Lotgenoten gezocht: trillingen bij 1.6 TDI H6 bij 80/kmh +

MODEDIT: dubbelposting van je voorganger verwijderd.

Volgens mij is VW gepositioneerd als het A-merk. Nu heb ik gelukkig geen last van trillen (hoewel dat wel zou moeten, het is tenslotte een producteigenschap :D), maar toen ik onlangs een paar dagen in een splinternieuwe Golf variant reed als vervangend vervoer wist ik gelijk waar jullie het over hebben. Het lijkt me dan ook eerder een MQB issue dan een A- of B-merk issue.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Renkie

Forumguru
Mijn Superb is net terug van een weekje dealer.

Op zich pakt men het zeer serieus aan, waar ik erg blij mee ben.
Er is iemand met mij meegereden (werkplaatschef of vergelijkbaar, ben slecht in onthouden van namen etc). Die merkte hetzelfde op.

Men heeft de aandrijfassen losgehaald, daar viel op dat in beide gevallen de binnenste homokineet niet soepel bewoog, draaide je die in een bochtje dan bleef de homokineet zo staan ipv soepel terug te gaan.
Ook zijn beide wiellagers voor vervangen.

Ik mag nu een week proberen. En heel eerlijk: ik ben er nog niet over uit. Ja het voelt beter/anders, maar er blijft irritatie merkbaar wat ik niet gemerkt heb bij de leenauto's die ik mee had (ook MQB, Octavia en Leon). Maar ik heb de auto gister pas opgehaald dus moet nog even de tijd nemen.

Maar goed, ik zie wel dat de dealer het serieus oppakt nu en daar ben ik blij mee. Ik ga nog ff proberen en laat het horen.

Overigens is er ook getest met een set wielen van de dealer en is mijn uitlijning eerder al gecheckt. Ook slijten de banden niet raar af, ook is er geen zaagtandpatroon etc.
 
Hoewel trillingen in bij S3 Combi niet aanwezig zijn kan ik mij de irritatie hierover bij de forum genoten goed voorstellen.
Een auto in deze prijs klasse moet zeker soepel en stil zijn kilometers maken.

Ik heb de auto af laten leveren op 19” antraciet LM en deze met tolerantie van 0gram laten balanceren (standaard staat een balanceer machine op een tolerantie van 5gram (het schrem van het balanceer apparaat geeft dan wel 0 aan maar is in werkelijkheid tussen 0 en max 5 gram).

Mijn auto rijdt heerlijk rustig alleen zijn er bepaalde wegen in Nederland waar de auto wel trilt, dit komt door het asfalt want een paar km verder is het weer stil.
(A-12 bij de Meern bijvoorbeeld).

Het kan natuurlijk altijd een afwijking van de auto zelf zijn, maar dat is dan exemplarisch.
Succes, ik hoop dat het wordt opgelost.
 

Joh@n

Forumguru
Na wat zoeken ben ik dit topic tegen gekomen. Ik zit namelijk met het volgende probleem met mijn Octavia 3 Combi;

- mei 2017: auto afgeleverd op Continental PremiumContact 6 banden in de maat 225/40/18. Fijne banden, stil, goede grip, stabiel en trillingsvrij.

- eind november 2017: winterbanden gemonteerd. Fulda Kristall Control HP2. Bij de naam Fulda krijg ik al bibbers en blijkbaar de auto ook. Boven ~80km/h voel je een lichte trilling, vooral in de vloer en licht in de stoelen. In het stuur valt het mee. Omdat ik regelmatig ook langere stukken 80km weg rij ben ik terug gegaan en zijn de voorwielen gebalanceerd omdat het daar het beste voelbaar was. Probleem nog niet verholpen, 2 banden vervangen ivm vermoeden hoogteslag maar nog geen succes. Omdat het wel ietsje minder lijkt te zijn en we inmiddels half januari zitten besloten om te wachten tot wisselen naar zomerbanden
- maart 2018: zomerbanden gemonteerd. Helaas zijn mijn "eigen" banden spoorloos verdwenen bij Kwikfit :banghead:. 4 nieuwe Michelin Pilot Sport 4 banden gemonteerd op kosten van Kwikfit. Trilling is helaas nog steeds aanwezig, alle 4 de wielen opnieuw gebalanceerd. Bij balanceren blijkt 1 velg een kleine slag te hebben, daarom deze tijdelijk vervangen voor het reservewiel maar zonder succes. Inmiddels zijn zowel Kwikfit en ik beide redelijk aan het eind van de mogelijkheden.

Aankomende dinsdag gaat de auto naar een andere vestiging omdat daar een ander balanceerapparaat is waarbij als het goed is aan de auto gebalanceerd kan worden. Ik vraag me wel af of dat de oplossing is, maar heb gezien in dit topic dat dat soms wel het geval is. Het zit niet in de aandrijflijn zelf, want ook in N (het is een DSG) merk je het duidelijk. To be continued dus, maar het lijkt wel hetzelfde probleem te zijn...
 
Bovenaan Onderaan