Lotgenoten gezocht: trillingen bij 1.6 TDI H6 bij 80/kmh +

Dirkmk1

Senior Member
Het gaat over een S3 combi style bns 1.6 tdi H6, leverweek 47 2015 op standaard 17" stratos met nieuwe winterbanden.

Het probleem:
- trilling in stuur
- trilling in stoel
- trilling in gedeelte middenconsole waar mijn rechterbeen/knie (alleen bij wat grotere mensen denk ik) tegen aan rust.
- eigen is er bijna overal een soort trilling/onrust te voelen, dit is niet comfortabel en hoort niet op een nieuwe auto.

Wanneer doet zich dit voor:
- bij het rijden op gladde wegen (asfalt).
- Bij aanhouden van 80 km/h en 90 km/h voel je het duidelijk, alle snelheden daarboven voel je het ook.
- bij versnellen / gas geven voel je ook een onrustigheid/trilling

Al gedaan door skoda dealer Van Udenhout in Veldhoven (die overigens goed meewerken):
- testrit in mijn auto door chef werkplaats, komt ook tot bovenstaande klachten.
- balanceren wielen (2x), geen resultaat
- andere wielen en banden, geen resultaat
- testrit in 2.0 tdi H6 (deze had het niet) (deze heeft trouwens ook een andere koppeling viel mij op)
- testrit in een nieuwe S3 combi 1.6 tdi H6 met 5 km op de teller, deze had ook dezelfde trilling, vergelijkbare diagnose.

- melding bij importeur gedaan door Skoda dealer. Deze geeft natuurlijk gelijk aan dat het technisch zo hoort.... jaja. En dat de dealer een aantal testen moet uitvoeren. Die had hij al gedaan, dus nu is het wederom afwachten op de reactie van de importeur.
Vreemd dat een importeur altijd zo moet reageren.... (de auto is natuurlijk al verkocht, dus hun werk zit erop)

Ik heb bij de dealer al aangegeven dat ik zo niet blijf doorrijden, verwacht wel een oplossing.
Hij gaat verder in overleg met de importeur.

Update:
de auto gaat 8 februari retour naar de importeurwerkplaats van PON in Leusden. Ze willen het zelf onderzoeken en vergelijken, ik ben benieuwd....



Wat zoek ik:

Zijn er meer S3 rijders met een vergelijkbare auto (1.6TDI H6) die deze klachten ook hebben?
(samen staan we sterker)
 
Laatst bewerkt:

Tuulster

Forumguru
Helaas voor jou en gelukkig voor mij; Ik heb een 1.6 H6 en nergens last van.........:arghh:

Succes en ik hoop voor je dat het snel is opgelost.
 

eeuwige_student

Actief lid
Mij is wel opgevallen dat ik af en toe een trilling heb, waardoor de binnenspiegel trilt. Ik weet echter nog niet of dut bij een bepaalde snelheid is o.i.d..

Tot nu is is dit mij meestal opgevallen bij koude motor, dus heb ik er weinig aandacht aan besteed.
 
Heb helaas jaren geleden ook zoiets aan de hand gehad met een nieuwe golf 3 ( ja zolang geleden) na heel veel touwgetrek en na 30000 km verder te zijn bleek het een gevalletje transportschade te zijn, gelukkig waren scheurtjes en tekenen van herstelling te zien op een aantal lasnaden in de Motor ruimte. Uiteindelijk is het opgelost met een nieuwe auto, maar het was een erg frusterende periode.

Succes met de oplossing
 

Haasje

Nieuw lid
En is het al opgelost
Heb na het monteren van een nieuwe set Michelin winterbanden ook last van een trilling. S3 Combi 1.6 H6 met stratos velgen. Heb de indruk dat het met de eerste set banden wel goed was (400 KM mee gereden).
 

paultie

Forumguru
En is het al opgelost
Heb na het monteren van een nieuwe set Michelin winterbanden ook last van een trilling. S3 Combi 1.6 H6 met stratos velgen. Heb de indruk dat het met de eerste set banden wel goed was (400 KM mee gereden).

Dan zou ik snel even terug naar de banden boer om opnieuw de banden te laten balanceren.
Mocht dat niet helpen laat iemand daar dan het loopvlak eens controleren. Vaak lost het balanceren het probleem van trillingen al op.

De topic starter heeft dit reeds gedaan zonder resultaat.
 

Dirkmk1

Senior Member
Dinsdagmiddag heeft de werkplaatsreceptie Van den Udenhout mij gebeld dat hij woensdag op transport retour kwam van PON. (hij staat er intussen ook daadwerkelijk)
Wat heeft PON gedaan dan...: "de wielen en banden gebalanceerd en geoptimaliseerd"
Want daar lag het aan volgens PON. Wat is optimaliseren dan? (dat wist men niet)

PON zegt dat het aan de banden/wielen ligt, terwijl deze bij een externe bandenservice zijn nagekeken en gebalanceerd, en tweemaal (!) door Van den Udenhout zelf....(die kunnen het dus allemaal niet volgens PON?) En als Van den Udenhout er bij het uitsluiten van oorzaken een andere set wielen/banden onder legt en ermee gaat rijden en de trilling niet weg is... hoe kan dit dan ooit in de wielen/banden zitten. Volgens mij ligt het dan in den beginne aan de auto.
Of moet ik dan elke keer bij een seizoenswissel of bandenwissel mijn wielen/banden laten "optimaliseren" , dat lijkt mij ook niet de bedoeling... Of Skoda moet de gehele rekening betalen.

Net keurig gesproken met de chef werkplaats en zodra ik weer hersteld ben van dat vervelende griepvirus ga ik samen met hem een testrit maken.

Mijn voorgevoel hierbij is niet goed. (kastje--->muur... wie gaat zijn verantwoordelijkheid (lees kosten) pakken......)


Update na de testrit.
 

Dirkmk1

Senior Member
Testrit:

de trilling is nagenoeg verdwenen, PON heeft de wielen/banden, gebalanceerd en geoptimaliseerd gemonteerd aan de auto, en iets met gordelkrachten....... . (nog nooit van gehoord)

Ik wacht nog wel even op uitleg waar het probleem nu in zit.

- wielen (het is al vanaf aflevering een merkbare trilling, zijn de dan niet goed? garantie? etc?)
- waarom trilt het nog steeds bij het monteren van een nieuwe set velgen/banden?
- wat zit er dan niet goed aan de auto en waarom doet men hier niets aan? Nu is het "tijdelijke oplossing"
- wie gaat bij elke banden/wielen wisselen dit optimaliseren van de gordelkrachten betalen.
 

MarsMars

Senior Member
Gordelkrachten, een bekend fenomeen bij VAG... (eerste hit bij mij in Google bij intypen gordelkrachten)

"Ik zit aan de duitse grens, dus niet in de buurt nee,haha. Meerdere types audi hebben problemen met trillen.
A4,Q7 en nog een paar. Vaak zegt het balanceerapparaat "0", maar komt de klant toch weer. Bij ons hebben ze dus een nieuw balanceerapparaat aangeschaft die ook nog eens de gordelkracht e.d meten kan.

Je kunt per band al deze krachten meten, en de computer geeft zelf aan hoe de banden gemonteerd dienen te worden. ( lv,rv,ra,la) Computer laat ook zien of de auto zal gaan trekken in het stuur. Daarom ook zeer belangrijk dat de wielen zo gemonteerd worden zoals de computer aangeeft. Als het op deze manier nog niet goed gaat, dan ligt het aan de band.

Bij normale auto's houden wij een grens aan van 120nm, voor de gordelkracht.
Bij audi is dit dacht ik maar iets van 60nm. Groot verschil dus, en geeft ook aan hoe nauw het komt, met balanceren.
Als gordelkracht niet goed is, wordt bij ons de band ook niet op de velg gelaten,maar gaat zo retour naar leverancier, met uitdraai van balanceerapparaat."

Wat ik hieruit opmaak (dit is een bericht uit 2012), is dat ze dit bij het balanceren van je nieuwe banden dus kunnen meten zodat je als het goed is trillingsvrij de bandenwissel kunt laten uitvoeren!
 

Skoda-MAN

Forumguru
99 van de 100 keer zijn trillingen de oorzaak van band / wiel combinatie zoals slingeren van velg en hoogte slag van de velg. Ondanks dat de velg binnen de tolerantie is kan het toch merkbaar zijn doordat een band ook tolerantie heeft en die kunnen elkaar versterken.
Dan hebben veel banden bedrijven nog een afstelling op het balanceren dat onder 5 of 10 gram de machine 0 aangeeft.
 

hemi24

Forumguru
Waarschijnlijk zat de oplossing in het balanceren van de wielen AAN de auto, waarbij wellicht ook balanceergewichtjes zijn aangebracht op de aandrijfassen...
 

Cordoba

Forumguru
Ik gok dat het 'optimaliseren' hetzelfde is als 'dynamisch balanceren' , met andere woorden balanceren op de auto, om bijvoorbeeld een afwijking aan een aandrijfas te compenseren. Dat betekent ook, dat als je banden gaat wisselen, dit circus weer opnieuw moet gebeuren. Ik heb het vroeger ooit gehad, als gevolg van een kleine aanrijding met als gevolg heel lichtjes kromme aandrijfas, waardoor dynamisch balanceren nodig was voor het betreffende wiel.
 

Dirkmk1

Senior Member
En we gaan weer verder:

Binnenkort ga ik wisselen van winterset (stratos 17") naar zomersetup (18" nog onbekend welk wiel), en ik verwacht dat de trilling dan weer terug gaat komen aangezien ik geen vertrouwen heb ik de uitspraak van PON dat het in de wielen zit. (waarom krijg ik dan geen nieuwe wielen binnen garantie??)


Aangezien ik nog steeds een reactie wil hebben wat er nu mis is, en deze nog niet zwart op wit gehad heb ik onderstaande mail verzonden naar de Werkplaatschef. (nog geen reactie mogen ontvangen binnen de gestelde termijn):




"Goedemorgen .............(chef werkplaats Skoda Van den Udenhout Veldhoven)...,


Ik wil het hele verhaal aangaande mijn klachten even overzichtelijk en per mail bevestigd hebben. En toch ook graag een oplossing.


Ongeveer 2 tot 3 weken na aflevering van mijn nieuwe Skoda Superb combi 1.6tdi (HK-820-H) heb ik contact gezocht met de werkplaatsreceptie om o.a. onderstaande klachten te verhelpen:

- wit uitgeslagen waxresten op zwarte kunststof delen exterieur bij aflevering. (gedeeltelijk opgelost, witte uitslag komt nu langzaam terug)

- ruitensproeiervloeistof bereikt bijrijders gedeelte voorruit niet. (niet opgelost, maar er is een vervangend onderdeel beschikbaar ondertussen)

- niet werkende elektrisch achterklep (opgelost)

En de echt vervelende klachten:

- trilling in stuur
- trilling in stoel
- trilling in gedeelte middenconsole waar mijn rechterbeen/knie (alleen bij wat grotere mensen denk ik) tegen aan rust.
- eigenlijk is er bijna overal een soort trilling/onrust te voelen, dit is niet comfortabel en hoort niet op een nieuwe auto.

Wanneer doet zich dit voor:
- bij het rijden op gladde wegen (asfalt).
- Bij aanhouden van 80 km/h en 90 km/h voel je het duidelijk, alle snelheden daarboven voel je het ook.
- bij versnellen / gas geven voel je ook een onrustigheid/trilling

15 december 2015 is de auto bij de werkplaats afgeleverd en daar heeft men de trilling proberen te verhelpen door de wielen opnieuw te balanceren.

Dit had geen resultaat, de trilling was niet verdwenen.

Tussentijds heb ik nog een Skoda Super combi 2.0 tdi (demo auto) gebruikt voor een testrit, deze had de trilling niet.

20 januari 2016 is de auto bij de werkplaats afgeleverd, jij (chef werkplaats) hebt toen samen met mij een testrit gemaakt om de klachten zelf te ervaren. Je merkte tijdens de rit al snel op dat de trilling inderdaad vervelend aanwezig is en dat dit zo niet hoort te zijn.

Afspraak gemaakt om de auto enkele dagen binnen te houden voor een paar testen en oorzaak zoeken.


27,28,29 januari 2016 heeft de auto bij de werkplaats gestaan. Hier hebben jullie o.a. het volgende gedaan (verbeter mij als het niet correct weergegeven is):


- wederom balanceren wielen, dit had geen resultaat
- andere lichtmetalen wielenset met banden monteren, dit had geen resultaat
- testrit in 2.0 tdi H6 (deze had het inderdaad niet)
- testrit in een nieuwe S3 combi 1.6 tdi H6, deze had ook dezelfde trilling.


Jullie hebben toen een melding gemaakt bij de Skoda importeur.

8 februari 2016 is de auto een week naar de importeurswerkplaats van Skoda (PON) gegaan in Leusden.

De importeur zegt dat het aan de huidige set wielen/banden ligt. Deze hebben ze als oplossing op de auto gemonteerd geoptimaliseerd/gebalanceerd en iets met gordelkrachten(?)… (en inderdaad nu trilt er niets meer)

Dan zit ik toch nog met wat vragen, wat is er nu precies mis met de auto?

  • Hoe kan het dat als jullie een andere set wielen en banden monteren de trilling toch nog aanwezig is?
  • Moet ik nu altijd mijn banden/wielen op de auto balanceren/optimaliseren/gordelkracht bepalen? Wie kan dit? En wie gaat dit betalen?
  • Kan het zo zijn dat er iets mis is met bijv. de aandrijflijn/as (onbalans) en dat dit nu “verstopt / verholpen” is door de wielen gemonteerd te balanceren/optimaliseren/gordelkracht bepalen? Want dan zit het probleem dus in de auto (aandrijflijn/as) en niet in de wielen banden.
  • Als er over enkele weken nieuwe zomerwielen en banden opkomen is er dus geen trilling, want volgens de importeur ligt het aan de huidige wielen/banden?
  • Als het aan mijn huidige wielen/banden ligt en de importeur bevestigd dit dan neem ik aan dat er onder garantie een nieuwe set lichtmetaal geleverd gaat worden op korte termijn? De klacht heb ik namelijk al gemaakt 2,5 / 3 weken na aflevering. Wanneer worden deze er onder gemonteerd?


Ik ontvang graag deze week nog een schriftelijk/mail reactie.

Kortom, ik wil een eerlijk antwoord wat er nu mis is en hoe dit opgelost gaat worden."
 

Highway

Forumguru
Heb met mijn vorige auto ook veel problemen met trillingen gehad. Bleek uiteindelijk dat de assen, naaf of iets ook onbalans had. Op de auto laten balanceren en geen problem meer gehad. Dan worden alle andere bronnen van onbalans ook opgelost.

nadeel: je moet de banden op dezelfde plaats monteren, en dezelfde orientatie. Dus als je het wiel er nu af haalt en een halve slag draait, gaat deze weer trillen als je deze zo vast zet. Nog erger: dan trilt die erger.

Nog een probleem - een band kan zijn dat deze niet overal even veel veert / op sommige delen stugger is. Balanceer machine zegt 0, maar op de weg veert de band niet overal even veel in. Hierdoor krijg je hoogteslag, terwijl je band wel rond is. Dit veroorzaakt ook trillingen.

Dit is voor een deel op te lossen met een bijv. Hunter GSP9700. Bij deze drukt een rol tegen de band, en meet deze de 'vering' in / van de band. Aan de hand hiervan kan het zijn dat er op een harde plek wat meer lood komt. Hierdoor verminder je dit probleem.

Ieder geval is het altijd te adviseren om de rondheid en rechtheid van de velg / band te controleren. Een velg die een klein beetje niet rond is, veroorzaakt al veel problemen.
 

0ri0n88

Forumguru
PON en de dealer overslaan en je gehele communicatie omtrent je probleem inclusief nette klachtenbrief aangetekend naar de directie Skoda sturen heeft veel meer effect. Die andere jongens blijven je van de kast naar de muur sturen.
Niet schieten is altijd mis maar je gaat antwoord krijgen wellicht ook een oplossing zo niet door schrijven desnoods naar de directie in tsjechie. Die jongens zitten helemaal niet op dit soort negatieve dingen te wachten.
Heb het ook gedaan bij Alfa en Mercedes en dit heeft me geen windeieren gelegd.
Mocht je dit doen hamer op je consumentenrecht en vooral ook je verbintenisrecht immers niet alleen jij bent een verbintenis aangegaan ook hun, allicht proberen ze met voorwaardes eraf te komen maar onthoudt dat als deze voorwaardes niet stroken met de NLse wet deze dus ook niet gelden ongeacht dat je getekend zou hebben.
succes ermee hoop dat je probleem snel opgelost wordt.
 
Laatst bewerkt:

Dirkmk1

Senior Member
@Highway

ik begrijp precies wat ze hebben gedaan om het probleem te "verbloemen". (op de auto balanceren/optimaliseren/bandje draaien op de velg etc. etc.) Goeie tip van die Hunter balanceermachine, dank daarvoor.
Maar aangezien het trillen er volgens de skoda dealer ook is bij een nieuwe set velgen/banden zit het probleem grotendeels in de aandrijving/as/of iets dergelijks.

Maar importeurwerkplaats PON zegt velgen/banden zijn niet goed, dat is goed, dan verwacht ik een nieuwe set. (want nieuwe wielen/banden en klacht gemaakt 2 weken na aflevering nieuwe auto)
Maar ik voorspel nu al dat die nieuwe set ook zal gaan trillen, en dat weet de dealer ook. Eigenlijk heeft PON de dealer en zichzelf klem gezet met die uitspraak, ik verwacht een nieuwe set wielen/banden, maar we weten allemaal dat ik dan direct terugkom aangezien die ook zal trillen. Dus dat is weggegooid geld.... Kom gewoon met een oplossing, hoe moeilijk kan het zijn om een trouwe klant tevreden te houden en trouw te laten blijven.

Vanmiddag nog maar eens een belletje plegen richting de Skoda dealer, zelf een ontvangst bevestiging kon er niet vanaf. (wel een automatische bezorg/aflever bevestiging gehad van Outlook)
 

hemi24

Forumguru
@HighwayMaar importeurwerkplaats PON zegt velgen/banden zijn niet goed, dat is goed, dan verwacht ik een nieuwe set. (want nieuwe wielen/banden en klacht gemaakt 2 weken na aflevering nieuwe auto)

Dat zegt natuurlijk niks, die kun je bij wijze van spreken bij het wegrijden bij de dealer al krom rijden... (even advocaat van de duivel gespeeld)
Zodra Pon de auto terug haalt om één en ander te proberen te herstellen, doet de mening van de dealer er niet meer toe, anders had deze het ook zelf wel kunnen herstellen.

Logische volgende stap lijkt me om met behulp van je rechtsbijstand formeel aan te kloppen bij Pon en aantonen dat de onbalans in de aandrijflijn zit, wat vrij simpel is:
  1. als nu alles in balans/trillingsvrij is: banden eraf en op het balanceerapparaat: grote kans dat één van de banden los op het apparaat in (grote) onbalans is.
  2. als nu alles in balans/trillingsvrij is: band voor band 2 of 3 boutgaten verdraaien (je onbalans zit in de hoek waar het eerst weer trillingen optreden).
 
Bovenaan Onderaan