Maatwerk tunen bij RS-Tuning te Son

Thegabeman

Actief lid
Hoi allemaal,
Heb net deze hele topic zitten lezen en ik heb mij verbaasd over hugh, hij plaatst een topic en als andere hierop reageren is ie niet echt thuis en dat vind ik persoonlijk erg jammer. Aangezien dit Forum toch bedoelt is om informatie en ideeen en bevindingen van mede skoda rijders te krijgen! Is mijn idee van dit forum!
Ik ben namelijk aan het twijfelen of ik mijn O2 zou laten chippen of niet, want ik vind persoonlijk dat mijn 1.6TDI combi erg traag reageerd op het gas want mijn vorige auto reageerde vele malen sneller op het gas (Scheelt ook wel 300kilo en 30pk minder maar toch).
Ik heb mij vooral 2 weken geleden geergerd toen ik in de vulkaanijfel was, hij sloeg mij meerdere keren af als ik van stilstand een heuvel op moest (was wel vol beladen). Maar ook dagelijks gewoon op een rotonde die moet in de 2 anders kom ik er niet van af. Je moet echt wachten tot ie toe hapt als je het gas in trapt. (Dit is niet alleen mijn bevindingen mijn buurman (heeft precies dezelfde) vind dit ook.
Maar ik moet wel zeggen als ie eenmaal opgang is rijdt ie fantastisch!
Nu heb ik een paar vragen aan jullie aangezien ik een hele grote leek hierin ben:
Mocht ik hem laten tunen wat krijg ik dan? Oke meer vermogen, maar wordt mijn trekkracht hoger want voor de snelheid hoeft het van mij niet zo?
Wordt ie ook nog zuinniger?
Nou ik hoop dat jullie mijn twijfel weg kunnen nemen.
En Hugh bedankt voor je waardevolle topic:pieker:
 

paultie

Forumguru
Ik heb dit topic al een tijdje gevolgd echter wat mij opvalt is dat iedereen zijn mening klaar heeft. (Wat uiteraard mag!)

TS had inderdaad met JD contact kunnen hebben over de punten waarover hij ontevreden was. Mogelijk had JD dit allemaal weg kunnen nemen.
Het resultaat van het tunen van een auto blijft uiteraard een subjectieve mening van een persoon.
De een is blij met een 200 EUR tuning om de hoek en is daar helemaal lyrisch over. (wat goed kan als de auto lang heel blijft) De ander kiest voor een kwaliteits tuning voor wat meer geld en ervaart deze kwaliteits tuning als veilig.

Beide personen zullen (er vanuitgaande dat ze dezelfde motor hebben laten tunen) mogelijk heel erg blij zijn met de manier waarop de auto's zijn getuned. Ondanks dat ze onderling verschillen.

Wat ik hiermee wil aangeven is dat de TS zijn mening uiteraard mag geven over zijn ervaringen met JD en RS tuning. Hij kan ze tenslotte vergelijken echter moet men alleen niet vergeten dat dit geen objectieve mening kan zijn het is immers de mening of het gevoel van 1 persoon en niet van een grotere groep.

Race eend zal dit denk ik ook kunnen beamen dat bij tuning op maat de ene klant meer vermogen onderin wil terwijl de andere klant meer vermogen bovenin wil. Beide klanten blij ergo dus niet meer te vergelijken met elkaar.
Zo ook tussen de verschillende tuners.

Wat ik aan wil geven is dat we de TS zijn mening wel in waarde moeten laten ondanks dat er mensen zijn met een andere mening. Nu neigt het meer naar het afkraken van de TS op zijn beslissing om zijn auto bij een andere tuner te laten tunen.
 

CharlesTucker

Forumguru
Hmm, niet helemaal herkenbaar voor mij. Ik heb de mijne in ruim 80000km nog nooit laten afslaan, ook niet in de Alpen of Ardennen. Een rotonde in z'n 2 herken ik wel, maar zie ik niet als een probleem. Bij een stoplicht komt ie toch heel behoorlijk van z'n plek vind ik, uiteraard is het geen sprintwonder, maar ondanks dat vraag ik me toch wel eens af waar m'n achterliggers blijven na een stoplicht, hellinkje op richting de A15. Voor mij is tuning geen optie, hij bevalt zo ook wel.

Wat dit topic betreft, tsja, ik heb wel gelachen. Hugh lijkt me blij met z'n tuning, prima. Anderen laten het bij JD doen, ook prima. Zelf laat ik het helemaal niet doen, lijkt me ook prima. Ik moet wel zeggen dat ALS ik het wel zou laten doen, ik op grond van wat ik hier op het forum allemaal gelezen heb voor JD zou kiezen. Daar heeft dit topic geen verandering in gebracht. Als je ruim twee jaar meeleest op een forum als dit krijg je wel een beetje gevoel voor welke mensen verstand van zaken hebben, en die mening laat je zwaarder meetellen.
 

Blacky

Forumguru
@Thegabeman Ik kan je twijfel wegnemen. Zat met het zelfde probleem als jij omschrijft. Alleen bij mij is hij nog nooit afgeslagen. Wel dat er weinig trekkracht is bij omhoog rijden en scherpe bochten. Met mijn vorige O2 nooit geen problemen gehad. Had ook mijn twijfel wel of niet doen. Tijdens de afgelopen meeting bij TVS heb ik de mijne laten chippen en moet zeggen dat de trekkracht onderin stukken beter is geworden. Verbruik is tot nu toe nog het zelfde. Even scrollen en dan zie je mijn dynorun.
http://www.skodaforum.nl/forum/threads/rollenbank-dyno-run-verslagen.20493/page-2
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Mocht ik hem laten tunen wat krijg ik dan? Oke meer vermogen, maar wordt mijn trekkracht hoger want voor de snelheid hoeft het van mij niet zo?
Wordt ie ook nog zuinniger?
Nou ik hoop dat jullie mijn twijfel weg kunnen nemen.
chiptunen doe je normaal gesproken juist alleen om meer koppel en dus trekkracht te creëren, waardoor de motor krachtiger aanvoelt en soepeler oppakt, in jouw geval zou ik dat zeker doen, maar wel bij een gerenommeerde tuner!
 

Thegabeman

Actief lid
@Blacky Ik denk dat het afslaan te maken had dat ik volbeladen was. Maar die foto met die grafiek zegt mij niet heel veel, ik ben echt een grote leek hierin. Kan je mij proberen het uit te leggen wat ik op die grafiek zie en moet zien? en mag ik vragen wat je er kwijt voor was?
@Corné de Kluijver Als ik het laat doen dat wordt het zeker een gerenommeerde tuner want ik wil mijn O2 niet naar de klote helpen daar ben ik binnen het half jaar veel te veel aan verknocht voor ;)

Maar beide bedankt voor jullie reactie
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rosinfield

† In Memoriam
@paultie: Er is hier echt van een misverstand sprake. Er wordt hier niemand of niets afgekraakt en een ieder heeft recht op zijn mening en mag wat mij betreft bijna alles beweren (zolang het niet haatzaaiend, racistisch of discriminerend is). Wanneer echter iemand iets met grote stelligheid beweert dat menigeen hier interesseert, zonder enige onderbouwing, dan is het niet vreemd wanneer daar de nodige pittige reacties op volgen. Dat moet kunnen en daar is ook niets mis mee, lijkt me.
 

Blacky

Forumguru
Wij zijn meestal met 2en + hond onderweg en had zo ook mijn problemen. Voor me eigen weet ik wat de lijnen inhouden, weet alleen niet hoe ik het moet omschrijven. Misschien kan iemand me bij de dynorun verslag helpen?
 

Blacky

Forumguru
@Blacky Ik denk dat het afslaan te maken had dat ik volbeladen was. Maar die foto met die grafiek zegt mij niet heel veel, ik ben echt een grote leek hierin. Kan je mij proberen het uit te leggen wat ik op die grafiek zie en moet zien? en mag ik vragen wat je er kwijt voor was?
@Corné de Kluijver Als ik het laat doen dat wordt het zeker een gerenommeerde tuner want ik wil mijn O2 niet naar de klote helpen daar ben ik binnen het half jaar veel te veel aan verknocht voor ;)

Maar beide bedankt voor jullie reactie

@Corné kan jij het misschien uileggen
 

S-edition

Nieuw lid
@S-edition maar met welke reden raak je in dit topic verzeilt?
Zoals je nu handelt/antwoord zal het op velen overkomen dat je te maken hebt met RS tuning.
In dat geval speel open kaart want wellicht zijn er geïnteresseerden die er nu geen touw aan kunnen vast knopen maar met wat toelichting een beter beeld krijgen.
Ik was/ben opzoek naar mogelijkheden om mijn auto genoeg vermogen te laten houden en toch zuinig te laten zijn zodoende was ik wat forums af aan het struinen
 

CDK

Forumguru
@Corné kan jij het misschien uileggen
image.jpg
hier zie je dus de uitdraai van de vermogensrun na tuning, wat jammer is is dat er geen uitdraai aanwezig is van hoe de auto origineel was, maar het groene lijntje geeft het vermogen in Pk (Paardekracht) weer, dat is een leuk gegeven, maar niet echt heel interessant, het paarse lijntje geeft het koppel (=trekkracht) in Nm (Newton meter) weer, als je daar voldoende van hebt over een breed toerengebied en liefst mooi vlak, is je motor sterk en soepel.
als je de grafiek afleest zie je dat ongeveer vanaf 1750Rpm (toeren per minuut) tot 3250Rpm het maximale koppel beschikbaar is in dat toeren gebied is deze motor dus het krachtigst, boven de 3500Rpm wordt het snel minder, het koppel is mooi vlak, wat weer heel prettig aanvoelt bij het rijden/versnellen.
ik hoop dat e.e.a. zo iets duidelijker voor je geworden is.

greetz Corné
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Corné, je uitleg heeft wat veel weg van de 'koppel-aanbidders'. Er is tegenwoordig een grote groep mensen die pretendeert verstand van zaken te hebben en zweren bij een hoog maximum koppel, zonder naar het bijbehorende toerental te kijken, of het verdere verloop van het koppel (met het veranderen van de toeren), ik heb die groep voor het gemak even 'koppel-aanbidders' genoemd. En ja ik heb ook gelezen dat je het over een vlak verloop van de koppel-toeren kromme hebt.

Allereerst het verhaal dat het koppel (het getal dus) alles bepalend is, is absolute onzin: een auto versnelt door het vermogen (dat is dus koppel vermenigvuldigd met het toerental), en of dat nu een koppel is van 5 Nm en een toerental van 100000 toeren, of een koppel van 5000 Nm en 100 toeren maakt een auto geen zak uit. Je hebt een versnellingsbak, en die past het toerental van de motor dusdanig aan dat het bij auto past, heb je een bijvoorbeeld een dieselmotor met andere karakteristiek (lagere toeren en hoger koppel), dan zorgt de versnellingsbak ervoor dat het eindresultaat vergelijkbaar is met een benzinemotor met hetzelfde vermogen maar ander koppelverloop.

Waar je bij een koppel-toeren kromme op moet letten is bij welk toerental (in verhouding tot max toeren) het maximum koppel wordt geleverd, en of erna en ervoor het koppel op redelijk niveau blijft. Een auto die al bij lage toerentallen (verhoudingsgewijs) zijn maximum koppel levert, en het koppel ook bij hogere toerentallen hoog houdt, kun je heel goed 'schakellui' rijden: je hoeft weinig te schakelen, omdat je over een groot gebied voldoende vermogen tot je beschikking hebt. In de grafiek hierboven zie je bijv. dat je tussen 1800 en 3500 rpm een flink koppel hebt, wat daaronder geleidelijk afneemt. Je ziet ook dat daarboven het koppel afneemt, maar dat het maximum vermogen tussen 3400 en 4600 rpm aardig gelijk blijft. Verder zie je in zowel het koppel als het vermogen geen echte rare dips of pieken.

Wat het verbruik betreft: als je het extra vermogen ook steeds aanspreekt, ga je echt niet zuiniger rijden, maar hou je een beetje dezelfde rijstijl (als dat tenminste niet steeds 'volgas' is), dan zul je waarschijnlijk wel iets zuiniger rijden, maar is ook afhankelijk van het soort ritten dat je normaal rijdt.

Wat verder van belang is: er wordt vaak gezegd dat het tunen van een auto zonder turbo weinig zin heeft. Ondertussen zijn er aardig wat voorbeelden te vinden waar duidelijk wordt dat dit lang niet altijd waar is. Soms zijn niet turboblokken erg geknepen om maar nette emissiewaarden te halen, doordat een tuner wat minder kijkt naar de emissie die bij een officiele verbruiksmeting gescoord zou worden, kun je hier dus toch aardig resultaat boeken. Met een turbomotor, kun je eigenlijk altijd wel een forse verbetering van koppel/vermogen bereiken.
 

CDK

Forumguru
@Cordoba, is een prachtig en mooi en 'waargebeurd' verhaal, maar als mij gevraagd wordt iets uit te leggen aan iemand die er naar eigen zeggen niets van af weet heb ik geprobeerd om zo begrijpelijk mogelijk over te komen, een leek heeft met jouw verhaal, al is het nog zo waar, meer moeite om het te begrijpen vrees ik ;) maar toch bedankt voor je aanvulling! :)
 

muurman

Senior Member
Bij de tuning die er op zat voelde je bij 4000 toeren een klap in je rug(was best geinig)
Bij een standaard tuning krijg je bij 4000rpm geen klap in je rug. Dan is er een foutje gemaakt bij het tunen of iets mis met de auto.
Als er wat mis is met de auto kun je dit eventueel met op maat tuning nog camoufleren wellicht maar ben je eigenlijk verkeerd bezig want dan moet je het probleem vd auto oplossen .


maar nu heb ik al bij 20% gas al plezier van het vermogen.Eigenlijk is de conclusie dat alles veel vloeiender loopt.E
Dit lijkt op gaspedaal tuning. Maar het is maar net hoe het bedoeld word.
Want het vloeiender lopen strookt niet met het idee van gaspedaaltuning.

En heb ik ook iets meer vermogen dan dat ik al had.
Dit is gevoel dus... Want er is niet gemeten.
En ook al was er gemeten. Dan zul je op dezelfde bank moeten meten.

Maar hugh is er blij mee en daar gaat het om.
 

VEEJAY

Forumguru
Ha die Muurman, dat van die 4000 toeren is mij ook raadsel zoals ik al eerder postte...

Van de andere orde:
Hebben tuners een soort van 'handtekening' op hun tuning zodat je kunt zien waar het vandaan komt (ja, van ABT weet ik wel in VCDS, maar de meeste tuners doen dit niet ivm waarschijnlijk leasemaatschappij of garantieclaims).

Ik hoor in de wandelgangen dat jij zoiets ook al hebt geconstateerd in het verleden tussen bekende tuners?

Dus de vraag is, hoe zou je kunnen zien dat een tuner eigenlijk een programma van een ander heeft gebruikt (al is het maar de basis)?
 

Race Eend

Forumguru
Met de huidige programmeertools, kun je, mits je ook een origineel hebt van die auto (bv omdat je eerder exact die software hebt getuned), zo de 2 programma's 'over elkaar heen' leggen en kun je precies zien wat een ander gedaan heeft.

Als je vervolgens maar een paar dingen wijzigt, dan is het geen kopie meer, dan wordt het heel lastig om zoiets te bewijzen.

Enige wat je wel kunt doen als tuner, om dit te controleren, is bv een heel onbelangrijk mapje, een beetje aanpassen (bv lager zetten). Als een ander dit zo over neemt en je zou later die auto terug lezen, dan kun je zo zien dat die persoon maar wat heeft zitten knippen en plakken, dan neemt hij de 'fout' zo over.

Lees ook de reactie van Jeroen Dik destijds:
http://www.tdiclub.nl/viewtopic.php?p=635299&highlight=#635299
 
Laatst bewerkt:

VEEJAY

Forumguru
Dank voor de uitleg Mark, ik zou trouwens best eens met je mee willen rijden in jouw Ibiza als ik weer eens in Lochem ben voor finetuning van de laatste Jos modificaties op mijn auto.

Dank voor de link, ik heb nog nooit eerder een post van Jeroen op het internet gezien. Duidelijk betoog van hem overigens!
 
Laatst bewerkt:

muurman

Senior Member
Het vervelende met kopieeren is dat je niet eens de complete file hoeft te pakken. Je legt ze idd over elkaar heen en ziet de verschillen. Dan pak je de mappen die je nodig hebt er eventueel uit. Past die een beetje aan en je hebt je eigen software -huil-
Als je dan trouwens niet weet wat je doet kun je behoorlijk nat gaan :) heeft de klant een kapotte auto en jij als kopieeerder een probleem.

Zelf ben ik paar jaar geleden met mijn eigen auto's begonnen te hobby tunen. Ben bij de a4 gestopt met tellen bij 60 files. Heb 2 ecu's gelocked gehad door hangup bij flashen en checksum fout.
De a4 had een setup die 180pk zou moeten kunnen doen als JD het gedaan had. Ik bleef bij ong 170pk steken. En als je de bestede tijd meeneemt had ik beter het jd kunnen laten doen. Dit heb ik toen vanaf een fabrieksfile gedaan, want gewoon jd maps jatten vond ik te makkelijk.

Mijn vorige seat heb ik alleen omgetuned naar afregelen op turbodruk ipv luchtmassameter. Eenvoudig omdat de setup ( race783, finse turbo e.d. ) me iets te riskant was om zelf te doen.

Mijn huidige auto ga ik ook nog aanpassen is de planning. Maar heb nog geen backup ecu...
 
Bovenaan Onderaan