset, Only Compound axle. Hoe weet men welke set men moet bestellen? Wie kan me dit zeggen?
 

hemi24

Forumguru
Je hebt of een torsie-as, óf onafhankelijke wielophanging.
Even op de knieën en je kunt het wel zien…
 
Nog even verder. En ik weet het ook RTFM ofte Read The F..king Manual.
Nu volgende tekst gevonden in "de manual" van de Karoq:

Technische gegevens.

Maximale kogeldruk bij aanhangwagengebruik
De maximale kogeldruk bij aanhangwagengebruik is afhankelijk van het motortype en de wagenuitrusting.
De voor uw wagen geldende waarde is te vinden in de technische wagendocumentatie (bv. het goedkeuringsdocument,
het COC-document) of op te vragen bij een ŠKODA Partner.
Overige gegevens (bv. op het typeplaatje van de trekhaak) geven alleen informatie over de testwaarden van de trekhaak.

Kogeldruk bij gemonteerde accessoires
Bij gebruik van accessoires (bv. een fietsendrager) moet de maximale lengte hiervan evenals het maximaal toegestaan gewicht incl. belasting in acht worden genomen.
De maximale lengte van het gemonteerde accessoire (vanaf de kogelkop van de trekhaak gemeten) mag 70 cm niet overschrijden.
Het maximaal toegestane gewicht van het gemonteerde accessoire incl. belading komt overeen met de maximale kogeldruk bij aanhangwagengebruik. De waarde is te vinden in het goedkeuringsdocument van de wagen.
Bedraagt de maximale kogeldruk bij aanhangwagengebruik meer dan 75 kg, dan mag het maximaal toegestane gewicht van het gemonteerde accessoire incl. belading 75 kg niet overschrijden.

Met andere woorden:
  • De maximum kogeldruk is in mijn geval beperkt tot 60kg (vermelding CoC) niettegenstaande dat het typeplaatje 90kg vermeld.
  • Ik dus de aangewezen kogeldruk van 80kg bij het slepen van een caravan niet mag respecteren.
  • Ik dus geen accessoires (bv. een fietsendrager) mag monteren indien het totale gewicht meer is dan 60kg (voorbeeld: 2 elektrische fietsen (2 x 28kg) met een fietsdrager (+/- 10kg) = samen 66kg).
  • Maar indien de kogeldruk toch meer dan 75kg bedraagt ik deze toch mag monteren met de 75 kg als beperking.

Zeer begrijpelijk :sterretjes:

Bedankt Skoda.
 
Bovenaan Onderaan