Lotgenoten gezocht: trillingen bij 1.6 TDI H6 bij 80/kmh +

Renkie

Forumguru
Ja. Maar als jij iedere dag een stuk van 50km rijdt merk je dus ook steeds op dezelfde plekken het onrustige rijgedrag meer of minder op?

En hoe lang rij jij nu al met je aanpassingen?

Je hebt dus 4 nieuwe banden + 4 FSD schokdempers? De veren zijn niet aangepast?

Want het valt mij op dat de S3 en Passat B8 dezelfde dempers van Koni FSD gebruiker ( KD 21004181 )
 
Laatst bewerkt:
Mijn S3 combi is afgeleverd op 19" conti (pon) zomer banden.
Met deze conti,s veel trillingen na een extra balanceer ronde voor 90% goed. Maar tussen 80 en 100 veel trillingen in mijn kont. Wat wijst op onbalans in de achtertrein.

Na montage van Michelin Alpin a5 winterbanden alles perfect, in duitsland met 205km/u geen enkele afwijking.

Ik zit zelf in de banden en weet echt alles van banden en zwart rubber af.
mijn mening is, conti maakt echt wel goede banden maar gaat de monatge en balanceren in barneveld bij pon wel conform de juiste werkwijze?
Balanceren van de wiel-band combinatie is zo gevoelig en belangrijk en niet iets wat aan een beginnend monteur moet overlaten.

Zelf doen wij de klpd (sorry) en arrestaie team van rubber voorzien en de tolerantie bij balanceren moet nul zijn!
Vaak is een onbalans toch een onjuiste montage, niet goed op de velg gecentreerd, of flat spotting, nee niet met een verrekijker naar een flat gebouw kijken.
De opslag van een band geeft na 2 maanden een vlakke kant aan de band en koord lagen.
M.i.z, is dit de oorzaak van de klachten.
1 kwaliteit van werzaamheden.
2 opslag te monteren banden.
 

1.6 TDI

Nieuw lid
Ja, ik merkte dat verschil elke keer opnieuw. Zelfs tussen de linkerkant en de rechterkant van het asfalt (met en zonder sporen). Ik rij nu ruim 8.000 kilometer met de aanpassing ongeveer en het is nog steeds perfect. Ook bovenstaand verhaal geeft aan dat na banden wissel (merk) er al ander rijgedrag ontstaat. Dat onderstreept het verhaal alleen maar. Dat de FSD dempers voor Passat en S3 gelijk zijn komt omdat ze op hetzelfde onderstel staan. De veren zijn niet aangepast, alleen de schokdempers.

Overigens is het verhaal van trillingen en onprettig rijgedrag van de S3 behoorlijk bekent aan het worden. Ik heb begrepen dat er inmiddels ook aanpassingen zijn gedaan, maar die worden niet doorgevoerd bij bestaande auto's.
 
1.6 TDI. Veel dank voor je info. Concreet en nuttig. Afgaand op de vele reacties ben ik er inmiddels wel van overtuigd dat het niet aan mij ligt (hoewel de ook nog vele positieve reacties over het rijgedrag van de Superb en de alleen maar positieve testresultaten me blijven verbazen). Een niet onbelangrijk verschil is dat ik het getril vanaf het begin ervaar. Dus voordat sprake was slijtage. Ik ga jouw oplossing desondanks bespreken met Athlon, wagenparkbeheerder en dealer. Ik hoor graag wie de revisie heeft uitgevoerd. Wordt vervolgd.

Overigens. Mijn Superb is van jan 2017. Volgens de importeur zijn hier idd aanpassingen aan gedaan, maar die zouden juist de oorzaak zijn van het getril dat ik ervaar. "Producteigenschap" Hoe bedenk je het?
 
Laatst bewerkt:

1.6 TDI

Nieuw lid
Hoe harder de vering hoe meer kans op trillingen. Een verlaagd onderstel geeft meer trillingen door omdat het minder kan "wegdempen" Misschien dat daar het verschil inzit dat je het merkt vanaf het eerste uur. Maar als ik een klein stukje ging rijden merkte ik het niet zo. Maar ook bij mij begon het heel erg snel merkbaar te worden. Ik weet niet meer hoe snel, maar binnen enkele weken kwam het probleem. Dus na enkele duizenden kilometers al. Daarna is hij heel regelmatig terug geweest bij de PON dealer.

Maar de dealer (Pon) heeft wel het probleem erkent en ook ervaren tijdens testrijden, maar heeft gezegd het niet te kunnen oplossen. De importeur werkt niet mee en erkent het probleem niet. De Pon dealer heeft alles gedaan voor wat betreft balanceren en optimaliseren, maar heel duidelijk was dat het vooral niks mocht gaan kosten dan alleen dat. Pas toen ik bleef aanhouden is de auto naar de importeur gebracht en die kwam terug met de uiterst politiek correcte melding. Geen leugens - maar ook geen oplossingen. Om verder frustraties en ergernis te voorkomen over zoiets simpels ben ik uiteindelijk naar een niet merk gebonden garage gegaan

Garage van Hunnik
Valkseweg 104, 3771 SH Barneveld
Telefoon: 0342 769 070

Wat hij allemaal exact gedaan heeft naast het wisselen van de schokdempers weet ik niet, maar het probleem is weg en de auto rijd 100% anders. Het zal naast de dempers ook wel iets met vakmanschap te maken hebben denk ik. (maar zoiets verwacht je juist van de dealer).

Maar de laatste aanpassingen van Skoda zelf zijn zeker niet de oorzaak, want de auto van mij is van het eerste uur en die heeft exact hetzelfde probleem. Maar het moet iets zijn in de componenten samenstelling. De auto staat op hetzelfde platform, heeft dezelfde motor en veel onderdelen in de aandrijving en ophanging van de VW groep die ook in de Passat en Audi zitten verwerkt. Al het andere zoals "optimaliseren van banden" is eigenlijk alleen een middel om problemen in de ophanging/onderstal te verdoezelen is mijn mening. Mijn banden zijn nu gewoon gebalanceerd op een simpel bandenapparaat en zijn helemaal stil zonder al die andere onzin van optimaliseren etc.

Overigens is het probleem trillen subjectief. Als je eraan gaat storen wordt het heel erg vervelend. Maar bijna elke auto heeft trillingen, maar die zijn acceptabel en niet hinderlijk. Door mijn werk rij ik regelmatig in huurauto's en als je erop gaat letten trilt er altijd iets. Maar bij de Skoda is het de resonantie die verschrikkelijk irriteert. Ik rij veel echt lange afstanden (+500 kilometer) en in het begin was de auto zo erg dat ik vliegtuig nam om niet zolang in deze auto te hoeven rijden. Na de aanpassing is het een plezier. 2 weken terug een rit gehad van 3.200 kilometer en dat ging super. Je kent de auto niet meer terug.
 
Dank!

Hoe herkenbaar. Ik rijd een paar keer per jaar 3500 km heen en weer naar familie. Binnenkort ga ik weer. Heb ik nooit een probleem gevonden. Tot nu. Ik zie er echt tegenop met die Superb.

Ik heb al contact gehad met Athlon. Die zijn bereid om op allerlei manieren mee te werken. Bvk wel via dealer cq zo dat de garantie niet vervalt. Misschien dat dat nog roet in het eten gooit. We zullen zien.
 
Persoonlijk zou ik niet willen als mijn garantie op de auto de facto verdwijnt cq het oplossen van elk wissewasje binnen de garantie voortaan gepaard gaat met een hoop gezeur met de dealer.

Echter, hier betreft het een leaseauto en de eigenaar/leasemaatschappij stelt bij een evt revisie als voorwaarde dat het geen gevolgen heeft voor de garantie. Begrijp je?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
1.6 TDI, hoe zit het eigenlijk met de garantie als je de auto zodanig reviseerd, zoals jij?
Welke garantie?

Als je bij de dealer terugkomt willen ze je
  • De eerste keer kosteloos vertellen dat het aan jou ligt
  • De tweede keer kosteloos vertellen dat het verder nooit voorkomt en ze onderzoek in gaan stellen
  • De derde keer kosteloos vertellen dat het een producteigenschap is
Ik heb niet het idee dat je veel te verliezen hebt als je het elders laat oplossen :pardon:
 

CDK

Forumguru
@Heek1609, ik begrijp je punt in geval van een LM, maar een auto die perfect trillingvrij is zou een hogere waarde behoren te hebben als een variant die problemen heeft. Als je echter geen lease auto hebt dan ben je zelf eigenaar van het voertuig en dan is het niet nodig om iemand verantwoording af te leggen. Ik hoor en lees soms als de dealer dit of als de importeur dat....., dan denk ik...., hallo van wie is die auto nu?? :pieker: Zelf doe ik altijd de aanpassingen die ik wil om het zo veel mogelijk naar mijn zin te maken, uiteraard met de juiste materialen en door mensen met de juiste kennis. Uiteraard heeft een lease auto z'n beperkingen, dus ik begrijp jouw beweegreden in deze.
 
Hmmm.... Ik wordt hier niet vrolijker van allemaal. Het is de eis die Athlon stelt. Maar 'ns zien dan hoe het allemaal afloopt.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

1.6 TDI

Nieuw lid
Voor zover ik weet kan zoiets geen invloed hebben op de garantie. Ik heb overlegd om deze auto elders te laten onderzoeken en eventueel aan te passen en dat is zo uitgevoerd. Ik heb geen melding gekregen over garantieproblemen. Maar ik heb ook geen lease auto, het is een auto in eigendom. Maar waarom zou garantie vervallen als je andere onderdelen monteert die verder geen invloed hebben op het overige functioneren?

Maar ik vindt een goede auto belangrijker als garantie. Maar hoe dan ook, het kost niet extreem veel om het probleem op te lossen. De oplossing is bekend en Pon heeft verder geen probleem van gemaakt. Ik heb in elk geval geen negatieve ervaring op dat gebied en ik ben weer een tevreden Skoda rijder die ook gewoon bij de dealer terug kan komen ook na deze affaire.

Ik zou adviseren om de lease maatschappij even met de garage te laten bellen die dit heeft uitgevoerd en om een prijsopgave vragen. Uiteindelijk zijn schokdempers slijt onderdelen en die je mag vervangen door elk merkt volgens mij.
 

Renkie

Forumguru
Overigens is het verhaal van trillingen en onprettig rijgedrag van de S3 behoorlijk bekent aan het worden. Ik heb begrepen dat er inmiddels ook aanpassingen zijn gedaan, maar die worden niet doorgevoerd bij bestaande auto's.

Welke aanpassingen gaat dit om? Of zijn dit alleen vage geruchten?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bij mij heeft de dealer letterlijk aangegeven dat er aanpassingen zijn geweest. Met name andere veringen. Maar hij klaagde ook over de beperkte informatie die ze krijgen van de importeur. Het is meer dan vage geruchten. Maar duidelijk is het niet. Bovendien heeft het iig niet geleid tot een auto met prettig rijgedrag. En daar gaat het nu juist om.
 

Renkie

Forumguru
Dat klopt. Maar als er veranderingen zijn in een later modeljaar valt dat te zien aan de onderdeelnummers.

Dan zal het nummer van een veer anders moeten zijn of een extra letter krijgen (A/B/C/D etc etc)
 
Hierbij de reactie van mijn leasemaatschappij. Ik heb er niet het goede gevoel bij. Maar ben benieuwd naar jullie reacties.

Ik heb naar aanleiding van uw email en onze gesprekken een lang overleg gehad met een collega van onze afdeling Onderhoud. Aan de hand van de informatie die tot nu toe is vastgelegd, wil men nog niet overgaan tot het benaderen van een niet-merkgebonden garage als Van Hunnik, voornamelijk om de garantie op de auto en haar onderdelen intact te houden.
Volgens onze gegevens heeft u momenteel nog uw winterbanden op de auto zitten, klopt dat? In dat geval willen wij voorstellen om eerst de zomerbanden te laten monteren om te kijken of het gedrag van de auto verbetert. Als het trillen van de auto niet verbetert, moeten we toch de dealer nog een keer aanhaken om te onderzoeken of er iets gevonden kan worden in de carrosserie.
Voor zover bij ons bekend vertoonde de leenauto die u bij het vorige onderzoek had, hetzelfde gedrag. Weet u of dat exact dezelfde auto was? Dan doel ik met name of de banden-/velgenmaat en het verlaagde onderstel, zoals uw auto dat heeft. Die beide keuzes zorgen voor meer contact met het wegdek en meer gevoel met de auto, maar inherent daaraan is ook dat er meer trillingen doorgegeven worden van onderstel naar boven. Om die reden vertrouwt mijn collega ook niet blindelings op de tekst op het forum, omdat daar niet bij stond of de auto van die meneer die hem in Barneveld liet onderhouden dezelfde eigenschappen heeft als de uwe, die zonder twijfel een rol spelen in het gedrag van de auto.
Vanwege het verlaagde onderstel van uw auto is die ook stugger afgeveerd dan de standaard SuperB om de auto sportiever te laten rijden, maar dat veroorzaakt dus meer trillingen. Om die trillingen zoveel mogelijk tegen te gaan, heb ik de volgende suggesties gekregen:
Wanneer u de zomerbanden heeft laten monteren, raden wij aan om bij de dealer de zogenoemde gordelkrachten te laten balanceren, dat helpt vaak aanzienlijk bij het reduceren van trillingen in een auto. Daarbij zouden comfortabelere banden ook kunnen helpen, de banden die u er nu op heeft zijn sportief van karakter en geven dus ook meer trillingen door dan andere, comfortabelere banden. Als andere banden de oplossing blijken te zijn, maken die helaas geen onderdeel uit van het leasecontract omdat er bewust gekozen is voor sportieve eigenschappen in de auto en de geleverde banden, dus dat zal dan met uw werkgever besproken moeten worden.
 

CDK

Forumguru
@Heek1609, de LM heeft het liefst dat er zoveel mogelijk onduidelijk blijft gedurende de termijn. Er wordt vooral afgeschoven op jouw sportieve keuzes. Bullshit verhaal dus!!
 
Yep. Je zit er maar mooi mee. Meer dan 16.000 km verder en nog niets opgeschoten. I.h.a. ben ik tevreden over Athlon. Maar het moet kennelijk niet te ingewikkeld worden. Athlon had 3w nodig om dit antwoord te dichten. Dit voelt iig niet goed. Op naar de volgende stap. Werkgever moet z'n gewicht nu in de strijd gooien. Bedroevend hoe service wordt gepercipieerd door grote bedrijven. Morgen (= za 22-4) komen de zomerbanden erop. Vervolgens op mei-vakantie. Dan kan ik meteen een paar duizend km testen (en me naar verwachting weer ergeren aan het getril en gedein; wat ik overigens nog geen moment heb geassocieerd met sportief rijgedrag :maakmegek:. Of zou het toch aan de banden liggen ...? )
 
Laatst bewerkt:
De winterbanden zijn vervangen door de zomerbanden. Zoals te verwachten was: de trilling is niet verdwenen.
 
Bovenaan Onderaan